Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

We hadden het sterke vermoeden dat Bellow (12 jaar) ook een te snelle schildklier zou hebben. Hij at als een bouwvakker maar viel af tot 2,8 kg.
Dus bij de dierenarts een geriatrische bloedprofiel laten doen.
9 september uitslag: T waarde 167.
Hij kreeg toen 2x pd 2,5 mg Felimazole.
Dat ging goed, hij werd actiever, at ook weer zijn Taste of the Wild brokjes en kwam 200 gram aan.
Wij blij, hij blij :grin:
Op 30 september nieuw bloedonderzoek. Uitslag 4 oktober: T waarde 114.
Nog niet ver genoeg gezakt, dus dierenarts stelde voor om meteen de felimazole te verhogen naar 2x 5 mg per dag.
Na 1,5 dag van deze nieuwe dosering ging het gruwelijk mis.
Donderdagochtend zag ik bij het ingeven van de pil dat hij een gele bek had. Ook oortjes en ogen waren geel geworen.
Gelijk dierenarts gebeld.
Ze gaan er van uit dat Bellow deze dosering niet aan kan en dat er wel vaker leverproblemen ontstaan bij Felimazole.
(ik had mijn huiswerk gedaan en op deze site al de nodige ellende gelezen mbt Felimazole)
Advies: direct stoppen met Felimazole en wachten met Carbimazol totdat Bellow niet meer geel is. Hij kreeg anti misselijkheid injectie en voor 8 dagen Cerenia mee.
Weer thuis heeft hij nog 2,5 blikje Gourmet Mousse naar binnen kunnen werken. 's Avonds werd hij slomer, de hele nacht was hij onrustig.
Vanochtend wilde hij niet eten. Hij rook eraan en draaide zn koppie weg.
Zonet dierenarts gebeld dat ze een echo willen maken van zijn buik/lever. Hij is daar nu.

Hij weegt nu 2700 gram.
Het is een zielig hoopje kat.

3 jaar geleden heeft hij van onze uit Egypte geadopteerde poes het calicivitus gekregen (beide waren ingeënt tegen kattenziekte e.d) en Bellow is daar bijna dood aan gegaan. Hij had zweertjes in zijn bekje en at ook toen niet meer. Er is toen een sonde aangelegd in zijn slokdarm en we hebben in die periode een ware hel met hem doorgemaakt. Hij is hersteld, maar zijn gewicht is nooit meer boven de 3,3 kg gekomen.

Nu zitten wij absoluut niet te wachten op weer een sonde-traject, gezien de ellende van 3 jaar geleden.
Bellow zou dan ook in de kliniek moeten blijven. Dat zien we ook niet zitten, Bellow is een Siamees, hij wil continue bij je zijn.
Maar wat is het alternatief??

Ik kan er maar niet bij dat het zo snel na de verhoging van Felimazole zo slecht is gegaan.

Hebben jullie ideeën?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Update:

Uit de echo blijkt de lever flink vergroot.
Dierenarts legt nu een infuus aan.
Bellow is heel erg ziek en ze hebben nog niet eerder een kat gezien die zó geel is...
We kunnen vanavond langskomen.

Ik vrees dat we ons moeten voorbereiden op een naderend afscheid.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Cerna »

Ik heb alleen maar goede ervaringen met Felimazole (ook in hoge dosering) dus ik kan me niet voorstellen dat die pilletjes de oorzaak zijn van het leverfalen.

Ik hoop voor je dat hij weer opknapt en wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte en beterschap in deze vervelende situatie
Duimen draaien hier
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Nou ik heb een hoop ellende gehad hier met felimazole en thiafeline en met mij vele anderen.
En helaas is het een bijwerking, dit is heel heftig

Ik hoop dat dit nog goed komt, heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Weer een update:

Zaterdag leek het de goede kant op te gaan. Hij had vrijdagnacht zelf een paar brokjes gegeten. We kregen weer hoop.
Zonet weer bij hem geweest en hij eet dus niet meer ondanks de eetlustopwekkers. Ze zijn nu aan het dwangveroeren (geen sonde)
Hij is minder alert, bijna sloom.
Dienstdoende DA wil wel bloedonderzoek, maar de twijfel slaat hard toe bij ons.
Zijn lever is niet goed aan het functioneren, dat kan maanden gaan duren, begrijp ik. Dus het schildklierprobleem moet ook de koelkast in.

Moeten we Bellow nog dagen lang daar laten?
Hij kwijnt daar weg.

Vanavond gaan we er weer heen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Cerna »

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het ongeveer vier maanden duurt voordat de lever weer goed functioneert. En dat betekent al die tijd een paar keer per dag spuitjevoeren.
Ik draai mijn hand hier niet voor om (heb 4,5 jaar met de spuit gevoerd bij een nierpatiënt en ben nu ook alweer anderhalf jaar bezig bij onze oude kat Amber), maar veel mensen zien hier vreselijk tegenop. Vooral ook omdat het niet vanaf het begin soepel zal lopen want de kat is dit niet gewend en zal gaan protesteren of schiet in de stress en de mens is in het begin onhandig en schiet daardoor ook in de stress.
Dat zijn dus zaken die je moet afwegen.

Bellow is pas 12 dus ik zou er niet lang over hoeven nadenken. Maar ik ben jij niet.
Sterkte voor jou en voor Bellow.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

We hebben Bellow vanmiddag naar huis gehaald. Zijn vochthuishouding was goed, maar eten wil hij daar nog steeds niet.
We hopen dat het thuis -in zijn eigen vertrouwde omgeving- beter gaat. Hij is daar in ieder geval niet gelukkig en hier wel.
Dierenarts vind het een prima idee.
Tube Nutri Plus meegekregen en Mirataz oorzalf.

Hills a/d en Royal Canin recovery vindt hij niet lekker, dus we gaan spuitjes voeren met Royal Canin Mother and Babycat.

Ik heb dat eerder met hem gedaan en ook met Asse-Poes. Weliswaar geen 4,5 jaar zoals Cerna , maar enige handigheid heb ik inmiddels wel. Bellow heeft de eerste portie binnen en hij was not amused...

Ik heb hier iets gelezen over Mariadistel. Dat middel gebruikte Adriana. Bedoelde ze die flesjes van Puur Liver Comp? In een ander topic las ik iets over 2 zaden. Geen idee hoe je zaden toe moet dienen...

Hebben jullie nog mee goede ideeën om Bellow weer op de poot te krijgen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Ik heb een kat gehad met chronische leverontsteking en zij ging na verloop van tijd uit zichzelf wel eten.
mariadistel ken ik wel maar ik heb het bij katten nooit toegepast.
Je hebt ze ook in capsulevorm maar ik weet de dosering voor katten niet.
Misschien even aan de dierenarts vragen.

Maar later dacht ik felimazole/thiafeline en ook carbimazol mag sowieso niet gegeven worden aan katten met leverproblemen.
Is er tijdens het eerste bloedonderzoek ( dus voor de felimazole) ook naar de leverwaarden gekeken?
Want leverproblemen zie je ook als katten te snel veel afvallen.
Maar ook zie je vaak hoge leverwaarden/problemen door de te snelwerkende schildklier zelf, dus de oorzaak is behoorlijk divers.

Voor de schildklier is er ook nog speciaal voer maar dan mag je echt niets anders meer geven, of een behandeling met radioactief jodium.

Eerst maar Bellow er bovenop zien te krijgen.

https://www.anicura.nl/behandelingen/ka ... geleiding/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Ja er is een geriatrische bloedprofiel gemaakt voordat Bellow de felimazole kreeg. Heb inmiddels een kopie van de dierenarts gekregen. (3 pagina's)
Welke afkorting hoort bij lever?

Apart voer gaat een probleem worden, omdat we nog een kat hebben.
We hadden al bedacht dat de radioactief jodium behandeling de beste optie is, maar daar kan geen sprake van zijn zolang hij dit leverproblemen heeft. Buiten dat, hij is nu veel te zwak.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Nee nu zeker niet, het was meer vooruit denken, lever kunnen verschillende waarden zijn.
ALAT (ALT, GPT)
ASAT (AST, GOT)
GGT (gamma-GT)
Alkalische fosfatase (AF, AP, ALKP)
Glob. Zie ik bij Lizzy ook tegelijk met de leverwaarden

Maar ze meten ze niet altijd allemaal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

ALT (GPT) 393 (27-175 U/L)
AST 95 (14-71 UL)
AF 177 (12-73 UL)
GGT 1 (0-5 UL)
GLDH 17 (0-11 UL)

ALT, AST, AF en GLDH zijn er rood weergegeven

Bij het kopje Hematologie is alles in de middenmoot, behalve Basofiele Granulocyten: 0,103 (0-0,1 x10^9L)
Bij het kopje Chemie is Kreatinine 65 te laag: 65 (80-203 umol/G)
Bij de toelichting staat
A) zowel de SMDA- als de keratine concentratie zijn beide niet verhoogd: die nierfunctie is vermoedelijk goed. Voer een volledig urineonderzoekuit om er zeker van te zijn dat er geen andere aanwijzingen zijn voor nierziekte.
B) cholesterol: < 5.2 mmol/l
C) Triglyceriden: 0,2 - 1.1 mmol/l

En daarna volgt een heel verhaal over T4 totaal.

Ik begrijp nu dus dat Bellows leverwaaarden veel te hoog waren! En toch kreeg hij Felimazole.. :-(

Wat nu?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Ter aanvulling: het gaat best wel goed met Bellow, nu hij weer thuis is.
Zelf eten doet hij niet, maar het spuitjes dwangvoeren gaat steeds beter. We doen elke 2 uur een paar spuitjes. Hij is bekaf daarna.
Hij is alerter en zoekt ons (onze schoot) op en wil aandacht en gekroeld worden.

Het mooiste nieuws: zijn kanariegele oortjes, oogjes en bekje zijn nog maar heel lichtgeel nu.
Het blijft me verbazen hoe snel die kleur op kwam zetten en hoe snel dat nu weer aan het verdwijnen is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Het punt met de creatinine is dat die als de t4 hoog is de crea vaak lager is.
Die creatinine waarde is dan niet betrouwbaar.
Maar het goede nieuws is dat de sdma daar weer niet door beïnvloed wordt, dus de lage crea zou daar wel door kunnen komen.
Ik denk dus ook dat het met die nieren wel goed zit


Ongelofelijk dat er ondanks die waarden toch felimazole voorgeschreven is dat had dus niet gemogen.
Ja wat nu, bidden dat het nu de goede kant op blijft gaan,
En gelukkig lijkt het daar dus wel op, de lever kan nog herstellen, en een heel goed plan maken voor die schildklier.
Maar het lag dus niet aan de felimazole want er was dus al iets mis, die felimazole heeft het een stuk erger gemaakt.

Heb jij nog vertrouwen in deze praktijk? het punt is dat je ze nu nodig hebt maar je kunt ten alle tijden naar een ander.
IK zou het in ieder geval wel even bespreken het staat echt duidelijk ook in de bijsluiter.

Fijn om te lezen dat het toch steeds een beetje beter gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Dit is best wel bizar slecht! De DA in Zwolle die de bloedtest deed en de Felimazole voorschreef heeft dat dus flink verkeerd gedaan. Erger nog, de Evidensia kliniek in Hattem, waar Bellow was opgenomen, had deze uitslagen en heeft ook niks gezegd.

Ik ga morgen meteen langs de DA Zwolle.

Moet Bellow nu op een leverdieet?
Hij eet nog steeds niet zelf. Wel heeft hij vandaag een snack staafje opgelebbert (Purina Gourmet, Exquisite Puree)
Geprobeerd om die puree over RC babybrokjes te doen, maar daar trapte hij niet in, helaas. Puree werd er af gelikt, brokjes bleven liggen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie