Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Cerna »

Mooie berichten, Marina!
Nu nog hopen dat Bellow daadwerkelijk over 10 dagen aan de beurt is en dat het niet weer uitgesteld wordt (hoorde gisteren een item op TV over de schrikbarende medicijntekorten in apotheken en daar zal jodium dan helaas ook wel bij horen. Heb zelf gelukkig nog geen problemen ondervonden met Euthyrox voor de schildklier).
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Ik mag inderdaad niet klagen over Bellow en dat doe ik dus ook niet. :-P
Hij speelt weer, daagt ons weer uit, eet goed en is weer de Bellow van een half jaar geleden. Alleen een flink stuk magerder.
Zijn ontlasting is nog niet goed. Ik denk dat de plotselinge overgang van 100% natvoer naar 100% droogvoer de oorzaak is.
Nog 7 dagen brokken. Dan 4 dagen alles wat lekker is.
Als Lienden dan weer afbelt, dan ga ik daar voor de deur liggen! :twisted:

Ik begrijp niet hoe moeilijk het is om die kernreactor weer normaal werkend te krijgen.
Dat duurt toch geen maanden?
Dit jodium wordt ook gebruikt voor mensen met schildklierproblemen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door castratenkoor »

Ik hoop dat de Thiafeline niet ook slecht leverbaar gaat worden. Gelukkig koop ik het per heel doosje en kan ik nog 3 maanden vooruit. En in noodgevallen heb ik ook nog Y/D blikken. Daar deed Rik het niet goed op maar iets is beter dan niets. Ik duim nog steeds heel hard mee dat het goed komt voor Bellow!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Die tekorten waren er al voor covid en de oorlog.
En ook de RJ behandelingen voor katten werden lastig omdat toen de wachtlijsten al steeds langer werden.

Forthyron (levothyroxine) voor honden is ook al lastig en als ik die niet meer kan geven dan vrees ik dat Lizzy er niet lang meer zal zijn, ik heb er gewoon nachtmerries van.
Ik weet ook niet of we zomaar over kunnen stappen op de merken voor mensen, aan de andere kant het werkt momenteel ook niet voldoende.

Cerenia pillen zijn de laatste tijd ook niet goed meer te krijgen, dus die bestel ik ruim van te voren.

En dan het kattenvoer, ik hou mijn hart vast, ik bestel altijd als ik nog een zak op voorraad heb staan vooral voor Luna en Lizzy maar ook daar zijn steeds problemen mee.

Mijn eigen medicijnen zijn ook al lastig verkrijgbaar maar ook dat was al veel eerder het geval.
Sins deze week is een ziekenhuis in NL het zelf gaan maken, omdat de fabrikant het pas weer in 2024 op de markt gaat brengen.

Het is gewoon een puinhoop momenteel.

Maar goed, het gaat om Bellow, de schildklier zelf kan ook zorgen voor diarree, maar hopelijk is het de overgang en dan zou het wel minder moeten worden.
Duimen blijven draaien dat het u gewoon door gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Beetje heftige week gehad hier.
Schoondochter is bewusteloos in bed gevonden. Op de IC bleek ze acuut diabetes type 1 te hebben. Er is geen familie geschiedenis met diabetes.
Bloed was verzuurd en ze had dus een hyper wat leidde tot coma.
Sinds gisteren is ze weer thuis gelukkig, nog wel zwak en erg moe.
Dan ben je 29 en opeens diabetes patiënt voor de rest van je leven 😢

Bellow had/heeft het ook moeilijk.
Hij is al 2 dagen aan het braken en de ontlasting is ook nog steeds niet goed.
Vandaag amper gegeten.
Terwijl ik dit typ, gaat hij opeens eten!
Nu hopen dat het erin blijft.
Het liefst heb ik dat hij nog 4 dagen op deze brokjes blijft, maar als het te veel ellende voor zijn maag en darmen geeft, dan gaan we weer over op M&B mousse.

Die medicijntekorten vind ik ook erg zorgwekkend.
Een aantal jaren (2016) geleden was dat al met Thyrax. In Spanje kon ik het wel krijgen (en veeeeeel goedkoper) voor mijn schoonmoeder, maar daar zat wel een andere hulpstof in en dat was een probleem.
Je bent haast verplicht om te hamsteren met medicijnen die je broodnodig hebt.
Dat '1 europa' werkt voor geen meter... 😞 we kunnen hier niks meer zelf maken en alles moet uit Azië komen.
(Of uit Oekraïne)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Jeetje Wat heftig met je schoondochter.
Wat zal iedereen geschrokken zijn.

Houdt Bellow helemaal niets binnen?
Ik zou als hij nu weer braakt terug gaan naar zijn oude voer.
Ik wil.je niet nog ongeruster maken, maar dit kan ook nog van zijn lever afkomen.
Hoe is hij verder?

Dat van de thyrax weet ik nog ja, een kennis van ons had daar ook problemen mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Ja was zeker schrikken en dikke paniek. Ze was al een tijdje niet echt lekker en niet fit, maar dit verwachtte niemand.
Zelf de HA én de HAP op zondag namen het tot 3x toe niet serieus. De ambulancemedewerker had het gelijk door toen hij haar zag liggen.
Maar gelukkig is ze door het oog van de naald gekropen en het acute gevaar is geweken nu.

Gisteren heeft Bellow 3x gebraakt, vandaag 1x. Er is dus wel een deel binnen gebleven.
Wat hij zonet gegeten heeft, is nog binnenboord en hij kwam nu net kopjes geven tegen de zak voer, dus ik heb hem weer een beetje gegeven. Dat is inderdaad mijn laatste poging.
Als hij dit niet binnenhoudt gaan we weer over op de M&B.

Ik denk ook nog regelmatig aan zijn lever.
Maar ik weet niet wat ik kan doen om die lever te helpen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Tot 3x toe niet serieus nemen is wel bizar.
Gelukkig is,ze weer bij, maar ja het zal wel aanpassen zijn met de diabetes, type 1 is ook niet omkeerbaar

De lever van Bellow;

Normaal gesproken heb je daar speciaal voer voor.
Maar in Bellow's geval is de waarschijnlijke oorzaak die schildklier.

Nu kan het braken en de diarree ook door de verandering van voer komen en ik zou denk ik zelf dan zsm terug gaan naar voer waar hij het wel goed op deed

Die Y/D werkt sowieso pas goed na 3 weken en als hij ervan braakt heb je er helemaal weinig aan.

Lief dat hij kopjes komt geven 💙
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Die kopjes waren niet voor mij, maar voor de zak :lol:

Toen Lienden vorige week afbelde, en Bellow dus al 3 dagen op gewoon voer stond, zeiden ze dat ik Bellow toch weer op die brokjes moet zetten omdat elke dag minder schildklierhormonen, winst was.
Het spul werkt niet meteen, maar als de schildklier na 3 weken weer op een normaal level zit, dan gebeurt er binnen die 3 weken toch ook wat?
Toch?
Of ben ik bezig met wishful thinking? :icon_shifty:


Weer terug op de M&B betekent dat hij doorlopend honger heeft en geen energie. En daar dus ook niet gelukkig van wordt.
Met Y/D brokjes doorgaan , betekent geen honger en meer energie. Maar nu dus ook braken en dunne ontlasting. Daar wordt hij ook niet gelukkig van.
Kiezen uit 2 kwaden...
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Ok, tegen vrienden van ons is gezegd dat de daling pas na 3 weken merkbaar is en je dan ook verandering kunt gaan merken
Na 3 weken zit die waarde nog niet op een Normaal nivo, maar uiteraard gaat dat geleidelijk en hoger wordt het niet meer als er amper tot geen jodium binnen komt en dat is wel al winst

Bij hun kat na 6 weken ook nog niet.
Maar wel al met 50% gezakt.

Nu zal dat per kat verschillend zijn en ik heb er zelf geen ervaring mee.

*Bij medpets lees ervaringen van katten met 4 weken tot 3 maanden dat er normaal waarden gemeten werden.

Maar als Lienden jou dit advies gegeven heeft dan zou ik aan hen vragen wat je dan kunt doen tegen de diarree en het braken

Of aan je eigen dierenarts, want voor Bellow zou dat laatste aanpakken het beste zijn en dan de Y/D brokjes zodat hij niet gek wordt van de honger

Aan de andere kant het is nog een paar dagen.

Kopjes aan de zak begrijp ik als het je honger eindelijk stilt :grin:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Dinky »

Wat enorm heftig van je schoondochter! Gelukkig goed afgelopen! Dat een huisarts de klachten bij diabetes (type 1) niet herkend heb ik in mijn schoonfamilie ook meegemaakt. Daar ging het om de zoon van 12 van schoonzus die al tijdje niet lekker was en afviel. Schoonzus vertrouwde het niet omdat haar moeder ook diabetes type 1 heeft en daarom heeft doorgezet. Bij hem was glucose ook onmeetbaar en had het niet veel langer moeten duren en heeft hij ook tijdje in ziekenhuis gelegen. Die heeft er dus als puber mee moeten leren leven en is inmiddels 18. Hij heeft zo'n plakker op de bovenarm waarmee je glucose kan scannen zodat je niet steeds hoeft te prikken in de vinger.

Ik duim dat het eten er nu toch in is gebleven bij bellow
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben goed in wishful thinking :lol:
De T waarde daalt inderdaad niet zo snel, maar het gedrag van Bellow was wel heel snel veranderd. Niet door de blikjes, wel door de brokjes.
Rare kat is Bellow :grin:

Gelukkig is al zijn eten, vanaf gisterenavond, er in gebleven.
Hij heeft 1x in de zoveel tijd een hele slechte dag. Dat was blijkbaar gisteren en eergisteren.
Gelukkig was het ook nooit van die snelle spuitdiarree, maar wel zachte smurrie, met een heel klein beetje model erin.
Vandaag heeft hij nog geen ontlasting gehad.
Dus om nu voor 3 dagen nog medicatie tegen diarree te geven, is ook weer wat. En weer een extra aanslag op zijn lever 😞

Luce krijgt donderdag ook zo'n plakker op haar bovenarm. Met je telefoon kan je dan de waarde aflezen. Echt fijn dit systeem.
Ik denk dat haar leven niet heel drastisch gaat veranderen. Ze at al vega, snoept en snaait niet veel. Maar een wijntje kan ze heel erg waarderen.
Ze kan niet meer gedachteloos alles eten en drinken. En moet voortaan van alles plannen. En koolhydraten tellen. Dat is best wel balen.
Maar ze gaat er alles aan doen om weer een ketoacidose te voorkomen. Dat wil je niet nog eens krijgen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Synemios »

Ik dacht eigenlijk dat hij al langer braakt.
Hopelijk blijft nu alles erin en wordt zijn ontlasting steviger.

Voordeel is dat die t4 waarde ook niet hoger wordt en geleidelijk wel zal zakken.
En gedrag is ook heel belangrijk om naar te kijken en hij voelt zich duidelijk beter.

Ik hoop dat je schoondochter zich snel beter voelt
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Schildklier probleem. Eerst goed nu super slecht.

Bericht door Cerna »

Hopelijk knapt je schoondochter snel weer op, maar ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent.
En hopelijk komt er ook snel licht aan de horizon voor Bellow. We blijven duimen.
Plaats reactie