Te traag werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

IK heb uit mijn fotoalbum topic wat reacties hierheen gekopieerd, zo is het makkelijk terug te vinden, ook voor anderen die misschien een kat hebben met dit probleem.
En ook het meedenken is prettig want zo komen we soms toch een stapje verder.
Asse-Poes schreef: 01 feb 2023 01:45 Owww dan heb ik het toch iets verkeerd begrepen. 😞
Lizzy is nogal een stresskip en haar kale plekken kwamen door stress toch? (Topic trage schildklier)
Dus ik was -te snel- 1 plus 1 aan het optellen.

Ja er moeten veel meer katten zijn met dit probleem na een ra-behandeling. Daar moeten toch ook baasjes bij zitten die alles uit de kast trekken om een behandeling voor hun kat te krijgen. Er moet toch ergens op de wereld al op z'n minst mee geëxperimenteerd zijn. Wel voor honden en niet voor katten is krom. Er ligt een hele markt open voor de farmaceutische industrie.

Hopelijk weet je morgen iets meer.
Dinky schreef: 01 feb 2023 09:48 Het probleem is dat er weinig onderzoek wordt gedaan op katten. Niet alleen wat betreft schildklier maar ook bijvoorbeeld met allergieën e.d.
Mogelijk dat dit te maken heeft met dat katten lastiger te onderzoeken zijn dan honden. Bovendien wordt er in de onderzoekswereld veel meer gewerkt met honden als proefdieren dus mogelijk dat het daar ook mee te maken heeft? Onderzoek moet immers plaatsvinden in een gecontroleerde omgeving.

Wanneer het op het randje zit zou je wel kunnen kijken wat er gebeurt wanneer je de dosering iets verhoogd waardoor ze mogelijk wat hoger binnen de marges komt om te zien wat dat doet?

Balen dat er toch een lage dosering prednison nodig is bij Luna. Hopelijk slaat het snel aan zodat ze er snel weer vanaf kan.
Synemios schreef: 01 feb 2023 18:06 Ze zeggen dat het vooral komt omdat het bijna niet voor komt en de katten meestal al een stuk ouder zijn dan Lizzy was toen het begon.
Veel eigenaren denken dat het de leeftijd is, hoewel als ik naar Lizzy kijk, met alles wat ze mankeert zou ze eerder mager moeten zijn dan zoveel aankomen, dat valt op toch?

Maar ja er staat in de bijsluiter, geschikt voor honden en katten en dan staat er alleen een dosering voor honden en niet voor katten.
En de rest gaat ook over honden.
En wat ik er verder over gevonden heb is dat het bij katten anders opgenomen wordt waardoor ze meer nodig hebben, maar mijn dierenarts vind dat geen goed plan.

IK wacht nog steeds op de tsh uitslag, t4 was wel laag en die lijkt steeds lager te worden steeds als we prikken.

Die plekken onder haar oksels zien ze veel ook bij honden die een te traag werkende schildklier hebben, dus ze gaan er vanuit dat het daar door komt en dat het geen stress is.
Die kale buik had ze al eerder en dat komt en gaat wat weer passend is bij haar allergieën.
Verder komt ze heel relaxed over, je zou eerder speed geven dan cbd :lol:

Maar ik maak er een grapje over, en ze is nog niet zo sloom als dat ze was maar ik zie duidelijk dat ze steeds minder energie heeft en dan dat aankomen.
Wat mij betreft gaan we omhoog maar goed ik wacht de tsh uitslag nog even af.

Luna was net weer aan het kotsen, maar dat kan ook door het snelle drinken komen.
Even afwachten.
Synemios schreef: 01 feb 2023 18:35 Als ze dan toch alles overnemen van de werking bij een hond:

"Om de therapie adequaat te monitoren kunnen dalwaarden (vlak voor toediening) en piekwaarden (ongeveer 3 uur na toediening) van plasma T4 gemeten worden. Bij honden die adequaat gedoseerd zijn moeten de piekwaarden liggen in het hoognormale bereik (ongeveer 30 tot 47 nmol/l).
Dalwaarden zouden boven ±19 nmol/l moeten liggen. Als T4 waarden buiten dit bereik gemeten worden kan de dosis aangepast worden in stappen van 50 tot 200 μg met behulp van de gepaste tabletsterkte totdat de patiënt klinisch euthyroїd is en het serum T4-gehalte binnen de referentiewaarden ligt. Plasma T4-waarden kunnen 2 weken na een dosis aanpassing opnieuw getest worden, maar klinische verbetering, welke na vier tot acht weken intreedt, is een even belangrijke factor voor het bepalen van de individuele dosis. Wanneer de optimale onderhoudsdosering is gevonden kan elke 6 – 12 maanden klinisch en biochemisch onderzoek uitgevoerd worden."



Hoogst gemeten waarde bij Lizzy was 32 (piekwaarde) en ze zit nu onder de 19, dus eigenlijk heb ik het antwoord dan toch al?
Wachten op de uitslag duurt lang, of misschien is die er al en is mijn dierenarts aan het overleggen met Hans, Lienden of Gent.
IK wacht tot morgenmiddag.
Asse-Poes schreef: 02 feb 2023 00:40 Als de fabrikant op de bijsluiter zet dat dit middel geschikt is voor honden EN katten, dan hebben ze daar op getest, toch?
Heeft Hans of wie dan ook, wel eens contact gehad met de fabrikant?

Zo akelig en frustrerend dat je in het duister tast met Lizzy 😞
Sterkte!

Eigenlijk zou je dit in Lizzy's topic moeten zetten. Als er ooit nog iemand met dit probleem komt, is het handiger te vinden als je straks met de oplossing komt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja er is contact geweest met de fabrikant maar nee katten zijn hier niet op getest.
Gebeurd wel met meer middelen die niet voor katten of uberhaupt dieren gemaakt zijn.
Onderzoek is te duur want er zijn echt maar heel weinig katten die een te traag werkende schilklier hebben, dus daar verdienen ze niet veel aan om het maar even hard te zeggen.
er is niet eens een referentie voor katten mbt de tsh waarde.

Dus ik begrijp ook wel waarom mijn dierenarts niet zomaar die dosering verhoogd.

En Mirjam had al eerder ook iets gevonden, staat in het begin van dit topic, er zijn maar enkele katten bekend met dit probleem.

Maar wat ik ook niet begrijp is bij Lizzy was er maar 1 kant aangedaan en ze had wat ectopisch weefsel.
Ze kreeg een hele lage dosering RJ, T4 bleef te hoog en ineens pas na anderhalf jaar deed die schildklier ineens niets meer.
Ze wilden de behandeling na een jaar al herhalen maar mijn gevoel zei niet doen.

Volgens Lienden was een te traag werkende schilklier ook met RJ behandeling uiterst zeldzaam, laat staan na anderhalf jaar.

Gent was trouwens minder stellig daarover ;-)
Maar die zijn sowieso voorzichtiger met bepaalde uitspraken.

Wat ik er van begrijp is dat de RJ alleen de actieve schildklier cellen vernietigd, dus de schildklier zelf wordt niet beschadigd.
Dus ik begrijp dan niet zo goed hoe dat werkt.

Maar dan nog iets anders, als de schildklier wel weer werkt en je geeft forthyron ( levothyroxine) dan stopt de schildklier zelf met het maken van hormonen.
Maar ik denk dat dat wishful thinking is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 02 feb 2023 02:37
Dus ik begrijp ook wel waarom mijn dierenarts niet zomaar die dosering verhoogd.
Welk risico loopt Lizzy als de dosering wel verhoogd wordt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Nou ik heb de uitslag van de tsh die is 11 dus nu echt niet goed.
De allereerste keer was die >12 en dat apparaat kan maar tot 12 meten.
Referentie waarde:

Hond: < 0,6
Mens: 0,4-4

T4 was 9 ref 15-45
Bij de dierenarts was hij 15
Dus we zijn terug bij af.

Nu gaan we verhogen en over 4 weken weer prikken.

Marina wat er kan gebeuren is dat ze dan symptomen krijgen van een te snel werkende schildklier maar verder weet ik het eigenlijk niet.

De dierenarts denkt dat die schildklier echt niets meer doet en dat ligt niet eraan dat ze medicijnen krijgt en haar schildklier zelf weer werkt, wat ik hoopte want dan zou de tsh prima zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Dinky »

In ieder geval wel duidelijk.
Hopelijk slaat de verhoogde dosis snel goed aan
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja dat zei mijn dierenarts ook, de uitslag klopt bij de klachten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Toch wel heel naar nieuws 😞
Hoeveel gaat Lizzy nu per dag krijgen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

50 omhoog dus 150 in totaal.
Ja aan de ene kant naar nieuws aan de andere kant ben ik wel blij dat het duidelijk is, anders zou ik alsnog met een probleem zitten en geen oplossing hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 03 feb 2023 12:04 Nou ik heb de uitslag van de tsh die is 11 dus nu echt niet goed.
Secundaire hypothyreoϊdie dus.
Probleem zou dan (nu) niet de schildklier zelfs zijn maar de hypofyse (klier in de hersenen die de tsh aanmaakt om de schildklier te stimuleren).

Is er eigenlijk al wel eens een hersenscan gemaakt?
Synemios schreef: 03 feb 2023 12:04De dierenarts denkt dat die schildklier echt niets meer doet en dat ligt niet eraan dat ze medicijnen krijgt en haar schildklier zelf weer werkt, wat ik hoopte want dan zou de tsh prima zijn.
De tsh beïnvloed de schildklier toch? Niet andersom. Als met medicijnen de schildklier nog wel werkt (T4 beter) maar de ths te laag is, dan zou je toch naar de hersenen moeten kijken?

Zo begreep ik het in ieder geval hier uit:
https://www.paltrok.nl/veelbesproken-on ... thyroidie/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Nee, volgens Gent, Lienden en Hans Kooistra is dit door de rj behandeling gekomen en dat is bekend dat dat bij 5% van de katten gebeurd.
Meting TSH

Bij een secundaire hypothyreoϊdie maakt de hypofyse te weinig TSH aan waardoor de schildklier niet gestimuleerd wordt om schildklierhormoon te maken. Daarom wordt hierbij een laag TSH- en een laag schildklierhormoon-gehalte gemeten.
Bij Lizzy is er een te hoog TSH en een te laag T4
TSH moet onder de <06 zijn en bij haar is hij 11.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 04 feb 2023 19:10 Bij Lizzy is er een te hoog TSH en een te laag T4
TSH moet onder de <06 zijn en bij haar is hij 11.
Oeps, sorry, verkeerd gelezen.

Knuffel voor Lizzy :pdthug:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Maar ik vind jou reactie alsnog wel interessant, want ik wist dat dus niet.
knuffel geef ik door ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Lizzy's hypofyse maakt meer dan genoeg TSH aan, dus die lijkt prima te werken.
Maar misschien is deze mogelijke oorzaak wat? :


"In sommige gevallen is de schildklier ontstoken. Waarschijnlijk is dit een immuungemedieerde aandoening, dat wil zeggen een ontsteking door een afwijking in het afweersysteem van het dier. Er is dan geen sprake van een infectie."


Geen idee hoe je dat kan aantonen en wat je daar aan kan doen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Dat wordt sowieso een lastig verhaal bij Lizzy omdat die al een auto immuun stoornis heeft, dus uit bloedonderzoek komt altijd wel het e.e.a wat die richting op wijst.
Maar mochten we dit met het verhogen van de forthyron toch niet goed krijgen dan kunnen we via Utrecht ( Hans) verder onderzoek inzetten.
Maar onderzoek moet wel zin hebben in zoverre dat we ook daadwerkelijk iets kunnen doen aan de oorzaak en het gevolg.

Maar ik neem het mee mochten we verder willen kijken.
Dat ze zo jong was toen het te snel werkte is ook wel typisch, en dat het zo lang duurde voor die t4 zakte.

Edwin zei nog: weten we zeker dat die te snel werkende schildklier ook echt aan de schildkier gelegen heeft, maar er is een scintigrafie gemaakt waarop het duidelijk te zien was, dus het was geen foute diagnose.
Dus dat kunnen we ook los laten.

Maar ik krijg geen antwoord op hoe het dan werkt want als dat jodium alleen de foute cellen opruimt, hoe komt het dan dat die schildklier niets meer doet.
Want ze had maar aan 1 zijde foute cellen, en ectopisch weefsel, de andere klier functioneerde nog goed maar ook die lijkt nu niets meer te doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Synemios schreef: 04 feb 2023 22:45

Maar ik krijg geen antwoord op hoe het dan werkt want als dat jodium alleen de foute cellen opruimt, hoe komt het dan dat die schildklier niets meer doet.
Want ze had maar aan 1 zijde foute cellen, en ectopisch weefsel, de andere klier functioneerde nog goed maar ook die lijkt nu niets meer te doen.
Ja dat is raar. Van Adriana begreep ik dat haar Enzo ook ectopisch weefsel had en dat was steeds de oorzaak van een stijgende T4 waarde.
Lizzy heeft toch geen ectopisch weefsel meer? Dan zou ze juist hormoon moeten aanmaken en dat gebeurt niet.
Ik las ergens in dat topic ook iets over 1 zijdige tumor en dat de andere lob in slaap gegaan was.
Maar niet met zulke ernstige klachten zoals Lizzy ze heeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie