Te traag werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja dat was mijn eigen dierenarts en de discussie vond ook in de wachtkamer plaats dat vond ik ook al niks.
Iedereen heeft het gehoord, maar het is trouwens de 2e keer, want de vorige keer werd er gezegd dat een te langzaam werkende schildklier bij katten zo zeldzaam was dat het dat wel niet zou zijn.
Na een hele discussie over de hoeveelheid voer die Lizzy toen kreeg ( want toen kwam het er ook op neer dat ze teveel at volgens de DA en ik moest maar afwegen en dat doen we altijd al dus ik weet exact hoe weinig ze eet) is uiteindelijk wel de tsh en t4 opnieuw bepaald en had ik gewoon gelijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Anne »

Oh ik dacht even dat je een andere da had omdat je normaal gesproken kunt lezen en schrijven met die man. Dan valt dit toch tegen
Beetje raar om een discussie in de wachtkamer te voeren, wat zul je je ongemakkelijk hebben gevoeld
Als jij gelijk had verleden keer zou hij je wel wat serieuzer mogen nemen :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp er ook weinig van, hij begon ook voor de 2e keer over "light" voer dat ik dat dan maar moest geven terwijl dat helemaal niet kan bij Lizzy ivm haar nieren en allergie....
Maar daarbij eet ze niet teveel dus het slaat nergens op.
Maar ik ga er nog even over denken en anders maak ik een afspraak met die endocrinoloog want dit schiet niet op.
Ergste is dat Lizzy echt over de zeik was en nu is dat dus allemaal voor niets geweest.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Inmiddels weer beter contact met mijn dierenarts, en de mail door gestuurd.
Maar goed ik heb zelf nu besloten om nog even af te wachten en volgende keer gaat het bloed naar Utrecht voor de tsh waarde.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ik ben vergeten hier up te daten.
Met Lizzy zijn we een maand geleden weer op controle geweest.
De Dierenarts had haar t4 liever wat hoger gezien, ( Tenminste bij honden zou hij verhogen) maar omdat ik het eigenlijk nu juist wel goed vond gaan besloten haar forthyron niet te verhogen.
Nu is dat sowieso lastig omdat de doseringen voor katten niet bekend zijn.
Afgesproken dat ik aan de bel trek als ik het toch niet vertrouw, of als ze aan komt.
Haar tsh zit op het randje.

Het blijft een beetje zoeken, maar ik ben echt blij dat het met Lizzy nu toch al een tijd op alle fronten goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

tsh zit OP het randje, maar Lizzy heeft een leven MET een gouden randje.

Ik hoop dat het nog heel lang goed blijft gaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Dank je wel, we doen ons best.
4 jaar geleden gaven ze haar nog geen jaar meer en nu gaat het super goed.
Ze verdient ook het beste.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Zijn er hier mensen bekend met honden die een te langzaam werkende schildklier hebben?
Lizzy likt zich kaal onder haar oksels? (Voorpoten) het is volgens mij geen stress reactie maar puur jeuk.
Ik vraag mij af wat typische plekken zijn bij honden want ik weet dat die soms jeuk hebben als die schildklier niet goed werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Dat kan ik denk ik beter op een honden forum vragen :lol:
Maar ik was aan het piekeren.
Lizzy is door die schildklier veel te zwaar en ik moest denken aan de risico's die ze daarom loopt ( diabetes) ook n.a.v een ander topic en bij haar is het door de chronische pancreatitis/IBD al een groter risico.
Ik merk dat ik daardoor ook een beetje last heb van schuldgevoel omdat ze zo zwaar is.

Dan zou je normaal zeggen nou zorg dan dat ze afvalt, maar dat gaat niet omdat ik haar niet nog minder kan geven dan nu.
Aankomen doet ze niet meer, ze is stabiel en mijn dierenarts zei de laatste keer dat hij liever dit ziet ( dus overgewicht en stabiel) dan dat ik haar nu nog minder voer geef.
En dat ik het streven naar perfectie bij Lizzy moet proberen los te laten.
Dus kiezen voor het minst schadelijke in dit geval.

Overstappen op ander voer kan niet, want dan krijgt ze weer buikpijn en jeuk en voor die nieren is dat ook niet fijn, en ze is nu eigenlijk al een tijd stabiel wat dat betreft.

IK voel me soms best alleen als het hier om gaat, ik kan ook eigenlijk nergens terecht want er zijn amper mensen die een kat hebben met dit.
En soms heb ik ook gewoon de behoefte dat er mensen mee kijken die er verder vanaf staan.
Want als het om je eigen kat gaat dan ben je toch minder objectief.

Nou ja ik wilde het gewoon even kwijt en ik vergeet soms te genieten van dat het nu op zich gewoon goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou je zooooo graag willen helpen, maar ik heb er 0 verstand van 😢

Wel kan je je even laten lachen, hoop ik.
Toen ik gisteren je 1e post las, ben ik serieus gaan twijfelen aan mezelf. Of aan de hoeveelheid wijntjes die ik gedronken had.
Ik ben echt gaan zoeken naar een foto van Lizzy, want ik begon aan mezelf te twijfelen, of Lizzy nou een kat of een hond was... :lol: :lol:

Lizzy is te zwaar, maar ze is gelukkig. Ze heeft een top baasje en ze wordt top verzorgd. Je doet alles wat in jouw mogelijkheden ligt voor haar.
Haar overgewicht brengt risico's met zich mee, maar zoals je zelf al zegt, voer minderen of veranderen kan niet.
Oke, dus misschien leeft ze daardoor iets korter. Maar wel gelukkiger!

Geef haar een grote knuffel en geniet ❤
Sterkte Denise!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Nou toen ik net keek was ze nog steeds een kat :lol:

Ik hoop wel dat je er van genoten hebt ;-)

IK voel me vandaag al weer wat beter, soms helpt van je afschrijven ook, en ik moet dinsdag naar de dierenarts en ga het gewoon even vragen.

Je hebt ook gelijk, als ik haar dan zie spelen en springen, dan denk ik, ze heeft er zelf geen last van en als dat gebeurd dan weet ik ook hoe ik haar daar weer mee kan helpen.

En gelukkig gaat het nu goed dus ik ga daar lekker van genieten zonder haar daar verder mee lastig te vallen ;-)

Lizzy weegt ( schrik niet) 6,4 kilo en ze is niet heel groot.
Maar goed we zien wel en knuffelen is ze dol op :lol:

Hoe is het met Bellow?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Dinky »

Begrijpelijk dat je soms niet meer weet wat wijsheid is Denise. Er zijn ook zoveel factoren bij Lizzy om rekening mee te houden dat het al fijn is dat ze stabiel is en zich goed voelt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

De wijn was zeker lekker Denise, misschien ook een ideetje voor jou?

Fijn dat je je weer beter voelt!
Ik schrik niet van Lizzy's gewicht hoor, (Bellow past er wel bijna 2,5 keer in hahaha) Clea weegt ook te veel, ruim 5 kilo. Dat is net een waggeleend, maar ze springt en rent als de beste!
Ik let ook op haar voeding, ze eet niet als een bouwvakker, maar kennelijk hoort dit gewicht bij haar.
En na haar shit-leven als zwerver in Egypte, wil ik het haar ook niet te moeilijk maken.

Bellow heeft goede en slechte dagen.
Gisteren was slecht, wilde amper eten, veel slapen en was sloom en suf.
Vandaag viel hij als een roofdier aan op de M&B .
Ik moet leren om niet in paniek te raken bij een slechte dag. En dat is best moeilijk.

We hebben zorgenkatjes, daar zullen we mee moeten leven. En de goede dagen, de fijne momenten, maken dat allemaal goed.
(En dat wijntje helpt daar bij 😀 )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Wat een lieve reactie Mirjam en ik vind het echt fijn dat jij vaak toch mee denkt al is het ingewikkeld soms ;-)

Ik vind alcoholische drankjes niet lekker en vind het gevoel in mijn hoofd ook niet prettig en ik voel dat al na 1 glas :lol:

Maar wat meer ontspanning is wel een goed plan.
Lizzy zie je ook waggelen, maar ja het ligt ook inderdaad aan de bouw van je kat en Lizzy is nooit echt slank geweest, wel stevig maar ook niet echt dik.
Tot nu toe dan :grin:

Nee ik zou het bij Clea dan ook zo laten.

Ik heb Tommy en Timmy wel af laten vallen maar die stoppen niet met eten, die aten echt teveel.
Nu zijn ze mooi op gewicht en krijgen ze afgepast eten meerdere keren per dag.

Maar Indy kan er ook wat van die gaat naast iedereen mee staan eten, ze past naast Luna en Lizzy die eigen chipbakken hebben en dan staat ze op haar gemakje lekker mee te smikkelen :lol:
Toch blijft zij nog steeds wel op gewicht.

Ik heb nog steeds de zenuwen als Lizzy of Luna een slechte dag hebben, of overgeven.
En dat klinkt lullig maar als ik gekots hoor en het is niet Luna of Lizzy ben ik echt opgelucht.
Want bij die anderen is het meestal een kwestie van te snel eten of een haarbal, maar die braken trouwens erg weinig moet ik zeggen.

Ik hoop dat Bellow vooral goede dagen heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Te traag werkende schildklier

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou graag constructief mee willen denken, maar blijkbaar heb ik enorm veel mazzel met mijn katten gehad. Al die ellende die ik hier op het forum lees...ZIektes waar ik nog nooit van gehoord had, ik klapper echt heel vaak met mijn oren.

Mijn ellende met poezen beperkt zich tot 1 poes met kanker. Die heb ik in Utrecht laten behandelen (chemotherapie) en dat was een succesverhaal en ze leefde nog vrolijk 5 jaar door.
En Asse-Poes met een herseninfarct, dat heeft 8 weken geduurd en toen was ze simpelweg opgebrand.
En nu pechvogel Bellow, als kitten uit het zolderraam gevallen (niks gebroken goddank), toen kreeg hij 3 jaar geleden die calici besmetting door Clea en was bijna dood maar heeft het overleefd met de slokdarmsonde en nu zijn schildklier.

Dus echt peanuts vergeleken bij jou en vele anderen hier op het forum.

Vandaag was ik van 17.00 - 23.30 uur bij zoonlief en vriendin en ik heb maar 1x aan Bellow gedacht. (De camera stond wel aan, dat was sowieso al geruststellend) Een heerlijke avond, echt ontspannen, gelachen en geklaverjast.
En thuisgekomen meteen Bellow zijn M&B gegeven. Alles opgegeten. Dus ook geen schuldgevoel 😉

Het is soms gewoon nodig om ook even aan jezelf te denken. Even opladen en dan kan je er weer tegenaan. Zo'n wijntje helpt mij. Jij moet iets anders verzinnen. Reep chocola misschien?

Oh geweldig, ik zie het voor me: slanke den Indy wurmt zich langs de andere katten en eet lekker mee! Slimme meid hahaha.
Dat zijn toch heerlijke geniet momentjes.
Ik heb ook geen ervaring met dikkere katten. Altijd Siamezen gehad en die zijn slank. Nooit hoeven nadenken over hoeveelheden voer. Clea is ook echt een nieuwe ervaring voor mij.
Dat van dat kotsen en dan opgelucht zijn als het niet de zorgenkat is, is zooo herkenbaar. Heb ik ook gehad met de chemo-kat.

Ik las dat Timmy zich weer gedraagt alsof er niks aan de hand is, das fijn nieuws. Nog 2 dagen te gaan.
Wordt hij dan gelijk geholpen aan zijn gebit of is dit eerst alleen om er naar te laten kijken?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie