Schildklierproblemen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

Hallo,

Mijn Poes, Pistache is in april 16 jaar geworden. Sinds november vorig jaar merkte ik op dat ze veel begon te plassen. Meer dan vroeger dus naar de dierenarts geweest. Uit het bloedonderzoek bleek dat haar nierwaarden slecht waren.
Overgeschakeld naar hills kidney care dieetvoer ipv haar oude vetessentials.
Had ook een hoge bloeddruk dus daarvoor kreeg ze amodip. Van een half pilletje naar intussen 1,5 pilletjes gegaan maar haar bloeddruk (en hartslag) bleven best hoog.,
Bij de laatste controle (morgen 3 weken geleden) hebben ze ook haar T4 waarden gecontroleerd en bleken die schildklierwaarden te hoog. Dus gestart met felimazole (2 x 2,5) maar sindsdien eet ze amper en is ze al 0.200 gr vermagerd.

Ik overweeg een behandeling in Gent maar ze is nogal vlug gestresseerd (5 min in de auto is al een ramp) en nog nooit weg van huis geweest. Haar nierwaarden zijn al minder goed dus weet ik niet of radioactief jodium zo een goed idee is.

Morgen moet ik trouwens terug op controle en weer bloedprikken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Lizzy had ook Nierfalen en was allergisch voor de thiafeline en felimazole maar zij was toen pas 7 jaar.
Wij hebben toen alle gegevens gestuurd en advies gevraagd aan Gent.

Als je al thiafeline geeft kun je wel vast kijken wat de nieren doen als de t4 lager is.
Een hoge T4 zorgt ervoor dat de nierwaarden lager zijn en die waarden kloppen dan niet.

Als het tijdens opname niet goed gaat mogen ze vaak toch eerder naar huis maar je blijft zitten met de strenge maatregelen waar je het in je andere topic ook over had.

Er is qua medicatie ook nog carbimazol, veel katten doen het daar weer wel goed op maar sommige dierenartsen doen er erg moeilijk over.

En er is ook voer maar in jullie geval valt dat af ivm de nieren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

T4 waarde was 80 (max mag 50 zijn) 3weken geleden
ureum was 3 weken geleden ok (61 mag max 75.3 zijn)maar schommelt
creatinine nog verhoogd 1.69 ( max 1.47).

Morgen heb ik normaal de resultaten van de bloedafname van vandaag. Hoop vooral dat t niet dramatisch verslecht is.

Nu is t vooral zoeken waarom ze ze weinig eet, is natuurlijk ook warm maar vrees dat het die felimazole is.
Dat voer zou de dierenarts ook wel proberen maar ze eet nu al zo slecht, wil dat eerst beter.

Zij ook dat ik altijd eens op consult kon naar Gent en vragen wat zei ervan denken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Ik ben wel benieuwd,.
Bij Lizzy waren de nierwaarden niet echt gezakt of gestegen dus het kan, maar hoeft niet perse.

Helaas kunnen ze van de felimazole misselijk worden, maar het kan ook een symptoom van de schildklier zelf zijn.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/schildklier-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

Resultaten zijn al binnen.
Ureum 74 (35.5-75,3)
Creatinine 2.23 (0.79-1.47)
T4 18.8 (12.0-50.0)

Denk dat de T4 nu wat te laag is voor een nierpatiënt. Heeft nu 2.5 felimazole 2 maal per dag. Hoop dat ze mag minderen.
Nu wachten op telefoon dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Er bestond vroeger ook 1,25 mg felimazole, ik weet niet of dat er nog is.
Wij gaven Nero 1x 2.5 mg en 1x 1.25 mg.
Even afwachten inderdaad wat de dierenarts zegt.

Heb je geen sdma waarde gekregen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

Dierenarts stelde voor om ipv 2 pilletjes eens te proberen met 1. Is dat niet genoeg 1× 1.25 en 1×2,5 geven.
Vond t eerst eigenlijk prima zo laag maar k denk dat 1 pil ipv 2 beter zal zijn voor haar eten.
Eet nog altijd heel weinig en was in die 3 weken al 0,300 gr kwijt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Ja je zou inderdaad kunnen kijken of 2.5 mg voldoende is en ze dan daardoor ook beter eet.
Klinkt als een goed plan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

Nu een 2 tal weken op 1 pilletje van 2.5 en ze eet weer goed. Is nu natuurlijk ook niet meer zo warm dus zou ook dat kunnen zijn.
Woensdag terug op controle bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Dat is in ieder geval positief.
Hopelijk doet ze het op deze dosering goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Pistache »

T4 was goed, beetje gestegen maar mag op die 2.5 blijven.
Nierwaarden nog steeds niet goed. Stijgen weer maar heb nog geen juiste resultaten.
Denken dat het door haar hoge bloeddruk komt, is nog steeds niet onder controle, blijft heel hoog. Bij de dierenarts gisteren hartslag van bijna 200. Zelfs met 1.5 pilletje amodip nog steeds een hoge bloeddruk.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

1e is goed nieuws het 2e niet zo goed.
Ik hoop dat die bloeddruk snel lager komt te zitten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
MVSINTJOB
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2022 10:15

Re: Schildklierproblemen

Bericht door MVSINTJOB »

Schildklier : ook invloed op hartspier? Mijn poes had een schildklierziekte. Te vlugge werking waardoor ze vermagerde. Ik moest pillen geven. Ze is 19 jaar geworden. Laatste dagen kon ze zelfs met veel moeite nog op een zetel (35 cm van de grond) springen. Nu maak ik me zorgen over het volgende: tijdens mijn reis vond men de poes dood met haar nageltjes in het dekentje geklemd dat over de zetel hing waar ze op wou springen. Blijkbaar lukte dat niet meer goed en heeft ze tijdens de sprong op de zetel een hartaanval gehad? Maar het dekentje geraakt niet los, vast aan de zetel. Zou het kunnen dat ze dan gestorven is door lang in een verkeerde houding aan het dekentje te hangen? Ze hing verticaal boven de grond met de klauwen dus aan het deken vast. Ik had eerder opgemerkt dat men ze dan moeilijk los krijgt. De verzorger kwam slechts 1 x per dag. Kan een kat stikken door bv. 24 uren verkeerd te hangen? Maar normaal moest ze zich dan toch kunnen draaien om op de zetel te geraken zou ik denken. Kan een schildklierziekte zoveel invloed hebben op het hart dat men daardoor een aanvalletje krijgt? De buurman die haar dood vond denkt aan een hartaanval. Graag informatie van iemand die daar meer over weet. Hartelijk dank. maria.verheyen@proximus.be
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen

Bericht door Synemios »

Wat een vreselijke manier om je kat zo te moeten verliezen, gecondoleerd en heel veel sterkte.

Een te snel werkende schildklier is uiteindelijk inderdaad slecht voor oa het hart.

Op de rest heb ik helaas geen antwoord.

Wat ik wel weet is dat Tommy ooit vast zat met zijn staart onder een krabtoren en die heeft zijn staart toen los gerukt, dat was binnen nog geen 2 minuten dat hij vast gezeten heeft.
En ik zie bij de rest toch dat ze er van alles aan proberen te doen los te raken als ze vast zitten in een deken of iets dergelijks, tot het breken van de nagels aan toe.

Heb je dit aan jou dierenarts gevraagd?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie