Hulp gevraagd

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Irene3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2021 16:50

Hulp gevraagd

Bericht door Irene3 »

Hoi allemaal,
Onze poes Winnie is ruim een maand geleden opgenomen geweest in het dierenziekenhuis omdat ze niet meer at. HIer is vastgesteld dat haar schildklier niet meer werkt (ze heeft 2 x 2,5 felimazole gekregen) en ze had een onrustige alvleesklier én een infectie aan haar maag-darmkanaal (waarschijnlijk IBD). Ze heeft hiervoor antibiotica gekregen.
Nu is ze al een paar weken thuis en de paniek is er af. Ze eet, drinkt, poept en plast....
Maar er is nog wel iets aan de hand! Ze heeft anderhalve week geleden een paar dagen overgegeven (alleen slijm) en leek toen ook pijn te hebben en ze heeft toen een paar dagen Prednison geslikt. Dit leek te helpen en dit hebben we afgebouwd.
Omdat ze zo ongelooflijk sloom blijft en omdat haar bloed door o.a. het braken nog niet getest kon worden, heeft de dierenarts ons aangeraden een paar dagen te stoppen met de Felimazole. Dit om uit te sluiten dat haar sloomheid door de medicatie komt. We hebben haar gisterenochtend haar laatste pilletje gegeven.
Ze is nog steeds heel sloom, haar vacht ziet er heel rommelig uit en ze heeft een rare slaaphouding (ligt ook veel ingedoken en lijkt dan niet te slapen). Hebben jullie enig idee?
Groetjes Irene
Cerna

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Cerna »

Dat is een vreemd probleem want bij de meeste schildklierpatientjes werkt de schildklier juist te snel, gaat de kat daardoor meer eten, maar valt desondanks toch af.
En daarom snap ik de keuze voor Felimazole ook niet (maar ik ben een leek, al heb ik ervaring met schildklierpatienten) want dit medicijn zorgt ervoor dat de schildklier trager gaat werken en wanneer die al niets meer doet............? Maar gelukkig ben je nu met Felimazole gestopt en hopelijk gaat het nu snel weer beter (dat kan natuurlijk niet al na één dag).

Heb je een uitdraai gekregen van het bloedonderzoek? Dan kunnen we meedenken.
Irene3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2021 16:50

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Irene3 »

Oh jee sorry, er ontbreekt 1 woord. Haar schildklier werkte niet GOED meer. Daarmee bedoelde ik dat hij te snel werkte. Ze had een waarde van 96. Bloedonderzoek moet ik dan even opvragen...
Irene3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2021 16:50

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Irene3 »

PS: en sorry voor mijn late reactie. Zag net pas jouw antwoord. Moet nog een beetje uitvinden hoe het werkt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Rik »

Sowieso altijd handig om altijd alle facturen en uitslagen op papier of per e-mail vragen. Gewoon voor je eigen archief. Helemaal niet raar hoor.

Is er niet voorgesteld om ook een nieuw bloedonderzoek te doen? Felimazole kan ook braken veroorzaken. Maar ook een suppressie van het beenmerg. Dat kan weer lusteloosheid (en bloedarmoede) geven.
Bij sommige katten kunnen er bijwerkingen optreden: braken, diarree, anorexie, suppressie van het beenmerg (bloedarmoede), huidproblemen/jeuk en leverfalen. Wanneer dit gebeurt moet er gestopt worden met de medicatie. Na de start van Felimazole® dient er regelmatig een bloedonderzoek gedaan worden om de bloedwaarden van de organen te controleren. Wordt er gekozen voor een andere behandeling (chirurgie of radiotherapie), dan krijgt de kat vaak enkele weken voor deze behandeling Felimazole® mee naar huis zodat er eerst een stabiele T4 waarde bereikt kan worden.
https://www.huisdierenarts.info/hyperthyroidie

Bij Felimazole moet je dus regelmatig testen totdat je een stabiel niveau bereikt hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Synemios »

Weet je zeker dat die alvleesklier het niet weer is?
Ik vind het verhaal erg lijken op wat Lizzy had.
Maar die kon ook niet tegen de thiafeline.
Ze zijn daar toen mee gestopt toen ze een alvleesklierontsteking had en opgenomen moest worden daarvoor.
Ineen gedoken liggen lijkt op een kat met buikpijn.

Ik zou zelf ook bloedonderzoek overwegen zoals Rik al zegt en dan de T4 , algemeen bloedbeeld maar ook de pancreas, en glucose mee laten nemen.

Heb je geen buprecare of temgesic mee gekregen en iets tegen de misselijkheid ivm de ibd/alvleesklier?
Ik heb dat voor Lizzy standaard in huis omdat het zo de kop weer op kan steken en dan weet je vrij snel of dat het is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie