Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Iloon78
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:18

Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Iloon78 »

Hallo forumleden,

Bij mijn lieve Luna is tweeënhalve week geleden een te snel werkende schildklier vastgesteld. Ik moest die dag onverwacht met haar naar de DA omdat ze snel ademend en tegelijkertijd wat apathisch op de stoel lag. Luna is bijna achttien en een superlief katje voor mij, maar heeft het niet zo op anderen. Doordat ze zich niet lekker voelde, kon ik haar bij hoge uitzondering in d’r reismandje zetten. Bij de DA kreeg ze, door angst, echter weer wat pit, dus moest het bloedprikken gebeuren onder narcose.
We kregen Felimazoline mee en die ben ik haar gaan geven. Vermalen, omdat een heel pilletje geven onmogelijk is. Tot mijn grote schrik las ik gisteren echter dat dat middel in vermalen vorm giftig is. Daar heeft mijn DA, zelfs na specifiek vragen, niks over gezegd. Nou moet ik komende week terug voor controle, maar eigenlijk wil ik Luna de stress van het bezoekje én een nieuwe narcose om bloed te prikken niet aandoen. Ik ben zo bang dat dat echt te belastend is op haar leeftijd. Bovendien moest ik vorig jaar onverwacht Luna’s zusje Terra laten inslapen bij dezelfde DA (lang verhaal kort: met succes geopereerd aan gescheurde kruisband, maar vervolgens bezweek haar hartje aan de narcoses), dus het vertrouwen is ook een beetje weg.
Nou heb ik inmiddels SWS in huis, het natuurlijke middel tegen een hyperactieve schildklier van huisdierendokter.nl, en ik wil eigenlijk stoppen met de Felimazoline en hierop overstappen. Graag jullie tips, advies en ervaringen.

Alvast bedankt namens Luna en mij!
Cerna

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Cerna »

Ik ken SWS niet, maar wel andere middelen van de Huisdierendokter en heb daar goede ervaringen mee.
Echter, de pillen van de Huisdierendokter vind ik erg groot en wanneer je het wilt vermengen met het eten, krijg je dus heel veel poeder en eet de kat het eten dan op?

Maar dat is de praktische kant en daar valt misschien nog wel een mouw aan te passen. De werkzame kant is echter een ander verhaal.
Ik heb al meerdere katten gehad met schildklierproblemen en mijn ervaring is dat de waardes in het begin nog wel eens behoorlijk schommelen en dan moet je een beetje experimenteren met de Felimazole. Gelukkig kan dat ook omdat er drie verschillende sterktes van zijn.
Maar hoe zit dat met die SWS? Moet je dan juist niet heel vaak bloed laten prikken om te zien of de dosis niet te hoog of te laag is? Ik zou dat niet aandurven.

Het voordeel van Felimazole vind ik ook dat het kleine, gladde pilletjes zijn die zo wegglijden. Maar dan moet je natuurlijk wel de bek open kunnen krijgen.
Bij onze laatste schildklierpatiënt was dat in het begin ook heel lastig en moesten we het met z'n tweeën doen, maar na een paar weken had ze door dat we haar niet wilden vermoorden en vervolgens ging het steeds gemakkelijker.

In een ver verleden had ik een kat die als verwilderd kitten van ongeveer 6 weken bij ons is gekomen en hij was ook niet te pillen. Voor hem heb ik toen Carbimazol gehad (Felimazole bestond nog niet) en dat mocht je wel vermalen en met het eten mengen, maar ik weet niet of dat nog verkrijgbaar is (wel humaan zag ik via google).
Je zou dat aan je dierenarts kunnen vragen wanneer het echt niet lukt om Felimazole rechtstreeks te geven. Misschien dat hij het ergens kan bestellen? En er zijn ook schildklierbrokjes: https://www.medpets.nl/hills+feline+yd/?sqr=schildklier
Maar ook hiervan lijkt het me weer lastig om de juiste dosering te bepalen.

Maar SWS zou ik niet doen.
Iloon78
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:18

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Iloon78 »

Bedankt voor je reactie, Cerna. Een heel pilletje krijg ik er absoluut niet in, vermalen door Luna’s eten is nooit een probleem. Een andere reden waarom ik wil stoppen met de Felimazole is dat Luna sinds het gebruik niet meer zichzelf lijkt. Heel veel slapen en op zichzelf, terwijl ze normaal altijd bij mij in de buurt is.
Ik ga sowieso nog even overleggen met de DA. En ook vragen wat de waardes nou precies waren, want ik lees hier ook schrikbarend veel verhalen van onterechte schildklierdiagnoses. En haar enige mogelijke symptoom, althans, zichtbaar, is het vermageren ondanks meer eten. Verder verzorgt ze zichzelf nog goed, glanst haar vacht als een malle en spuugt ze ook niet meer dan een ‘normale’ kat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Dinky »

Het kan ook zijn dat de dosering te hoog is waardoor de schildklier waarde te ver is gedaald. Dat daar het afwijkende gedrag van komt. Maar dat weet je pas na bloedprikken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Iloon78
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:18

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Iloon78 »

Bedankt voor je reactie, Dinky. Dat is dus één van de dingen waar ik zo’n weerstand tegen voel: van tijd tot tijd bloedprikken om zo steeds de juiste dosering te bepalen. Dan heeft Luna én de stress van elke keer naar de DA moeten (áls ik haar dus al in d’r reismandje krijg) én het risico van de narcose, elke keer weer. Ik twijfel gewoon enórm of ik dat mijn meissie wel moet willen aandoen. Vandaar mijn zoektocht naar minder belastende opties.
Cerna

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Cerna »

Ik kan me voorstellen dat je een kat van 18 niet zoveel wilt belasten. Misschien dat dan de brokjes en natvoer van Hills een optie zijn?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen behandelen met Felimazoline of natuurlijk product?

Bericht door Synemios »

Ik zou dan wat Annet al zegt gaan voor het voer.
Elke keer narcose bij een kat van 18 jaar is ook niks.
Niets doen is ook geen optie.

Het voer:

De hoeveelheid maakt niets uit, er zit geen jodium in het voer waardoor de schildklierwaarde daalt.
Maar je mag dan ook echt niets anders meer geven ook geen snoepjes ofzo.

De schildklier heeft jodium nodig om hormonen aan te maken als je dus geen jodium geeft daalt de schildklierwaarde en verdwijnen de klachten,

Waar heb jij verhalen gelezen over onterechte schildklier diagnoses bij katten?
Ben ik serieus benieuwd naar.

Ik weet dat bij een te langzame schildklier de diagnose ingewikkelder is maar dat komt niet voor bij katten.
Wel bij honden.

Bij katten alleen als ze eerder behandeld zijn/ worden voor een te snel werkende schildklier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie