Bandit met te snel werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Maar de bloedtest ( of de waarden die jij hier schrijft) toont helemaal geen schildklier probleem aan.
Dus het is niet een kwestie van zo slecht nog niet maar gewoon geen schildklier probleem.

Als we dan praten over de doorbloeding van de nieren waar semintra voor wordt voor geschreven dan begrijp ik al helemaal niet waarom er dan gekozen is voor felimazole.
Omdat als die schildklierwaarde laag is dan wordt de doorbloeding daar juist minder van.

Kan ook zijn dat je kat zich niet lekker voelt door de felimazole en daarom rustiger is.

Veel eten kan ook te maken hebben met bijvoorbeeld maagproblemen/ maagzuur.

Ik zou inderdaad eerst eens een gesprek aanvragen.

Ik zal zo eens even zoeken in de uitslagen van Lizzy, die heeft ook uitslagen met +jes enzo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Het is dus niet zo simpel want er staat bij de uitslag van idexx het volgende:
Zie plaatje.

Het komt er dus op neer dat oudere katten met duidelijke symptomen maar nog geen afwijkende uitslag wel degelijk een te snel werkende schildklier kunnen hebben.
Range 30-60.

Maar er staat ook dat andere zaken eerst uitgesloten moeten worden met die borderline waarde en dat nogmaals testen dan aanbevolen is en dat als blijkt dat bij meerdere keren testen de uitslag in die range zit, de kans op hyperthyreoïdie klein is.

Omdat er nu al meteen na de eerste uitslag met felimazole gestart is weet je dus niet of er echt sprake is van hyperthyreoïdie.

Afbeelding

Dit is een oude uitslag van Lizzy, ( toen was ze 7)
Laatste keer was dit haar waarde: T4: 47,2 referentie 13-52 ( ander apparaat)

Vanaf welke leeftijd is een kat een oudere kat?
Vanaf 9 ofzo?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Cerna »

Synemios schreef: 20 jan 2021 22:46Het komt er dus op neer dat oudere katten met duidelijke symptomen maar nog geen afwijkende uitslag wel degelijk een te snel werkende schildklier kunnen hebben. Range 30-60.
Wat ik in het eerste bericht lees is dat de kat spuugde en dat Sjanke daarom naar de da is gegaan. Ik lees niets over goed eten en toch afvallen, niets over onrustig gedrag, niets over een mottige vacht. Allemaal schildkliersymptomen.
En roepen kan ook een symptoom zijn van beginnende dementie. Spugen van een gevoelige maag en/of brandend maagzuur.
Maar dan toch de heftige diagnose schildklierpatiënt, terwijl T4 binnen de referentie zit. Ik vind het vreemd. Heel vreemd.

En dan lees ik vervolgens dat Sjanke toch gewoon door blijft gaan met de medicatie totdat ze een gesprek heeft gehad. Snap ik ook niet. Felimazole-pilletjes en Semintra zijn geen snoepjes.
Omdat ik aan de ene kant wel verbetering zie qua gedrag (relaxt/minder roepen), maar aan de andere kant begrijp dat de waarden nog helemaal niet zo slecht zijn (gezien de leeftijd) ga ik de bloedtest vervroegen naar komende week. En dan een uitgebreid gesprek aan vragen.
Vanaf welke leeftijd is een kat een oudere kat? Vanaf 9 ofzo?
Ja, dat zeggen ze, maar Milka (12) is het er niet mee eens :lol:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ja ik ben het volledig met je eens, er zijn genoeg andere redenen te bedenken.
Ik lees ook geen typisch schildklier gedrag en ik zou dus zelf ook echt geen felimazole geven met deze waarden en geen semintra tenzij er een goede reden voor is.

Ik kan er ook echt niet bij dat een dierenarts dat zo vlug voorschrijft want inderdaad het zijn geen snoepjes.

Dat niet meteen stoppen kan ook zijn dat ze het liever van een dierenarts wil horen.
Wij zijn dat stadium denk ik al voorbij ;-)

Milka heeft gelijk :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Het plaatje van de test lijkt heel erg op de uitslag van de bloedtest zoals ik die kreeg. Er stond een vergelijkbare tekst onder.

Ik heb inderdaad moeite om het advies van een dierenarts in de wind te slaan, zoveel ervaring heb ik (gelukkig) niet met zieke katten. Ik heb het topic natuurlijk wel geplaatst om feedback te krijgen. En met jullie reacties en de info die ik intussen gevonden heb ga ik in elk geval het gesprek aan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ik heb het aangepast want ik had een hele rits uitslagen en een hele rits commentaar eronder wat niet van belang was in jou geval.

Als het goed is staat er bovenaan Idexx.

Ik ben benieuwd wat er uit het gesprek komt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

We hebben het gesprek gehad. De DA staat nog steeds achter haar advies, maar voor nu hebben we besloten om te stoppen met de medicijnen. Dan eerst wat meer testen, om te zien of de resultaten gelijk zijn. En of er toch geen andere problemen spelen.
Cerna

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Cerna »

Ik zou de uitslag voorleggen aan een andere dierenarts. Het liefst iemand van een andere praktijk want directe collega's houden elkaar meestal de hand boven het hoofd.

En mocht Bandit toch weer gaan spugen, overweeg dan Puur Stomac of Zitac.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Dank voor je aanvulling! Ik ga kijken of dit te verkrijgen is.
Voor nu gaat het goed met Bandit (afkloppen).
Cerna

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Cerna »

Zitac heeft de dierenarts, voor Puur Stomac: zie mijn links op de vorige bladzijde
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Fijn dat het goed gaat met Bandit.

Zitac kun je ook bij medpets ofzo kopen.
Losecosan 20 mg kun je ook geven ( kwart tablet max 2x per dag) en 10 mg 1/2 per keer.
Is bij de drogist of apotheek te koop.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie