Bandit met te snel werkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Bandit is 16,5 jaar en op 31 dec 2020 heeft de dierenarts een te snel werkende schildklier geconstateerd.
Aanleiding voor een controle was dat ze plotseling veel ging spugen, alleen vocht. 1x per dag was voor haar redelijk normaal, maar nu was het 5 of 6x binnen een paar uur.
Uit het (bloed) onderzoek kwam dus een te snel werkende schildklier. Gezien de hartfunctie was de verwachting dat het wel met medicijnen op te lossen zou zijn.
Voor een paar dagen Cerenia, voor dagelijks Semintra en nog Felimazole. Omdat ze in de praktijk erg suffig werd van de Semintra, gaven we die minder met het advies die langzaam op de bouwen. De tabletten geven we met Easypill, daar is ze dol op. Ze eet goed, drinkt goed. We wegen vaker en ze is in elk geval in die 14 dagen niet afgevallen. Voor aankomen was het blijkbaar nog te vroeg.
Dat ging dus allemaal best goed, tot ze vandaag weer enorm begon te spugen. Op advies van de dierenarts geprobeerd om Cerenia te geven, maar ze rook er even aan en daar bleef het bij.
Na een dierenarts bezoek hebben we nu een langere periode Cerenia gekregen.

Maar ik ben bang dat het zo'n cirkeltje wordt. Ik ga me in elk geval inlezen in de topics...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Felimazole, thiafeline etc hebben als bijwerking ook braken.
Maar het kan ook goed zo zijn dat het tijd nodig heeft, want het duurt wel even voor die schildklier hormonen minder worden.

Lizzy was ook heel misselijk door de schildklier.

Daarbij heb je ook nog met de nieren te maken, wat ook weer voor braken kan zorgen.
lastig.

Ik heb voor Lizzy cerenia suspensie dat kun je over een beetje voer doen of rechtstreeks in het bekje spuiten.
Moet de dierenarts wel zelf maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Rik »

Het inregelen van een schildklierkat is toch ook heel een gedoe en secuur?
Je zit snel aan een dosis te hoog of weer een dosis te laag.
Voordat je precies de juiste hoeveelheid hebt ben je volgens mij wel even verder.

(oud stukje bericht van Adriana)
Adriana schreef: 23 dec 2011 07:16 het inregelen van schildklierkatzels is erg lastig en mijn ervaringen met carbimazol zijn nog altijd veel beter dan met felimazole. heel veel goedkoper ook en goed deelbaar (en ja handen wassen!)
Waarom wordt er eigenlijk Semintra gegeven? Is er ook eiwitverlies via de urine gevonden? (mag alleen dan gegeven worden)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Duurt 6 weken in het begin en daarna kan het blijven schommelen inderdaad.
Ik moet zeggen dat Oscar heel makkelijk in te stellen was, maar Nero was in net begin goed ingesteld maar later een drama.
Ligt er dus ook een beetje aan.

Lizzy, tja dat verhaal is bekend :lol:

Carbimazol is heel lastig te krijgen en veel daen schijnen er nogal moeilijk over te doen.

Hier staat na 3 weken het eerste onderzoek.
Bij ons werd er toen met felimazole volgens mij 6 weken aangehouden.
Maar is tig jaar terug,
Thiafeline was ook 6 weken.

http://www.felimazole.nl/behandeling
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Na eea gelezen te hebben en nog overleg met de dierenarts te hebben, is de conclusie inderdaad dat ze waarschijnlijk reageerde op een verhoging vd dosis. Die avond ervoor had ik weer iets verhoogd. Maar ik vind het nog steeds raar dat ze pas halverwege de volgende dag achter elkaar begon te spugen. Ik zou verwachten dat ze sneller een reactie kreeg. Dan zou het kunnen dat ze toch reageert op de Felimazole van die ochtend...

Ik wist niet (of het is langs me heen gegaan) dat het instellen zo lastig is. Aan de andere kant logisch, je hoort ook bij mensen met schildklierklachten dat het geen eenvoudige rekensom is. Maar niets doen is geen optie en de zogenaamde jodiumkuur is helemaal niet ter sprake gekomen. Los van de risico's gezien haar leeftijd, lijkt het me echt een hel voor deze kat, dus ik probeer het liever eerst op deze manier.

Het is inderdaad een combi van schildklier en nieren. Het idee is om begin februari nogmaals bloed te testen, om te zien hoe het gaat. Maar wil even afwachten hoe het nu gaat met de dosis. Ik kon aan haar gedrag niet echt merken dat ze ergens last van had (behalve door het spugen), dus verwacht dat ik ook niet echt kan zien (zonder bloedtest) of de schildklier wat normaler werkt.

Intussen hebben we ook Cerenia-vloeistof. Omdat ze de tablet weigerde, heb ik daarom gevraagd. DA heeft wel een duidelijke voorkeur voor de tablet, maar in geval van nood mocht ik de vloeistof proberen. Ze heeft wel gevraagd om dan binnen een dag te bellen of Bandit wel normaal eet enzo.
Cerna

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Cerna »

Katten (en mensen) met schildklierproblemen die tevens oud zijn, hebben vaak last van brandend maagzuur. Je zou eens met je dierenarts kunnen overleggen of 2x daags een kwart Zitac een optie is. Ik heb hier goede ervaringen mee.
Welke T4-waarde kwam er uit de bloedtest?

Wanneer katten ook nierproblemen hebben (onze Cochi had ook beide) is het belangrijk om de schildklierwaarde niet te ver te laten dalen ivm de doorbloeding van de nieren. T4 van rond 40-45 is netjes.
Wat is de dosering van de Felimazole?
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Stukje uit de bloedtest:
TT4 resultaat: 45nmol/L Referentie interval: 10-60
Urea resultaat: 12m8mmol/L Referentie interval: 5,7-12,9
CREA resultaat 172umol/L Referentie interval 71-212
SDMA resultaat 16ug/dL Referantie interval 0-14
GLU resultaat 9,26mmol/L Referentie interval 3,95-8,84
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ik wil toch nog even terug komen op de vraag die Rik al heeft gesteld.
Was er eiwitverlies dat er semintra gegeven is?

Sdma is 16 dat is iets te hoog.
Glucose licht verhoogd maar dat is een stress waarde.
Maar de rest is goed.
Hoe lang geleden is dit bloedonderzoek gedaan want de t4 is goed dus dan kun je er ook van uitgaan dat de nierwaarden nu ook kloppen.

Te hoog T4 geeft vaak een lagere crea waarde.

Ik zou wat Annet al zegt de T4 ook rond deze waarde laten zitten ivm de nieren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

De bloedwaarden zijn van 31 dec., dat was direct de eerste bloedtest die ooit bij Bandit is afgenomen.
Hoe heet eiwitverlies, dan kan ik het opzoeken. Het is voor mij lastig om een foto te plaatsen.
Er is wel vaker naar de urine gekeken, maar die uitslagen heb ik blijkbaar niet thuis.

Felimazole geven we 2x per dag 1 tabletje van 1,25mg.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Is er naar aanleiding van deze T4 waarde felimazole voorgeschreven?

Eiwit: Via de urine bekijken ze dat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Synemios schreef: 19 jan 2021 18:15 Is er naar aanleiding van deze T4 waarde felimazole voorgeschreven?

Eiwit: Via de urine bekijken ze dat.
Ja,,klopt, nav deze bloedtest, icm klachten/gedrag.
Ik zal de urine testen nog eens opvragen.

Ik krijg de indruk dat jullie waarden nog niet zo afwijkend vinden?
Ik merk wel dat Bandit wat relaxter/rustiger is. En het valt op dat ze niet meer loopt te roepen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Nee 45 is geen afwijkende schildklierwaarde.
Lizzy zit na een behandeling met radio actief jodium nog hoger nu dan jou kat.
En zij is nu euthyroid ( dwz de schildklier functioneert normaal)
Ik vraag me ook af of de klachten en het gedrag daar vandaan komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Cerna »

Ik kijk naar de waardes en denk: "wat is er mis?"
Nierwaardes voor een kat van 16,5 zijn prima, SDMA iets verhoogd wat erop wijst dat de nieren achteruit gaan, maar dat is nog niet schokkend, T4 is ook prima. Was jouw dierenarts al iets te vroeg begonnen met de jaarwisseling? :-P

Ik zou stoppen met alle medicatie want dat is nergens voor nodig.
De albuminewaarde geeft het eiwitverlies aan (referentie is 25-34). Te laag albumine betekent eiwitverlies en daarnaast kan goed eten en tóch afvallen een teken zijn van eiwitverlies.

Hoe gaat het nu met het spugen?

Onze Amber (bijna 16) had in juli een SDMA-waarde van 17 en ik ben Puur Nier (2x daags een pilletje)gaan geven. Drie weken geleden hebben we weer bloed laten prikken en de waarde is niet verder gestegen (wat wel in de lijn der verwachtingen lag). Daarnaast ben ik haar RC Early Renal gaan geven en krijgt ze RC Ageing 12+ om de nieren wat te ontzien.
Zo hoop ik dat ze geen nierpatiënt gaat worden.

https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Nier
https://www.medpets.nl/royal-canin-earl ... ly%20Renal
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... oer/239099
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Synemios »

Ben het eens met Annet.
Ik heb in 1e instantie nog gedacht kloppen deze uitslagen wel?

Is er nog gekeken naar andere oorzaken voor het braken?

Ik heb het echt over urine onderzoek.
Dat hoort bepaald te worden voor er semintra of fortekor voorgeschreven wordt.


https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Bandit met te snel werkende schildklier

Bericht door Sjanke »

Eiwit wordt blijkbaar in plusjes genoteerd, er staat nu een plusje. Beetje onduidelijke waarde.
In de bloeddtest kan ik ALB terugvinden 32g/L referentie 23-39. Bandit eet als een idioot, vooral droge brokken. Ze was 3,6kg op zijn zwaarst, maar ik was in het verleden niet zo secuur met wegen. We hebben altijd droge brokken staan, dus eten wordt ook niet afgemeten. Qua gewicht is ze vlg mij redelijk stabiel: In 2019 woog Bandit 3,3kg, op 12 oktober 3,1kg, dat was op 31 dec 2,93kg en op 14 jan 2,91kg.

Ze spuugt nu heel af en toe, max 1xpd. De medicijnen innemen gaat de ene dag soepel, de andere dag moeizaam. We gebruiken easypill en andere snoepjes, maar dat gaat blijkbaar ook vervelen.

De Semintra zou de nierdoorbloeding bevorderen, verlaagt daarmee de bloeddruk en (dus) de hartbelasting. Ik dacht dat de hartspier normaal was, maar in het dossier staat wel schade hartspier.

Omdat ik aan de ene kant wel verbetering zie qua gedrag (relaxt/minder roepen), maar aan de andere kant begrijp dat de waarden nog helemaal niet zo slecht zijn (gezien de leeftijd) ga ik de bloedtest vervroegen naar komende week. En dan een uitgebreid gesprek aan vragen. In de kliniek vind ik het erg lastig, met die corona regels. Dan liever telefonisch overleg, gelukkig neemt de dierenarts dan ook alle tijd.

Je mag nu niet mee voor het onderzoek, maar er wordt een algemeen lichamelijk onderzoek gedaan. Er is niet gesproken over maagproblemen ofzo. Alleen dat de buik gewoon leeg was. Door het spugen van vocht, met af en toe wit slijm, in combinatie met wankel lopen en slecht eten was het eerste idee schildklier. En de bloedtest zou dat dus aantonen.
Plaats reactie