Ra jodium & risico personeel?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Tuochoks
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2020 15:19

Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Tuochoks »

Beste allemaal, gisteren hebben wij te horen gekregen dat onze Bon (10 jaar) een flink verhoogde T4 waarde (124) waarde heeft. Wij zijn behoorlijk aangedaan door dit nieuws, en al googlend op dit forum terecht gekomen. Allereerst, wat een fijne community en wat fantastisch om van jullie ervaringen te mogen leren.

Wij neigen naar de ra-jodiumtherapie als behandelingen zijn ons nu aan het inlezen hierover. Maar wat wij voorlopig weinig terugvinden, is het risico voor de baasjes ('personeel' als ik dat goed lees hier? ;-)). Onze Bon op afstand houden zal met een grote inspanning misschien wel lukken, maar hoe veilig is het voor de mens des huizes wat de reststraling betreft? Zijn er onderzoeken of ervaringen te lezen waarin de impact op de mens in kaart wordt gebracht? Heeft iemand leestips?

Wij kregen nog de tip mee om eventueel voor een pension te opteren voor een week revalidatie na de behandeling in de kliniek. Eentje waar ook een dierenarts te plekke is die de patiënt goed in de gaten kan blijven houden terwijl hij (in quarantaine) daar verblijft. Heeft iemand hier ervaring mee, voor- en nadelen?

Het is een eng traject om in te stappen, maar we willen het allerbeste voor onze Bon en proberen alle mogelijkheden te verkennen. Hij is altijd een happy-go-lucky ventje geweest, en ook nu merken we - behalve het gewichtsverlies, wat voor ons een alarmsignaal was om toch dat uitgebreide bloedonderzoek te doen - weinig veranderingen in zijn zijn. Alle andere waarden zijn prima, en zijn hart klonk goed volgens de DA (maart & april langs geweest voor een korte check en niesprik). We hopen ontzettend dat we er nu nog op tijd bij zijn, en we nog vele jaren samen zullen hebben!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Synemios »

Allereerst, welkom op,het forum.

Wat naar dat de T4 te hoog is maar wat fijn dat de rest van de uitslagen wel goed was,

Ik heb wel wat info voor je:

https://orsami.be/nl/content/hyperthyroide-katten-0

https://orsami.be/sites/default/files/R ... 0v2017.pdf

Ik vraag me af of een pension wel een kat opneemt vlak na een rajodium behandeling want er lopen meer katten rond en de maatregelen die je zelf moet treffen thuis moeten zij ook treffen.
Daarbij is het dubbel stress voor een kat dus mijn keuze zou het niet zijn.
Waarom zou je kat extra in de gaten gehouden moeten worden door een dierenarts?
Ze verblijven sowieso eerst 5 dagen in Lienden of als je daar voor kiest Gent.
De behandeling heeft geen heftige bijwerkingen voor de kat.

Veel antwoorden op je vragen kun je lezen in de linkjes die ik gegeven heb.

Wij zijn zelf naar Gent geweest en Lizzy had nergens last van.
Wel is het zo dat ook al dalen de waarden meteen na behandeling de klachten nog niet meteen over zijn.
Dat heeft wel wat tijd nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Pistache »

Da's een heel goede vraag. Had er ook al aan gedacht.
Afstand houden zou hier een ramp zijn. Mijn Pistache is 16 jaar en sinds de 2 e nacht bij mij slaapt ze naast mij. Liefst tegen me, draai ik mij dan draait zo ook mijn kant op. Ga ik zitten, zit ze naast mij. Dus vroeg ik me ook af hoe schadelijk die reststraling voor ons is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Synemios »

Pistache schreef: 15 jun 2021 20:28 Da's een heel goede vraag. Had er ook al aan gedacht.
Afstand houden zou hier een ramp zijn. Mijn Pistache is 16 jaar en sinds de 2 e nacht bij mij slaapt ze naast mij. Liefst tegen me, draai ik mij dan draait zo ook mijn kant op. Ga ik zitten, zit ze naast mij. Dus vroeg ik me ook af hoe schadelijk die reststraling voor ons is.
In de linkjes staat al info

Je zou ook voor verdere vragen ook even Lienden of Gent kunnen mailen.
Lizzy is net zo, dan kun je er ook voor kiezen ze desnoods tijdelijk in een aparte kamer te zetten.
Dan kun jij wel nog naar haar toe voor wat aandacht
En dan heel goed je handen wassen etc nadat je haar aait.
Eerlijk gezegd vond ik dat ook het grootste nadeel.
Maar als je je aan de richtlijnen houdt is er geen gevaar/ risico voor personeel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Pistache »

Ze kan niet apart, overdag zou ook niet echt een probleem zijn. Ze blijft het grootste deel van de dag boven (op mijn bed ;p). Maar 's nachts gaat dit dus niet.
Haar een week achterlaten zal het ergste zijn, eens ik haar terug heb ga ik al meer op mijn gemak zijn. Is inderdaad ook iets dat ik ga vragen.
Voorlopig wacht ik ook nog even af (heb een ander topic daarover), zou al zeker Gent zijn. Ik woon in België.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Synemios »

Ik heb gereageerd op je andere topic.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Brico
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 nov 2021 16:52

Re: Ra jodium & risico personeel?

Bericht door Brico »

Mijn Haike heeft twee jaar terug een ra-jodium therapie gehad
Bij ons (België) wordt de poes vijf dagen opgenomen.
Op dag 1 krijgt hij/zij de pril en dan houden ze poes daar om de eerste radioactiviteit te laten wegebben
Vervolgens moet je als baasje thuis 2 weken de kattenbak inhoud opsparen in een box of zak en deze daarna nog
3 maanden buiten zetten in je tuin eer je het mag meegeven met het afval
Eerlijk gezegd heb ik nooit nagelaten om Haike te knuffelen
Ik hield wel de kleinkinderen op afstand
Sorry voor laat antwoord, maar ik vind mijn weg niet zo goed op het forum
Plaats reactie