Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinah14 »

Ik heb zelf geen auto en voor mij is Gent heel ver. Ik overweeg dus toch weer Lingehoeve. Puur uit praktisch oogpunt. Ik weet nu dat ik de lat laag moet leggen.
En wéér een dierenarts die niks afstemde. Pillen lagen al klaar. Boos geworden en excuses gekregen.
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinah14 »

Ik ben in oktober met Nyxie naar Lienden geweest. Zij was toen 16 jaar en 6 maanden. Ik vond het een ramp: geen berichten, niet de beloofde dagelijkse foto. Nyx at er niet en zakte door haar pootjes toen ik haar - op zaterdag - haalde. Ze was echt depressief. Dat was in de auto al over, trouwens 🙄.
Ze ligt nu naast me. Is erna goed aangekomen. Inmiddels bijna 17 en een half!

Vanochtend hoorde ik dat Tip (11,5) ook een verhoogde schildklier heeft (99). Ik overweeg weer Lingehoeve. Tip zal wel eten en de quarantaine makkelijker doen, schat ik in.
Het is veel geld, ja, maar Nyx doet het nog steeds super terwijl ze in 2018 opgegeven was door de vorige dierenarts.
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinah14 »

Dat door de pootjes zakken was een kaliumtekort, dat was binnen een paar dagen opgelost met een supplement
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Gent is inmiddels ook 850 euro, het scheelt nog steeds behoorlijk, maar ja praktisch gezien moet het ook wel haalbaar zijn.
Wij krijgen met Lizzy korting ( we hoeven de scintigrafie niet te betalen omdat het de 2e keer is)
Voor ons is Gent een half uur langer rijden dan Lienden en wij hebben een auto dus dan wordt het ook een ander verhaal.
Je kunt natuurlijk ook aangeven bij Lienden dat je het de vorige keer niet prettig vond dat ze je niet op de hoogte gehouden hebben.
Misschien dat dat helpt.

Ik kan me voorstellen dat je boos werd op de dierenarts omdat er weer niets afgestemd was.
Komt er dus op neer dat ze de andere opties buiten de pillen niet eens bespreken?

Wel super dat het met Nyxie nog steeds zo goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Vervelend om te lezen dat je andere kat nu een verhoogde t4 heeft Dinah.
Jouw positieve ervaring van de ra jodium behandeling bij je oude dame Nyxie heeft mij over de streep getrokken om ook voor die behandeling te kiezen voor mijn senior.

Ik ben gelukkig elke dag op de hoogte gehouden door de Lingehoeve met een belletje en een foto. Helaas was ze zo gestresst dat ze het weekend al naar huis mocht omdat ze niet at. Ze was bij opname 4,8 kilo en bij ophalen 4,5 kilo. Arme meid was heel blij en uitbundig toen ze mij weer zag, dus de opname heeft er wel ingehakt. Eenmaal thuis ging ze gelukkig gelijk en goed eten.

Haar t4 waarde was vrijdag al mooi gezakt binnen de normaalwaarde, dus de behandeling heeft goed geholpen. Haar schildklier was aan beide zijdes maar heel weinig vergroot. Helaas eet ze sinds gisteren erg weinig (en erg kieskeurig). Hopelijk verbeterd dat wel snel als het weer koeler wordt, anders ga ik daarover nog bellen. Gebleken is dat zij echt zeer weinig eet als het erg warm is, dus hopelijk is dat de reden, dan zou het na vandaag voorbij moeten zijn. Verder slaapt ze wat meer, maar dat is ook niet gek als ze alles nog moet verwerken. Ze is verder heel levendig en volgt haar vaste ritme van aandacht vragen, vogels kijken, bij mij zijn. Alleen dat eten is helaas nog niet wat het zijn moet.

Zij had nooit het typische schildkliergedrag, at juist altijd zeer kieskeurig, niet veel, geen gemiauw voor eten en geen onrustig gedrag. Daarin ga ik dus geen verschil merken. Zij lag echter wel op momenten languit op de grond en haar ademhaling was soms ook versneld. Hopelijk ga ik daarin wel veel verschil zien, want kan mij voorstellen dat ze zich op die momenten echt beroerd voelde. Ze staat sowieso nog op de amlodipine voor haar bloeddruk.

Ik ben dus blij dat de behandeling goed heeft geholpen en dat haar waarde weer binnen normaal zit. Nu bekijken hoe het verder gaat qua eten.

Mochten jullie trouwens nog tips hebben qua hoe haar beter aan het eten te krijgen, dan is dat altijd welkom.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat de waarden al gezakt zijn en jij wel goed op de hoogte gehouden bent en goed dat ze ook belde omdat ze niet at daar.
De warmte blijft nog wel even hangen, tenminste hier wel altijd.
Wat ik altijd doe met slechte eters is cosma snoepjes verkruimelen over het voer of als het brokjes zijn hele kleine stukjes er tussen gooien of kattensoep erbij geven ( zeker met die warmte kunnen ze het extra vocht wel gebruiken)

Dat languit op de grond liggen is wel typisch ook schildklier gedrag.
Maar bij jou senior speelt de bloeddruk ook een belangrijke rol daarin.

Niet schrikken als dat nog een tijd aan houdt.
De waarde is wel goed nu maar het schommelt nog wel en de klachten zijn niet meteen weg.
Hopelijk gaat de bloeddruk ook zakken nu de schildklier weer normaal gaat functioneren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinah14 »

Dank jullie allemaal voor het meeleven. Nee, beide dierenklinieken hier noemen deze behandeling niet als optie. Vind ik slecht.
Duimen jullie dat Gent maandag gaat lukken ondanks de Corona?

Ik ben blij dat ik zelf deze behandeling heb gevonden en dat ik over Lizzy kon lezen. Het forum is voor mij heel steunend geweest.
Ik ben dankbaar dat de kosten voor mij geen probleem zijn.

Ik zal updates sturen.
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinah14 »

Nyxie was alleen afgevallen. Verder was ze niet drukker, ze at ook niet meer.
Tip heb ik laten prikken omdat ik de ervaring al bij Nyxie had dat je het niet altijd ziet of merkt.
Nu valt me meer op. Ze is veel meer buiten en ze vraagt meer om eten.
Ik weet van een vriendin dat haar kat minder hard en vaak mauwde na behandeling (met pillen). Daar hoop ik ook op. Tip kan goed schreeuwen.
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Ja ik ben eigenlijk wel dagelijks met jullie bezig en blijf hopen dat het wel gewoon door kan gaan.
Ik heb inmiddels 3 katten gehad met deze aandoening en Nero daar werd ik echt gek van, die bleef miauwen, en ook echt keihard inderdaad.
Oscar merkte ik amper iets aan dat was ook echt toeval dat we daar achter kwamen.

Als de behandeling goed aanslaat dan verdwijnen die klachten ook binnen ongeveer een half jaar.
( vaak eerder al)
Ondanks dat het bij Lizzy niet helemaal binnen de referentie zit merk ik zelfs bij haar ook verbetering.

Gelukkig wist je al het eea waardoor je er bij Tip nog sneller bij bent.

Lizzy heeft ook het geluk gehad dat ik er al ervaring mee had denk ik.
Anders hadden ze haar daar nooit op tijd op getest.

Fijn dat je er wat aan gehad hebt en ik blijf je volgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie