Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Hoi allemaal,

Hopelijk willen jullie met mij meedenken. Mijn seniorkat die over 4 weken 17 wordt is vorige week voor een seniorcheck bij de arts geweest en hieruit bleek dat haar t4 verhoogd is. Haar waarde was 88. De rest bloedwaarden alles binnen normaal. Bloeddruk wel verhoogd.

Nu ben ik begonnen met thiafeline 2,5mg en dit moet dan 2x daags. Ik geef dit met de easypill. Eerste dagen weinig problemen, maar gisterochtend kreeg ik de pil er niet in, gisteravond wel, maar helaas vanochtend weer niet :-( Aangezien ik deze pillen haar hele verdere leven 2x daags moet gaan geven en ik hoop dat ze nog wel 1-3 jaar mee mag gaan, ben ik gaan zoeken naar eventuele andere opties. Ik las over Hills Y/D en een radioactief jodium behandeling.

Mijn voorkeur heeft, na het lezen hier op het forum, de ra jodium behandeling. De kosten vind ik erg hoog, maar zie erg veel voordelen aan de behandeling:

- Geen pillen meer erin proberen te krijgen
- geen eventuele aantasting van nieren etc door langdurig pil gebruik
- schildklier wordt echt aangepakt ipv alleen geremd

Het grote nadeel voor mij is dat ze dus 17 zou zijn mocht ik voor ra jodium behandeling kiezen. Ze moet een week daar verblijven en dat vind ik nogal ingrijpend voor een senior van 17. Ik heb maar over 1 andere seniorkat gelezen die deze behandeling heeft ondergaan die ongeveer haar leeftijd was. Dat was een positieve ervaring.

Wat zijn jullie ervaringen/gedachtes hierover? Een ra jodiumbehandeling ondanks een week stress voor een senior van 17, maar wel grootste kans op mooi resultaat. Of overgaan op Hills Y/D, geen stress van pillen of week op kliniek, maar wel de rest van haar leven zulk voer als enige voer en tevens remming schildklier ipv aanpakken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinky »

Heb je ook nog andere katten in huis of alleen deze senior?

Begrijp heel goed dat je de stress van pillen niet wilt.
Als het mijn kat zou zijn en de enige kat in huis dan zou ik waarschijnlijk eerst kijken of het onder controle te krijgen is met het voer. Een ra jodium behandeling kan dan altijd nog, afhankelijk van de algehele gezondheid van de betreffende kat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Hoi Dinky,

Haar zusje is helaas een paar jaar terug al overleden dus zij is nu de enige kat in huis, wat het inderdaad makkelijker maakt om op het voer over te gaan.

T4 88 en bloeddruk verhoogd, weet even niet meer hoeveel en of ik dat ook op papier heb staan. Er was geen hartruis te horen en overige bloedwaarden binnen normaal. Gewicht 100 gram lichter dan vorige seniorcheck.
Misschien inderdaad eerst maar eens het voer proberen.
Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Ik ben met Lizzy naar Gent geweest maar dat is geen senior maar wel een kat met een autoimmuunstoornis die erg gevoelig is voor stress.
Ik zou denk ik ook het voer in jou geval dan eerst proberen, dat was voor Lizzy ivm allergie en nierproblemen ook geen optie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Bedankt Synemios voor je reactie!
Jij zou dus ook eerst het voer proberen bij een 17 jarige evenals Dinky. De stress in Gent was dus wel te doen voor jouw kat die daar gevoelig voor is. Dat is ook fijn om te weten.

Over een paar weken moet ze weer terug voor controle en dan ga ik de overstap naar het voer maar eens bespreken met de arts.

Ik probeer de beste keuze voor haar te maken, afwegingen stress/kwaliteit van leven etc. Pffff maar wat een keuze om te maken. Op de een of andere manier heb ik het gevoel, dat wat ik ook kies, ik haar tekort doe. Zeven dagen stress bij injectie en bij het op dieetvoer zetten alsof ik niet ga voor beste optie voor genezing.
Ben blij met jullie bijdrage, mening van anderen geeft mij toch een wat breder perspectief en daardoor kan ik hopelijk mijn gevoel wat naast mij neerleggen. Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Ik zou inderdaad als Lizzy 17 was en ik de optie nog zou hebben voor het voer daar voor zijn gegaan.
Maar Lizzy was pas 7 toen ze het kreeg en allergisch voor zelfs de medicatie dus eigenlijk hadden we ook weinig keuze meer, maar met die leeftijd was ik ook zonder dat ze daar last van gehad zou hebben voor rajodium gegaan.

De stress was goed te doen omdat ze er echt wel op letten door bijvoorbeeld het rustiger en donkerder te maken als ze er echt last van hebben en de katten hebben een vrij grote ruimte zonder dat ze elkaar zien.
Wij werden iedere dag gemaild over hoe het met Lizzy ging.
Maar ja ik vind het ook een nadeel ( 5 dagen moeten blijven) en zij was een stuk jonger dus dan kunnen ze dat toch beter aan is mijn eigen ervaring.

Ik heb eerder een 14 en 18 jarige kat gehad met schildklierproblemen.
Bij de 1e vind ik het jammer dat ze toen veel strenger waren bij het toelaten anders was ik met haar wel voor ra jodium gegaan, maar bij Oscar sowieso niet.

Het ligt echt ook aan je kat.

Ik denk juist dat het voer een hele goede optie is, de enige manier waarop je het verkeerd zou kunnen doen is door niets te doen en dat is zeker niet het geval ;-)
Je hebt je er in ieder geval erg goed in verdiept.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinky »

Je maakt een afgewogen keuze op basis van de situatie ;-)
En als het onvoldoende werkt dan kan je altijd nog als plan b de ra jodium behandeling uit laten voeren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Bedankt Dinky en Synemios ☺️
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Update:

Na overleg met de arts overgestapt van de Thiafeline naar Hill’s Y/D. Tijdens de langzame overstap at ze de Y/D brokjes tussen de andere brokjes uit. Ik blij, want ze is nogal kieskeurig. Doordat ze dit deed had ik goede hoop dat ze het voer goed zou gaan eten als ze eenmaal helemaal over zou zijn. Helaas. :-(

Het natvoer van Y/D lustte ze sowieso niet. De eerste paar dagen at ze van de brok netjes rond de 60 gram. Daarna nam het echter af naar 40, 25, en die dag daarna had ze vanaf de ochtend heel vroeg (ik sta om 5 uur op vanwege werk vriend) tot 16 uur niks gegeten. 1 brokje die ik haar aangaf, maar daar trapte ze helaas niet een 2e keer in. De praktijk er al begin van die middag over gebeld. Ik mocht een snoepje/oude voer proberen en dat at ze wel :roll: Uiteindelijk om 16 uur de knoop doorgehakt dat ze dan maar aan het radioactief jodium moet en in de tussentijd maar weer aan de medicijnen. Haar standaard natvoer en brok, waar ze nu weer op staat, verslind ze trouwens netjes. Geen gekke dingen aan de hand dus.

Haar afspraak staat voor 8 september en dan gaan we naar Lienden. Erg spannend om haar een week te moeten missen en dat ze dat allemaal moet gaan ondergaan. Hopelijk gaat alles goed en kan ik nog een mooi jaar van haar genieten :epray:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinky »

Jammer dat je senior het voer weigert maar wel fijn dat je gelijk door kan naar plan b ;-)
Je hoeft je nu in ieder geval niet af te vragen of je het voer in had kunnen zetten ipv radiojodium behandeling. Daar heeft je senior nu antwoord op gegeven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Ja inderdaad, daar was ze heel duidelijk in :smile:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Synemios »

Precies wat Mirjam al zegt, dan hoef je je daar niet meer druk om te maken.
Een troost misschien is dat ze daar wel oudere katten gewend zijn.
Ik weet dat ze er bij Lizzy echt alles aan gedaan hebben om het voor haar zo comfortabel en rustig mogelijk te houden.
Dat was dan wel in Gent maar ik denk dat het in Lienden niet anders zal zijn.
Het zal wel een zware week worden maar je mag hier altijd van je af schrijven ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

En dan wordt je ineens geconfronteerd dat je kat toch echt oud aan het worden is.
We zijn net terug van de dierenarts en hebben de uitslag van het bloedonderzoek nadat ze 2x daags 2,5 mg Thiafeline kreeg.

- Bloeddruk 180 (was 200)
- T4 van 15 ref 10-60
- kreatinine 198 ref 71-212
- ureum 11,4. ref 5,7-12,9

Voor haar bloeddruk heeft ze nu amlodipine mee.

Lienden belde bijna direct nadat ik de labuitslagen naar ze had doorgestuurd, echt top. Overleg gehad over dat haar kreatinine en ureum erg hoog binnen de normaalwaarden zitten. Het ‘t beste zou zijn als ik haar per direct op een nierdieet zou zetten (helemaal mee eens, gaat dus ook gebeuren), en dat haar nierwaardes niet zullen verbeteren met de behandeling. Ze is eigenlijk al (bijna) een nierpatiënt.
De behandeling staat dus voor 8 september, maar mocht ik binnenkort van gedachten veranderen, vanwege uitslag nieren, dan kon ik dat later laten weten.

Heel fijn gesprek gehad dus met Lienden waarbij ze mij goed informeerde en mij de tijd geeft om het nieuws even te laten zakken.

Helaas was ze ook flink afgevallen, aangezien ik er met deze extreme hitte minder voer inkreeg. Vorige maand 4,9 en vandaag 4,65. Haar vacht is ook slechter geworden en ze heeft afgelopen week al 2x een dag overgeslagen qua poepen (niet achter elkaar) waar ze hiervoor altijd standaard 1 drol per dag had. Ik ben mij al aan het inlezen over nierpatiëntjes en lees dat dit veelvoorkomend is bij katten met chronisch nierfalen. Zou dit nu komen omdat haar t4 zoveel lager geworden is, of is de hitte als reden waarschijnlijker met haar waardes?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door Dinky »

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren.
Hier met de hitte ook al meegemaakt dat er een dag niet gepoept werd om de dag erna wel weer een drol te vinden. Wel krijgt ze, nu ze daarbij ook nog flink verhaard, malt pasta waardoor ik het idee heb dat de drollen wel weer wat soepeler zijn ipv keiharde bolletjes.

Een (te) hoge T4 zorgt er voor dat de doorbloeding van de nieren hoger is dan bij een lage T4. Een t4 van 15 is dan ook best wel aan de lage kant en zou voor mij het teken zijn dat de dosis Thiafeline te hoog is.

Nierdieet kan sowieso geen kwaad voor je oudje ook al zit ze nog binnen de normaalwaardes.
Het zal een beetje afhankelijk zijn van hoe ver de T4 gaat dalen wat de nieren zullen gaan doen. Die zullen dan of hoog in de normaalwaardes blijven zoals nu of iets minder slecht worden wanneer de T4 rond de 40 zal zitten bijvoorbeeld. We hebben geen glazen bol met zijn allen dus dat kunnen we niet voorspellen. Dat ze binnen de normaalwaardes zit qua nieren met zo'n lage T4 is wel een positief teken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Seniorkat schildklier ra jodium of Hills Y/D

Bericht door senior »

Bedankt voor je reactie Dinky!
Ja jammer dat het niet te voorspellen is waar de t4 op uit gaat komen na de ra jodium behandeling. Dat is ook waarom ik nog twijfel wat ik moet gaan doen. Met de pillen zou ik eventueel nog een lagere dosis kunnen geven zodat de t4 iets hoger blijft. Alleen het 2x daags pillen heeft ook z’n nadelen.
Plaats reactie