Schildklier kat die veel braakt

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Schildklier kat die veel braakt

Bericht door Bibi-070 »

Beste forummers,

Ik ben nieuw hier en kom meteen met een vervelend probleem ivm met mijn (bijna) 10 jarige gecastreerde kater (Harry).

Sinds een week is hij ontzettend veel aan het braken en heeft weinig eetlust.
Uiteraard ben ik met mijn ventje naar de dierenarts geweest. Tot 3 keer toe zelfs afgelopen week.
Buiten het schildklier probleem wat Harry heeft (dat weet ik nu een week of 4), waren alle onderzoeken bij de dierenarts goed.
Harry heeft een bloedonderzoek gehad (spotchem), een pancreas onderzoek, urine onderzoek, en zelfs een echo.
Afgelopen vrijdag heeft hij zelfs een infuus gehad om op te knappen, aanvankelijk leek het hierdoor goed te gaan met hem. Ook heeft hij een injectie met anti emetica (anti misselijkheid) gekregen en een eetlust opwekkend middel.
De bedoeling was dwang voeren, maar hij begon zaterdagochtend na een aantal spuitjes dwang voer zelf te eten. Dit is hij blijven doen tot vanmorgen.

Maar dan nu, opnieuw braken en geen eetlust. Het lijkt wel of hij alles uitbraakt wat hij binnen krijgt, en hij oogt ook vrij sloom.
Verder ziet hij er wel gezond uit, zit goed in zijn vacht en glanst mooi.
Maar toch herken ik hem niet zo, hij is normaliter een vreetzak eersteklas 😅, maar nu is dat dus het tegenovergestelde.
Eigenlijk sinds de injectie met anti emetica is uitgewerkt is het weer langzaam slechter geworden.

Wat ook niet onbelangrijk is te vermelden:

Een aantal maanden nu is hij vaak aan het zogenaamde "sleetje rijden". Ik dacht dat hij last had van z'n anaalklieren en ben hiervoor naar de dierenarts geweest.
Deze constateerde echter dat hier geen sprake van is, maar ontdekte wel een vergrootte schildklier en een hartruis.
Bloed meteen laten controleren, en inderdaad een verhoogde waarde van de schildklier. De dierenarts dacht dat zijn hartruis samenhing met zijn te snel werkende schildklier en schreef hem medicatie voor (Thiafeline). Eerste week 1 keer daags 2,5 mg, hierna 2 keer daags 2,5 mg.
Door het extreme braken heb ik de afgelopen week (i.o.m. dierenarts) zijn medicatie niet gegeven omdat hij het toch weer uitbraakte.

Ik heb nog 2 katers (Harry zijn broer Lucky, en Mini van bijna 9). Sinds een aantal maanden moet Harry echt niks meer van mijn andere katten weten (blazen en vermijden).
Dat dit verband kan houden met de schildklier aandoening weet ik, het snel geagiteerde hoort hier ook bij las ik.

Toen vorige week het braken begon ging er een enorme haarbal aan vooraf. Enige probleem was dat het braken dus niet stopte. Zo ook nu weer, ook een haarbal (2 in één week tijd!) En weer stopt het braken niet en heeft hij geen eetlust.
Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Sowieso wil ik vanaf morgen toch weer starten met zijn medicatie voor de schildklier. Alleen vraag ik me af of het braken wel te maken heeft met zijn schildklier. Dat het misschien toch iets anders is, en zo ja wat kan het dan zijn?
Hij is echt op alles gecontroleerd, en alles was prima in orde (op schildklier na). Op de echo ook helemaal niks geks gezien, en zijn lever, suiker en nier waarde waren prima!

Wat mij ook zorgen baart is dat hij zo anders uit z'n ogen kijkt. Een beetje alsof hij oververmoeid is of zo, moeilijk te omschrijven.
Om nou weer naar de dierenarts te gaan vind ik dan ook niks (tenzij hij ineens hard achteruit gaat uiteraard), hij is al niet al te stressbestendig.
Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, ik hoop toch dat het een beetje een beeld schetst van zijn ziektebeeld.
De dierenarts weet het ook niet, dat de schildklier voor deze problemen zorgen kan, maar is niet aannemelijk omdat de waarde niet dusdanig hoog was dat deze tot dergelijke complicaties zou leiden.
Verder is zo goed als alles uitgesloten, en is het enige wat ik kan doen de symptomen bestrijden met de pilletjes tegen misselijkheid en eventueel dwang voeren.

Ik maak me behoorlijke zorgen om mijn ventje. Zijn er misschien mensen die er iets uit herkennen? Tips hebben, alles is welkom.
Misschien zijn er meer mensen die de schildklier problemen herkennen, en is dit echt het gevolg van de schildklier aandoening?
Dat lijkt op zich wel aannemelijk vind ikzelf, waren het niet dat het wel erg "toevallig" is dat deze problemen zijn begonnen sinds de diagnose en 2 weken na de medicatie. Daarvoor had hij buiten het sleetje rijden en het geagiteerde nergens last van.

Harry is trouwens een binnen kat!

Alvast bedankt voor het lezen.

Bibi
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Schildklier kat die veel braakt

Bericht door Kikimax »

Ik kan je helaas niet helpen, wel steunen. Wat een zorgen. Ik heb hiervoor een schildklierkatje gehad (was toen wel al 17 jaar) en die braakte ook wel veel. De schildklier regelt natuurlijk alles in het lichaam en als deze te snel werkt is alles van slag. Misschien de dosis aanpassen, want die is niet na 1 keer goed ingeregeld. Wij moesten regelmatig dosissen aanpassen. Het meest hadden we 5 mg weet ik nog, maar moesten soms ook terugschakelen naar 2,5 mg. Kan natuurlijk ook een gewoon virus zijn. Ik wens je veel sterkte, want de zorgen en liefde stralen van je verhaal af
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Schildklier kat die veel braakt

Bericht door artemis »

Hoe lang zit hij nu al aan de Thiafeline 2 x 2,5 mg? En wanneer is de volgende bloedcheck gepland om na te gaan of zijn dosering goed ingesteld is?
Het kan zijn dat hij nu overgedoseerd is en hypo is ipv hyper. Maar het kan ook zijn dat hij de Thiafeline niet goed verdraagt en erg last heeft van bijwerkingen.

Mijn Pappie zaliger was ook schildklierkat en verdroeg totaal geen Felimazole (= zoals Thiafeline) zelfs al was hij goed ingesteld.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Schildklier kat die veel braakt

Bericht door Sansan »

Ik heb geen ervaring met schildklierproblemen, ik hoop dat je snel de oplossing vindt en je katje zich weer beter voelt.
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Schildklier kat die veel braakt

Bericht door Bibi-070 »

Excuses voor de late reactie van mijn kant. Ik had geen melding gekregen via mijn e-mail dat het bericht goedgekeurd was.
En natuurlijk hartelijk dank voor de reacties.

Met Harry gaat het redelijk op dit moment. Hij braakt nog altijd mijns inziens te veel en te vaak, maar zijn eetlust is gelukkig weer terug.
Ik ben 3 weken geleden begonnen met de Thiafeline trouwens. De eerste week 2,5 mg en daarna 2 keer 2,5 mg per dag.
Toen Harry zo begon met overgeven heb ik in overleg met de dierenarts een week geen medicatie te geven. Sinds gisteren echter weer begonnen met 1 keer per dag 2,5 mg.

Ik heb ook nog even de waarden van de T4 opgevraagd en deze was boven de 104! Je voelt ook een verdikking bij zijn schildklier, en ik merk toch wel dat hij last heeft van de aandoening. Het is lastig in te schatten of hij last had van het medicijn of de kwaal toen hij zo begon met overgeven, de dierenarts kon dit ook moeilijk inschatten.
Toch is zo'n waarde niet iets waar hij "mee rond moet blijven lopen", dus poging 2 met de Thiafeline dan maar.
Wat ik wel apart vind is dat hij voor de diagnose hyperthyreoïdie behalve het geagiteerde en sleetje rijden weinig last leek te hebben. Maar sinds de diagnose gesteld is zijn de klachten ineens begonnen. Dan denk ik ook dat het aan de medicatie ligt, alleen was hij nog altijd veel aan het braken toen ik die week gestopt was met de pilletjes.
Blijft uiteraard gissen, maar apart vind ik het wel.

Wat ik wel heb gelezen hier op het forum over andere schildklier katjes is dat de dosering van de medicatie al snel te hoog is. Ik vroeg me hierdoor af of die 2 keer per dag 2,5 mg niet gewoon te veel voor hem was?
Misschien kan het zijn dat toen ik abrupt stopte met de medicatie zijn waardes omhoog schoten. Lijkt mij ook niet lekker als ze van hoog naar laag en weer terug schieten. Ben dan wel geen arts, maar lijkt mij niet fijn voor het beestje.
Hij begon met overgeven 2 dagen na toediening van de 2 keer per dag 2,5 mg trouwens (de week van de 1 keer per dag 2,5 mg ging zonder problemen), en toen ik tijdelijk het medicijn stopte ging hij exact weer 2 dagen later enorm braken.

Blijft erg lastig, en ik lees toch wel veel verhalen van meer kattenmensen dat zij problemen hebben gehad met het doseren van het medicijn.
Wat ik me afvraag, is 5 mg niet gewoonweg te hoog? Heeft de dosering die voor geschreven wordt te maken met de hoogte van de T4 waarde? Of gaat het per lichaamsgewicht?(misschien zeg ik nu iets heel doms hoor haha)
Ik durf Harry eigenlijk ook niet die 2 keer 2,5 mg meer te geven, hij werd er buiten de misselijkheid ook zo sloom van! Ik herkende hem gewoon echt niet meer.

Ik las trouwens ook iets over maagzuur bij een schildklier probleem. Komt dit echt door de afwijking van de schildklier vandaan, of is het een bijwerking van het medicijn? Harry braakte namelijk heel veel gal(?), het was in ieder geval vooral doorzichtig wat eruit kwam. Zijn eten is gelukkig voornamelijk er in blijven zitten. Ook braakt hij vaak in de ochtend, ik las dat dit met brandend maagzuur te maken kan hebben. Klopt dit? En zo ja, zijn dan maagzuur remmende tabletten een oplossing?
Ik weet dat dit voor mensen namelijk niet gezond is om een hele lange tijd te slikken, geen idee hoe dit voor katten zit natuurlijk.

Was weer een ellenlang verhaal, wel heel fijn dat dit forum er is!
Nogmaals bedankt voor de reacties 😊.

Liefs Bibi
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Schildklier kat die veel braakt

Bericht door Bibi-070 »

Ik vergat te reageren op de vraag over het volgende bloedonderzoek.
Bij deze😊:

De volgende check stond gepland 6 weken na starten van de medicatie (8 februari). Deze is door alle commotie wel wat verschoven. Volgende bloedonderzoek staat nu gepland voor over 5 weken ongeveer. Heb nog geen exacte datum gepland.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Plaats reactie