Medicijnen voor de schildklier?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Hij heeft het allemaal zelf getest, ook de T4. Dit is wat ik heb gekregen:

Afbeelding

Er staat wel een verkeerde datum op zie ik, het was 1 oktober.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Door de telefoon zei deze dierenarts dat de normaalwaardes voor deze T4 13-52 zijn.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Rik »

Uh... De sp-4430 is een spotchem machine.
Maar de T4 meting is dus met iets anders gedaan. Waarom daar geen uitdraai van? Met de hand T4 62 erboven schrijven is lekker voor je vertrouwen.

Je hebt dus geen echte uitslag/meting. Dan is het de vraag of die referentie ook goed is. En die datum is inderdaad ook niet goed. Dat schiet lekker op.

Een referentie 13-52 maakt de 62 natuurlijk minder hoog dan dat ze van een referentie van <32 uitgaan. Dus die referentie moet je Belgische DA ook weten.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door pinguin »

Is het een optie om de schildklier opnieuw te prikken bij je vaste dierenarts?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Ja, daar zit ik nu ook aan te denken.. om naar mijn Belgische dierenarts te gaan om alles nog eens opnieuw te laten prikken en hem dan te laten oordelen. Ze slaapt nog steeds dag en nacht en drinkt heel veel.. Ben vandaag begonnen met een tabletje van 2,5 mg.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Rik schreef: 11 okt 2018 23:27 Een referentie 13-52 maakt de 62 natuurlijk minder hoog dan dat ze van een referentie van <32 uitgaan. Dus die referentie moet je Belgische DA ook weten.
Mijn dierenarts in Belgie werkt met heel andere waardes en zijn referentiewaarden zijn 0,8 - 3,5. Als ik het omreken dan zou ze dus 4,8 hebben.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door artemis »

Ik zou de medicatie inderdaad opstarten en na een maand door je andere DA opnieuw laten prikken, dan weet je meteen of kat goed ingesteld is.
Felimazole bestaat ook in 1,25mg. Idealiter geef je 2x 1,25. Je mag het tablet van 2,5mg niet delen.
Niet alle katten verdragen Felimazole (of thiafeline) goed.
Succes ermee

Oh en vergeten. Nierwaarden altijd mee laten testen. Te hoog T4 maskeert de nierwaarden en kunnen dan een vals positief beeld geven. Pas als de kat goed ingesteld is kan je de echte nierwaarden zien.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Dinky »

En niet onbelangrijk, wanneer je het niet vertrouwt met de medicatie eerder dan een maand opnieuw laten prikken. Dan kan het zijn dat de dosering te hoog is waardoor de t4 te ver zakt en onder de ondergrens komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Bedankt voor het meedenken, wat fijn!! Ja, goed idee, ik laat haar dan bij mn eigen dierenarts over een maand prikken op alles. Kunnen we zien hoe het gesteld is. Maar dat dag en nacht slapen zint me niet, want bij een overactieve schildklier hoort juist rusteloos gedrag en ze is alles behalve rusteloos. Ik kijk het de komende week even aan, maar als ze zo slaperig blijft ga ik eerder naar mn eigen dierenarts. Het vele drinken zou nog bij de schildklier kunnen passen, maar moet door de medicatie ook gaan afnemen. Ook zouden ze bij een overactieve schildklier koele plekken opzoeken, nou zij niet.. ze ligt het liefst dag en nacht tegen de verwarming aan.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door pinguin »

Veel drinken kunnen ook de nieren zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door artemis »

Elk geval is anders. Pappie die een onmeetbaar hoog T4 had in het begin heeft nooit dat rusteloze gedrag gehad, hij is altijd de rust zelve gebleven. Maar wel veel drinken en dus grote plassen doen, veel eten en toch vermageren. Koele plekken zocht hij wel op.

De medicatie is ook belangrijk om het metabolisme en orgaanfuncties te reguleren. Zonder gaat haar hartje zwaar tekeer gaan en dat is niet goed, heb je dat al eens aan haar kunnen voelen? Hartfunctie lijdt en wordt aangetast onder te hoog T4 en nierfunctie ook.

Dikke knuf aan je poes!
Ze heeft nog zoveel goede jaren te gaan :)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door 11joep09willem »

Maar wat ik kan zien op die uitdraai zijn de nieren prima (BUN 5, Crea 77) en zelfs wanneer de iets te snel-werkende schildklier de waardes vertekenen dan nog is er niets met de nieren aan de hand.

Ik heb een kat gehad die op zijn twaalfde schildklierproblemen kreeg (een heel veel hogere T4) en ook de hele dag sliep. Hij is al slapende 19 geworden :smile: . Wat Artemis zegt: iedere kat reageert anders.
Ik kan me niet meer herinneren waarom mijn dierenarts adviseerde om Felimazole 's avonds te geven, maar misschien had het wel met de slaperigheid te maken (kan er echter niets van vinden in de bijsluiter).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door artemis »

11joep09willem schreef: 12 okt 2018 19:02 Maar wat ik kan zien op die uitdraai zijn de nieren prima (BUN 5, Crea 77) en zelfs wanneer de iets te snel-werkende schildklier de waardes vertekenen dan nog is er niets met de nieren aan de hand.
Er hoeft in dit geval (nog) niets mis te zijn met de nieren, maar dat weet je pas na een goed ingestelde t4, en dan houden zo om de nieren te sparen want dat is zowat het zwakste orgaan van de kat.

Schildkliermedicatie wordt altijd beter gespreid over 2x daags dan 1 inname per dag.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door 11joep09willem »

Weet ik, maar Carine geeft 1 keer daags en dan is het beter om 's avonds te geven (volgens mijn dierenarts).
In de tijd dat mijn kat het aan de schildklier had was dit ook de laagste dosering en dat ging prima.
Carine74 schreef: 09 okt 2018 16:05 (Felimazole 1 keer daags 2,5 mg).
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Medicijnen voor de schildklier?

Bericht door Carine74 »

Ik moet nu om de dag 2,5 mg geven.... omdat ze zonder medicatie al zo snel aankomt. Is dat niet slecht dan, om om de dag te geven? In een week tijd is ze (zonder medicatie) ongeveer 600 gram aangekomen en nu in 3 dagen tijd weer 300 gram. Ze eet heel goed. Maar het vele slapen kan dus ook een symptoom van de overactieve schildklier zijn, begrijp ik. Want dit is niet haar normale gedrag. Normaal is de hele nacht weg naar buiten en ook overdag regelmatig. Nu ligt ze altijd in haar mandje bij de verwarming. De dierenarts zei ook tegen mij dat haar nieren prima waren. Ik merk ook geen hoge hartslag. Ze is trouwens een maine coon, ze heeft een heel relaxt karakter :smile: .
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie