Schildklier kat

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Chanel200
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2017 19:51

Schildklier kat

Bericht door Chanel200 »

Hoi allemaal

Ik heb een poes van 15 jaar , recent voor veel onderzoeken naar de dokter geweest wegens veel drinken en plassen, na een blaas gruis dieet bleek haar schildklier ook verhoogd.
Deze bleek 58 met leverwaarde van 222.
Dus dierenarts adviseerde 1 tabletje per dag voor de schildklier , na 4 weken controles blijkt nu de schildklier 42 en de leverwaarde 675!
Arts wil haar nu op 2 pilletjes omdat schildklier te hoog is , volgens haar moet de waarde tussen de 15-30’zijn.
Maar ik lees overal dat de waardes van schildklier tussen de 19-60 moeten zijn?
Wie weet hier meer van?
Poes is iets afgevallen na start medicatie maar was ook uitgekeken op gruis dieet.
Eet nu goed en gedrag normaal , mooie vacht ook!
Verder adviseerde ze ook een echo voor de lever , maar arts gaf ook aan dat waardes kunnen stijgen door medicatie ?
Heeft iemand ervaring ?
Liefst Chanel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schildklier kat

Bericht door Dinky »

Ik kom inderdaad verschillende normaalwaarden tegen bij dierenklinieken.
Wel overal dat 15 de onderwaarde is maar de bovenwaarde verschilt. Zo staat bij deze kliniek bijvoorbeeld 62 als bovenwaarde: http://www.dierenkliniekheemskerk.nl/bloeduitslag/
En hier wordt gesproken van een bovenwaarde van 45: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... klier.html

De waarde is duidelijk gedaald naar wat door verschillende bronnen als normaal waarde wordt genoemd. Ik zou dus niet zomaar de dosering nu gaan verhogen. Zeker niet omdat de leverwaarde zo enorm is gestegen....
Op zich is het niet onbegrijpelijk dat de leverwaardes stijgen omdat de medicijnen afgebroken moeten worden door de lever/nieren maar ik vind het wel een erg grote stijging.
Iets verhoogde leverwaardes zijn overigens niet vreemd bij een schildklierprobleem. Het is de enorme verhoging in 4 weken die mij zorgen baart en ik zou daarom zeker niet een dubbele dosis gaan geven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Schildklier kat

Bericht door Lieselotje »

Heb zelf een poes gehad met een te snel werkende schildklier en toen het bij haar werd geconstateerd zijn we gwstart met thiafeline 2x daags daar heeft ze het goed op gedaan!
Ik weet dat de T4 waarde onder de 30 moet zijn en dan het liefst ruim eronder.
Ik heb hier nog de lab uitslagen maar ben niet zo goed in het ontcijferen meer van die waarden. Denk dan ook dat de arts gelijk heeft en de dosering omhoog zou moeten. Begrijp dat je geen bijzondere dingen aan haar ziet, maar ze zou toch misschien wel meer aan het eten zijn en vermoeider. We denken vaak dat een oudere kat wat minder aktief is en daardoor zien we dingen over het hoofd.
Ik neem aan dat als de disering omhoog gaat je toch weer na een aantal weken bloed laat prikken? Zelf heb ik dat toen bij Lotje na 4 weken gedaan.
Cerna

Re: Schildklier kat

Bericht door Cerna »

Ik zou gewoon doorgaan met 1 tabletje en bij je dierenarts informeren wat de referentiewaarde is van de meting. Ik weet namelijk ook niet beter dan dat de referentiewaarde tussen 19 en 60 moet liggen.
Wanneer de waardes na een maand al zo'n stuk gedaald zijn dan reageert de schildklier er dus goed op en zal het nog wel verder gaan dalen. Verder is het voor een oudere kat helemaal niet erg wanneer de waarde aan de bovengrens zit want dan worden de nieren goed doorbloedt. En aangezien oudere katten vaak problemen hebben met hun nieren, is dat alleen maar positief.

Die leverwaarde zint me echter totaal niet en dat zou ik verder laten onderzoeken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Schildklier kat

Bericht door ErikPhilippus »

Welke leverwaarde is gemeten? ALAT of ALT (Alanine-Amino-Transferase)? De normaal-waarde hiervoor is <100 U/l, dus dan zou 675 extreem hoog zijn! In dat geval zou ik zonder verder onderzoek nooit de medicatie gaan verhogen - zeker niet als de poes er verder goed uitziet en normaal (eet-)gedrag vertoont.

Overigens wordt bij vermoeden van leverproblemen altijd de galzuren gemeten - ik hoor niet dat dat hier gebeurt is?

Groetjes,
Erik
Plaats reactie