Snelwerkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Hoi leden

Vanochtend ben ik met mijn kat bij de dierenarts geweest en sindsdien ben ik een beetje van slag.
Ze is een jaar of 14, heeft staar, blaasgruis waar ze al jaren voer voor krijgt, een hartruis en ze had vanochtend bij de dierenarts een hartslag van 255..
samen met een lijstje andere klachten denkt de dierenarts aan een snelwerkende schildklier al dan niet in combinatie met hartfalen. Ik ben hier echt van geschrokken.
Ben direct begonnen met bètablokkers en vrijdag krijgt ze een bloedonderzoek.

Omdat ik zo overdonderd was heb ik een aantal vragen niet gesteld..
maar misschien dat jullie er meer van weten, hoe gaat het in zijn werk als echt blijkt dat haar schildklier niet in orde is? Ik heb uiteraard al gegoogled maar moeten een kat na het starten van de medicatie meerdere keren terug?

Wie kan mij een beetje op weg helpen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, natuurlijk ben je van slag.

Bij een kat van 14 met een hartruis zal bij een te snel werkende schildklier zal waarschijnlijk Felimazole worden ingezet. De dosis daarvan moet proefondervindelijk worden geoptimaliseerd, en daarvoor moet de T4 in het bloed nog een aantal keren worden bepaald.

Hopelijk daalt de hartslag nu snel weer tot onder de 200. Laat maar even weten wat er uit het bloedonderzoek is gekomen. Ik zou zelf ook wel benieuwd zijn naar de bloeddruk...

Sterkte!
Erik
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Jij hebt er ervaring mee zo te lezen! Dank je voor je antwoord.
Als het waar is dat jij er ervaring mee hebt, hoe is de kwaliteit van leven na het starten van de medicatie?
Knappen ze er 100% van op?

Ik heb namelijk enorm zitten huilen vandaag.. het voelt namelijk een beetje alsof ik een afweging moet gaan maken. Wat overigens misschien helemaal niet reeel is! Het is meer een gevoel.. Doe ik haar een plezier met telkens opnieuw naar de dierenarts gaan? Ze is na het bezoekje van vanochtend eigenlijk de rest van de dag niks meer waard. En dan gaan we ook nog verhuizen donderdag.. arm beest.. het komt allemaal tegelijk.

Ik ben eigenlijk naar de dierenarts gegaan omdat ze een aantal keer een toevalletje gehad heeft. De eerste 2x besef je niet zo goed wat er nou gebeurd.. de 3e keer dacht ik wel jeetje tis dus niet omdat ze gek springt ofzo, er is wel echt iets aan de hand. Daarvoor had ik uiteraard wel al gezien dat haar vacht niet meer was wat t geweest is maar ik dacht op dat moment ze wordt oud en het us vast wisseling van de vacht. Nou kortom, ik had voor alles wel een verklaring. De echt duidelijke symptomen zijn pas sinds dit weekend aanwezig vandaar vandaag de dierenarts. Plan is vrijdag bloedonderzoek en dan eventueel een echo om te kijken hoe haar hart en nieren er aan toe zijn. En dan? Stel die zijn al flink aangetast, heeft behandelen dan nog voldoende effect? Als in, kan ze dan nog fijn zonder ongemakken leven.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Dinky »

Weet niet of je er bekend mee bent maar je hebt ook radiojood behandeling. Weet niet in hoeverre dat een optie is? Kan in Gent en de lindehoeve volgens mij?

Zijn op het forum diverse topics over. De katten leven/leefden daarna goed verder (Ik denk dan aan Kasper en aan Enzo).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Dank je wel, ik ga mij daar eens in verdiepen
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door kansarmedieren »

Lingehoeve in Lienden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door castratenkoor »

Enzo is misschien niet zo'n goed (positief) voorbeeld. Die heeft 2 x de rdiaojood behandeling gehad en het is net zo hard weer terug. Dus nu alsnog weer aan de medicijnen. Bij Enzo geeft de behandeling geen blijvend effect helaas.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Heel gek, haar bloedwaarden waren prachtig in orde.. heel bijzonder..
Lopke

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Lopke »

Dat is een behoorlijke reeks klachten...

Ik zou eens rond gaan vragen naar een dierenarts die recht door zee is, eerlijker dan je zelf eigenlijk zou willen.
Ik zelf ken er eigenlijk maar eentje....als die nog werkt....Frank van dierenartsenpraktijk Berghem.
Veel vakkennis, en hij neemt graag uitgebreid de tijd om met je van gedachten te wisselen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Rik »

Lopke schreef:Ik zou eens rond gaan vragen naar een dierenarts die recht door zee is, eerlijker dan je zelf eigenlijk zou willen.
Ik lees in de openingspost nou niet echt dat de dierenarts niet "recht door zee" zou zijn. Er komt een kat met een waslijst aan klachten en hij denkt aan schildklier problemen (naar aanleiding van de klachten). Er wordt vervolgens een bloedonderzoek gedaan die prachtig in orde is.

Dan lijkt het mij zaak om verder te zoeken. Dit heeft nog helemaal niets met "recht door zee" te maken. Pas als de dierenarts het uiteindelijk ook niet meer weet zal die wel de moed moeten hebben om je eventueel door te verwijzen naar een ander die wel een diagnose zou kunnen stellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Ben ik eigenlijk vergeten op te merken: bij een hartruis en een hartslag van 255 had ik in het bloed ook laten kijken naar specifieke markers voor hartafwijkingen. Wellicht is er nog een bloed sample bewaard bij de DA?

En een echo van het hart zou misschien ook niet verkeerd zijn.

Groet,
Erik
Lopke

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Lopke »

Rik/Lopke
[/quote]Ik zou eens rond gaan vragen naar een dierenarts die recht door zee is, eerlijker dan je zelf eigenlijk zou willen.[/quote]
[/quote]Ik lees in de openingspost nou niet echt dat de dierenarts niet "recht door zee" zou zijn. Er komt een kat met een waslijst aan klachten en hij denkt aan schildklier problemen (naar aanleiding van de klachten). Er wordt vervolgens een bloedonderzoek gedaan die prachtig in orde is.

Dan lijkt het mij zaak om verder te zoeken. Dit heeft nog helemaal niets met "recht door zee" te maken. Pas als de dierenarts het uiteindelijk ook niet meer weet zal die wel de moed moeten hebben om je eventueel door te verwijzen naar een ander die wel een diagnose zou kunnen stellen.[/quote]

Mijn reactie komt eigenlijk door, hoeveel ga je dokteren.....
En met zo'n waslijst is het natuurlijk niet meer 1 ding maar wel meer aan de hand.

Daarom dat ik het zo stel, wij hadden die dierenarts en daar wist ik van dat hij altijd eerlijk was.
En die zou ik op zo'n moment nodig hebben.
Die me er doorheen sleept als het nodig is maar ook zegt wanneer het niet haalbaar is.
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Ik denk niet dat ik een dierenarts nodig heb die recht door zee is.. die van mij is al aardig to the point.. het hele rottige is dat ik afgelopen donderdag ook nog s verhuisd ben. Op zo'n dag als vandaag denk ik dan weer misschien is het wel stress.. maar de eerste 2 dagen leek ze er geen last van te hebben. Misschien dat t stress is van de dierenarts? Geen idee hoe lang daarna dat nog kan.. Het leek even beter met haar te gaan sinds ze aan de bètablokkers zat en t advies van de dierenarts was dan ook, kom over een maand terug en eerder bij klachten.
Daar stond ik volledig achter. Tot ze ineens drolletjes meenam als ze op de bak geweest was. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, ze gaat op de bak, ze poept denk ik, ze komt er uit en dan ligt er een drolletje in de buurt van de bak. Gister heeft ze zelfs op een stuk karton wat in de gang lag gepoept. Dat is helemaal niks voor haar.
Daarnaast nam ze de eerste dagen zonder enige moeite haar medicatie met behulp van easypill. Ik kon het er in doen, op de grond leggen en ze at het op. De laatste 2 dagen doet ze dat niet meer en moet ik het dus dwangmatig gaan geven. Iedere keer dat ik een pilletje moet geven zie ik dat ze stress ervaart.
Toen ik haar een uur terug medicatie gaf zwiepte ze daarna zelfs met haar staart, iets wat ik haar nog nooit heb zien doen.ze schudt sinds gister ook regelmatig met haar kop. Daarna wilt ze over een oortje wrijven maar dat gaat allemaal niet meer zo soepel.

De afgelopen 2 dagen heb ik gewoon sterk het gevoel dat de koek op is. Toen ik haar haar medicatie gaf vanavond keek ze mij daarna aan en toen wist ik gewoon genoeg. Ze oogt niet blij meer.. ik denk dat het klaar is. Ik zou haar nogmaals kunnen laten checken maar de vraag is wat het oplevert. Misschien dat ze met een ander pilletje of een extra pilletje weer even wat weken wat opknapt maar ik denk echt dat dat rekken is. En moet ik haar die ritjes naar de dierenarts nog aan willen doen. Ze ligt nu naast mij terwijl ik de ogen uit m'n kop jank, haar koppie is helemaal hoekig, zit geen vet meer op.
Mijn zoontje is morgen jarig en ik hoop dat ik ergens tussen de visite door even alleen naar de dierenarts kan om dit voor te leggen. Vreselijk dit, ik wil haar niet kwijt maar ik wil ook niet dat ze t niet fijn meer heeft. Het blijft een moeilijke kwestie, ergens denk je ook weer misschien als we er achter komen wat er echt mis is dat ze nog een jaar of wat fijn kan leven.. maar aan de andere kant denk je weer; nee dat wil ik haar ook allemaal niet meer aan doen
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Oei, wat een vreselijk moeilijke situatie....
Ik vind het wel apart dat er niets bijzonders uit de bloed analyse is gekomen. Want er is duidelijk wel iets aan de hand.. Of de koek is inderdaad op, hoewel 14 jaar nog niet echt heel oud is.
Ik zit toch ook te denken aan HCM, wellicht in combinatie met verhoogde bloeddruk. En dan voelt zo'n beestje zich beroerd, en misschien komt dat schudden van de kop door koppijn vanwege hoge bloeddruk?

Zo'n moeilijke beslissing.... Ik zou denken als je een hart-echo hebt, en/of de bloeddruk hebt laten meten, en dat is echt niet OK, dan is de beslissing eigenlijk genomen. Maar wil je dat je meisje dat onderzoek nog aandoen? Dat kan alleen jij beoordelen.

Ik zou samen met de DA de pro's en de con's eerlijk en open bespreken.
Sterkte in ieder geval!
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Dinky »

Wat een lastige situatie :-(
Ik zou net als Erik zegt goed overleggen met de DA wat wijsheid is in deze situatie. 14 jaar is inderdaad niet stokoud maar ook niet piepjong meer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie