Snelwerkende schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Nou wat een dag vandaag.. het zat mij allemaal niet lekker, dacht echt dat er nog maar 1 optie was, mijn zoontje werd vandaag 4 maar ik heb door de narigheid amper een oog dicht gedaan en zat er de hele dag mee in mijn maag. Omwille van mijn zoontje gedaan alsof er niks aan de hand was maar zodra de laatste visite weg was en alleen mijn broer er nog was heb ik gevraagd of hij even op kon passen zodat ik naar de dierenarts kon.

Ben zonder kat gegaan. Voor overleg. Heb de situatie voorgelegd en heb gevraagd of ze advies kunnen geven en eerlijk willen zijn. Dierenarts zegt ook, 14 is oud maar niet super oud, was ze 18 geweest dan had ik wat anders gezegd maar je stond in de planning om gebeld te worden aankomende vrijdag omdat het mij ook niet lekker zat.
Hij (en ik eigenlijk ook) is er van overtuigd dat er echt wel iets moet zijn. Letterlijk alles wijst op haar schildklier. Het bloed wat vrijdag is afgenomen is door hun zelf nagekeken. Aankomende vrijdag wordt er opnieuw bloed afgenomen en dat wordt dan naar een (beter?) lab gestuurd. Mocht daar wederom niks uitkomen doen we een echo van het hart.
Dierenarts had zelf ook even het idee om blind te starten met medicatie omdat alles in hem zegt dat dat het wel moet zijn maar gezien de andere medicatie die ze nu krijgt is dat nu niet wijs om zo maar te gaan starten. Dus zijn eerlijke advies was; was nu al 18 dan zou ik zeggen geen onderzoek meer, nu gaan we wel door met onderzoeken omdat er echt een achterliggende oorzaak moet zijn. Heb gevraagd of wanneer het haar schildklier echt is ze op knapt van medicatie en zijn antwoord was ja.

Dus.. ik heb weer even wat moed en die knoop in mijn maag is voor nu even weg. Grappige is dan wel weer dat ze sinds vanmiddag ook weer aardig haarzelf is.. als in, ze ligt weer in de woonkamer ipv alleen maar op bed. Ik had vannacht namelijk besloten dat als ze weer alleen maar op bed zou blijven liggen als er visite zou zijn (normaal is het net een hond en dringt zich op aan visite) dat dat dan voor mij genoeg teken is dat de zin in het leven er niet meer is. Maar zo waar kwam ze van het bed af! Heeft 2 uur lang bij oma op schoot liggen kroelen. En is daarna eigenlijk alleen maar in de woonkamer geweest of ze liep weer lekker achter mij aan als vanouds.

Zou het ook kunnen zijn dat ze gewoon even wat moest wennen aan de betablokkers.? Niet dat ik denk dat nu alles door die betablokkers is opgelost hoor.. maar misschien moest haar lijf er even aan wennen.?
En zat ook te denken, normaal was ze totaal niet moeilijk bij verhuizingen maar nu ze een wat oudere dame is is het verhuizen en meteen de dag er na een dag bij de dierenarts misschien wel wat te veel geweest.?

Anyway.. ik zie het nu heel even niet zo somber meer in.. ik hoop haast dat gaat blijken dat het haar schildklier is.. suf niet haha..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Goed te horen dat de knoop in je maag is weggetrokken, en dat er toch wordt gezocht naar een mogelijke verklaring en hopelijk een oplossing.

Mocht je de uitslag van het bloedonderzoek hebben, zou je dat hier kunnen laten zien? Ben wel benieuwd....

De T4 kan inderdaad behoorlijk schommelen, en zegt bovendien niet alles: een T4 binnen de referentie is geen garantie dat de schildklier normaal functioneert. Bij een milde hyperhyreoïdie zouden SWS tabletjes kunnen helpen - maar dat is puur gebaseerd op eigen, positieve ervaringen met Gaudí. Maar wacht eerst maar de analyse resultaten af van het andere lab - en als T4 ook dan weer duidelijk binnen de referentie ligt (rond de 30), en desondanks de schildklier toch verdacht wordt, dan zouden die tabletjes wellicht te overwegen zijn.

Anderzijds heb ik door het hele verhaal nog steeds de indruk dat het toch meer moet zoeken in een afwijking van het hart - net zoals de DA die immers bètablokkers heeft voorgeschreven. En dat stress dat (hopelijk tijdelijk) heeft verhevigd - verhuizing staat hoog op de lijst van stressveroorzakers. En vergeet ook niet dat ze ook jouw knoop in de maag haarfijn aanvoelt....

Nou, hopelijk gaat het toch de goede kant op....
Groetjes,
Erik
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Vandaag uitslagen gekregen! Absoluut geen schildklier problemen. Er kwam wel iets anders uit; beginnende nierfalen. Dus we zijm begonnen met medicatie. Ik hoop dat het wat gaat doen voor haar.
Haar hart staat er los van en voor nu gaan we door met de bètablokkers. Over een maand heb ik weer een afspraak en dan kijken we hoe het met haar is.

De laatste dagen is ze wel weer helemaal zichzelf. Heel mager nog steeds maar qua gedrag wel weer helemaal hoe ze was. Die bètablokkers doen dus wel al iets. Ze zoekt mij weer op, staat weer achter de voordeur als ik thuis kom en zodra ik aanstalten maak om te gaan slapen staat mevrouw al klaar om naast mij te komen liggen.
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Ik wil jullie toch even laten weten dat ik haar vanochtend in heb laten slapen.
Het ging met de medicatie voor de nieren en de hartmedicatie in eerste instantie opknappen heen, ze kwam weer aan ook. Wilde zelfs weer spelen.
Af en toe 1 of 2 mindere dagen maar over de gehele linie genomen ging t echt een stuk beter!

Tot ik vanochtend om 6.30 naar de wc ging en ze voor de wc zat.. ze zit nooit in die ruimte dus ik zei nog Hey wat doe jij hier nou gekkie.. daarna ging ze naar de badkamer, toen ik klaar was liep ik langs de badkamer en zag haar languit liggen daar. Ze zit wel vaker in de badkamer maar ik had haar nooit zo languit zien liggen. Ik naar haar toe, ze lag hard te mauwen, wilde op staan maar ze was wankel, leek de weg kwijt en zakte soms in met haar achterkant. Als ze liep liep ze langs de muren en de kastjes, met 1 achterpoot een beetje raar. Als ze inzakte dan leek ze daarna even de weg kwijt, steeds luid mauwend. Op de bank kroop ze gelijk in mij, arme schat.
Uiteraard naar de dierenarts gegaan en die constateerde een Ondertemperatuur en een vergrote lever. Of ik het nog wilde laten onderzoeken maar ik hoorde aan zijn stem al dat t niet goed was, en dat had ik zelf natuurlijk ook wel al door. Ik ging namelijk naar de dierenarts met het idee dat ik haar in zou laten slapen.

Ik gaf aan dat dat wat mij betreft niet meer hoefde, bij de dierenarts was ze ook al 2x in elkaar gezakt met haar achterkant en lag wat apathisch in haar mandje, ik vond het genoeg zo. De dierenarts zei direct ik geef je groot gelijk, ik zie t weinig positief in. Het inslapen kon direct, daarna heb ik haar nog meegenomen naar huis zodat mijn zoontje van 4 haar nog kon zien. Hartverscheurend.. daarna hebben we haar weggebracht naar het crematorium.

Wat een vreselijk gat dit.. m'n poezekind.. ik ga haar ontzettend missen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Rik »

Wat een verdrietig nieuws. Het klinkt alsof ze nu toch echt wel helemaal op was.

Heel veel sterkte met het gemis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig verhaal.... Is het plotseling toch ineens bergafwaarts gegaan. En dan sta je ineens voor een ingrijpende beslissing, die je rationeel al hebt gemaakt, maar waar je hart nog niet aan wil.
Sterkte in deze verdrietige tijd!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Dinky »

Ach wat sneu dat het dan toch ineens 'op' was :-(
Wel fijn dat ze eerst nog wel was opgeknapt op de medicatie.

Veel sterkte met het verlies en het gat dat ze achterlaat
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Bruun86
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2017 17:05

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door Bruun86 »

Ja dat gat inderdaad.. vreselijk.. was net ff op bed gaan liggen en hop daar kwamen de tranen weer, ze ging namelijk altijd met mij mee als ik op bed ging liggen, om te knuffelen.
Ik mis het nu al dat ze hier niet meer gewoon rond loopt, ze was ook zi gezellig, altijd maar kletsen, altijd mijn gezelschap opzoeken, altijd lekker kroelen, zodra ik de voordeur open deed dan kwam ze al aangerend.. nee m'n hart is echt een beetje gebroken..

En wat het nu precies geweest is geen idee? Vast het gevolg van 1 van de kwalen waar ze al last van had.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Snelwerkende schildklier

Bericht door flower1980 »

Heel veel sterkte.

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie