Schildklier ziekte

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Schildklier ziekte

Bericht door Dobies »

Hallo allemaal
Een van onze katten heeft schildklierproblemen.
Hij moet hiervoor felimazole slikken. Nou, dit aan hem geven is reusachtig moeilijk.
Hij doet zijn bekje niet open, wat je ook doet. Hij is verschrikkelijk sterk en lief.
Het pilletje door zijn eten doen lukt ook niet, omdat meneertje weet wat er verstopt zit in zijn eten. Hij zuigt en likt net zo hard dat het pilletje eruit komt. Hij is zelfs zo slim dat, als je denkt dat hij het ingeslikt heeft, hij het ergens om een hoekje uit zijn bekje spuugt. En kijkt mij dan aan en kijkt met een blik van: heb je lekker gefopt, doei.
Gelezen heb ik dat je deze pilletjes niet mag verpulveren, worden ze giftig. Is dit zo?
Nu heb ik gehoord van homeopatische middelen die geen geur hebben. Werken deze?
Wie heeft ook deze problemen met zijn huisdier tijgertjes?
Groetjes
Maurice
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Schildklier ziekte

Bericht door ErikPhilippus »

pillenschieter?
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Dobies »

Ook een pillenschieter werkt niet. Zijn bekje is niet te openen. Zelfs de dierenarts heeft het moeilijk daarmee. Hij is heel bijzonder.
Duska
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2017 11:11

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Duska »

Bij mijn oudere kat is onlangs te snel werkende schildklier vastgesteld. We zijn eerst begonnen met pillen, maar hij verdraagt het niet (maagproblemen). Mijn da heeft hem toen Carbimazoloorzalf voorgeschreven. Dit is speciaal ontwikkeld voor katten die je geen pilletjes toe kan dienen. De zalf smeer je aan de binnenkant van de oorschelp. Mijn kat verdraagt dit heel goed en ik kan de dosering veel nauwkeuriger geven. Succes met uw kat.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Schildklier ziekte

Bericht door ErikPhilippus »

Dan zou ik de DA vragen om Carbimazol oorzalf, aangezien toediening van tabletten Felimaxol aantoonbaar onmogelijk is.

Een homeopatisch alternatief ken ik niet, wellicht bedoel je SWS?

Succes!
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Schildklier ziekte

Bericht door ErikPhilippus »

Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Lieselotje »

Ha Duska,
Heb zelf Lotje bijna 2 jaar dezelfde medicijnen moeten geven ivm haar te snel werkende schildklier.
Ik verpulverde het en deed het door het eten, niet te veel, daarna kreeg ze altijd nog een beetje eten
zonder medicijnen. Ik zei altijd tegen haar, eerst even dit met medicijnen en daarna krijg je lekkers ;-) . Het leek erop dat e het begreep en at beide schoteltjes leeg.
Men zegt dat je ze niet mag verpulveren, maar het is belangrijk dat jij er zelf niet mee in aanraking komt, omdat dat bij de mens voor schildklierproblemen kan zorgen.
Probeer maar eens of het zo lukt, ik heb het met de dierenarts erover gehad en die zei dat het prima was, maar wel voor jezelf moest uitkijken.
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Dobies »

Oorzalf wordt door onze dierenarts niet zo goed gevonden. Je moet de juiste hoeveelheid in het oor smeren. En dat is niet zo makkelijk. Heeft iemand ervaring met jodiumbehandeling? Hoe ervaart de kat dit? Onze kat is 15 jaar.
Ik heb het gevoel dat dit een hele nare ervaring voor een kat is.
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Dobies »

Oh ja, ik heb gehoord dat medicijnen voor mensen tegen schildklierziekten ook voor een kat goed zijn. De werking zou zelfs beter zijn.
Lopke

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Lopke »

Aan het pilletje kun je zien of je het wel of niet kunt verpulveren.
Als er een laagje omheen zit, zoals bij ibuprofen geglazuurd of zoals een capsule, mag je die niet uit elkaar halen of verpulveren, die laagjes zorgen ervoor dat het op de goede manier en het juiste moment uit elkaar valt.

Andere pilletjes kun je tussen 2 lepels verpulveren en met een lekker hapje vermengen.

Het lijkt me dat de pillen voor mensen dan ook niet verpulvert mogen worden.

Ik vind het gek, wel mensenpillen doseren en niet de oorzalf?
Zou dat eens goed uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Lopke op 01 mei 2017 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Schildklier ziekte

Bericht door Cerna »

Je hebt ook Carbimazolpillen en die mag je wel verpulveren. Ze zijn wat lastig te verkrijgen, maar misschien dat je dierenarts erin kan duiken?

Ook heeft Hills Y/D-brokjes speciaal voor schildklierpatiënten, maar dan mag de kat niets anders eten (http://www.medpets.nl/hills+feline+yd/).
Oorzalf zou ik niet doen want dat geeft vaak allergische reacties.

Ik ben zelf schildklierpatiënt en slik Euthyrox, maar dat mag je niet verpulveren.
Plaats reactie