Ons schildklier katje Noa

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Kim220905
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2016 15:40

Ons schildklier katje Noa

Bericht door Kim220905 »

Hoi iedereen, ik ben nieuw op het forum en zal mij hopelijk nog eens goed kunnen voorstellen met mijn rode dame van 13 jaar Noa maar nu zou ik graag jullie mening hierover willen hebben.

In oktober is bij Noa een hoge waarde van de schildklier vastgesteld (117) We hebben toen gekozen voor het Y/D voer van Hills omdat we de pillen eerst niet zo zagen zitten. Na de bloedmeting was de waarde gedaald naar 78. Mooi maar volgens de DA niet genoeg dus zijn we begonnen met 2x daags Thiafeline (totaal 5 mg) Toen is een aantal dagen erna de grote ellende begonnen. Noa wou maar heel weinig eten en veranderde in de vrolijke en levendige poes na een stille en verdrietige poes. We proefde haar zoveel mogelijk te laten eten en drinken maar vorige week zaterdag ging het compleet mis en is Noa opgenomen met vocht tekort en later bleek ook kalium tekort. Ze is een nachtje gebleven en toen mocht ze weer mee naar huis. Thuis ging het ook niet al te lekker en ben ik afgelopen woensdag weer na de DA gegaan. Hij kon de bloedmeting nog niet doen. Kan pas 29 december maar ik heb voeding mee gekregen. Noa mocht ook weer haar oude voer en pilletjes tegen de misselijkheid. Nu begint ze sinds vandaag weer met weigeren van eten en zijn we gaan dwangvoederen. Nu hebben we besproken dat we dit best willen volhouden tot de 29 (plus uiteraard haar lievelingseten aan te bieden) maar als ze dan nog niet zelf eet... wat moeten we dan. Voor Noa is dit verschrikkelijk en ook voor ons.. Zo emo hiervan.. Hebben jullie ervaringen en tips? Het liefste houden we haar bij ons. We ( ik en mijn man Alex) zijn dit jaar onze andere kat al kwijtgeraakt in juni. Onverwachts overleden in de kliniek na een controle afspraak en vinden dit zo zwaar. Steun en wellicht tips zijn erg welkom! Groetjes van Kim en Alex
Dorien66

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Dorien66 »

Hallo Kim, welkom op het forum.
Wat een narigheid met Noa...
Zelf heb ik geen ervaring met schildklierproblemen bij een kat, maar in dit topic staan heel veel ervaringen: viewtopic.php?f=27&t=16781 Lees het eens door, misschien heb je er wat aan.

Ondanks de zorgen wens ik jullie toch fijne kerstdagen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door ErikPhilippus »

Kim220905 schreef:n oktober is bij Noa een hoge waarde van de schildklier vastgesteld (117) We hebben toen gekozen voor het Y/D voer van Hills omdat we de pillen eerst niet zo zagen zitten. Na de bloedmeting was de waarde gedaald naar 78. Mooi maar volgens de DA niet genoeg dus zijn we begonnen met 2x daags Thiafeline (totaal 5 mg)
Mijn eerste reactie is dat het toch een mooie daling is van het schildklierhormoon: van 117 naar 78. Hoe lang heb je het jodium-vrije dieet gegeven? Vanaf oktober tot nu? Als die daling nog een beetje had doorgezet, was Noa richting bovengrens van de referentie-waarde voor T4 gegaan.

Balen dat Noa zo slecht heeft gereageert op die Thiafeline. Ze is niet de eerste....
Ik zou het op dit moment belangrijker vinden dat Noa weer (uit zichzelf) gaat eten, dan een nieuwe bloedmeting. Praktisch probleem is dat het nu kerstmis is, en je lastig ergens terechtkunt. Ik zit te denken aan Mirtazipine om de eetstaking te doorbreken, maar daar heb je een recept voor nodig (of je moet het bij mij komen ophalen in Nederweert....).

En ik begrijp het helemaal dat dit een moeilijke tijd is, met een hoop emotie.
Maar mijn gevoel is dat het niet hopeloos is met Noa.
Sterkte in ieder geval!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Rik »

Ik lees het nergens maar ik neem aan dat er gelijk gestopt is met de Thiafeline? Het kan inderdaad zijn dat er slecht op gereageerd wordt door Noa. Welke pilletjes tegen misselijkheid had je gekregen.

Verder ook erg verdrietig van je andere kat die je bij een routine onderzoek zomaar moet laten gaan. Ik weet de achtergrond niet maar ik neem aan dat daar ook verder niets aan te doen was en dat je je bij je huidige da nog steeds prettig voelt.

Deze "feestdagen" zullen waarschijnlijk als een roes aan je voorbijgaan omdat je met je gedachten ergens anders zit dus ik ook ik wens jullie sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Cerna »

Ik heb goede ervaringen met Felimazole en het voordeel van Felimazole is dat je het in kleine hoeveelheden kunt geven.
Ik vind echter dat de T4 na twee maanden al best flink gezakt is en wanneer Noa (ik heb ook een Noa gehad :smile: ) deze brokjes goed eet zou ik ermee door blijven gaan en daarnaast Felimazole gaan geven, maar dan geen 5 mg want daar zal ze dan waarschijnlijk ook slecht op reageren, maar 2,5 mg en dan in twee doseringen van 1,25 mg zodat het lichaam er aan kan wennen.

Mijn laatste schildklierpatiëntje Cerná reageerde in het begin ook slecht op Felimazole, maar toen vertelde mijn dierenarts dat de meeste schildklierpatiëntjes last krijgen van brandend maagzuur (ben zelf schildklierpatiënt en ik kan dat beamen).
Wanneer Noa geen moeilijke pilleninneemster is zou ik 's morgens beginnen met een kwart Zitac tegen maagklachten en dan een uurtje later pas Felimazole. Er wordt gezegd dat je 2x daags Zitac moet geven, maar ik zou beginnen met een kwart tabletje per dag en mocht dat niet voldoende werken, kun je altijd nog dat tweede kwart 's avonds gaan geven.

Felimazole zal je dierenarts moeten bestellen en totdat dat binnen is, zou ik me beperken tot alleen de brokjes.
Kim220905
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2016 15:40

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Kim220905 »

Hoi iedereen, bedankt voor de reacties. De y/d voeding is gestart in oktober en ze krijgt het nog. We doen nu elk uur een spuitje met vocht en voeding geven plus wat lekkers tussendoor aanbieden. Het dwangvoederen gaat nu eigenlijk wel goed. Ze vind het niet geweldig maar smakt het wel weg. Ook heeft ze een mini stukje zalm en kaas op. Ze is niet uitgedroogd en miaauwt en wast zich. Zo willen we de kerst een beetje doorkomen. We kregen afgelopen week al te horen dat we door moesten gaan met de thiafeline. Donderdag wil de arts prikken en dan heeft hij naar eigen zeggen een goed overzicht (wij vermoeden dat 2 pillen gewoon veel te veel is) Vanmorgen heeft ze het pilletje bij de eerste spuit na 10.minuten eruit gegooid. Ik geb geen nieuwe gegeven omdat ik niet zeker wist wat het andere pilletje al gedaan heeft. De overige spuiten blijven er tot nu toe in dus de maag verdraagt het. Ik hoop dat dit zich voortzet..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door ErikPhilippus »

Kim220905 schreef:We kregen afgelopen week al te horen dat we door moesten gaan met de thiafeline. Vanmorgen heeft ze het pilletje bij de eerste spuit na 10 minuten eruit gegooid.
Slimme meid, die Noa!
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door artemis »

Heb zelf al een heel parcours afgelegd met mijn schildklierkater Pappie maar dit verhaal kan ik niet goed volgen.

Y/d voeding geven als gekozen behandeling heeft alleen zin als je niets maar dan ook absoluut niets anders bijgeeft, dus ook geen stukjes zalm of kaas, nooit never jamais.
Ik heb ook nooit gehoord/gelezen van de combi y/d én medicatie; je gaat voor de ene of de andere behandeling, niet voor allebei.
Thiafeline of Felimazole is in principe krèk hetzelfde: stofnaam thiamazole = methimazole, maar van een ander merk. Wel bestaat Felimazole inderdaad ook in lagere dosering (1,25mg) en het is altijd beter de dosering te splitsen over 2 innames per dag en deze pillen mogen niet gesplitst worden.

Ik ben benieuwd hoe je DA de komende bloedanalyse gaat evalueren en eventueel gaat bijsturen nu je een mix geeft van y/d als voeding (met snoepjes tussendoor wat niet mag bij y/d) én medicatie. Sorry maar dat is een rommelpotje waar je totaal geen overzicht op hebt.
Persoonlijk zou ik in eerste instantie verdergegaan zijn met uitsluitend y/d en het volgende bloedonderzoek afwachten, de daling van T4 was immers ingezet en ik neem aan dat je maar 1 kat hebt en als ze y/d lust is het een weg om zeker te volgen als je het ten minste correct doet en blijft doen.

Sommige katten hebben erg nare bijwerkingen op Thiafeline/Felimazole maar het kan ook aan overdosering/te laag T4 liggen en dan worden ze hypo. Met medicatie is mijn ervaring dat je beter te laag kan beginnen en moet opbouwen dan te hoog beginnen en moet afbouwen.
En als de neveneffecten puur aan de medicatie liggen dan bestaat er nog het alternatief carbimazol (moeilijker aan te geraken) of kan je een behandeling met radioactief jodium overwegen met volledige genezingskans van 95%

Maar de combinatie die je nu doet lijkt me eerlijkgezegd not done…

Wat zijn de referentiewaarden van het T4 bij je labo? Deze variëren namelijk van labo tot labo en volgens de gebruikte apparatuur..
Kim220905
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2016 15:40

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Kim220905 »

Hoi, sorry voor mijn late reactie maar de reactie van hierboven viel eigenlijk even niet zo goed bij mij, ik ben ook zeer gespannen ivm deze hele toestand en dus sorry voor mijn wellicht botte reactie alvast.

Het enigste wat wij doen is het advies van de dierenarts opvolgen, toen vorige week bleek dat Noa een eetstaking had heeft de DA gezegd dat we alles mochten proberen, als ze maar at! Dit hebben we ook geprobeerd maar raad eens, alle "normale" gooit mevrouw er binnen 10 minuten uit. Het enigste wat ze binnen houdt is de Y/D voer. De reden waarom we daarop zijn gebleven is op advies van de DA. Het belangrijkste punt voor ons was dat ze eet en naar de wc gaat! Ik heb geen ervaring met schildklierkatjes, ik ben nu alleen boos en verdrietig omdat ik zelf denk, was ik maar alleen bij het voedsel gebleven. Hierover heb ik ook een pittige discussie gevoerd met de DA maar Noa haar waarde was toen nog echt te hoog dat ons dringend werd aangeraden de pillen erbij te nemen. Je hebt werkelijk waar geen idee hoe rot ik mij hierover voel. Ik geef mezelf nu de schuld van deze hele ellende. :-(

Zolang ik mij zo gespannen voel ga ik even niet meer hier kijken, dit forum geeft mij eerder een down gevoel dan dat het mij een beetje steun geeft, en daar was ik eigenlijk naar op zoek..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door castratenkoor »

Kim, laat je nou niet door 1 persoon onderuit halen. Artemis staat niet voor het gehele forum, bedenk dat vooral.

Een zwaar zieke kat verzorgen valt niet mee. En logisch dat je zelf stijf staat van de stress. Probeer dat een beetje los te laten en heb vertrouwen in je aanpak. katten zijn gevoelige dieren en die pikken jouw spanning ook op. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan.

Sterkte en beterschap - knuffel voor jou en voor Noa.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Cerna »

Ik heb je een PB gestuurd.
Kim220905
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2016 15:40

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Kim220905 »

Hoi mensen, gisteren is Noa rustig ingeslapen, we zijn kapot van verdriet. Haar lijfje was toch helemaal op. Bedankt iedereen voor het meedenken en de berichtjes

Groetjes Kim :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dorien66

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door Dorien66 »

Gecondoleerd en sterkte...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ons schildklier katje Noa

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met het verlies en de grote leegte die ze achterlaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie