Radiojood therapie schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Billy2003
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016 00:14

Radiojood therapie schildklier

Bericht door Billy2003 »

Mijn kat Billy heeft ruim een jaar Felimazole geslikt ivm een te snel werkende schildklier.
Dit werkte goed tot hij een maandje geleden opeens vreselijke uitslag op zijn oren en koppie kreeg.
In overleg met de da zijn we per direct gestopt met de Felimazole en hebben we gekozen voor de radiojood therapie.
Helaas was er een behoorlijke wachtlijst, de kortste wachtlijst was in Gent.
Vandaag mochten we er eindelijk heen, Billy heeft 4 weken zonder medicatie gezeten en is schrikbarend vermagerd. Hij weegt nu circa 2,5kg. Ook hebben we te horen gekregen dat hij een auto immuunziekte heeft, zeldzame bijwerking van de Felimazole; zijn nagels/pootjes zijn verschirikkelijk ontstoken. Dit doordat zijn afweersysteem dusdanig verhoogd is dat zijn eigen cellen worden aangevallen, in dit geval dus zijn nagels. Hij heeft een injectie tegen de pijn gehad en een middel dat zijn afweersysteem plat legt, verder krijgt hij medicatie. In Gent hadden ze dit nog amper eerder gezien, zo zeldzaam schijnt het te zijn.
Morgen krijgt hij de radiojood injectie. Zijn er hier mensen die ervaring met deze behandeling hebben en hoe is het met jullie kat gegaan? Wat kan ik verwachten qua herstel? Het lijkt mij dat het zwaarder voor hem zal zijn nu hij problemen heeft met zijn afweersysteem??
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Ilone »

Ik ken er hier op het forum maar 1, maar die zit momenteel zelf ook in de lappenmand.
Wellicht zijn er nog meer mensen op het forum die de behandeling bij hun dier(en) hebben laten doen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Billy2003
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016 00:14

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Billy2003 »

Voorlopig hebben we dikke pech. Vandaag zou hij de injectie krijgen, maar de kwaliteit van het jodium was niet goed. We hebben hem op moeten halen, echt een drama met al die files rond Antwerpen. Maandag krijgt hij alsnog de behandeling, op hoop van zegen dat het dan wel doorgaat, Gent is zo ver rijden voor ons.
We kregen duizend maal excuses en er gaat 1/3e van de prijs af, dat vonden we heel netjes van ze! Maar toch is het zuur, hij is zo mager en dan nog langer moeten wachten...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Sifra »

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je wel berichten tegen over deze behandeling. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar Kasper, die ik heb overgenomen van ons helaas overleden medeforumlid Nancy, is er indertijd helemaal van opgeknapt. (Kasper is er ook niet meer, maar dat heeft niets met zijn schildklier te maken.)
Wat akelig dat je kat zulke problemen heeft met zijn afweersysteem. Als dat is platgelegd, moet je nu wel heel erg oppassen met infectiegevaar.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Adriana »

viewtopic.php?f=27&t=16781&p=640972&hil ... zo#p640972

in deze topic staan ervaringen, zowel in Gent als in Lienden Betuwe.
pappie van artemis en enzo van mij hebben de behandeling ondergaan, enzo zelfs twee keer.
staan ook alternatieven in voor felimazole, met name carbimazol.

vreselijk dat het zo slecht gaat, hoop dat hij ervan opnapt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door artemis »

Hier de butler van Pappie die 4 jaar geleden de radio-joodbehandeling in Gent kreeg.
Mijn topic vind je hier viewtopic.php?f=27&t=25209&start=15
Het begint daar voor jou nuttig lezen te worden zo vanaf 16 juli 2012..

Pappie reageerde ook heel slecht op de Felimazole, kreeg oa etterende plekken op zijn kop die dan kaal werden.
Hoewel hij 2,5 jaar na de behandeling hervallen is heb ik mij de joodbehandeling geen moment beklaagd. Nu zit Pappie aan de carbimazol (pillen) en doet het 'relatief' goed. Tuurlijk wordt hij er intussen niet jonger op, en zijn gehoor gaat ook sterk achteruit. Ruim 16 is hij nu (leeftijd niet exact gekend). Maar in die jaren dat hij genezen was was hij héél goed, beter kon toen niet!
Het grote voordeel van de joodbehandeling is dat de kat dan effectief geneest, de schildklier werkt dan terug normaal, terwijl bij medicatie de ziekte toch voortschrijdend blijft en de nieren wel wat gespaard worden maar het hart niet..

Wat jammer dat Billy er zo slecht aan toe is en dat de behandeling gisteren niet door kon gaan, dat was echt wel enorme pech. Probeer de spitsuren op de Antwerpse ring te vermijden, dat zou moeten lukken met de tijdsmarges die ze in Gent geven qua brengen en afhalen.
Hoe oud is Billy?
Geef hem een knuf.

En nu lees ik dat Kasper er niet meer is!!! Ik kom hier dan ook nog maar sporadisch, al blijf ik dan wel eens hangen als er een interessant topic is.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door artemis »

Billy2003 schreef: Ook hebben we te horen gekregen dat hij een auto immuunziekte heeft, zeldzame bijwerking van de Felimazole; zijn nagels/pootjes zijn verschirikkelijk ontstoken. Dit doordat zijn afweersysteem dusdanig verhoogd is dat zijn eigen cellen worden aangevallen, in dit geval dus zijn nagels. Hij heeft een injectie tegen de pijn gehad en een middel dat zijn afweersysteem plat legt, verder krijgt hij medicatie. In Gent hadden ze dit nog amper eerder gezien, zo zeldzaam schijnt het te zijn.
Als dat een (zeldzame) bijwerking is op de Felimazole is dat misschien en hopelijk omkeerbaar? Dat zou ik zeker vragen.
Heb je rechtstreeks contact via email met de dokters daar? Want ze zijn heel communicatief en geen vraag is hen teveel, vóór, tijdens en ook na de behandeling. Mijn contact begon toen met Dr Peremans en dan werd het Dr Vandermeulen
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door artemis »

Normaal zouden jullie nu terug thuis moeten zijn met Billy.
Ik herinner mij dat als een heel bijzonder en heuglijk moment... spannend ook omdat je ervan uit mag gaan dat de kat helemaal beter gaat worden zonder vieze pillen.

Hoe is het nu met Billy en hoe is het verlopen?
Billy2003
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016 00:14

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Billy2003 »

Sorry voor de late reactie!
Billy is nu een week thuis. Sinds vorige week zit hij op zolder en het gaat goed. Hij is aan het aankomen dus dat is fijn. Vraag me alleen af of hij nu 2 weken lang afgezonderd moet blijven. Vind het best zielig.
M'n dochtertje ligt nu op bed en ik heb hem nu in de woonkamer. Hij plast en poept ontzettend veel, dus lijkt mij dat de straling hierdoor ook goed afneemt.
Lopen mijn andere huisdieren nu geen gevaar?( kat en hond). Zat te denken om hem tot vrijdag in de avonduren beneden te laten, dan ligt m'n dochter toch te slapen...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Sifra »

Houd je maar aan het advies van de artsen. Vooral met een kind neem je toch geen enkel risico. Billy overleeft dat extra weekje isolatie best wel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door artemis »

Ach, die 2 weken zijn zo voorbij. Achteraf beschouwd zeker.

Hier waren er geen kinderen, dus echte afzondering was niet nodig. Mocht wel niet mee op bed slapen en vastpakken/schootzitten mocht maar kort. 's Avonds in de sofa een meter afstand aanhouden wat hier resulteerde in Pappie op zijn gebruikelijke plekje en wij wat verder dan gewoonlijk ;)
Maar met kinderen zijn de voorschriften inderdaad veel strenger en daar neem je geen risico mee.

Heb je een plek om de kattebakvulling tijdelijk te stockeren? Want de kattenbakinhoud van die 2 weken moet 3 maanden (als ik mij goed herinner) apart bewaard worden. En dat is niet voor iedereen even evident.
Billy2003
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2016 00:14

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door Billy2003 »

Sorry voor de late reactie!
Het kattenzand wordt inderdaad apart bewaard!
Kunnen jullie mij iets vertellen over schildklierwaarden?
We zitten nu een maand na de radiojoodbehandeling. Vanmorgen zijn zijn nier en schildwaarden gecontroleerd.
Nierwaarde was goed. Schildklierwaarde was te laag.
T8 werd me verteld. Arts deed er vrij laconiek over, zou geen kwaad kunnen. Wel was hij benieuwd naar het oordeel van Gent. Vanavond krijg ik.de uitslagen op de mail en kan ik deze naar Gent doorsturen.
Wat is jullie ervaring?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Radiojood therapie schildklier

Bericht door artemis »

T8 zegt mij niks.
Mij werd toen verteld dat de eerste maanden de schildklierwaarden nog wat kunnen schommelen en dat het wel tot 6 maanden kan duren voor het uiteindelijke resultaat is bereikt. Te lage waarden na een maand kunnen zich dus nog herstellen.
Anderzijds is er altijd een klein risico dat het T4 te laag zal blijven en dat de kat hypo wordt ipv van hyper, maar dat is veel minder erg. Daar bestaat ook medicatie voor maar deze wordt veel beter verdragen dan schildklierremmers.
Maar nu nog niet aan denken, dat is nog veel te vroeg!

Post gerust de T4 waarden hier, vergeet er niet de referentiewaarden bij te vermelden.
Plaats reactie