vermoedens snelle schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Lizke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2014 17:36

vermoedens snelle schildklier

Bericht door Lizke »

Hallo,

Mijn kater van 11 heeft naar ik zelf vermoed een te snel werkende schildklier.
Mijn dierenarts vind 'niets', geen nierproblemen, suiker of afwijkende schildklierwaarden.
Toch herken ik alle symptomen (ben zelf schildklierpatiënte) , zijnde :
- Hij is altijd een stevige kater geweest, nu heeft hij altijd honger, eet nog even veel, maar vermagerd duidelijk
- Hij is nerveuzer/opgejaagder
- Heeft enorme vachtproblemen/jeuk/haarverlies/kroetjes. (ook dit kan de dierenarts niet verklaren)

Uit ervaring weet ik dat labowaarden niet altijd alles zeggend zijn over de schildklier (ze kunnen op de grens liggen of heel af en toe afwijken), maar de symptomen zijn er toch ..

Er werd me aangeraden om bepaalde dieetvoeding te proberen, maar dat is nogal duur. En aangezien ik drie katten heb, moet ik ze alledrie hetzelfde voer geven, wat het nog duurder maakt.

Kan iemand me hierover adviseren aub, toch bepaalde medicatie laten voorschrijven of niet ? Maw , wat gaan uitproberen ? Indien ik niets doe, kan het hartproblemen en dergelijke geven :-(
bedankt !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vermoedens snelle schildklier

Bericht door Adriana »

zolang bij bloedonderzoek geen schildklierwaarde (t-4) is gemeten kan je dierenarts niet zeggen dat hij geen schildklieraandoening heeft..

y/d voer van Hills is niet geschikt want je hebt meerdere katten en de laatste berichten en ook info van mijn dierenarts daarover zijn niet positief. bovendien als je da geen schildklierafwijking constateert, waarom dan dat dieetvoer?
het zou kunnen zijn dat de gedachte erachter is dat hij mèt medicatie rustiger en minder vreterig wordt en dan zou hij dus wel verhoogde waardes hebben..
dan zou je kunnen kijken bij het schildkliermiddel van http://www.huisdierendokter.nl maar dat zou mìjn aanpak dus niet zijn..

vraag alle waardes van het laatste bloedonderzoek op en vraag desnoods second opinion bij andere dierenarts. ik denk dat je gelijk hebt dat er iets niet in orde is..
het kan meerdere oorzaken hebben en er moet even goed doorgezocht worden..

en zolang je geen goeie diagnose hebt is nadenken over medicatie niet aan de orde.
waarom trouwens wel een advies voor dieetvoer terwijl je dierenarts niets kan vinden?
uit eigen ervaring zul je weten dat op eigen houtje schildkliermedicatie geven niet handig is.
overleg met een andere dierenarts lijkt me zinnig want het kan een andere en missch wel ernstige kwaal zijn..
en welkom op het forum!
Laatst gewijzigd door Adriana op 31 jul 2014 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vermoedens snelle schildklier

Bericht door Dinky »

Welkom!
Om te weten of de waarde op de grens ligt zou je alle resultaten schriftelijk op kunnen vragen bij je da ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: vermoedens snelle schildklier

Bericht door Kattebeest »

Lizke schreef:Er werd me aangeraden om bepaalde dieetvoeding te proberen, maar dat is nogal duur. En aangezien ik drie katten heb, moet ik ze alledrie hetzelfde voer geven, wat het nog duurder maakt.

Kan iemand me hierover adviseren aub, toch bepaalde medicatie laten voorschrijven of niet ? Maw , wat gaan uitproberen ? Indien ik niets doe, kan het hartproblemen en dergelijke geven :-(
Schildklierwaarden kan mijn da niet zelf meten, het bloed moet naar een laboratorium gestuurd worden en het duurt een paar dagen voordat je de uitslag binnen hebt. Als de t4 waarden goed zijn zou ik noch met dieetvoeding, noch met schildkliermedicatie beginnen.

Kan me wel heel goed voorstellen dat je wil weten wat hij wél heeft en daarvoor zal je da toch echt verder moeten zoeken. Hoe is de da ertoe gekomen om je - ondanks de goede t4 waarden - dieetvoeding voor te schrijven? Is niet ongevaarlijk want strikt gehanteerd dieetvoer tegen een te snel werkende schildklier is medicatie vervangend en ook niet goed voor je kater (als zijn schildklier gewoon goed werkt).

Wat herken ik: het afvallen, opgejaagd gedrag en slechtere vacht. Maar dat kan meerdere oorzaken hebben.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: vermoedens snelle schildklier

Bericht door kansarmedieren »

Mijn dierenarts meet de schildklier waardes ook zelf het is niet zo nauwkeurig als een lab geloof ik maar je hebt wel een indicatie.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: vermoedens snelle schildklier

Bericht door Sifra »

Was dat dieetvoer voor zijn schildklier of was het A/D om aan te sterken?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie