Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door DaVinci »

Is het nog gelukt met de Carbimazol Annet? En hoe gaat het nu met Cerna?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Ik geef Cerná nog steeds Felimazole in combinatie met een kwart Zitac, alleen is de verdeling over de dag nu veranderd. Omdat ze nogal stressig is wb pillen, gaf ik het altijd tegelijk en dat doe ik - nu ze inmiddels gewend is en alleen nog maar een beetje protesteert - niet meer.
Ze krijgt nu rond een uur of 4 (of wanneer ik moet werken een uurtje later) de Zitac, dan een half uur later zacht voer wat ze dan met smaak opeet en vervolgens wacht ik weer een driekwartier en daarna krijgt ze Felimazole. En dat gaat goed.

Ik heb nl. gemerkt dat wanneer ze last van haar maag had ze alleen schuim spuugde. Dat betekent dus dat ze ook al die tijd niet gegeten had en dan gaf ik haar de twee pillen tegelijk die de maag helemaal niet goed aankon. Nu geef ik haar dus de maagbeschermer, dan het eten en dan is Felimazole geen probleem meer.
Het nadeel is wel dat ze nu bijna de hele dag - op een paar brokjes na - niet eet en alles nadat ze Zitac heeft gehad naar binnen propt en ahw de schade inhaalt want ze gaat na het zacht voer ook brokjes eten en krijgt later op de avond nog een keer zacht voer.

Ik heb al overwogen, en de dierenarts is ook akkoord, om haar 2x daags Zitac te geven zodat ze wat meer over de dag verdeeld gaat eten, maar dat betekent weer een pilmoment.
Zodra ik Felimazole bijna op heb, ga ik me beramen op toch misschien Carbimazol, al heeft dat dezelfde bijwerkingen.

Bedankt voor je belangstelling!
Germari
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:08

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Germari »

Hallo, ik zal me even voorstellen, ik ben Marion en heb of eigenlijk had een kat met een overactieve schildklier. Aan de Felimazole gehad en eigenlijk direct bijwerkingen. Toen maar eens een beetje op internet gaan kijken en van alles over radio actieve behandelingen gevonden. Na allerlei info gelezen te hebben contact gezocht met de Universiteit van Gent. Daar super goed geholpen met info. Ik moest de laatste testen van mijn kat mailen en dan gingen zij kijken of ze geschikt was. Nou dat was ze!!! Dus afspraak gemaakt, kat in de auto en op naar Gent. Daar is ze van maandag tot vrijdag geweest en toen mocht ze weer naar huis. Eerst 2 weken grit apart houden en niet te veel aaien en op schoot. Na 1 maand een bloedtest en vervolgens na 3 maanden nog 1. Dit is allemaal een jaar geleden gebeurd en ze doet het super. Over de kosten, in Gent waren wij € 650,00 kwijt. Als ik dan zie wat de kosten zijn als ik haar aan de Felimazole had gelaten: pilletjes, elke 3 maand een bloedonderzoek + consult bij de dierenarts en al die nare bijwerkingen ben ik erg blij dat we dit gedaan hebben. Oh ja en ze is net 16 jaar geworden :smile:
De info kun je vinden op:
http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=611046
Wij zijn erg goed geholpen door Dr. Peremans
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

wat fijn dat je zo tevreden bent over de ra jodium behandeling en in dit geval dus in Gent.
we hebben hier meer Gent-gangers en ook een paar katzels die bij de Lingehoeve in Lienden behandeld zijn en eigenlijk allemaal 'genezen' en al jaren goeie schildklierwaardes.

van felimazole zijn een aantal bijwerkingen bekend en de meest beruchte is langdurige eetstaking.. en het is een duur middel, veel duurder dan carbimazol, dat ook erg goed werkt.
we hebben een aantal schildkliertopics op het forum maar voor jullie is die verwijzing niet meer nodig!
welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Hallo Marion,

Wij hebben Pappie 2 jaar geleden ook in Gent laten behandelen en hij is ook helemaal genezen. Zo blij dat we van die medicatie af zijn want hij raakte niet ingesteld en had vreselijke bijwerkingen. Ik herken je verhaal helemaal. Genezen verklaard is een hele opluchting, en beter dan eender welke medicatie of dieet die enkel de disfunctie tracht bij te sturen maar de verdere vergroting van de schildklier niet tegengaat. Nu is het tumor weg en dus de oorzaak weg.
Hier ook veel lof voor Dr Peremans en Dr Vandermeulen ;-)
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Even een up-date over Cerná.
Op zich gaat het best wel goed met haar, maar ze heeft regelmatig periodes dat ze heel slecht eet. Gisteren haar gewogen op de personenweegschaal, en dat is niet erg betrouwbaar, maar ze is verder afgevallen. Door het slechte eten? Of door de schildklier?

Het is inmiddels al 4 maanden geleden dat ik voor het laatst bloed heb laten prikken en daarom besloten om dat morgen maar weer eens te laten doen. Al vind ik de combi slecht eten en een snelle schildklier wel een vreemde.

Verder heeft ze al jaren een bultje in haar snoet waar ze nooit last van had, maar die nu toch groter begint te worden en sinds gisteren valt het me op dat ze het oog dat het dichtst bij het bultje zit, zo nu en dan half gesloten houdt. Ook is ze soms zo aan het snuiven alsof ze benauwd is.
Ik hoop daarom niet dat het bultje ook naar binnen is gaan groeien en dat ze daardoor benauwd is.

Misschien dat de dierenarts een foto kan maken om te zien of het alleen een oppervlakkig bultje is wat gemakkelijk verwijderd kan worden (vond hij tot-nu-toe niet nodig omdat ze er geen last van had).
Afbeelding

En zo gaan we maar weer eens naar de dierenarts :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:Je kan ook overgaan op Carbimazol tabletten die hebben minder bijwerkingen ik heb hier ook 2 katten die gingen overgeven of steeds minder eten door de felimazole met Carbimazol gaat het goed. En het is ook nog veel goedkoper.
voorzover ik weet en onthouden heb werk jij in een apotheek, hoe kom jij aan carbimazol, waar kun je dat op recept bestellen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

je kan je dierenarts om een recept vragen, hij kan ze ook zelf bestellen maar het probleem is bij de dierenarts dat ze alleen en pot van 1000 stuks kunnen bestellen (tenminste dat was bij mijn dierenarts) daarom heb ik een recept laten schrijven. En dan kan je het gewoon bij de apotheek halen wordt je kat netjes ingeschreven als patiënt.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

En als je bang bent voor bijwerkingen geef dan een kruimel van een zantac tablet erbij doe ik ook en het gaat nu goed niet meer misselijk enz.
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Geen bloed geprikt want Cerná blijkt koorts te hebben en het snuiven wijst op infectie aan de voorste luchtwegen. Daar heb ik Rhinigenta-neusdruppels voor gekregen en verder de afspraak gemaakt dat het bultje verwijderd gaat worden zodra ze opgeknapt is.

Ze was echter niet afgevallen dus dat was een grote opluchting en de dierenarts vond haar er goed uit zien voor een schildklierpatiënt. Vraag me nu af of ik wel weer T4 moet laten controleren?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Dinky »

Hopelijk slaan de neusdruppels snel aan en loopt Cerna snel weer vrolijk rond in huis. Fijn dat ze toch niet afgevallen blijkt te zijn ;)

Wanneer ze voor het verwijderen van het bultje toch zouden moeten bloedprikken zou ik denk ik de schildklier gelijk meenemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:je kan je dierenarts om een recept vragen, hij kan ze ook zelf bestellen maar het probleem is bij de dierenarts dat ze alleen en pot van 1000 stuks kunnen bestellen (tenminste dat was bij mijn dierenarts) daarom heb ik een recept laten schrijven. En dan kan je het gewoon bij de apotheek halen wordt je kat netjes ingeschreven als patiënt.
zo simpel werkt het hier niet. mijn apotheker zegt dat het in Ned niet meer leverbaar is. kijkt hij niet goed of wil hij niet? hij heeft me ook met lantus geholpen en heeft meer dieren, w.o. een ezel en een paar slangen in zijn clientenbestand.. tegen een pot van 1000 heb ik geen bezwaar, komt altijd goed terecht. heb een recept van de dierenarts met tig herhaalrecepten omdat zo'n grote hoeveelheid niet ineens uitgeleverd mag worden..
;-) mogelijkheden bij jullie apotheek? via pb?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Ze was echter niet afgevallen en de dierenarts vond haar er goed uit zien voor een schildklierpatiënt. Vraag me nu af of ik wel weer T4 moet laten controleren?
.. dat dachten we bij Enzo ook, geen schichtige rusteloze blik, hartslag niet gejaagd, geen schildklierhouding en toch ineens weer fors verhoogd.. in mijn geval is meten ook weten en verder plan kunnen trekken. Enzo is nog maar 10 jr en heeft nog de nodige jaren voor de boeg hopen we..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie