Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Sorry, ik was dit topic helemaal vergeten :oops:

Ik mag van de dierenarts doorgaan met 1 Felimazole per dag en over 3 weken gaan we kijken hoeveel invloed het gehad heeft. Op 1 Felimazole eet ze wel, maar het is niet grandioos. Dat geeft echter niet want ze mag nog best iets meer afvallen (weegt nu 5,3 kilo en dat is voor een kat met haar tengere postuur nog steeds te veel).

Toen Cerná bij de dierenarts was ging haar hart erg tekeer. Dat vond de dierenarts verontrustend, maar ik wijt het vooral aan stress. Ik moest thuis nog een keer controleren, maar voel niets (waar zit dat hart?). Helemaal niets doen, vind ik echter eng.
Cerná heeft inderdaad geen ADHD-gedrag, maar is wel bijna 1,5 kilo afgevallen in 8 maanden tijd (omgerekend naar een mens zou dat zo'n 30 kilo zijn; vind ik toch wel erg veel!)

Cerná heeft nog steeds goede nieren dus dat zal geen probleem zijn, maar haar leeftijd (bijna 15) speelt natuurlijk wel een rol. Heb me ook nog niet in en radiojood behandeling verdiept en dus ook nog geen idee hoe zwaar het is.

Felimazole ga ik niet breken. Ben zelf schildklierpatiënt en neem dat risico niet.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Kan me voorstellen dat je het eerst wat wil ondergaan, het is allemaal zo nieuw als je het pas weet.

Bedenk wel dat niet alle schildklierkatten dezelfde symptomen vertonen. Pappie die best een zwaar geval was heeft nooit dat rusteloze gedrag vertoond, nooit. Bij hem was het vermageren ondanks sterk verhoogde eetlust, braken, en heel opvallend... koele plekken opzoeken hoewel het putje winter was.
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Helaas heb ik al wel ervaring met de schildklier.
Shura, die in 2005 overleed, was op het laatst schildklierpatiënt en voor hem had ik Carbimazol. En Cochi is ook 5 jaar schildklierpatiënt geweest. Bij hem was het heel lastig om hem in te stellen. Uiteindelijk was hij de laatste 2 jaar stabiel op 2 dagen 10 mg en 1 dag 7,5 mg. Bij hem ook nooit iets van bijwerkingen gemerkt.

Ik ga deze maand nog aanzien op 1 tablet Felimazole en me in de tussentijd verdiepen in de alternatieven. Misschien dat het wat opstartproblemen zijn en dat Cerná over een tijdje wel weer normaal gaat eten. Over 3 weken bloedonderzoek en dan maar eens zien wat 2,5 mg. per dag opgeleverd heeft. Wil in ieder geval aan de bovengrens blijven zitten dus zo laag mogelijke dosering.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Ach ja, er begint een belletje bij me te rinkelen..
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Met Cerná gaat het weer niet geweldig: gisteren twee keer gespuugd (wit schuim) en eetlust is nu echt minimaal. Vannacht heeft ze helemaal geen brokjes gegeten en vanmorgen heb ik haar daarom wat AD gegeven en goed geobserveerd. Ze begon er enthousiast aan want niets is zo lekker als AD, maar na een paar likken begon ze hele vreemde keelbewegingen te maken. Alsof er iets dwars zat.
Toen wilde ze ook niet verder eten.

Ik heb gezocht op schildklier - slikproblemen en las dat de schildklier zo vergroot kan zijn dat het slikproblemen kan geven. DAt kan ook verklaren dat ze de brokjes niet meer weg kan krijgen.

Vanmiddag gaan we bloedprikken en dan moet de dierenarts maar eens goed kijken of de oorzaak de schildklier is. Radiojood behandeling komt steeds meer in zicht.
Wat me tegenhoudt is achteraf: ik lees dat Cerná 14 dagen geen knuffels mag en niet op de slaapkamer. Wat gaat dat met haar doen want ze is zo'n knuffelkont?
Ze zal dan 14 dagen apart moeten slapen want de slaapkamerdeur dicht is geen alternatief. Dan heb ik een krijsende Noa aan de deur en een krabbende Cerná en Laila/Luna. Moeilijk, maar zo kan het ook niet door gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

ja, dat zijn de officiele regels en die zijn streng omdat het minste risico uitgesloten moet worden..
maar hier een stralende Enzo na zijn verblijf in Lienden en iedere dag neemt het met de helft af en eerste dagen redelijk voorzichtig geweest met knuffels en niet langdurig op schoot en als ze niet hele nachten tegen je aanligt, dan lijkt me dat met open deur toch overkomenlijk?
vraagje: ??..je bent toch niet zwanger want dan extra risico's.....

maar operatief ingrijpen als er tumor in een schildklierlob zit, is goed alternatief met veel snellere hersteltijd. hier alle varianten achter de rug met Enzo.. heb je al een paar keer eerder toegelicht en uitgelegd.. dus lijkt me geen zorgen en spaarvarken eventueel nog wat vetmesten??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Dinky »

Veel sterkte vanmiddag en hopelijk krijg je wat duidelijkheid.

Dat niet knuffelen is vanwege de straling die nog aanwezig is in haar lichaam en zoals Adriana ook zegt neemt dat natuurlijk steeds verder af. Zou me dus vooral verdiepen in wat de risico's zijn van de straling voor jullie zelf zodat jullie een risico-analyse kunnen maken. De 14 dagen is natuurlijk een richtlijn om de risico's zo ver mogelijk te beperken, dat ze niet worden aangeklaagd wanneer er problemen ontstaan door de straling maar dat zullen ze dus zo ruim mogelijk nemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Nog geen duidelijkheid want ik krijg de uitslag vrijdag pas.
De da vermoedt dat de schildklier nu te langzaam werkt en dat daar het slechte eten vandaan komt. Rechterschildlier is wat vergroot, maar kan niet de reden van de rare keelbewegingen zijn. Ik moet het in de gaten houden (deed ik ook wel zonder dit advies :smile: ).

Omdat Cerná bij pillen vaker maagklachten heeft, adviseert hij oorzalf. Radioactief jood kan ook, maar mijn man is geen voorstander vanwege alle stress voor Cerná (èn het kostenplaatje :smile: ), maar ik kies liever voor 3 weken stress dan iedere dag stress want Cerná kan in principe nog jaren mee en dat betekent dus ook nog jaren stress.
Maar oorzalf zal minder stress geven en is dus ook een overweging waard.

@Adriana: Ik geloof niet dat ik zwanger ben :smile: , maar ik ben wel zelf ook schildklierpatiënt en ik weet niet wat het effect is. En Cerná ligt juist wel graag tegen me aan en het liefst onder het dekbed en zal dit na 5 dagen opname helemaal willen want dan moet er minstens een week getroost worden (Cerná is altijd heel zielig wanneer ze maar het minste mankeert).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Code: Selecteer alles

De da vermoedt dat de schildklier nu te langzaam werkt en dat daar het slechte eten vandaan komt.
Als Cerna nu hypo zou zijn (en de schildklier nu te traag werkt) dan kan dat volgens mij alleen maar doordat de dosis Felimazole die ze nu krijgt te hoog is. Weet dat Felimazole nu ook in 1,25mg bestaat…

Het ongemak van het 2 weken afstand houden (knuffelen mag wel!) na de ra-joodbehandeling was vervelend maar die 2 weken zijn zo voorbij achteraf beschouwd. Zwanger zou een probleem zijn maar er mogen ook 2 weken geen kinderen in huis.
Ik heb het mij in elk geval geen moment beklaagd en Pappie als ik hem nu zo goed in zijn vel zie ook niet ;-)

Ik weet niet of ik bij een kat van 15 een operatie zou overwegen.

@Adriana
Ik vond de herstelperiode na de joodbehandeling best meevallen. In het begin veel slapen maar na een maand of 2 - 3 was dat voorbij. Wij hadden hier meteen het gevoel van yes! die is genezen!

Ik herinner me dat je toen schreef dat dat bij Enzo veel langer heeft geduurd. Zou het kunnen dat de herstelperiode bij Enzo langer was omdat hij eerst onder het mes is gegaan voor de verwijdering van het tumor? Hoeveel tijd zat er tussen de 2 behandelingen?
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Ja, ik heb ook gelezen dat Felimazole er in een nog lagere dosering is en heb dat de dierenarts doorgegeven; hij wist nog van niets.
Volgens de dierenarts gebeurde het steeds minder vaak dat mensen overgaan op ra-jood behandeling en kiest men massaal voor brokjes. Maar dat is hier niet te doen.

Operatie is sowieso geen optie daar is Cerná te oud voor, vind ik.
Ik ben 58 dus zwanger zal ik niet meer worden :smile: en kinderen komen hier nooit dus dat is ook geen probleem.
Het enige wat zo'n behandeling nog tegenhoudt is de tegenstand van mijn man. Een zus van hem heeft zo'n behandeling gehad en moest daarna toch medicijnen en hij denkt maar dat dat bij katten ook zo is en ziet dus niet de toegevoegde waarde.

Gisterenavond heeft Cerná weer normaal gegeten; misschien toch een tijdelijke dip?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Het schildklierdieet y/d lijkt me enkel een optie als je kat solo is. Met meerdere katten in huis lijkt me dat niet haalbaar omdat Cerna dan absoluut nooit, never, jamais wat anders mag eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

de berichten over Hills y/d zijn na eerst wat gejuich niet positief.
blijkt bij een heleboel schildklierkatzels niet te werken en dit is onder meer dierenartsen-info..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Uitslag van het bloedonderzoek is binnen en T4 is gezakt naar 38 nog wat. Keurig dus (en gelukkig mijn eigen idee gevolgd van 1x2,5 mg ipv 2x want hoever zou het dan gezakt zijn?).
Ik ga wel stoppen met de pillen want zodra ik er geen kwartje Zitac bijgeef, stopt de eetlust totaal. Ze heeft dus duidelijk een gevoelige maag (heb ik in het verleden met Tolfedine ook al gemerkt) en daarom gaan we (voorlopig) over op oorzalf.
Gaat dat goed, dan blijven hierbij en anders toch maar een ra-joodbehandeling.

Oh ja, was ik nog vergeten in mijn vorige bericht: ze is de laatste 5 weken niet verder afgevallen. Weegt nu 5,3 kilo en daar mag best nog iets van af, maar geeft ook een buffertje voor de toekomst.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

je kan ook Carbimazol tabletten proberen heb hier 2 schildklier katten zitten de een begon gelijk te spugen en niet meer eten door de felimazole de andere kreeg na ongeveer een jaar problemen. Ze zitten nu allebei op de carbimazole tabletten en dat gaat goed. is ook nog veeeel goedkoper, de dierenarts kan het bestellen of anders een receptje schrijven voor de apotheek.

En dat vreemde keelbeweging is dat geen kokhalsen...
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Goed nieuws dat ze goed ingesteld was.
Ik heb geen ervaring met Carbimazol oorzalf maar als je daarop overstapt, moet je dan weer niet opnieuw zoeken naar de juiste dosering/instelling?
Plaats reactie