Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
LarsV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2013 16:57

Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door LarsV »

Goedendag,

Ik heb een kat met een overactieve schildklier. Ik kan haar absoluut geen pillen geven, zelfs de dierenarts lukt dat niet bij haar, ze houdt stijf haar kaken op elkaar.

Nu lees ik veel op forums dat mensen de pillen Felimazole geven in een stukje vlees. Ik vraag me af of dat goed is aangezien je Felimazole niet mag verpulveren.

Ook lees ik dat katten halve pillen krijgen, maar is dat wel veilig dan?

Groeten, Lars
Andijk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Kattebeest »

Heb je de behandeling met radioactief jodium overwogen?
Prijzig en je bent je kat een paar dagen kwijt want moet worden opgenomen. Weet niet hoe oud je kat is en hoe zijn/haar conditie verder is, vooral wat betreft de nierwaarden.

Heb het juni dit jaar bij Kasper laten doen in Lienden, Gent kan ook (en is goedkoper). Erg blij dat ik het gedaan heb. Hij maakt het goed en geen gedoe met felimazole. Een van mijn overwegingen was dat ik geen idee heb wat hij verder nog aan ziekten/kwalen krijgt waarvoor hij medicatie nodig zal hebben. Toch belastend voor het kattenlijf, al die medicijnen.

Er zijn meerdere forumleden met ervaring met deze behandeling, zowel in Lienden als in Gent.

Heb me in de felimazole tijd niet zoveel aangetrokken van wel of niet mogen verpulveren. Zolang hij het maar binnen kreeg en zolang het maar van beide kanten niet teveel stress opleverde. Het ging er hier 9 van de 10 gevallen in verpakt in een stukje vlees :eangel: . Niet verpulverd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
missch even inlezen op schildklier en mogelijke behandelingen..
operatie en verwijdering van eventuele doorgaans goedaardige tumor
speciaal voer van Hills (kan alleen als je maar éen katzel hebt)
felimazole of carbimazol zalf
radio actief jodiumbehandeling in Lienden/Betuwe of Gent

je mag het niet verpulveren omdat je het zelf niet binnen mag krijgen en dat is de enige reden.
dus moet je zorgen dat je je handen goed wast en er niks in je eten terechtkomt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Ik was zo iemand die dat in vlees stopte (balletje gehakt) maar ik verpulverde nooit, gewoon instoppen en goed aandrukken was voldoende. Ik denk dat het ook erg vies zou smaken als je het zou verpulveren.
In het begin lukte het ook in een beetje haarbalpasta (maltpasta) maar dat werd Pappie beu, daarna in een beetje smeerkaas maar dat vond ik niet zo zuiver om te blijven geven.

In de laatste periode voor de ra-joodbehandeling in Gent stond Pappie op 1,5 pilletje van 2,5mg per dag. 's Morgens een heel en 's avonds een half dus ik moest wel een pilletje breken (wat ik met een pillensnijder deed) en dat mocht van de dierenartsen in Gent.

Lees hierboven over de alternatieve behandelingswijzen.
Hoe oud is je kat en hoe lang zit ze al aan de Felimazole? Is ze goed ingesteld? Heb je nog meerdere katten?
Bedenk dat medicatie de verdere vergroting van de schildklier niet tegengaat en dat ze als ik mij niet vergis wel de verdere aantasting van de nieren tegengaat maar niet die van het hart.
Hoe het precies met het dieet zit weet ik niet, maar ook dat zal niet 'genezend' zijn denk ik, enkel regulerend.

Pappie kreeg ontzettend last van bijwerkingen van de medicatie en raakte bovendien niet goed ingesteld. Maar er zijn blijkbaar katten die het er wel goed op doen.
Ik heb mij de ra-joodbehandeling nog geen moment beklaagd.
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Cerná krijgt nu sinds een week Felimazole. T4 is 71 en zit dus iets boven de bovenwaarde (60). Omdat ik nog wel eens griezelverhalen lees op het forum, ben ik rustig begonnen: 1 tabletje 2,5 mg per dag.
Ik merk dat de eetlust is veranderd. Ze is altijd nogal kieskeurig geweest, maar nu gaat het erg moeizaam. Zelfs kipfilet en hart wat ze eerder naar binnenschrokte. En dat is pas met 1 pilletje. Hoe zal dat morgen met 2 pilletjes gaan? Helemaal geen eetlust meer?

Het pillen geven (op de strijkplank) gaat prima, maar zodra ze ons ziet en de strijkplank hoort, verstopt ze zich en ook na die tijd zit ze zeker nog een half uur onder het bed te stressen.
Cerná is verder supergezond dus dit kan nog voor jaren zo zijn. Moet ik haar dat aan doen?

Operatie wil ik niet, maar radioactief jodium sta ik wel voor open. Vraag me alleen af of dit met een T4 van 71 niet te zwaar geschut is? En hoe gaat dat wanneer ze weer thuiskomt met de andere katten? Moet ik haar dan de eerste paar dagen apart houden?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

k zou met deze t-4 even raad vragen aan de da (alan hof) in de Lingehoeve/Lienden, die de ra jodiumbehandelingen uitvoert.
hangt af van waar het zit, alleen in de lob dan kan het operatief (goeie chirurg want priegelwerk) maar als er zwerfweefsel is dan is ra jodium naast medicatie enige keuze. eerst scintigrafie (bij Lingehoeve) laten maken.
lees de topics van pappie en ook enzo, daar staat heel veel info in.

die t-4 is zeker op deze leeftijd maar licht verhoogd en felimazole, zeker in deze dosis vind ik grof geschut zoals je weet.. carbimazol oorzalf?
een van de beruchte bijwerkingen van felimazole is eetstaking.. en dat is vaak lastig te herstellen..
:pdtalc: krijg je straks nog een klant voor spuitjevoeren..

nee, je hoeft haar niet apart te houden maar je mag haar niet opeten, niet langdurig op schoot en niet langdurig naast je in bed.. en ontlasting en urine bewaren!

dacht na de castratie dat de spaarpot leeg was......?
BoMaks doen af en toe krantenwijkje, iets voor de jonge dames...??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Bedankt, volgende week zal ik eens bellen en alvast verder googelen. Voorlopig blijf ik voor de zekerheid toch maar op 1 tabletje zitten (heb da ook gebeld en die moet mij nog terugbellen, maar zal dit als een mededeling brengen, niet als vraag :smile: )
Adriana schreef:nee, je hoeft haar niet apart te houden maar je mag haar niet opeten, niet langdurig op schoot en niet langdurig naast je in bed.. en ontlasting en urine bewaren!
Oei, dat betekent in Cerná's geval toch apart houden want vast ritueel is iedere avond: gezellig bij vrouwtje onder de dekens en lebberen aan de nachtpon. Ontlasting en urine bewaren? Hoe weet ik wat van haar is wanneer ze niet apart zit? Of moet je dan alles bewaren?
dacht na de castratie dat de spaarpot leeg was......?
Hebben gelukkig meerdere spaarpotten.
BoMaks doen af en toe krantenwijkje, iets voor de jonge dames...??
Nee, daar zijn ze nog te jong voor. :smile: Maar een idee voor straks want er wordt op dit moment wel heel veel opgesouppeerd terwijl er niets tegenover staat :-P
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

Je kan ook overgaan op Carbimazol tabletten die hebben minder bijwerkingen ik heb hier ook 2 katten die gingen overgeven of steeds minder eten door de felimazole met Carbimazol gaat het goed. En het is ook nog veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Kattebeest »

Cerna schreef:Operatie wil ik niet, maar radioactief jodium sta ik wel voor open. Vraag me alleen af of dit met een T4 van 71 niet te zwaar geschut is
.

De hoeveelheid ingespoten radioactief jodium wordt bepaald door de hoogte van de T4 waarde: hoe hoger hoe meer radioactief jodium. Heb er zelf flink tegenaan zitten hikken, de zwaarte zat voor mij vooral in de heen- en terugreis en het achterlaten van Kasper en niet in de behandeling zelf.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

kansarmedieren schreef:Je kan ook overgaan op Carbimazol tabletten die hebben minder bijwerkingen ik heb hier ook 2 katten die gingen overgeven of steeds minder eten door de felimazole met Carbimazol gaat het goed. En het is ook nog veel goedkoper.
Ja, ik ken ze wel. Heb die tabletten vroeger ook gehad en die mocht je gewoon door het eten doen (zat ook niet zo'n laagje omheen), maar ik dacht dat ze helemaal uit de handel waren genomen?
Kattebeest schreef: De hoeveelheid ingespoten radioactief jodium wordt bepaald door de hoogte van de T4 waarde: hoe hoger hoe meer radioactief jodium. Heb er zelf flink tegenaan zitten hikken, de zwaarte zat voor mij vooral in de heen- en terugreis en het achterlaten van Kasper en niet in de behandeling zelf.
OK, dus het kan wel bij een relatief lage verhoging? Ik zit dan toch meer aan te hikken tegen achteraf. Cerná is een allemans vriend en voelt zich overal thuis, dus dat zal het probleem niet zijn en Lienden is niet het einde van de wereld, maar hoe gaat het als ze weer thuis is?

Ga eerst eens informeren naar Carbimazol. Pilletje in een klein beetje AD (rest in kleine porties invriezen; Cerná eet het wel) en niks geen stress meer. Dat zou voor haar het meest ideaal zijn!
Laatst gewijzigd door Cerna op 01 mar 2014 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Wat een pech voor Cerna!

Als ik op heel die periode met Pappie terugblik dan was de tijd voor de joodbehandeling echt wel de moeilijkste omdat hij zo moeilijk ingesteld raakte, gruwelde van de bloedprikken en heel veel last van bijwerkingen had.
Pappie wegbrengen naar Gent en hem daar achterlaten was ook moeilijk, maar ik kreeg er meteen het gevoel dat hij in goede handen was en dat hielp. De 2 weken erna waren lastig maar er is de opluchting dat alles achter de rug is en die 2 weken waren eigenlijk zo voorbij (na de 6 maanden dat we zwaar aan het sukkelen waren).

Als je de joodbehandeling overweegt:
Wat voor medicatie je ook geeft, Cerna zal eerst goed ingesteld moeten raken qua T4. De nierwaarden moeten immers goed genoeg zijn om in aanmerking te komen en die kunnen verbloemd worden door een te hoog T4.

Ik heb 2 katten die 2 bakken delen, dus ja ik moest alle inhoud van de eerste 2 weken bewaren, 3 maanden laten staan en dan mocht dat weg.
De lichte straling die er nog is kan geen kwaad voor de andere katten. Kinderen en zwangere vrouwen moesten wel nog 2 weken uit het huis blijven.

Pappie slaapt ook bij mij, dus dat mocht even niet. Maar daarna was het weer feest.

Ik weet dat je wellicht naar Lienden zal gaan maar misschien kan je wat opsteken uit de volgende links van Gent:
http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=530945
http://www.orsami.com/faq.asp?pagina=FA ... l#item9708

@Kattebeest
In Gent hangt de dosis ra-jood af van het resultaat van de scintigrafie. Hoe groot is de schildkliervergroting, is het enkel- of dubbelzijdig… Bij Pappie was het gezwel vrij groot en dubbelzijdig en hij kreeg dan ook een hogere dosis dan gemiddeld.
Cerna schreef:
Operatie wil ik niet, maar radioactief jodium sta ik wel voor open. Vraag me alleen af of dit met een T4 van 71 niet te zwaar geschut is?
Niets belet je om die vraag ook aan Gent voor te leggen (Dr Peremans is dan je eerste aanspreekpunt), zelfs al ga je nadien elders. Ze gaan dat helemaal niet vreemd vinden want ze hebben er nogal wat klanten uit NL.
Vergeet nooit er de referentiewaarden bij te vermelden, én de nierwaarden.
Ze zijn het er gewoon om veel vragen te krijgen..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

wat ik me al een tijdje zit af te vragen.. wat gebeurt er als je niks doet?
volgens mij heeft Cerna geen adhd-gedrag, ze valt niet schrikbarend af en je zou kunnen laten checken hoe het met haar hartslag is.
voor de doorbloeding van de nieren is een beetje verhoogde t-4 nog niet zo slecht..

paardemiddelen inzetten kan altijd nog.. en als ze hier rondhuppelde dat stopte ik acuut met alle felimazole. je ontregelt hiermee het systeem steeds verder en nogmaals: een eetstaking krijg je niet 1/2/3 weer op de rails..

Enzo was een zwaar geval zeker ook voor zijn leeftijd. voor Lienden hoefde hij niet ingesteld te zijn en aan challenge-tests deden ze daar niet. recent bloedonderzoek was voldoende. hij heeft het daar uitstekend naar zijn zin gehad en was goeie maatjes met AH. en dat maakte het ophalen een stuk prettiger!

en inderdaad: alle urine en ontlasting bewaren dus.. of gescheiden toilet..
de regels zijn vrij streng maar als je niet meer zwanger wilt raken dan kun je missch een ietsepietseltje meer risico nemen.... ik heb Enzo te pletter geknuffeld toen ie weer terug was, bovendien neemt de straling iedere dag af!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

Felimazole mag je wel breken en pulveriseren het doet niks af aan de werking het is gewoon een suikerlaagje. Maar het wordt afgeraden omdat je dan natuurlijk zelf ook in aanraking komt met het middel en het werkt ook op onze schildklier. Dus niet zo gezond maar als je netjes je handen wast dan kan er niets gebeuren. Carbimazol tabletjes moet je met een recept in de "gewone" apotheek halen geen probleem.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Kattebeest »

artemis schreef: Als je de joodbehandeling overweegt:
Wat voor medicatie je ook geeft, Cerna zal eerst goed ingesteld moeten raken qua T4. De nierwaarden moeten immers goed genoeg zijn om in aanmerking te komen en die kunnen verbloemd worden door een te hoog T4.

@Kattebeest
In Gent hangt de dosis ra-jood af van het resultaat van de scintigrafie. Hoe groot is de schildkliervergroting, is het enkel- of dubbelzijdig… Bij Pappie was het gezwel vrij groot en dubbelzijdig en hij kreeg dan ook een hogere dosis dan gemiddeld.
Klopt, heb het in de snelheid over één boeg gegooid (grootte van schildklier + T4 waarde). Aan de hand van de scintigrafie wordt hoeveelheid ra jodium bepaald.

Kasper heeft niet of nauwelijks aan de felimazole gezeten voordat hij naar Lienden ging. Wel bloed geprikt (zonder felimazole) en omdat nierwaarden toen oké waren mocht hij toch behandeld worden. Heb extra nagevraagd of dat wel kon, geen probleem volgens Lienden. Vond het vreemd want overal lees je inderdaad dat de nierwaarden eerst bekend moeten zijn, niet gemaskeerd door verhoogde T4. Twee weken voor de ra jodium behandeling geen vis meer en geen felimazole. Geen vis vanwege aanwezigheid jodium, geen felimazole omdat die de schildklierwaarden omlaag haalt.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door artemis »

Wat gebeurt er als je niets doet?

Een goeie vraag Adriana.

Zo even los uit de hand van wat ik me herinner uit de periode dat ik me erin verdiept heb...
Een kat sterft in principe niet aan de vergroting van de schildklier zelf maar wel aan de gevolgen ervan.
De gevolgen zijn dat het goedaardig tumor verder vergroot en meer T4 zal produceren. Meer T4 wil zeggen meer verstoring van orgaanfuncties waarbij vooral de nieren en het hart getroffen worden. Op een bepaald moment beginnen ook de spieren weg te smelten (ik ben zeker dat dat bij Pappie al het geval was) en in een volgende fase volgt osteoporose.

Van Felimazole herinner ik me dat het de aantasting van de nieren wel spaart, maar niet de verdere aantasting van het hart. En het voorkomt natuurlijk ook niet de verdere vergroting van de schildklier.
Ik herinner me een dame jaren geleden in de wachtzaal van de DA die net haar kat met hyperthyreoïdie had laten inslapen. Haar kat zat al lang aan de medicatie en bij haar ging dat goed, maar ik vergeet nooit hoe ze vertelde dat haar kat op den duur niet meer goed kon slikken en uiteindelijk problemen kreeg met ademen. De tumor was zo groot geworden dat het de slokdarm en luchtpijp vernauwde...

Een andere vraag die ik me zeker zou stellen is tot op welke leeftijd en conditie je je kat een radiojood therapie zou laten ondergaan. Conditie bij hoogbejaarde katten verschilt tussen de ene en de andere, er is dus geen leeftijd op te plakken, maar bij een teer oudje zou ik er nooit aan beginnen. Ik vind dat de kat nog een bepaalde levensverwachting moet hebben voor zo een ingrijpende behandeling. Hoe jonger hoe beter dus.
Pappie was 12 en daarom twijfelde ik niet (hij was een zwaar geval met onmeetbaar hoog T4) Bij een kat van bv 16 zou ik er waarschijnlijk niet meer aan beginnen... Paardenmiddelen zou ik niet meer inzetten bij een geriatrische kat want die laat ik liever met rust (heb dat probleem een beetje met Piwi nu met haar nierfalen)

Nog een reden om de situatie eens voor te leggen aan Gent ook, zelfs al ga je daar uiteindelijk niet. Het is een universitaire dierenkliniek die ook enorm bezig is met de opvolging van de resultaten en het in kaart brengen van alle specifieke behandelde cases. Het kost je maar een mailtje.
Het kan maar helpen om je keuze of beslissing te onderbouwen.
Plaats reactie