Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Bericht door Katelijne »

Ondertussen is Klein Konijn, de 17-jarige htk-kat van mijn broer, al zo'n drie weken bij ons. Ze doet het goed, ging al vanaf week 1 buiten. Ze gaat niet uit de tuin, binnen blaast en gromt ze naar onze jongens, maar daar blijft het bij.

Omdat het al meer dan een jaar geleden was dat ze nog eens grondig onderzocht was, ben ik afgelopen week met haar naar onze da geweest voor een grondig onderzoek. Er is ook bloed geprikt en daaruit komt nog eens naar voren wat mijn broer eigenlijk al wist: verhoogde nierwaardes en te snelle schildklierwerking. Hij moet eigenlijk al een jaar felimazole geven, maar dat lukte niet; ze spuugde de pillen direct weer uit.

Haar waardes zijn:
- T4: 7,6 microgram/dl (ref. 1,1 - 3,5)
- ureum: 93 (ref. < 65)
- creatinine: 0,6 (ref. 0,5 - 1,6)

T4 is dus meer dan het dubbele, dus de felimazole wordt waarschijnlijk toch weer opgestart. Ik heb aan mijn broer beloofd dat ik het zal proberen te geven in het begin (heb er toch iets meer handigheid in door mijn ervaring met Azraël), ofwel met easypill of iets lekkers, ofwel met een pillenschieter.
De da heeft niet zo'n goeie ervaringen met easypill bij katten; ze zei dat ze het na een paar keer doorhebben en dat de pil dan ook blijft liggen.

Aanpak van de nieren blijft hetzelfde als het afgelopen jaar: ze krijgt RC Renal. Het ureum is weliswaar verhoogd, maar de da zei dat de creatinine het belangrijkste is. Natuurlijk kunnen de nierwaardes gemaskeerd worden door het schildklierprobleem, dus binnen zes weken is er opnieuw een bloedafname gepland, zowel om te zien of de nierwaardes niet spectaculair verslechterd zijn als om de T4 te checken en dan eventueel de felimazole bij te stellen.
De da zei ook nog dat bij katten met echt zeer ernstige nierproblemen de creatinine meestal toch een stuk hoger ligt, zelfs al is er een versnelde schildklierwerking.

Andere optie was het nieuwe schildkliervoer, maar dan moeten we zeker zijn dat ze niets anders eet (en ze zit bijna altijd buiten) en dan worden de nieren uiteraard niet ontzien.

Mijn vragen nu:
- zouden jullie voor felimazole of schildkliervoeding gaan? En wat dan met de nieren?
- hoe geef ik dan eventueel de felimazole het best? Met easypill, iets lekkers of toch een pillenschieter?
- denken jullie dat de nierwaardes nog erg kunnen verslechteren?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Bericht door Dinky »

Qua pillen zou ik eerst eens proberen met wat lekkers zoals easypil ;-)
Pillenschieter levert naar mijn idee meer stress op. Mocht het niet werken kan je altijd nog pillenschieter gebruiken ;-)

Rest heb ik te weinig verstand van.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Bericht door artemis »

Bij een kat van die leeftijd zou ik als het enigszins haalbaar is voor het dieet gaan, maar is dat mogelijk in jullie multi-kattengezin? Klein konijn mag dan immers absoluut niets anders eten. Als dat haalbaar is dan is het wel de minst stresserende optie en zullen er geen bijwerkingen zijn die je bij medicatie wel kan hebben.

Ik heb geen ervaring met pillenschieters maar het lijkt me niet aangewezen voor dagelijks gebruik. Bedenk dat Konijn dan mogelijk 2x per dag een pilletje moet hebben, dat valt af te wachten uit toekomstig BO.
Als je voor medicatie opteert dan is er ook de nieuwere Thiafeline die identiek aan Felimazole zou zijn maar ietsje goedkoper.

Bij Pappie waren de nierwaarden aanvankelijk zeer lichtjes verhoogd ( bij de diagnose) maar dat heeft zich hersteld van zodra hij schildkliermedicatie kreeg. Zijn nierwaarden zijn nadien altijd goed gebleven en dat was ook een voorwaarde voor de ra-joodbehandeling.

Dit is een snel-snel reactie want heb nu geen tijd.
Ik heb verder geen ervaring met nierkatten.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Bericht door Katelijne »

Alleen schilkliervoer laten eten, is niet echt haalbaar, vrees ik, o.a. omdat KK hier inderdaad met nog drie andere poezels samenleeft. We geven haar wel afzonderlijk haar eten, maar kunnen er niet elke seconde van de dag op letten of ze niet eens van de andere brokken eet. Bovendien is ze hier maar tijdelijk (tot mijn broer weer naar z'n huis kan) en hij zegt dat hij vermoedt dat ze daar soms bij de uren wat gaan meepikken.

Die pillenschieter leek me inderdaad niet zo'n goeie oplossing. De da heeft het gedemonstreerd met het ontwormingstabletje, maar je moet dat spul echt diep in de keel steken, anders komt de pil er weer uit. Ik ben dan zo'n bangerik die denkt dat ze de kat zal pijn doen of dat de pil per ongeluk in de luchtpijp zal terechtkomen (dat hebben we eens bij Azraël gehad, hij stikte erin en mijn man heeft een soort van Heimlich op hem toegepast).

@artemis: dus bij pappie zijn de nierwaarden net verbeterd na het normaliseren van de schildklier? Ik dacht dat het meestal anders is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Klein Konijn (kat): schildklier en nieren.

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef:Klein Konijn, de 17-jarige htk-kat van mijn broer

Haar waardes zijn:
- T4: 7,6 microgram/dl (ref. 1,1 - 3,5)
- ureum: 93 (ref. < 65)
- creatinine: 0,6 (ref. 0,5 - 1,6)

Mijn vragen nu:
- zouden jullie voor felimazole of schildkliervoeding gaan? En wat dan met de nieren?
- hoe geef ik dan eventueel de felimazole het best? Met easypill, iets lekkers of toch een pillenschieter?
- denken jullie dat de nierwaardes nog erg kunnen verslechteren?
bij nierfaalkatzels gaat, zodra de schildklierwaardes zijn genormaliseerd de nierwaarde doorgaans wat achteruit.
klein konijn heeft missch vanaf het vorige bloedonderzoek nierdieet gekregen en daarmee is haar nierfunctie aanzienlijk verbeterd.
kan ook zijn dat er sprake was van acuut nierfalen en dat kan in de loop van de tijd met goede verzorging behoorlijk bijtrekken.
en creatinine is wat langere termijn dan ureum dus geweldig als creatinine zo laag is!
schildkliervoer is geen optie als ze kan meesnaaien met gewoon voer, dus blijft medicatie over.
ik zou de felimazole heel langzaam opbouwen en niet de volle mep tegelijk geven.
en ook proberen twee maal per etmaal...
er is ook nog vitakraft kauwstaafje, de gele variant is het zachtst en dat verpakt prima, als easypill niet meer wordt gepruimd.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie