Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Mijn lieve kater van ruim 18 heeft een te snel werkende schildklier en vraagt de hele dag om eten omdat hij gewoon honger heeft. Hij krijgt inmiddels sinds 2 weken Thiafeline 2 x per dag 1 pilletje. Nu is hij wel iets rustiger geworden maar zodra ik naar de keuken loop, hobbelt hij achter mij aan en wil eten. Nu is mijn vraag moet ik wel aan dat verzoek voldoen. Ik geef hem de hele dag door wat kleine beetjes (dat kan omdat ik overdag ook thuis ben) maar ik weet niet of dat wel goed is. Zo krijgt hij over één dag ongeveer 2 x zoveel voer (natvoer) dan een kat die daar geen last van heeft. Overvoer ik hem zo niet?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Ms Maaike »

Je overvoert hem zeker niet. Een kat met een te snel werkende schildklier heeft een heel hoog metabolisme. Hij verbrandt dus veel te snel voedingsstoffen, daarom heeft hij zo'n honger. Als je hem niet geeft waar hij om vraagt zal hij erg afvallen en mogelijk zelfs sterven. Gewoon onbeperkt brokken geven dus. :) Sterkte!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Hi, wat fijn zo'n snelle reactie, dank je wel Maaike!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Ms Maaike »

:) Het hongergevoel zou wel af moeten nemen met het medicijn, maar ik heb daar geen ervaring mee. Misschien toch even een belletje naar je dierenarts doen; het kan zijn dat de dosis thiafeline te laag is. 18 is trouwens wel een mooie leeftijd, halen veel katten niet. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben vrij veel informatie over de behandeling van schildklierkatten op het forum.
wat was bij bloedonderzoek zijn t-4?
er worden naast behandeling met medicijnen (felimazole, carbimazol, thiafeline) ook goede resultaten bereikt met dieetvoer voor schildklierkatten van Hills.
http://www.medpets.nl/hills+feline+yd/
hierbij de link met meer informatie over dat dieetvoer mocht je dierenarts er nog niet van hebben gehoord.. is er overwogen te opereren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Hallo Adriana,

Dank voor je welkom. Helaas zijn de meningen over Hills Feline y/d behoorlijk verdeeld. Ben zelf sowieso nooit een fan van Hills geweest. Gebruiken teveel graan in hun voer en dat is niet goed voor katten. Kwam vanavond ook onderstaand artikel tegen waar ook e.e.a. over dit voer wordt verteld.
http://endocrinevet.blogspot.nl/2011/09 ... t-for.html

Ik ga in overleg met mijn DA over een evt. operatie.
Maar dank iedereen voor de input.

Groetjes ook namens Nikki, Marlies
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

heb het artikel gelezen en zelf vrij veel ervaring met de verzorging van een schildklierkat op het gebied van medicatie, operatie en ra jodiumbehandeling.

de informatie die ik over dit voer heb komt van dierenkliniek KorteAkkeren in Gouda en is gebaseerd op eental gevallen en gemeten T-4 waardes van voor en een maand/6 weken mèt het voer. mij is ook uitgelegd hoe het werkt, maar Enzo was toen al lang in Lienden/Lingehoeve geweest voor zijn (blijkt inmiddels) succesvolle ra jodiumbehandeling.

in het artikel wordt niet ingegaan op waarom en hoe dit voer werkt en schildklierwaardes omlaag brengt. en daar ging het dacht ik om.
deze dr Peterson heeft blijkbaar ook een aversie tegen Hills en/of hun producten maar dat lijkt me niet zo relevant..
en ik weet uit eigen ervaring dat als je schildklierkatten voer geeft met hoog gehalte dierlijk eiwit dat ze totaal ADHD worden, bovendien heel slecht voor hun nieren.

houd missch toch wel in je achterhoofd dat zonder scintigrafie je dierenarts niet weet of en hoeveel ectopisch/zwerfweefsel er verspreid zit en in het laatste geval is een operatie niet afdoende..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Dank Adriana, ik zal zeker alle onderzoeken die nodig zijn laten doen. Ik heb eind mei een totaal bloed onderzoek laten doen. Volgens mijn DA over het algemeen niet slecht voor een kat van 18,5 jaar maar er zijn wel een paar waardes die niet helemaal goed zijn met name T4 is iets verhoogd (69,5), de Urea (BUN) is iets verhoogd nl 15,9 en bij de Differential blood count de Eosinophils iets (10) en Eosinophils (absolute 880) .

Dit zijn de uitslagen:




Owner Pelt v. Order ID 98134664
Animal Cat Nikki Laboratory No. VM857009/23.05.2013
Material serum, EDTA blood, NaF blood

Test Result Sign Reference value Unit Remark
Geriatric Profile

T4 (total T4) 69.5 + 10 - 60 nmol/l 1)

<10 nmol/l Subnormal
10 - 60 nmol/l Normal
30 - 60 nmol/l Grey zone in old or symptomatic cats
>60 nmol/l Consistent with hyperthyroidism


Kidney:
Urea (BUN) 15.9 + 5.7 - 13.5 mmol/l
Creatinine 132 < 168 umol/l
Sodium 148 147 - 159 mmol/l
Potassium 4.3 3.3 - 5.8 mmol/l
Inorganic Phosphate 1.3 0.8 - 2.2 mmol/l


Liver:
Bilirubin 2.2 < 6.8 umol/l
ALT (GPT) 81 < 175 U/l
Alkaline phosphatase 36 < 73 U/l
GGT <1 < 5 U/l
AST (GOT) 25 < 71 U/l
GLDH 3 < 11 U/l
Total protein 73 59 - 87 g/l
Albumin 33 27 - 44 g/l
Globulin 40 29 - 54 g/l
Albumin/Globulin-Ratio 0.82 > 0.57


Pancreas:
Glucose 5.9 3.5 - 7.8 mmol/l
Cholesterol 4.7 < 8.5 mmol/l
Cholesterol (Fasting cats with regular body weight): < 5.2 mmol/l
Fructosamine 214 190 - 365 umol/l



Muscle:
CK 127 < 542 U/l
LDH 96 < 182 U/l
Calcium 2.7 2.2 - 2.9 mmol/l
Magnesium 1.0 0.6 - 1.1 mmol/l
Triglycerides 0.7 0.2 - 4.9 mmol/l
Triglyerides (Fasting cats with regular body weight): 0.2 - 1.1 mmol/l


Haemogram

Leukocytes 8.5 6 - 11 G/l
In stressed cats up to 18
Erythrocytes 7.4 5 - 10 T/l
Haemoglobin 12.2 9 - 15 g/dl
Packed cell volume (PCV) 38 28 - 45 %
MCV 52 40 - 55 fl
MCH 17 13 - 17 pg
MCHC 32 31 - 35 g/dl
Thrombocytes 544 150 - 550 G/l
Reticulocytes (relative) 0.54 %
Reticulocytes (absolute) 40000 /ul

Degree of bone marrow response (Reticulocytes/ul):
< 50.000 Normal if nonanemic
< 50.000 Inadequate if anemic
50.000-75.000 Mild regeneration
75.000-175.000 Moderate regeneration
> 175.000 Marked regeneration


Differential blood count:

Basophils 0 0 - 1 %
Eosinophils 10 + 0 - 6 %
Segmented neutrophils 57 50 - 75 %
Lymphocytes 31 15 - 50 %
Monocytes 2 0 - 4 %
Basophils (absolute) 0 /ul 2)
Eosinophils (absolute) 880 + 0 - 600 /ul
Segmented neutrophils (abs) 4851 3000 - 11000 /ul
Lymphocytes (absolute) 2622 1000 - 6000 /ul
Monocytes (absolute) 179 0 - 500 /ul
LUC 0 %

Note:

1)
Cats with subnormal T4 values are almost exclusively euthyroid sick or
overtreated for their hyperthyroidism. Older cats with consistent clinical signs
and T4 values in the grey zone may have early hyperthyroidism or a concurrent
non-thyroidal illness. Hyperthyroidism may be confirmed by repeating the test
in 2-8 weeks or by adding on a free T4 (Equilibrium Dialysis).
Following treatment with methimazole, T4 values will generally fall within the
lower end of the reference range.



2)
Basophils up to 200/ul are considered normal in the literature.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

dit zijn keurige waardes voor een ruim achttien-jarige!
en schildklier is maar heel matig verhoogd (zeker gezien de leeftijd) en je zou met deze waarde missch toch kunnen overwegen het schildkliervoer te proberen...

en heel voorzichtig zijn met twee maal een dosis, langzaam opbouwen want instellen vergt de nodige tijd..
haar nierwaardes zijn nog ietsje minder goed omdat ze worden geflatteerd door de iets te hoge t-4 en ik zou daar met haar voer (aangepast en lagere eiwitgehaltes) zeker rekening mee houden..
;-) en wat goed dat je zo uitgebreid bloedonderzoek hebt laten doen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Ja, ben ook blij dat zijn (Nikki is een zwarte kater ;) ) overall conditie goed is. Zou hem voorlopig nog lang niet willen missen. Zit nu alleen in de stress omdat ik over anderhalve week voor 3 weken op vakantie ga. Er komt dan wel een oppas hier in huis maar ben bang dat die door de onrust in haar eigen leven ( haar dochter krijgt haar eerste kindje en dat is natuurlijk spannend) hem niet de zorg kan bieden die hij van mij krijgt. Dus meerdere keren per dag eten en op de juiste tijden zijn pilletjes.

Ik ga vandaag mijn DA bellen en overleggen wat wijsheid is. Ga vragenof die Carbimazol oorzalf een goed alternatief is ( http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 003182.pdf ) en/of wat zij van het voer denkt als alternatief.

Wat de niertjes betreft; heb jij ervaring met Kattovit? http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tein/26775
Ik heb dat eens voor hem gekocht en dat vond hij wel lekker. Nu krijgt hij http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/348163
Ik geef liever geen voer waar granen in verwerkt zijn aangezien mij verteld is dat deze belastend zijn voor de kat omdat zij slecht verteren en allergieën kunnen veroorzaken.

Naast dit alles kook ik nog wel eens wat koolvis maar vraag me nu ook af of dit wel oké is gezien evt. jodium die daar in kan zitten. En dan ook nog bij tijd en wijle runderhart.

Verder krijgt Nikki tegen zijn artrose Meloxidyl. Ik weet het, ook geen lekker spul maar het doet hem zienderogen goed. Pijn kan een goede gezondheid en dito kwaliteit van leven in de weg staan dus die keuze heb ik weloverwogen gemaakt.

Nou, zo is het plaatje wel rond geloof ik. Ik kijk al jaren op dit forum als ik wat wil weten. Fantastisch hoe dit werkt.
Dank tot nu toe voor de feedback, ik hoop Nikki nog lang bij me te mogen hebben, ben vanaf dag 1 verliefd op hem en die verliefdheid groeit nog steeds met de dag ondanks dat het nu een beetje een mopperkontje aan het worden is wat betreft eten ;).

Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

voor een kater (sorry, hihi) van die leeftijd is zijn conditie prima.
ik denk dat 2 x pil te veel is.. en dat oorzalf missch helemaal nog niet zo'n slecht idee is.
en je kunt altijd proberen of je hem met dat voer rustiger en op de rails krijgt.

als je regelmatig het forum heb geraadpleegd dan heb je ongetwijfeld onze voedingsdiscussies over hoeveelheid en soort eiwitten gelezen.
ik ben niet zo bang van wat lagere eiwitgehaltes, mag voor een deel ook plantaardig (want dat geeft minder afvalstoffen bij nierklanten) en 'granen' is een wijds begrip.
tarwe moet je proberen te mijden, ook voor het gebit en tandplak. en verder hebben katten zetmeel/koolhydraten nodig en ze kiezen daar zelf ook voor (zie onderzoek bianca). in sommige voeders zijn de zetmelen voorverteerd.

ja, we hebben hier ervaring met kattovit brokjes en njèt/njèt!
wij zijn dol op Happy Cat nierdieet en ik voer dat op dit moment ook preventief want het is een heel erg goed voer voor oudere katzels of tiepjes met wat zwakkere nieren. ze hebben geen natvoer en hij eet geen harde brokjes?
je zou hem beaphar nierdieet kunnen geven of het renal natvoer van RC. want als zijn schildklier wat omlaag gaat krijgen de nieren het wat zwaarder omdat die opgejaagde doorbloeding dan wegvalt.

je zou voor die meloxidyl ook kunnen kijken bij http://www.huisdierendokter.nl naar analgos en even via zoekfunctie lezen hoe enthousiast Annet daarover is .. en lees ook wat klantenervaringen bij dat middel..
dat is minder belastend en een meloxicam mag sowieso niet worden gegeven bij nierfalen..

je moet bij oudere katzels alert zijn op het fosforgehalte (< 65 ongeveer), de juiste eiwitten (gevogelte). hoe roder het vlees hoe meer fosfor.. en je kunt beter wat rauwe kip geven.. voer waar veel vis in verwerkt zit heeft doorgaans ook vrij hoge fosforgehaltes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Zo! Ik ga zeker die Analgos bestellen, ziet er goed uit.

Maar Kattovit dus niet? Kort samengevat:
voor vers vlees > kip
voor natvoer > evt. Beaphar . Dat kan dus ook samen met zijn schildklier probleem?

Brokjes gaf ik al een hele tijd niet i.v.m. het feit dat nat voer meer vocht bevat en dat beter voor zijn niertjes is. Zelfs met dat natte voer drinkt en plast hij wat af ;)

Fijn zo even met je te kunnen brainstormen, wil met een gerust hart op vakantie kunnen gaan.

Groetjes Marlies
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door artemis »

hallo Marlies,

Hier ook een schildklierpatientje. Pappie werd aanvankelijk behandeld met medicatie, Felimazole maar hij raakte moeilijk ingesteld en kreeg ontzettend last van vreselijke bijwerkingen. Gezien zijn relatief jonge leeftijd (toen 11 à 12 jaar) was de keuze voor een ra-joodbehandeling gemakkelijk gemaakt en die is zeer succesvol geweest, nu een jaar geleden.
Pappie is als de dood voor bloedprikken. Zijn T4 was bij de diagnose onmeetbaar veel te hoog en de latere scintigrafie wees uit dat hij een dubbelzijdige tumor had.

Nikki heeft de gezegende leeftijd van 18,5 en dan zou ik persoonlijk niet meer aan de ra-joodtherapie beginnen EN geen haar op mijn hoofd zou nog aan de operatie denken, geen haar.
Ik zou zoeken naar de beste maar ook de meest comfortabele en minst belastende behandeling voor een hoogbejaarde.

Thiafeline is gelijkaardig aan Felimazole en de mogelijke bijwerkingen zijn net zo min van de poes.
Ik lees dat Nikki nog maar 2 weken aan de medicatie zit, dat is nog maar kort...
Toen ik met de Felimazole begon waren de eerste weken onmiddellijk positief: de eetlust stabiliseerde heel snel wat ook duidelijk zichtbaar was in de kattenbak, zijn gewicht nam toe maar..... toen begon de ellende.
Mijn oude DA is begonnen met een in mijn ogen te hoge dosering en dat bleek uit de volgende bloedprik. Wat volgde waren maanden van verlaging - verhoging - verlaging - verhoging van dosering en een switch van DA. Pappie zijn gewicht schommelde gedurende die 7 maanden als een jojo maar wat nog veel erger was, hij voelde zich overduidelijk niet goed in zijn vel. Hij werd helemaal lethargisch en apathisch en toen hij anorexie kreeg dacht ik dat ik hem kwijt was. Nadien kreeg hij ook nog eens etterende plekken op zijn kop die dan kaal werden. Arme Pappie, het was een vereselijke periode voor hem.

Wat de Thiafeline met jouw Nikki gaat doen zal nog moeten blijken en je weet nu nog niet of hij goed ingesteld is qua dosering. Er zijn hier op het forum schildklierkatten die het best goed doen op medicatie, al is het soms lang zoeken naar de juiste instelling. Elk geval is anders. Bij Pappie waren het niet enkel de vreselijke bijwerkingen, hij raakte niet goed ingesteld wat resulteerde in frequente bloedprikken, iets waar hij zich ver-schrik-ke-lijk en in toenemende mate tegen heeft verzet.

Het T4 van Nikki is inderdaad maar matig verhoogd. Naast de huidige medicatie is er nog de optie Carbimazol oorzalf MAAR ik persoonlijk zou in jouw geval absoluut het y/d dieet proberen, zeker weten. Hij moet het lusten natuurlijk maar als dat aanslaat dan lijkt het mij in alle opzichten de minst belastende behandeling voor een kat met de mooie leeftijd van 18,5 jaar. Ik zou mijn reserves qua samenstelling opzij zetten want met medicatie geef je hem in feite gif (wat in sommige gevallen positief kan werken maar het blijft gif). Ik zou kiezen voor het minst kwalijke van de in aanmerking komende behandelingsmethodes.

My two cents ;-)
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Dank je wel Puma, jouw verhaal draagt weer een positief steentje bij aan mijn beslissing. Ik heb vanmiddag een overleg met mijn DA (die godzijdank open staat voor alles) Ik heb al via mail aangegeven dat is Analgos als pijnbestrijding wil gaan proberen en zal voorstellen op het voer over te gaan.

Maar dan zit ik nog met zijn niertjes, als ik op Hills Y/D overstap is dit dan ook oké voor zijn nieren?
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Trouwens Nikki ook als de dood voor de DA daarom komt zij hier aan huis. Is geweldig. Geen stress onderweg en in wachtkamer. Bij DA verandert hij van een knuffelkont in een angstaanjagend monster ;) Zo gaat het goed, kost wat meer but who cares :)
Plaats reactie