Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:wat jammer dat die vrouwen zo'n bejaarde gelijk gaan lastigvallen,
k bedoelde je beide poezen die zich op deze krasse knar hebben gestort en hebben lastig gevallen ..
schijnt veel vaker vanuit poezen voor te komen, andersom hoor je eigenlijk nooit..,...

fijn dat je analgos gaat proberen en hopelijk is alles begin augustus met je vakantie een stuk overzichtelijker.. en kan me voorstellen dat je zo'n ervaring tijdens een vorige vakantie niet licht vergeet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Cerna »

Mijn naam werd genoemd :smile:
Ja, ik ben heel enthousiast over analgos. Onze bejaarde Cochi had chronisch tandvleesontsteking en waarschijnlijk een loszittende kies, maar ivm zijn hoge nierwaardes durfde de dierenarts een operatie niet meer aan. Hij adviseerde in eerste instantie Metacam, maar herinnerde zich toen onze Noa die op 3-jarige leeftijd nierfalen kreeg tgv dat rotspul, en kwam toen op Tolfedine. Maar Tolfedine mag je eigenlijk maar 5 dagen geven en is ook NSAID en dus ben ik gaan zoeken naar een alternatief.

Analgos was niet voldoende pijnstiller tegen de loszittende kies, maar verichtte wonderen wat betreft Cochi's mobiliteit. De laatste jaren sliep hij alleen nog maar omdat hij zo stram geworden was (hij liep ook heel vreemd, niet op zijn poten, maar op zijn ellebogen en knieën) en nu opeens sprong hij weer overal bovenop en werd weer actiever. Helaas overleed hij een maand later tgv een hartstilstand.
Dus ik kan het je zeker aanraden (en zie dat je het inmiddels besteld hebt).

Cochi was geen fan van dierenarts nierdieet, maar vond Beaphar erg lekker en ook voor Kattovit deed hij een moord (is ook lekker smeuiig). Nu was er ook niet veel wat Cochi niet lustte (Hills heeft ook nog een seniorenvoer wat hij erg lekker vond; wanneer je geïnteresseerd bent, zoek ik even hoe het heet) :smile:
En de nierwaardes van Nikki zijn dusdanig dat je ook nog helemaal geen dierenarts voer hoeft te geven.

Cochi had het ook aan zijn schildklier en ik gaf Felimazole. Kleine pilletjes en helemaal geen probleem om te geven. Er zijn echter katten die er slecht op reageren (bij Cochi nooit iets gemerkt). De meeste dierenartsen hebben nu een goedkopere versie in huis (naam is me even ontschoten), maar kunnen nog wel Felimazole bestellen.

Maar fijn dat Nikki het voor een hoogbejaarde nog zo goed doet!
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Hahaha bedoelde je dat Adriana. Ja ik weet het, het gebeurt vaker. Gelukkig doet maar 1 van de twee het. Lola is een bijdehandje en een klein loedertje soms. Paco haar broer, een echt cool katertje die zich nergens druk om maakt.

Hi Cerna, jij ook bedankt voor je verhaal. Ik raak er toch steeds meer van overtuigd dat de overstap naar Analgos goed is. Ik ga morgen die vrouw bellen om te vragen hoe ik het beste over kan stappen. Zit nu nog wel met 3 nieuwe flesjes Melocidyl maar het is niet anders.

Dierenarts voer voor Nikki dus nog niet nodig maar het kan geen kwaad Beaphar of Kattovit te proberen?

Ik ben heel blij dat Nikki het nog zo goed doet, het is zo'n heerlijk oud mopperkontje aan het worden maar zo lief :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

NikkiPluis schreef:Dierenarts voer voor Nikki dus nog niet nodig maar het kan geen kwaad Beaphar of Kattovit te proberen? )
k zou zeker zijn nieren zoveel mogelijk ontlasten en baat het niet (het baat wèl trouwens.. het schaadt ook niet..)
en nee, het kan zeker geen kwaad beaphar (veel smaakjes en veel dierenwinkels hebben het) en/of kattovit te proberen.
en anders de senior voeders, die hebben al licht verteerbaarder, lager eiwitgehalte en vaak op basis van gevogelte..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Top! En dus .... nu op naar Zoo-Plus :-)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door artemis »

Ik ben benieuwd wat de ervaring voor Nikki met de Analgos zal zijn. Ik overweeg het ook te proberen voor ons Piwi.
Ik had Onsior, ook een NSAID. Heb het enkele dagen aan Pappie moeten geven toen die een gekneusde schouder had (gevolg van zijn weggesmolten spieren in zijn schildklierperiode) en dat werkte heel goed. Natuurlijk weet je nooit of het zonder medicatie mss even snel over zou zijn gegaan.

Nu komt Piwi van 16 aan de orde. Zij is prima gezond maar heeft een beetje last van iets wat helemaal artrose lijkt te zijn; ze heeft er ook de leeftijd voor. De DA raadde me aan als test 2 weken Onsior te geven, maar dat had eigenlijk geen enkel effect op haar.
Dit is België en nu heb ik vastgesteld dat Onsior vrij bij de apotheek verkrijgbaar is, in tegenstelling tot Meta-spul en Tolfedine wat voorschriftplichtig is. Daaruit kan ik enkel afleiden dat Onsior lichter spul is.

@ Annet
De goedkopere Felimazole waar je het over hebt is volgens mij de Thiafeline die Marlies nu aan Nikki geeft. Het is denk ik vrij nieuw op onze markt en ietsje goedkoper.

@ Marlies
Om Pappie zijn pilletjes te geven gebruikte ik zuiver runderghakt waar ik kleine bolletjes van draaide (en dan invroor), je zou het net zo goed met kippegehakt kunnen doen. Ik stopte het pilletje dan in het kleine vleesballetje en drukte dat goed aan. Pappie was er op deze manier waarlijk steeds op uit om zijn pilletje te nemen, dat was altijd feest voor hem en hij at het gretig op. Ik vind het ook zuiverder dan die Easypil toestanden.
Ik ben in die periode ook op vakantie geweest en mijn catsitters moesten even vlot als ik de medicatie kunnen toedienen. Gelukkig was dat nooit een probleem met mijn balletjes.
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Goed idee artemis, heb weliswaar voor een decennium aan easypill in the house maar dit is ook een idee. Maar maakte je die bolletjes al met pilletje er in klaar? dus met pilletje in het bolletje in de vriezer? Oeps, het wordt wat laat en de warmte slaat toe en ik ga rare zinnen maken en dat terwijl ik helemaal nuchter ben hoor. ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Adriana »

k zou geen medicatie in een rundvleesgehaktballetje doen en dan invriezen want je weet nooit of en welke kruisreactie je kunt krijgen - en in het hedendaagse vlees kunnen erg curieuze stofjes zitten..
bovendien is het fosforgehalte van rundvlees, beetje afhankelijk van samenstelling, vrij hoog.
easypill bestaat voor een groot deel uit vet met lekker smaakje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Daar kan ik me ook iets bij voorstellen Adriana, en easypill is very easy in gebruik.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Dinky »

Zolang easypill goed werkt zou ik niet veranderen (zeker niet als je nog een grote voorraad in huis hebt).
Mocht het zo zijn dat de easypill niet meer werkt zou ik eerst kijken naar kippengehakt (liefst biologisch ipv plofkip) voordat je naar rundergehakt overstapt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Heb inmiddels ook begrepen dat kip beter is dan rund. En plofkip...... never :(
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door artemis »

Nee natuurlijk niet met het pilletje er al in!!
Enneuh het gaat om een balletje van 1 cm diameter.
Het was toen nog voor die rauw-rundsvlees-heisa losbarstte, ok kip zal nu wel beter zijn.
Was maar een tip mocht je zonder easypill komen te vallen.
NikkiPluis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2013 17:47

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door NikkiPluis »

Hahaha had gisteren echt last van de warmte, sorry Artemis. :p
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door artemis »

Wij allemaal denk ik. Heb dan de hele nacht en vandaag heel de dag gewacht op een onweer dat nooit kwam, geen druppel heb ik gezien.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Te snel werkende schildklier en vraag om eten.

Bericht door Dinky »

Is vooral in oosten gevallen waaronder hier Artemis. Vanaf uurtje of 10 meer regen dan droog ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie