Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Ik woon Mijdrecht, dat ligt zo'n btje tussen Amsterdam en Utrecht in. Dus randstad...

En meer staat er niet op mn uitdraai dus ja, meer is er niet...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

Gouda is dan met de auto niet eens zo ver weg en ik zou contact opnemen met Korte Akkeren via mail en even proberen te overleggen.
voor een biopt (eventueel...) zit je ook goed want er wordt daar zeer frequent vaak ingewikkeld geopereerd (oncologie) en ook op dat terrein heb ik geweldige prestaties gezien.
mijn indruk is dat ze niet schrikbarend duur zijn en ik zou zeker vragen om kostenbewust te behandelen.
maar alles op een rijtje is het een complexe situatie met moeilijke afwegingen..

vraag hen dan gelijk of het speciale voer voor schildklierkatten een optie is.. dat blijkt geweldig te werken en dan ben je gelijk van die dure felimazole af..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Nou dat ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip!

De situatie is inderdaad moeilijk, meerdere mensen in mijn omgeving ( zowel dierenartsten als familie ) sturen er op aan dat ik er ook aan moet denken om het zo te laten en zolang het nog goed gaat, is het prima en als het minder wordt om hem dan toch te laten inslapen.. Ik wil dat uiteraard niet en ben gewoon heel erg bang dat het een relatief "simpel" probleem is wat met medicijnen op te lossen is en dat hij weer helemaal de oude wordt..

Maar goed, ik ga zker contact opnemen met Korte Akkeren en zie eerst wel wat daar eventueel uitkomt :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

;-) blij om te lezen..
zij kunnen de situatie samen met jou goed op een rijtje zetten en er is in mijn ervaring erg goed met deze dierenartsen te overleggen over wat in deze situatie wijsheid is.

je omgeving kan een mening hebben maar ze hebben niet de emotionele band die jij met het dier hebt.
en helemaal met je eens dat het best ook nog wel zo zou kunnen zijn dat het met het juiste middel een heel eind kan bijtrekken/opgelost kan worden..
alleen een goeie, ervaren en deskundige dierenarts kan daarover uitspraken doen. en lever is wat minder dramatisch dan bijvoorbeeld nieren..

zet in je mail alle gegevens goed op een rij met een paar duidelijke vragen en missch kan je tijdens het telefonisch spreekuur ook met één van de da's of ervaren assistentes overleggen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Sifra »

Zarah schreef: Opmerking: Licht icterisch
Glucose 6.6 mmol/L ---l---------l-x- 3.4 - 5.7 mmol/l
Licht icterisch > beetje geelzucht, niet gek met die leverwaarden.
Glucose is wel te hoog.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

gluco is op deze manier geen goeie meting want bloedsuiker is stressgevoelig.
een dergelijke meting bij de dierenarts geeft altijd een vertekend beeld, veel beter is in zo'n geval een fructosaminewaarde.
snap de referentiewaardes ook niet helemaal, die liggen normaal wat verder uit elkaar en deze lichte overschrijding is niet ernstig.
bovendien is het personeel gewend om thuis bloedsuiker te meten en ergens in haar berichten staat dat de kater in remissie is. en het is te hopen dat daar met de prednison intussen geen verandering in gekomen is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Sifra »

Adriana schreef: snap de referentiewaardes ook niet helemaal, die liggen normaal wat verder uit elkaar en deze lichte overschrijding is niet ernstig.
Op zich zijn de referentiewaarden voor glucose van 3,4-5,7 wel juist. Ik kom deze waarden ook tegen in bloeduitslagen van Pluis en in het Zakwoordenboek der Diergeneeskunde. Maar als het glucosegehalte kan verhoogd kan zijn onder invloed van stress, dan zul je wel gelijk hebben dat deze verhoging niet ernstig is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Ik prik hem inderdaad thuis, zo lang hij niet boven de 10 komt hoef ik geen insuline te geven.. Toen ie net prednison kreeg heeft ie als hoogste ergens in de 8 gezeten en toen zakte ie weer..ik ga m maandag gast prikken om te zien waar ie op zit maar vorige week zat ie op 4.6 als ik t me goed herinner dus ik verwacht geen schokkende dingen, al weet je dat natuurlijk nooit van te voren :S
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

bloedsuikerwaardes zwabberen nogal heen en weer gedurende het etmaal en er is zoiets als een nierwaarde en dat is bss 12 of zelfs 14/15 en daar moet een katzel in normale doen (dus niet in een stress-situatie bij de da) onder blijven.
ideaal is rond 5/6/7 want te laag, dus rond en onder 3 is zeker weten niet goed en gaat naar hypo.

en zoals altijd hangen waardes en ook bijbehorende referentiewaardes af van de betreffende apparatuur. ik bedoel als je eenzelfde bloedmonster door een spotchem-apparaat haalt dan krijg je wat andere waardes dan bij een reflotron-apparaat. en idexx -waardes wijken daar ook weer wat van af.

voor ieder apparaat zijn referentiewaardes vastgesteld en de Utrechtse referentiewaardes (voor spotchem) zijn anders dan de reflotron refwaardes, die ook weer afwijken van de Duitse vetmed/idexx-referentiewaardes.. en die referentiewaardes zijn arbitrair vastgesteld door da's/wetenschappers.
voor een aantal waardes geldt dan ook nog dat het een momentopname is... en als je het helemaal ideaal zou doen, dan zou je nuchter moeten meten, maar dat gebeurt in de algemene praktijk zelden..
ik bedoel: het is geen exacte wetenschap.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Ik begrijp vrij weinig van alle bovenstaande technische termen als ik eerlijk ben :S Ik prikte Rag eerst altijd voordat ie ging eten en dan ( toen ie nog suikerziekte had ) 3 tot 4 uur nadat ie z'n insuline had gekregen..als ik hem nu wil meten dan doe ik dat voordat ie z'n medicijnen en eten krijgt en voor zover ik weet is dat prima..of niet??
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door catsini »

kijk eens op het suikerkattenforum, ze kunnen je verder helpen als je met vragen zit.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

Zarah schreef:Ik begrijp vrij weinig van alle bovenstaande technische termen als ik eerlijk ben :S

als ik hem nu wil meten dan doe ik dat voordat ie z'n medicijnen en eten krijgt en voor zover ik weet is dat prima..of niet??
ja, tuurlijk! en fijn dat hij van de insuline af is.. (in remissie).
boven de bloedsuikerwaarde die ze nierwaarde noemen, kunnen de nieren schade oplopen en da's hanteren daarvoor versch waardes..
rond bloedsuikerwaarde 3 wordt het griezelig en tussen 5 - 10 (ook gezien zijn leeftijd) is toch prima?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Ja ik denk het wel, zo is het mij in ieder geval wel uitgelegd :) De mail naar de dierenarts in Gouda is er nu net uit, ik hoop echt dat zij mij verder kunnen helpen.. Keeping my fingers crossed :) Als ik nieuws heb laat ik het weten..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Adriana »

hardstikke goed en ik duim voor je. ik ken ze als aardig en behulpzaam en kundig.
en ik hoop heel erg dat er een goeie oplossing komt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Zarah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2013 22:15

Re: Hulp gevraagd!! Kat met te snel werkende schildklier!

Bericht door Zarah »

Even een kleine update van mij, ik ben inmiddels bij Korte Akkeren geweest en daar hebben ze een echo gemaakt waaruit blijkt dat in principe alles er goed uitziet maar dat zn alvleesklier wel wat vreemd eruit zag. Ik ben op advies van de d.a. weer terug gegaan naar felimazole, in de hoop dat de klachten zou verminderen/oplossen. Dat was helaas niet het geval dus ben ik vandaag weer geweest om zn alvleesklier waardes te laten testen. Van die bloedtest krijg ik hopelijk woensdag de uitslag en kan er dan een plan worden gemaakt waardoor ie weer wat opknapt want hij is zoveel afgevallen en eet bijna niet meer :s Ik heb vandaag Mirtazapine gekregen om de eetslust weer op te wekken ( ben inmiddels gestopt met de prednison, toen stopte ie ook gelijk met eten ) maar ik vind wel dat ie heel raar doet nu. Hij loopt maar een btje paniekerig te miauwen en lijkt wel een btje van de wereld ofzo... Iemand hier toevallig ervaring daarmee??
Plaats reactie