kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
vetj210
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 11:29

kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door vetj210 »

Hoi,

ik wilde graag jullie mening horen over onze 14 jr oude poes Nouschje.
Zij heeft alle kenmerken van een schildklieraandoening (net gelezen op de site), behalve dat blaast ze ook tegen iedereen die in haar buurt komt. Ook naar me 3 1/2 jarige dochter en baby van 5 mnd (ook al ligt deze stil in de box).
Ze eet alles op binnen 30 seconden (ook voedsel van de andere kat, zodat die ander niets meer heeft, die geven we dus apart in de gang eten) en vraagt om meer, heel de dag door. En ze miauwt, niet zachtigs maar echt hard. En dan het overgeven en diarree, noem maar op.

Ze is dus 14jr en ik heb er ook al zolang. Niet verzekerd. Kan niet goed opschieten met de andere kat. En valt ontzettend veel af. Ik durf haar nog geeneens meer op te tillen omdat ik dan alle botten voel. Krijg haar dus ook niet in een mandje :-(

Mijn vriend heeft de instelling van "als we naar de dierenarts gaan komt ze niet meer mee terug".
Punt 1 de kosten die eraan verbonden zijn als ze evt een aandoening heeft
punt 2 het terroriseren van de andere jongere kat, die in elkaar duikt als ze langs loopt
punt 3 het geblaas tegen de kinderen en heel soms uithalen

Vind het moeilijk wat ik nu moet doen eigenlijk. Ben wel van plan om naar de dierenarts te gaan maar wat ik daarna ga doen weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Robijn »

METEEN mee naar de dierenarts en gewoon maar afwachten wat de dierenarts zegt. Het beestje lijdt nu onnodig pijn.
En wat een een enorme dierenvriend is jouw vriend zeg - ahum - NIET dus.. :evil: :evil: :evil:
Hoe zou hij het vinden als hij straks wat gaat mankeren en niemand wil meer voor hem zorgen???
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
punt 0 "als we naar de dierenarts gaan komt ze niet meer mee terug".
Punt 1 de kosten die eraan verbonden zijn als ze evt een aandoening heeft
punt 2 het terroriseren van de andere jongere kat, die in elkaar duikt als ze langs loopt
punt 3 het geblaas tegen de kinderen en heel soms uithalen
tja...................
punt 1 je weet niet wat haar mankeert en stelt zelf een diagnose
punt 2 het zal altijd geld kosten als je langs een dierenarts gaat
punt 2a eigenlijk ben je dat aan een dier verplicht er goed voor te zorgen
punt 3 je dier is duidelijk ziek, daarom soms uithalen en niet lekker in haar vel
punt 4 je vriend geeft waarsch minder om haar dan jij..

stel dat het schildklier is, vraag dan om het goedkoopste middel (carbimazol of strumazol), daarmee zijn katzels goed in te stellen en is er een gerede kans dat ze weer redelijk rustig en vrolijk wordt

en punt 5: wij zien het dier niet en zijn geen dierenarts!

wens je veel succes en duim voor je lieve katzel en hoop dat het ook thuis verstandig kan worden opgelost..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Robijn »

@Vetj210, ben je al met je kat naar de dierenarts geweest?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
vetj210
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 11:29

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door vetj210 »

Hoi,

dank je jullie reacties.
Heb voor volgende week een afspraak staan bij de dierenarts.

Ik weet dat ik zelf de diagnose niet kan stellen maar ze vertoont de "kenmerken" van een schildklier ziekte. De kenmerken had ik gevonden op de site. Tis een vermoeden.
Mijn vriend vind katten wel leuk, alleen als ze alles onderkotsen en poepen dan heeft tie er een beetje genoeg van.

Ik hou jullie op de hoogte.
paasnini

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door paasnini »

Ik denk dat wanneer je verder zoekt op de kenmerken kan het ook nog suikerziekte zijn, nieren, pancreasontsteking, etc.
Fijn dat je een afspraak hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Anne »

Heb voor volgende week een afspraak staan bij de dierenarts
Ik zou gelijk morgen gaan, het is verschrikkelijk dat je haar zolang van een dierenarts hebt onthouden. Ondertussen lijdt je kat en wordt met de dag zieker
Ik weet dat ik zelf de diagnose niet kan stellen maar ze vertoont de "kenmerken" van een schildklier ziekte
Onze da dacht ook stellig dat Casper* last had van haar schildklier maar toch kwam deze diagnose er niet uit,zelfs niet na twee keer bloedonderzoek
Je moet het echt laten onderzoeken en geen natte duimwerk verrichten, dat is het minste wat je voor je zieke kat kunt doen
Mijn vriend vind katten wel leuk, alleen als ze alles onderkotsen en poepen dan heeft tie er een beetje genoeg van
Oppervlakkige dierenliefde heet zoiets, moet hij zelf nooit overgeven? :-|
Ik hoop dat jij je verantwoording in het vervolg gaat nemen en niet meer naar je vriend luistert, daar heb je niks aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door lidewij020 »

http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_h ... diekat.php

Ik zou zsm naar de dierenarts gaan! als het echt (alleen) de schildklier is, is dat goed te behandelen. Hoe langer je wacht, deste meer kans krijgt je kat op andere afwijkingen -hartproblemen, nierfalen - die veel moeilijker tot niet te behandelen zijn.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
manon3

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door manon3 »

vetj210 schreef:
Ze is dus 14jr en ik heb er ook al zolang. Niet verzekerd. Kan niet goed opschieten met de andere kat. En valt ontzettend veel af. Ik durf haar nog geeneens meer op te tillen omdat ik dan alle botten voel. Krijg haar dus ook niet in een mandje :-(
Ik vraag me werkelijk af waarom je niet veel eerder naar de DA bent gegaan.
Als ze zoveel is afgevallen dat je haar botten kunt voelen dan moet dit toch al veel langer aan de gang zijn.Triest hoor.
vetj210
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2012 11:29

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door vetj210 »

Nou ben naar de dierenarts geweest en het is toch niet de schildklier, DA dacht dat het wel zou zijn maar dat blijkt het dus (had het eigenlijk wel gehoopt omdat dat te behandelen is met pilletjes). We hebben samen met de dierenarts het besluit genomen in haar in te laten slapen.

ja en de reden waarom ik niet eerder ben gegaan:
zwangerschap en moeilijk te been, na de bevalling een trauma omdat het allemaal niet goed is gegaan, daar ben ik pas redelijk uitgekomen... Als je dat hebt dan ben je eigenlijk niet met andere zaken bezig, zelfs niet met je pasgeboren baby... Die daar heel veel last van heeft gehad en ook mijn oudste dochter van 3 jaar. :cry:
Nou ja ga der niet verder op in.

Dank in ieder geval voor de reacties (aardig of niet)

groet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Adriana »

heel veel sterkte met het verdrietige verlies van je lieve huisdier. en trek het je niet aan, die berichten komen alleen maar vanuit bezorgdheid en wij kunnen natuurlijk niet inschatten wat er verder nog speelt...
en wens je verder zelf veel sterkte en hoop dat je snel herstelt.. :pdthb:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door catsini »

Triest, maar helaas heb je sommige situaties niet zelf in de hand.
Je poes heeft geen pijn meer, ze heeft nu haar rust,
heel veel sterkte,

liefs, dikke knuffel, Catsini.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
mac man
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2012 01:02

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door mac man »

hoe wel ik van achter deMAC natuurlijk de zaak niet goed kan beoordelen
kan ik mij niet aan het gevoel onttrekken dat er
bij het besluit om het beestje in te laten slapen iets niet klopt
ik hoop dat ik het mis heb
maar wat ik vooral hoop dat mensen voor dat ze een kat nemen zich realiseren wat daar de consequenties
van zijn
volwassen mensen kunnen onder normale omstandigheden goed voor zich zelf zorgen zij hebben in ieder geval die keuze EEN KAT NIET DIE HEEFT DIE KEUS NIET
kalmte om te aanvaarden wat we niet kunnen veranderen
moed om te veranderen wat we kunnen veranderen
wijsheid onderscheid te maken
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door Adriana »

we weten veel te weinig over de werkelijke situatie en de ziekte van de kat van vetj om daarover iets zinnigs te kunnen zeggen. en het is al een oud bericht.

nee, heel veel mensen realiseren zich absoluut niet wat er qua verzorging bij komt kijken als ze een kat/kitten nemen. het is ook vaak de ach-wat-schattig kittensfeer, die ertoe besluit, maar zo'n kitten is met een dik jaar redelijk volwassen en leeft als het goed gaat nog 14 - 16 jaar.. en al die tijd heb je de zorg daarvoor en dat is dus niet goedkoopste merk harde brokken en poepen in de tuin van de buren..

en stel dat de katzel van vetj behoorlijke nierpatient was, zou ze dan de complexe en vrij kostbare zorg - lees daarover in Pluis - aangekund hebben?
en vreselijk dat ik het moet schrijven maar wat is dan diervriendelijker?
het einde van een onbehandelde nierkatzel is erg akelig voor het betreffende dier, dat zal bij de behandelende dierenarts missch ook meegespeeld kunnen hebben.. het dier behoeden voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: kat 14 jaar met waarschijnlijk schildklier aandoening

Bericht door paasnini »

Zoals ik het lees kan het net zo goed een pancreasontsteking zijn geweest en zieke katten zijn niet aardig, ben ik ook niet als ik ziek ben.
Een kat in laten slapen omdat je het financieel niet kunt betalen vind ik geen beslissing waar ik respect voor kan hebben. Hoop dat je je andere kat zsm laat herplaatsen, stel dat deze iets gaat mankeren zeg.
Plaats reactie