Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hallo medekattenliefhebbers,

Bij mijn kat Eusie (ex-kater van bijna 13 jaar) is op 21 januari een te snel werkende schildklier geconstateerd. De T4 waarde was 55 terwijl deze maximaal 45 mag zijn. De DA heeft 1x daags 5 mg Felimazole voorgeschreven. Ik ben hier direct 21 januari mee begonnen, maar merk nu dat hij last heeft van de bijwerkingen: gebrek aan eetlust (ook zijn lievelingshapjes hoeft hij niet) en hij is afwezig/lusteloos, soms zit hij een half uur voor zich uit te staren. Zo ken ik hem helemaal niet, Eusie is een levenslustige, nieuwsgierige, vrolijke, ondernemende kat. Ik wil natuurlijk heel graag dat Eusie zich weer lekker in zijn velletje voelt, zonder het opgejaagde gevoel van een te snel werkende schildklier, maar ook niet dat lusteloze, bijna apathische, gevoel dat hij nu lijkt te hebben. Nu lijkt het middel wel erger dan de kwaal...

Omdat wat ik o.a. hier lees over Felimazole, wil ik eigenlijk een alternatieve (natuurgeneeskundige) behandeling proberen. Ik heb al contact gehad met een veterinair natuurgeneeskundige en zij heeft geadviseerd om 2x per dag een half tabletje Kalium Jodatum (Dr. Schüssler celzout) te geven en (in overleg met de dierenarts) de Felimazole af te bouwen. Daarna klinisch beeld en bloedwaardes bepalen en eventueel overschakelen op een homeopatisch middel. Vanavond heb ik een telefonisch consult met de DA en hopelijk staat zij hiervoor open.

Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met een natuurgeneeskundige behandeling van een te snel werkende schildklier? Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom!

Groetjes van Jeannette en Eusie.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Niemand...? :???:

Ik ben nog niet begonnen met de alternatieve therapie, en ook de Felimazole heeft hij al twee dagen niet gehad. Hij blijft misselijk en eet en drinkt niet (sinds zondag)... Heel de dag ligt hij in z'n mandje op zolder. Diverse keren bied ik gekookte kipfilet aan, zijn lievelingskostje, maar hij loopt er zelfs voor weg. Gisteren heeft hij bij de DA een injectie tegen misselijkheid gekregen. Het heeft wel het overgeven gestopt, maar eten doet hij nog steeds niet. Zometeen ga ik de DA weer bellen.

Hoe lang duurt het voor de misselijkheid van de Felimazole wegtrekt?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Ilone »

Oh, dit topic over het hoofd gezien denk ik.
Maar ik kan je hierbij niet helpen, heb er totáál geen kaas van gegeten.
Ik ken hier op het forum maar 1 die ervaring heeft met schildklier, en dat is Adriana.
Waren de overige waardes wel goed? Ivm misselijkheid etc.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Peet »

Ik kan je ook niet helpen. Een heel vervelend probleem lijkt me... sterkte, ik hoop dat er nog mensen reageren die wel tips voor je hebben.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

http://www.holistischedierenartsen.nl/p ... onlijk.asp

Dit is de website van Tannetje Koning, zij is holistische dierenarts.
Ze geeft heel eerlijk advies over wat kan en niet kan.
Hoogstwaarschijnlijk kent ze ook wel iemand in je buurt.
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Ik heb ook een kat met een schildklierprobleem maar gelukkig reageert hij goed op de Felimazole (geen last van bijwerkingen) en ik heb dan ook geen ervaring met alternatieven. Dus hierbij kan ik je niet helpen.
Wel vroeg ik me af of je niet tweemaal daags 2,5 Felimazole kunt geven (roze pilletjes); dan krijgt hij niet zo'n hoge dosis ineens en reageert misschien ook beter.

Bij Cochi schiet de waarde heen en weer. Hij kreeg 2 pilletjes per dag (7,5 mg) en zat in november op 61, dus over op twee keer een oranje pilletje (10 mg). Na twee maanden was het weer veel te laag en dan worden ze lusteloos. Nu krijgt hij de ene dag 10 en de andere dag 7,5 in de hoop dat het zo stabiel blijft.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat de schildklier dus heel snel kan reageren op de medicatie en misschien is de dosis (al is het de helft van Cochi) gewoon te hoog voor het begin en moet je langzaam opbouwen.

Zijn de nieren ook gecontroleerd? Lusteloosheid, slechte eetlust horen ook bij nierfalen. Ik wil je niet bang maken, maar wanneer dit niet nagekeken is, is het misschien niet onverstandig om dat alsnog te laten doen.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Bedankt voor jullie reacties!

Twee weken terug zijn ook o.a. lever- en nierwaardes bepaald en die waren perfect. Gelukkig! De DA vermoedt ook niet dat er nu misschien een nierprobleem speelt, omdat hij niet uitgedroogd is terwijl hij toch sinds zondag/maandag niet heeft gedronken.

De 2,5 mg tabletjes zijn besteld, maar die zijn er pas morgenavond of vrijdagavond. Eusie heeft net weer een injectie gekregen tegen de misselijkheid en die de eetlust opwekt, maar gegeten heeft hij nog niet. Heb wel een flesje Viyo gekregen waar ik 'em 30 ml per dag van moet geven, maar ook dat moet hij niet. Dus nu met een spuitje krijg ik ongeveer 5 ml naar binnen, maar van harte gaat het absoluut niet. Heb 'em vanmorgen wel z'n Felimazole pilletje van 5 mg gegeven. Deze DA was het niet eens met het besluit om twee keer over te slaan, wat het advies was van de DA van maandag van de andere DA. Dat zei ze niet met zoveel woorden om haar collega niet af te vallen, maar een goed verstaander heeft een half woord nodig...

Als hij vandaag weer niet eet, moet ik morgen weer bellen en waarschijnlijk weer langskomen om zijn vochtbalans op te maken en mocht hij uitgedroogd zijn, dan moet ie aan het infuus.

Ik ga vanmiddag Tannetje even bellen om te vragen hoe zij denkt over een Felimazole behandeling enerzijds en een alternatieve behandeling anderzijds. Want ik weet het intussen niet meer. De T4 waarde was 55, dus niet schrikbarend hoog.

Ondertussen kan ik zelf ook wel wat morele steun gebruiken, ik ben echt op van de zenuwen... Dus als jullie wat opbeurende woorden voor me hebben, heel graag...

Een wanhopig baasje.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

rustig blijven doorademen en je T4 is nou ook weer niet zo schrikbarend te hoog.
heb je de andere schildkliertopics gelezen? daar staan T4-waardes van > 100......
heb dit (nieuwe) topic dus ook gemist. in de andere topics kom je strumazol en carbimazol tegen, dat waren de medicijnen voordat Felimazole werd geintroduceerd.

ik zelf heb het hele traject met ontspoorde schildklier achter de rug en heb tot dusver vrij weinig gelezen over effectief alternatief behandelen. hier viel Felimazole ook erg slecht trouwens..
zoveel risico loop je niet met alternatief behandelen met deze T4... en anders kun je overleggen met je da voor een recept voor eén van de twee oude middelen..
dosering en dus instellen luistert met schildklier heel erg nauw en ook de manier van toedienen en liever splitsen per etmaal ipv één keer de volle mep..

schildklier-ellende wordt veroorzaakt door woekering van een goedaardige tumor en ik weet niet of je dat met een alternatieve behandeling binnen de perken kunt houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hallo Adriana,

Bedankt voor je reactie. Ik heb jouw (en Enzo's) schildklierdraadje gelezen. Hopelijk gaat het goed met Enzo?

Ik maak me zo'n zorgen om m'n lieve Eusie, maar ja, ik ben ook erg gevoelig voor wat betreft mijn poezenbeesten. Het grootste probleem is nu, hoe krijg ik 'em aan het eten/drinken? Ik ben zo bang dat ie zichzelf uithongert dat ie er straks bij neervalt...

En nu moet ik ook weer die Felimazole geven waar die volgens mij zo misselijk van is geworden, ik weet het niet meer...

Ik heb Tannetje gebeld en moet morgen tussen 9.00 en 12.00 terugbellen, dan is ze weer op de praktijk. Maar dat alternatieve plan schuif ik even voor me uit, eerst moet Eusie opknappen en weer gaan eten. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar...

Adriana, heeft Enzo een radio-actieve behandeling gekregen of alleen een operatie (heb wel je verhaal gelezen, maar weet het niet precies meer)? Zo ja, zou je me willen vertellen hoe jij en Enzo dat ervaren hebben? En wat de kosten zijn? Was de behandeling in Lienden of in Gent?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat Eusie voor injectie gehad heeft maar hier geef ik een kwart Diazepam wanneer er slecht gegeten wordt. De ene keer begint de kat na een kwartier al te eten, de andere keer pas na drie uur. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe lang het geleden is dat Eusie de injectie gehad heeft. Even afwachten, dus.....

Probeer eens of je de Viyo kunt verdunnen. Vaak willen ze het dan wel zelf opdrinken.

Je zou ook AD kunnen proberen, eventueel dwangvoeren. Ieder uur een spuitje van 5 ml. De meeste katten vinden het erg lekker en op deze manier wordt de maag niet zo belast. En misschien ook eens het topic van Pluisje lezen. Dit gaat over nierfalen, maar daarin wordt slecht eten en misselijkheid regelmatig behandeld.

Ik wens je veel sterkte en proberen om rustig te blijven (ja, ik weet dat dat moeilijk is - ben zelf ook niet zo'n held ;-) )
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hallo Cerna,

Ik weet niet precies wat voor injectie het is geweest, maar het lijkt op Primperan (voor mensen). Hij heeft gisteren om 8.30 uur een injectie gekregen en vanmorgen om 9.00 uur.

Bedankt voor de tip, zal het proberen, de Viyo verdunnen. Maar ik ben bang dat ie ook dat niet wil. Heb twee uur geleden 5 ml Viyo onder dwang erin gekregen, maar daar wastie niet blij mee. Volgens mij vindt ie het ook vies. En ik zat onder de spetters omdat ie met z'n kop schudde... Hij zit ook telkens maar te slikken, volgens mij is tie nog steeds kotsmisselijk. Ik vind het zo zielig... :cry:

Wat is precies AD? Zo'n blikje van Hills? Dat heb ik wel eens gehad toen Eusie 4 weken kwijt was geweest en erg was vermagerd. Maar dat hoefde meneer niet... Maar wil het zeker weer een keer proberen hoor. Wil alles wel proberen...

Die diazepam zal ik morgen eens met de dierenarts overleggen, als tie nog steeds niet eet. Ik weet dat het een rustgevend middel is, maar wekt het ook de eetlust op dan? En werkt het beter dan de injecties die hij gehad heeft? Moet het perse oraal gegeven worden of kan het ook per injectie?

Het is inderdaad erg moeilijk om rustig te blijven, kan zelf ook wel wat diazepam gebruiken geloof ik... :???:
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn ook andere voeren die je kan dwangvoeren. Misschien dat hij die beter lust (als dat zomaar mag met die schildklier want daar weet ik verder niets van).
Misschien eens aan je DA vragen wat ze heeft naast AD?
Ik weet dat er iets is dat Recovery noemt en dat is dus erg goed voor verzwakte katten en heeft een hoge voedingswaarde (moet hij maar weinig eten om veel energie uit te kunnen halen).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

Vaak is het voor baasjes nog erger als hun huisdier ziek is, als voor de dieren zelf.
Je wilt zo graag dat ze beter worden, geen pijn hebben, je wilt het zo graag goed doen.

Sterkte en ga er maar vanuit dat je een geweldig goed baasje bent, die het beste doet wat in zijn vermogen ligt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

waarom stop je niet onmiddellijk met Felimazole?
zo dramatisch is die verhoging echt niet en dit is vervelender voor je lieverd dan proberen met Felimazole en niet ingesteld krijgen!
en als hij hier zo beroerd van wordt en niet eet, dan is dat heel slecht voor zijn conditie..

ja, Enzo is behandeld in Lienden en we hadden goed contact met een vind ik erg betrokken en goeie dierenarts en achteraf is het geweldig meegevallen.
Gent is niet naast de deur en je hebt vaccinaties en internationaal dierenpaspoort nodig. de prijzen verschillen, Lienden hanteert een all in prijs en daar gaan alle onderzoeken in huis, dus geen gesleep. in Gent kost alleen de behandeling ongeveer euro 450,- maar daar komt nog het nodige (pension, bloedonderzoeken, scintigrafie) bij..
op dit moment gaat het erg goed met Enzo, hij heeft een half jaar tot een jaar nodig om te herstellen en dat vordert, hij krijgt meer spier- en botmassa en is stukken rustiger. hij was wel een heftig geval.. en ook vrij jong.

in het fotoalbum kun je foto's zien van Enzo voor en na de operatie en r.a.jodiumbehandeling en ook nu ik de oude foto's weer terugzie, het verschil is vrij groot..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=15
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=75
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Dank jullie wel voor de fijne reacties!

Adriana, ik zou ook graag met die rotzooi stoppen, maar ik durf het niet... Ik wil het beste voor Eusie en hij lijkt inderdaad erg ziek te worden van de Felimazole. Mijn DA die ik al jaren ken (daar ben ik dinsdagochtend geweest) vond het ook niet zo dramatisch als ie het een paar dagen niet kreeg. Ze zei, als hij niet eet geef het dan maar niet. En dan dan donderdag of vrijdag met de 2,5 mg variant beginnen en daarmee afbouwen om vervolgens de homeopatische behandeling te starten. Daar wil ze ook helemaal aan meewerken.
Maar de DA van vandaag (ook een lieverd) was weer een andere mening toegedaan. Ik moest echt doorgaan met de Felimazole omdat er anders teveel schommelingen in zijn bloedspiegel zouden ontstaan. Zij wil ook eigenlijk dat ik doorga met de Felimazole omdat dat nou eenmaal het beste is. Als het echt niet gaat, eventueel Carbimazol. Maar voor mij is dat een geval van door de hond of door de kat gebeten worden. Ik weet het niet meer en ben er heel onzeker door geworden, waar doe ik nou het beste aan?
De DA van maandag (die ik dus al jaren ken) is echt een schat van een vrouw, maar door de reactie van de DA van vandaag (wat overigens ook een schat is) krijg ik een beetje het idee dat mijn vertrouwde DA misschien te laconiek is.

De DA van vandaag zei ook dat ik me niet bang moest laten maken met negatieve berichtgeving over Felimazole op het internet, ze heeft veel katten in de praktijk op dit middel en bij geen van allen problemen met lever, nieren, hart of bloedcellen.

Pfff, ik zit echt in een spiraaltje met m'n gedachten, om gek van te worden!

Welk gevaar is nou groter? Doorgaan met de Felimazole en maar hopen dat ie weer opknapt, dat de bijwerkingen over gaan? Of ermee stoppen en het risico lopen dat zijn hartje schade oploopt? Of zou dat zo'n vaart niet lopen met een T4 waarde van 55? Zijn hartslag bij de dierenarts was 240 en bij rust (bij mij op schoot) 160.

En hoe groot is de kans dat het niet eten, de misselijkheid en lusteloosheid bijwerkingen van de Felimazole zijn? En als het bijwerkingen zijn, hoe lang zou het dan moeten duren voor dat overgaat? Als je het blijft geven of als je ermee stopt?

Wat zouden jullie doen? Of is dat een te grote gewetensvraag? Sorry, maar ik zit echt met mijn handen in het haar...

Wauw Adriana, wat een mooie poezels! Het verschil is inderdaad erg groot! Fijn dat het goed gaat met Enzo!
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Plaats reactie