Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana en anderen,

We zijn weer wat verder en er is weer een hoop gebeurd.
Tarwegras heb ik geprobeerd dat vind ze lekker maar er veranderd niet veel.
Valeriaan was van tijdelijke aard, hoewel ze wel knuffeliger wordt ervan dus het doet wel iets maar maakt haar niet rustiger meer.
Maar.....Inmiddels weet ik voor 95% zeker dat ze niet dement is, nieuwe dingen onthoud ze veel te goed.
Ik heb ook iets gevonden wat wel helpt en dat klinkt misschien stom maar ik had het idee in de winter dat ze het echt koud had, ik ben haar toen warme kussentjes gaan geven en dat helpt dus wel.
Ik neem haar mee in mijn armen naar de keuken terwijl we samen wachten op haar kussentje en leg het dan samen met haar in haar mandje en dan gaat ze heerlijk liggen spinnen en slapen.
Maar soms als ik even druk bezig ben en haar kussentje maak zonder haar in mijn armen komt ze hem ook echt luid miauwend halen :D
Nu het zonnetje overdag schijnt zoekt ze die ook echt op en nu is ze ook zonder kussentje rustig, behalve s'avonds dan.


Dan haar schildklier, toen ik het idee had dat ze het koud had (ze voelde ook echt koud aan) moest ze in die zelfde periode op controle voor haar schildklier en tot mijn verbazing bleek die ineens te langzaam te werken.
Ze had toen 2x per dag 1 pilletje van 2,5 mg en moest toen naar 1x een hele en 1x een halve.
Bij de volgende controle na 4 weken bleken haar waardes niet veranderd te zijn.
Er is nog gebeld met het lab of daar iets mis gegaan was maar dat was niet het geval, dus toen moest ze naar 2x een halve.
Mijn gevoel zei dat dat niet ok was en na een maand had ik het idee dat ze afviel dus haar gewogen en was ze toch weer 3 ons afgevallen en ik heb toen meteen aan de bel getrokken.
Ze zit nu weer op ander halve tablet per dag verdeeld over 2x en ik heb het idee dat het nu goed gaat.
We hebben wel nog gedacht aan een ander middel voor haar schildklier, maar omdat ze op veel middelen slecht reageert en op de felimazole het goed deed zonder dat ze last heeft van bijwerkingen toch besloten om haar hier op te laten en sowieso even te kijken of we haar weer stabiel krijgen.
Haar nieren waren gelukkig niet verslechterd dus voorlopig heeft ze daar behalve de niervoeding niets voor nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

schildklierkatten zijn lastig in te stellen, fijn dat ze goed op felimazole reageert en dat je met je huidige dosering misschien wel in de goeie richting zit.
geef je die halve 's avonds en 's morgens een hele?
gelukkig niet dementerend, dat is een zorg minder.
schildklier reageert heel traag, dat zie ik aan Enzo, die zeker een half jaar nodig heeft gehad orde op zaken te stellen en ik zal hem vwb kou en dus mogelijk te lage produktie goed in de gaten houden..
hij krijgt ieder jaar bloedonderzoek en ik zal zijn T4 op de lijst zetten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

ja ze krijgt 's ochtends een hele en 's avonds een halve.
Ze wordt elk half jaar gecontroleerd tenzij er iets aan de hand is zoals de laatste keer.
De controles zijn 4 tot 6 uur nadat ze haar ochtend pilletje gehad heeft dat schijnt beter te zijn.
We houden ook altijd dezelfde tijden aan , de dierenarts vond het wel vreemd dat ze dezelfde waardes had ook omdat ze op exact dezelfde tijden geprikt was en altijd op dezelfde tijden haar medicijnen krijgt.
Daarom ging er toch weer een half pilletje af maar ja toen ging ze toch weer afvallen.
Ik vind haar nu het warmer is echt rustiger, ze miauwt wel maar krijst niet meer zo.
Ook heeft ze ineens weer zin om te spelen, niet lang maar goed ze is al 16 dus dit vind ik al heel wat.
Ze lijkt toch beter in haar velletje te zitten.
Eind volgende week gaan we weer wegen en de dierenarts wilde even weten hoe het ging ook als het goed gaat.

Ik heb begrepen dat jou Enzo ook al een heel traject achter de rug heeft, hoe gaat het nu?
Hij is geopereerd en ook behandeld met radioactief jodium?
Ik weet niet 100% zeker of het met de schildklier te maken heeft dat ze het koud heeft, maar ik weet wel dat bij mensen die een te trage schildklier hebben het wel het geval is.
Toen ik vertelde dat ik dacht dat ze het koud had zei de dierenarts het zou best kunnen, maar toen wisten we dus nog niet dat haar schildklier ineens te langzaam werkte.
Ik zal het haar nog eens vragen als ik haar weer spreek.
na laten kijken en in de gaten houden is natuurlijk altijd goed, maar dat doe jij toch wel ;)
Wij waren nog bezig met het overwegen van die laatste optie maar toen bleken haar niertjes toch niet meer zo goed te werken, en gezien haar leeftijd ook zijn we toen toch verder gegaan met de felimazole ook omdat ze daar toen erg goed op reageerde, dit is eigenlijk de 1e keer dat de uitslagen niet goed waren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

Enzo heeft zo ongeveer alle schildklierbehandeling gehad, die er voor handen is en hij had, ook na de operatie een erg hoge T4. er is indd de mogelijkheid dat er met de ra jodiumbehandeling te veel goed schildklierweefsel is gesneuveld en dat zijn schildklierproduktie in de loop van de tijd aan de lage kant raakt. ik zal er zeker op letten of hij last van kou krijgt, hij wordt jaarlijks gemeten en ik zal de T4 mee laten nemen. goeie tip van die koukleumerigheid!
schildklierkatten instellen is lastig en gaat heel traag. meestal komen katten met verhoogde nierwaardes niet voor de behandeling in aanmerking en het is fijn dat felimazole bij jullie goed aanslaat. bovendien blijven haar nierwaardes stabiel met nierdieetvoer en dat is ook wel prettig.

Enzo had wat hogere creatinine na zijn behandeling en het zou kunnen dat dit over een jaar wat is bijgetrokken, hij eet voor een deel niervoer met de andere katten mee en ik ontzie zijn nierfunctie zo veel mogelijk want hij is nog maar 7. maar hij is geweldig van die laatste behandeling opgeknapt en ik zou me zonder die mogelijkheid geen raad geweten hebben want hij had veel last van bijwerkingen van felimazole. maar hier is hij zorgenkind àf en ik heb de indruk dat hij eindelijk lekker in zijn velletje gaat zitten en daar doen we het allemaal voor! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie