Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hallo ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Nero is nu 15 jaar en bij haar is ongeveer anderhalf jaar geleden vast gesteld dat ze een schildklier probleem heeft.
Inmiddels beginnen ook haar nieren minder goed te werken maar goed voor dit alles wordt ze behandeld, en met succes, volgens de uitslagen dan.
Het probleem is dat ze verschrikkelijk veel en hard miauwt en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
Ik ben inmiddels ook bang dat ik last ga krijgen met de buren.
Ze heeft overal mandjes staan, speeltjes genoeg, de hele dag door eten en drinken en ze heeft een vriendje.
Er is meestal ook wel iemand van ons thuis, aandacht krijgt ze ook genoeg.
Ze miauwt zelfs als ze staat te drinken, zodra ik opsta begint ze, af en toe slaapt ze dan is ze even stil maar zodra ze wakker is is het weer feest.
Soms loopt ze naar de gang en staat ze stil en dan staat ze alleen maar te miauwen, en er is daar echt niks.
Ze is eigenlijk alleen stil als ik haar oppak en in mijn armen hou maar ik kan haar moeilijk 24 uur per dag bij me houden.
s' nachts mag ze niet meer de gang in of de slaapkamer in want daar doet ze het dus ook.
Die medicijnen voor haar schildklier doen volgens de dierenarts hun werk, dus ik weet het nu dus ook niet meer.
Probleem is dat de klachten van dementie en schildklier problemen nogal overeen komen.
Voor ons is dit niet leuk meer maar erger nog voor haar moet dit helemaal niet prettig zijn.
Misschien weet iemand hier wat ik nog kan proberen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Ilone »

Toen ik begon, dacht ik indd eerst aan dementie.
Kan ze geen pijn hebben?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

Synemios schreef:.......Het probleem is dat ze verschrikkelijk veel en hard miauwt

Probleem is dat de klachten van dementie en schildklier problemen nogal overeen komen.
........ maar erger nog voor haar moet dit helemaal niet prettig zijn.
welkom ;-) op het Forum!
zoek even rechtsboven op cholodin en dementie via onze eigen zoekfunctie, dan krijg je tal van berichten met tips waar je wellicht wat mee kunt.
van cholodin is bekend dat het kan helpen bij onophoudelijk mauwen als gevolg van dementie/ontbreken van bepaalde stofjes in kattenhersens. wie weet helpt het bij jullie ook. .. (http://www.nmlhealth.nl en links even bij cholodin kijken.. )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door jojo »

Ik voeg me bij de reactie van Adriana, overleg eens met je DA of je Cholodin mag geven naast de schildkliermedicijnen. De kat op mijn avatarfoto krijgt dit middel omdat zij dement is en dus ook ontzettend vaak mauwt, dag en nacht door. Voor haar is een halve tablet per etmaal voldoende en die geef ik haar 's avonds voor het slapengaan zodat ze wat stiller is door de nacht heen.
In je verhaal lees ik ook een overlap met dementie dus misschien is het verstandig om het ook te bezien en aan te pakken alsof ze dement is. Wat je eens kunt proberen is om vaste patronen die je kat kent wat strikter te handhaven, bijv. vaste etenstijden en niet een uurtje wisselen. Een kat is een gewoontedier en bij dementie komt dit nog concreter naar voren. Ook mandjes, speeltjes etc. .. alles op een vaste plek houden. Soms scheelt dit in onrustgedrag en mauwen.
Ook wat je schrijft over bijna alleen maar stil als ze bij je kan zitten herken ik. Zet je maar schrap want dit blijft ;-). Leg op een voor haar vertrouwd plekje of mandje een gedragen (oud) kledinstuk van je, shirt of iets. Of geef haar een speeltje met een druppeltje valeriaan erop. Het kan net een beetje rust voor haar geven zodat ze een half uurtje langer stil blijft.
Als je kat nog op je stem reageert zorg dan dat je geluid zacht is, denk 'lief lief lief' en laat dat horen via je stem. Hoe dit werkt weet ik niet maar het werkt wel. Zet ook de radio of tv een tandje zachter, want hoe maller in de kop hoe vervelender harde geluiden voor ze zijn.
Let ook op dat ze voldoende eet, drinkt, en haar behoefte blijft doen; ze kunnen echt op momenten de weg kwijt zijn en dus ook de weg in hun vertrouwde omgeving even kwijt zijn. Help haar dan even.
En verder kan ik je alleen maar adviseren, observeer je kat en probeer in te spelen op wat je merkt aan haar, en blijf héél geduldig want ze kan er echt niets aan doen dat ze zo is zoals ze nu is. Bedenk hierbij dat hoe rustiger jij bent, hoe rustiger de kat kan worden.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het klinkt als dementie. Cholodin zou een goede oplossing kunnen zijn, mits dit mag in combi met schildkliermedicatie, even overleggen met je DA.
Het mauwen zal misschien niet helemaal overgaan...ik heb er hier eentje van 10 maand die midden in de kamer glazig naar het plafond gaat zitten staren en heel hard gaat zitten mauwen. Maar het is wel veel minder met de Cholodin.
Ook even @Adriana: dat spul is geweldig! Ik heb het 10 dagen gebruikt, het ging beter met Wibi. Om te kijken of ook de Cholodin zijn werk deed ben ik een paar dagen gestopt, omdat Wibi ook nog aan het aansterken is. Het ging toch weer minder dus ik heb direct Cholodin bij besteld en vanaf nu blijft hij daar dus op.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Wow wat een reacties, erg fijn.

Het is erg naar om te zien dat ze het zo moeilijk heeft, en dan ook nog eens niet te weten wat je noet doen of wat er precies aan de hand is.
daarbij merk ik dat mijn andere kater zich steeds meer terug gaat trekken, en soms zelfs naar haar uit haalt.
Ik zal nooit zelf gaan dokteren, ik overleg altijd met de dierenarts.
Ik heb haar vanmorgen ook even gebeld en zij wil eerst even kijken of haar bloeddruk goed is, het miauwen zou ook daar nog vandaan kunnen komen, zo niet dan denkt zij toch ook aan dementie.
Maandag hebben we een afspraak.
Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft.
Qua eten, ze mag en heeft de hele dag eten ze krijgt royal canin nierdieet.
Ze mag van de DA ook zoveel eten als ze wil, zeker omdat ze aan de magere kant is, maar ik hou dat wel in de gaten.
Ze heeft nog geen medicijnen nodig voor die nieren, en ieder half jaar worden haar schildklier en nieren gecontroleerd.
Alles staat hier op een vaste plek, we wisselen zelden.
Ik wacht zelfs met haar mandje stofzuigen tot ze eruit is,Als ze gaat slapen ligt ze eigenlijk altijd in haar mandje achter de bank, die heb ik daar ooit neer gezet omdat ze daar steeds op de grond ging liggen.
Nu ligt ze op het zelfde plekje maar lekker zacht :)
Ik heb ook gemerkt dat ze mij echt opzoekt, als ik bezig ben met koken en ik zet haar bij mijn vriend komt ze toch weer terug naar mij, ook al is hij haar aan het aaien.
Soms achtervolgd ze me gewoon.
Net liep ze naar een andere kamer en dan staat ze midden in de kamer keihard te miauwen en een beetje dwaas om zich heen te kijken, echt zielig vind ik het om te zien.
Ik til haar dan op en ga dan met haar naar de woonkamer en dan is het weer ok.
Is het misschien beter om te zorgen dat ze daar (in de woonkamer) blijft? of moet ik haar gewoon haar gang laten gaan?
Ze reageert nog op mijn stem, dat zacht praten deed ik in mijn werk met peuters trouwens ook en dat werkte goed, ga het hier dan ook maar eens toepassen :)
Ik zal een kledingstuk van mezelf neerleggen met valeriaan erop.
Ik heb heel veel aan de tips en ga maandag meteen met de dierenarts overleggen of ze Cholodin mag hebben.
Ik hou jullie op de hoogte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door jojo »

Verstandig van je dat je in overleg gaat/blijft met de dierenarts, dementie is een raar iets en kan toch alleen vastgesteld worden als er allerlei andere zaken zijn uitgesloten.
Het ziet er inderdaad zielig uit he als ze zo warrig ergens zitten te mauwen. Toch valt het met het zielig wel mee hoor, het wordt pas een ander verhaal als ze bijv. angstig wordt. Ook al zijn ze dement, ze beseffen nog wel ergens iets van 'als ik een keel open zet dan komt mijn mens naar me toe', let er maar eens op en kijk wat er gebeurt als je haar eventjes laat wauwelen.
In de woonkamer laten of overal laten lopen ... ik weet niet wat verstandig is, misschien is het een kwestie van uitproberen en zien hoe ze reageert. Ze klit aan jou dus ik denk dat dat de grootste rustfactor voor haar is. Heb ik hier met Sophie ook hoor, zij laat zich niet apart zetten maar neemt wel snel genoegen met mij of mijn stemgeluid.
Succes bij de DA, ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Jojo en anderen,

Ik heb gemerkt dat ze met name s' avonds rustiger is als ik de huiskamer deur dicht laat.
Verder merk ik dat rustig tegen haar praten en knuffelen ook erg helpt, natuurlijk deed ik dat wel al maar ik ben nu zelf rustiger, minder geirriteerd en ik haal haar vaker terug als ze " verdwaald" is, dus gewoon even oppakken ipv haar te roepen werkt een stuk beter.
Haar bloeddruk was goed en de DA denkt toch ook aan dementie.
Ze heeft alleen wel daar ook de boel bij elkaar gemiauwt want ze moest eventjes appart in een hokje in de hoop dat madam dan rustiger zou worden :-)
Ik heb nu Clomicalm mee gekregen en dat zou binnen een maand moeten werken, ze heeft wel de laagste dosering.
Als dit niet werkt gaan we verder kijken maar mijn DA vond het toch beter eerst dit te proberen dus dat gaan we dan maar doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Nou, ik ben net ff op onderzoek uitgegaan, en ik ben nu dus echt niet blij met die Clomicalm aangezien ik op internet net lees dat het slecht voor de nieren zou kunnen zijn.
Ze krijgt een halve tablet per dag 2,5 mg het zijn tabletten van 5mg en het is ook niet de laagste dosering.
Ik vind haar nu ook wel erg rustig, maar ik weet niet of dat door de clomicalm al kan komen.
Ik ga morgen toch maar weer overleggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door jojo »

Ik ben niet bekend met Clomicalm maar wat ik ervan weet is dat het ingezet wordt als middel bij gedragsstoornissen. Een onderdrukker van symptomen dus. Cholodin is een (homeopathisch) voedingssupplement waarmee ze wat extra stofjes krijgt die ze nu wellicht tekort komt/haar extra ondersteunen, dat is een héél andere aanpak. Grondig met je eens dus dat je hierover gaat overleggen met je DA!

Fijn dat je samen met je oudje een rustiger manier van omgang hebt gevonden, dat is voor jou én voor haar veel meer ontspannen he. Het blijft toch zoeken wat werkt hoor, en wat vandaag werkt kan volgende week weer helemaal anders zijn. Als je een beetje alert blijft op veranderingen in haar gedrag dan kun je echt een heel eind komen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Nero krijgt van mij geen clomicalm meer, ze liep als een zombie door het huis en lag verder alleen maar te slapen.
Als ze een beetje ging lopen bleef ze tussendoor stilstaan en als ik haar dan aanraakte schrok ze zich wezenloos, alsof ze in een andere wereld was.
Ze is zelfs met haar kop in he klepje bij de kattenbak blijven staan duurde wel 5 minuten, toen heb ik haar weg gehaald.
Ik heb eten en drinken bij haar mandje gezet zodat ze dat in de buurt heeft.
Het zou pas na een maand moeten werken, nou bij haar werkt het dus heel snel en niet zoals ik het voor haar wil.
Dit was echt niet katwaardig, voel me ook erg schuldig.
Nu begint ze weer helder uit haar oogjes te kijken en te miauwen, te eten en te drinken en ze is naar de bak geweest.
Ik heb de dierenarts nog gebeld, maar ze is 2 daagjes weg dus ze belt me terug, maar ben wel boos want de assistente zei dat ze niet dacht dat de dierenarts het voor zou schrijven als het slecht voor haar nieren zou zijn.
Voor het zombieachtige moest ik maar een kwart geven maar ik zei ik wil dat niet meer geven, zeker niet voor ik zekerheid heb.
Toen zei ze ja maar als jullie echt zo' n last hebben van dat gemiauw....
Toen heb ik gezegd van ja maar het moet niet zo zijn dat zij daardoor geen katwaardig bestaan heeft, of dat haar nieren er nog slechter van worden dat is wel de andere kant ervan.
Ik heb nog gevraagd naar cholodin en toen zei ze ja homeopatisch werkt meestal niet maar ze zou het navragen en de dierenarts belt me over 2 dagen terug, in haar heb ik wel vertouwen hoor, ze denkt gelukkig altijd goed mee, en legt veel uit, neemt de tijd en is lief voor de dieren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

-cholodin is zeker weten niet homeopathisch
-zoek zelf even bij NML Health in de linker kolom en lees even na
-da's weten doorgaans heel weinig van deze middelen en nog minder van voer+voeding
-doorgaans roepen ze van dat wat ze niet verkopen dat het niet goed is
-veel dierenartsen grossieren in zware chemische middelen, brrrrr!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door jojo »

Dan was ik in de bonen, waarschijnlijk omdat het als een voedingssupplement wordt verkocht. Bij mijn eigen DAP valt het wel onder de noemer homeopatisch. Evengoed, als dat niet zo is dan is dat niet zo, excuus dan voor die verwarring.

Ik ben heel benieuwd wat er over 2 dagen uit het gesprek met je DA gaat komen. Ik vind trouwens niet dat je je schuldig hoeft te voelen hoor, je doet toch hartstikke je best voor je kat!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana,

Ik heb gekeken maar die stoffen zeggen me allemaal niet zoveel.
Als ze nou verder niets had dan zou ik het gewoon proberen, maar ja.....
Het is een voedingssupplement en eigenlijk vind ik gewoon dat er even gekeken moet worden of ze de stoffen die erin zitten mag hebben of niet, en wat voor middel het dan is homeopatisch of niet zou dan niets uit moeten maken.
Maar goed de DA zelf heb ik nog niet gesproken, de assistente kende het middel niet, maar reageerde meteen van het zal wel niet werken.
Clomicalm krijgt ze gewoon echt niet meer, of het nou slecht is voor de nieren of niet, dat boeit me niet meer, ze moet wel gewoon nog zichzelf kunnen zijn.

Jojo, tja ik doe mijn best maar ik ben wel degene geweest die haar die troep in haar bekje gestopt heeft.
Gelukkig is ze weer bijna zichzelf nu, ben ook heel benieuwd wat de DA gaat zeggen, misschien kent zij het middel wel.
Ik heb eerder een kater gehad die last had van nierfalen, die kreeg het toen hij 5 was en overleed toen hij 11 was, en een poes (haar zusje) met een leveraandoening en uiteindelijk overleed zij aan een acute alvleesklier ontsteking, maar deze combi nieren, schildklier en dementie is nieuw voor mij.
Maar als ik 1 ding zeker weet is het dat het nooit ten koste mag gaan van mijn katten.
Oh en ik heb nog 1 kater die verder gelukkig gezond is, hij is nu 14 jaar, en heeft nogal de neiging om gedrag af te kijken en het na te gaan doen :)
Hij loopt nu dus ook lekker te mekkeren in de gang zo van dan komt het vrouwtje me vast wel ff aaien en knuffelen en gelijk heeft hij :D
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

Marjolein van Dean past het inmiddels ook toe en is er erg enthousiast over, ze heeft sterk de indruk dat het goed werkt. ik denk niet dat je da het kent, maar ze zou even zelf bij NML health naar de samenstelling kunnen kijken, volgens mij in een lage dosering kan het bij nierfalen geen kwaad, zitten geen eiwitten in en het lijkt me een veel 'zachter' middel dan bijv clomicalm etc.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie