Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana,

Wederom bedankt, ik ben nog even wat dieper wezen zoeken.
Er zijn nogal wat katten met ook nierfalen die dit middel krijgen, nu nog uitzoeken of het samen kan met haar schildklierproblemen/medicijnen.
Morgen belt de DA mij terug, hopelijk dat zij me daarbij verder kan helpen.
Ik heb een DA praktijk gemaild die dat middel online verkoopt maar die zeggen mij niet verder te kunnen helpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

http://www.nmlhealth.com/c,5635,,/Dementie.aspx
hier staat het uitgebreide verhaal met toepassingen en stofjes van cholodin,
t lijkt me geen enkel probleem het toe te passen in combi met nierfalen en schildkliermedicatie (carbimazol?),
missch even uitprinten voor je da of vragen of je da het ook even leest
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana,

Je hebt helemaal gelijk, mijn dierenarts heeft het uitgezocht en ze mag het gewoon hebben, dus heb het net besteld :)
Ben benieuwd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hier even een update.
De cholodin deed niks bij Nero, het leek alleen maar erger te worden.
Het was zo erg dat ik zelf liever niet meer thuis was....
Sinds donderdag zijn we toch weer begonnen met clomicalm, eerst een kwart, dat werkte niet voldoende dus toen naar 2x een kwart.
Dat leek in 1e instantie goed te gaan, ze was rustiger maar geen zombie.
Maar helaas nu zijn we wat dagen verder en lijkt het erop dat ze depressief is.
Ik weet het niet meer nu.
Als ik haar niks geef dan hou ik het zelf niet vol, als ik haar wel iets geef is zij ongelukkig.
Het is niet gewoon miauwen wat ze doet maar echt krijsen, en ze stopt pas als ik of mijn vriend haar oppakt en op schoot neemt.
Ik weet ook niet echt zeker of het dementie is, en als dat het wel is dan is ze nu stabiel want ik merk geen veranderingen/verslechtering.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

er zijn naast cholodin, destress en clomicalm ook nog zylkène en telizen.. even boven zoeken voor de ervaringen hier op het Kattenforum.
hier zijn de ervaringen met clomicalm slecht, totaal wegvallen van de eetlust...
wat doet ze op valeriaandruppels op een watje?
je zou denken dat wanneer ze stopt wanneer jullie haar oppakken, dat het dan een vorm van angst zou kunnen zijn..

heb het al eerder gevraagd maar welk medicijn krijgt ze voor haar te hard werkende schildklier?
je zou als ze Felimazole krijgt kunnen vragen of ze dezelfde dosering van bv carbimazol of die andere, die voorheen werd voorgeschreven mag hebben.
wat was haar T4-waarde?
ik vermoed dat je op beide fronten even moet zoeken en proberen, als de dierenarts zelf geen oplossingen/adviezen geeft.
het wisselen van schildkliermedicijn zou zeker ook een optie kunnen zijn, ik weet van vrij veel katten dat ze niet goed op Felimazole reageren. dit medicijn is ook moeilijk te doseren: kleine oranje harde soort van pastilles, die niet door te knippen zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana,

Het lijkt op extreme verlatingsangst.
Toch dat indringende miauwen doet ze zodra iemand van ons beweegt maar ook bij alles wat zij zelf doet.
Als ze gaat eten, drinken, naar de bak gaat, in haar mandje gaat of gewoon soms gaat ze midden in de kamer zitten miauwen.
Nu is ze sloom maar eten en drinken doet ze wel, hoewel een stuk minder dan ze deed, maar ze at en dronk wel heel veel.
Nero krijgt felimazole maar ze krijgt niet die oranje maar roze pilletjes, die zijn 2,5 mg en die krijgt ze 2x per dag.
Haar schildklier waardes zijn sinds ze die gebruikt ok.
Valeriaan druppels heb ik nu nog niet gebruikt, ik weet van een aantal jaar terug dat ik die voor mijn kater gebruikte en dat zij er toen op reageerde door te proberen het doekje te jatten en het leek erop dat ze er high van werd, ik durfde het nu niet zo goed aan.
Maar ik kan het proberen dit is nog erger.
Ik ben gewoon echt niet blij met die clomicalm en zo worden wij er samen (Nero en ik) ook niet happy van,
Ik ga maar weer eens overleggen met de da, in ieder geval over haar schildkliermedicijnen.
Aan de andere kant lopen we dan misschien weer het risico dat die schildklier weer problemen gaat geven.
Dat onrustige is voor haar zelf ook niet fijn maar dit dus ook absoluut niet.
Misschien ben ik aan het doem denken maar ik heb ook het gevoel dat ze niet lang meer bij me is....
Haar uitslagen waren goed en haar bloeddruk was ook goed maar mijn gevoel zegt iets totaal anders als het over haar gezondheid gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

weet je haar T-4 waarde? jouw dierenarts moet dat getal hebben, dat is de enige manier om te zien of ze goed is ingesteld.
felimazole werkt anders dan carbimazol, vandaar dat ik het met enige klem aanraad te proberen.
en verder zou ze missch baat hebben bij het eten van tarwegras, kijk even bij Jolanda/jojo over de resultaten bij Guus en haar dementerende Sophie.
dat zit barstensvol met goeie stofjes en heeft al veel katten geholpen bij het verbeteren van allerlei functies. even op het forum zoeken op tarwegras..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door jojo »

Lastig hoor. Schildklierproblemen daar weet ik weinig van dus daar waag ik geen uitspraken over. Zoals je zelf al zegt, overleggen met de DA, dat kan zeker geen kwaad!
Het blijft toch een zoeken naar hoe haar wat rustiger en/of stiller te krijgen. Een druppeltje valeriaan op een speeltje kun je best proberen, ze krijgt er niks van alleen haar gedrag kan er tijdelijk van veranderen. Tarwegras zoals Adriana zegt is ook iets wat je kunt proberen, kost niet zoveel en het is een kleine moeite. Als je met je DA gaat overleggen, vraag dan ook eens naar vitamine B-complex; oudere katten kunnen daar wat tekort in opbouwen. Sophie krijgt het om de zoveel tijd als injectie en ik vind haar daar toch een opleving van krijgen en het vermindert ook tijdelijk de onrust.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts heeft het wel genoemd die t4 waarde, maar ik weet niet meer wat die was.
Ze heeft zoveel genoemd ook de waardes mbt haar nieren.
Ik ga er toch vanuit dat zij niet zomaar zegt dat het ok is als het niet zo is.
Ze is juist de laatste keer geprikt om te kijken of ze wel goed ingesteld was, daarom denkt de DA dat het daar niet van is.
Over haar zelf zijn we wel tevreden, het is meer de assistente die af en toe een beetje raar reageert.
Inmiddels ga ik met haar geen discussie aan en overleg ik altijd met de DA zelf, die staat wel open voor andere dingen en belt desnoods de fabrikanten zelf om te overleggen als ze iets niet kent.
Nero begint nu we gestopt zijn met clomicalm weer helder te worden.
Is tarwegras hetzelfde als kattengras?
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat valeriaan en catnip 2 verschillende dingen waren, maar nu lees ik net op internet dat het hetzelfde is.
Klopt deze info?
catnip wordt ze juist heel druk van.
Ik ga sowieso nog even overleggen over die vitamine B.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

valeriaan is iets anders dan catnip (nepeta ..x..), het zijn twee verschillende planten, geen familie en ze werken bij de meeste katten ook anders. en je hebt nog matabi kauwstaafjes, daar zit ook iets rustgevends in. naast natuurlijk de al genoemde destress, zylkene, telizen e.d.

ik kan me voorstellen dat je zoveel waardes opgenoemd hebt gekregen dat het je duizelde, maar het belangrijkste is dat de T4 is gemeten, dat is de enige manier om te controleren of de dosis voldoende is en ze goed is ingesteld. sommige dierenartsen doen het zonder, vandaar..
omdat felimazole op een andere manier werkt zou het kunnen zijn dat het met een van de twee andere middelen minder wordt of verdwijnt. dat heeft dan niet met de instelling te maken maar met het feit dat de werking ergens anders ingrijpt.
waard om te proberen, denk ik..

clomicalm is ons hier erg slecht bevallen en dan heb ik nog niet eens de helft van de voorgeschreven dosis gegeven.

nee, tarwegras is gekiemde tarwe, tarweplanten dus. voor bakjes kattengras gebruiken ze allerlei soorten gras en de meeste vind ik nogal scherp.
tarwegras is een geweldige bron van allerlei goed opneembare vitamines, waaronder alle b's, mineralen en enzymen en nog wat andere stofjes (bv chlorophyl) en makkelijk te zaaien. en je koopt een pond hele tarwekorrels bij een natuurvoedingswinkel en kunt voor een jaar zaaien,.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door castratenkoor »

Catnip doet NIKS met mijn stresskip Bob. Valeriaan verricht juist echt wonderen!
Duidelijk heel ander effect.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Adriana, bedankt voor je heldere uitleg.
Internet is wel handig maar er staan vaak ook dingen die niet kloppen dus vandaar dat ik het extra na gevraagd heb bij jullie.
Ik ga morgen even naar de natuurwinkel voor die korrels.
Ik kreeg inderdaad heel veel waardes er waren behalve haar schildklier en nieren ook nog andere dingen nagekeken.
Mijn dierenarts was er vandaag niet er is wel een vervanger maar ik overleg liever met de vaste dierenarts die Nero ook kent.
Ze moet sowieso volgende maand weer op controle.
Over de clomicalm, geen enkele kat van mij krijgt dit ooit nog.
De verschijnselen die Nero had leken op de verschijnselen die ik gezien heb bij mijn 2 vorige katten vlak voor ze stierven.
Wellicht kwam daar mijn somberheid ook vandaan.
Inmiddels zie ik nero weer opbloeien en de valeriaan doet bij haar wonderen.
Ze is helder, doet haar eigen dingetjes en lijkt niet meer zo in paniek.
Uiteraard krijst ze nog, maar zoveel minder en dat al na 1 dag.
Ze likt wel aan haar knuffel ( de valeriaan eraf) maar ik heb begrepen dat dat geen kwaad kan.
Mijn kater echter wordt een monstertje (grappig bedoeld), die wordt er echt wild van.
Hij rook de valeriaan en wilde Nero' s knuffel hebben dus ik heb hem een beetje op een eigen knuffel gegeven, daar is nu weinig van over :D

Castratenkoor,

Niet alle katten schijnen op catnip te reageren, die van mij wel, maar ook niet allemaal hetzelfde of even heftig.
Die gekke kater van mij wordt weer wild van de valeriaan, terwijl Nero er gelukkig wel rustig van wordt.
Fijn ook dat jou stressbobje er baat bij heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je terugmelden sinemuis, onze ervaring hier is dat iedere kat anders kan reageren en wat bij de ene werkt, helpt bij de ander voor geen meter. dus uitproberen en goed kijken en vragen. mijn katten reageren allemaal anders op telizen/destress/valeriaan en ikzelf kan niet tegen feliway..!
maar prettig is wel dat je schreeuwerdje toch ergens op reageert..
dan zou cholodin missch ook wel iets om te proberen zijn en ik zie net - teruglezend - dat je het inmiddels hebt besteld. begin met een errrrg lage dosis..!
logisch dat je bij je eigen da, die je vertrouwt navraagt.
en natuurlijk staat overal erg veel onzin maar ik probeer altijd uit te leggen waarom iets missch zo is zoals het is en niet iets neer te plempen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Synemios »

Hoi Adriana,

Ik vind het fijn dat je uitlegd waarom iets misschien is zoals het is.
De cholodin hebben we geprobeerd maar daar reageerde ze totaal niet op.
Behalve dan dat ze het erg lekker vond :)
Ik ben wel erg blij dat zij rustiger wordt van de valeriaan, wel rustig maar niet suf of down.
Natuurlijk mag ze gewoon miauwen en af en toe krijsen is ook geen probleem, maar nu is het dus ook af en toe en niet meer de hele dag en nacht door, tenzij ze sliep of op schoot zat.
Ze was gister zelfs aan het spelen.
Nero is sowieso een pratertje, altijd al geweest en dat doet ze nu ook gewoon weer.
Ik ben erg blij met jullie hulp.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier en ontzettend veel en hard miauwen

Bericht door Adriana »

heb je al wat gras en/of tarwegras geprobeerd?
t kan zijn dat ze stofjes voor hersenfuncties mist of tekort komt en tarwegras is een geweldige bron van heel veel vitamines, mineralen, enzymen en andere stofjes en daar kan geen vitaminepasta of -injectie tegenop!
en ze reageert kennelijk wel op valeriaan dus er moet beweging dwz wat meer rust in te krijgen zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie