Schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Schildklier

Bericht door sassabootje »

Hallo poezenliefhebbers,

Ik heb een vraag betreft mijn kat Bobo, zij is 13 jaar en word straks in april 14. Sinds een half jaar is zij meer gaan eten en dan wel kleine beetjes en ging afvallen en voelde op een gegeven moment erg mager aan, maar ze weegt op het moment dat ik bij de DA was nog 4,2 kilo dus dat is niet al te skinny.
Ze was ook overactief en ging zomaar spelen met een balletje wat er al tijden aanwezig was maar niet naar omkeek. De dierenarts voelde aan de linkerkant een verdikking van de schildklier, nu krijgt ze felimazole en de dosering was 1 pilletje per dag, ik had haar de volgende dag 1 pilletje gegeven en ze was zo sloom en lag de hele dag te slapen dus ik heb de dosering gehalveerd en dat leek beter te gaan.
Nu is het probleem dat ze bijna niet meer eet en haar gedrag is ook heel anders, en als ik haar s`morgens eten geef dan spuugt ze het 5 minuten later weer uit, nu is mijn vraag zijn hier mensen die dit herkennen en wat kan ik eraan doen, ik ga morgen wel bellen voor een afsraak bij de DA maar toch wil ik graag dit ook aan jullie vragen.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaaltje en ik hoop dat er iemand is die dit herkent
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schildklier

Bericht door rieneke »

ik heb hier geen ervaring mee, dus goede raad heb ik helaas niet voor je.
in de bijsluiter staan als bijverschijnselen verminderde eetlust en braken, maar dat is bij een dosis van 10 tot 15 mg per dag.
hopelijk kan je dierenarts je verder helpen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Het kan zijn dat haar lichaam nog last heeft van het wennen aan de medicijnen, want als bijwerkingen gelden inderdaad gebrek aan eetlust, misselijkheid en sloomheid, aangezien het van oorsprong bloeddrukverlagende medicijnen zijn en gaat dit vanzelf over als haar lichaam zich gestabiliseerd heeft. Deze medicijnen werken overigens niet genezend, maar onderdrukken de klachten.

Maar als dat de klachten niet overgaan is misschien de verwijdering van de vergrote schildklier of behandeling met radioactieve jodium een optie. Beide methoden werken namelijk wel genezend. Ook kan het zijn dat een andere dosering of een ander merk goed helpen.

Het is dus inderdaad een goed idee om snel naar de dierenarts te gaan om de situatie te bekijken en alle opties te bespreken. Sterkte met deze nare situatie!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Bedankt vor jullie reactie`s, ik heb nog verder gekeken op internet en ik denk dat ik haar vandaag maar niks meer geef en dat als ik morgen naar de DA ga vraag om Carbimazol, want ik las verschillende reactie`s over Felimazole en dat die mensen ook waren overgestapt naar Carbimazol en dat dat wel goed ging.
Ik baal hier enorm van want ik herken mijn kat bijna niet meer, ze is zo veranderd.
Ik las ook iets van dat je de pillen niet mag verpulveren want dat is giftig maar dat is nog niet hetzelfde als breken maar toch blijf ik daar me bedenkingen over houden.

groetjes van Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Naar mijn weten mag je Felimazole wel gewoon verpulveren of halveren hoor, want je mag alleen geen medicijnen verpulveren die in een plastic omhulsel zitten, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (en anders heb ik per ongeluk een aantal asielkatten vergiftigd ;-)).

Overstappen op een ander merk is inderdaad een goed idee, maar bespreek vooral ook die andere opties, want daar heb ik zeer goede resultaten mee gezien!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Hoi Sandra,
Ik ben vandaag bij de DA geweest zonder Bootje, maar ik heb nu Carbimazol.
Heb vandaag een halve gegeven met een stukje rosbief en dat spuugde ze toch weer uit, een half uurtje later toch nog een keer geprobeerd en die is wel blijven zitten. Zit er verschil in of je het ergens in doet of zo achter in de keel laat vallen met betrekking op het spugen dan?
Ze ligt nu lekker op de krabpaal maar normaal gaat ze knorren als ik haar aanhaal en nu niet komt dat doordat ze moet wennen?
Ik ben blij dat ik me verhaal hier kwijt kan en dat jij er zoveel van weet.
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Wat betreft het spugen kun je ook proberen om haar tijdelijk eerst een beetje heel licht verteerbaar eten te geven, zoals een mengsel van gekookte rijst met bouillion en wat stukjes gekookte kipfilet erdoor heen, zodat er een bodempje in haar maag zit en ze dus minder misselijk wordt als je vervolgens haar pilletje in wat lekkers (gekookte kipfilet of iets anders lichts dus rosbief is prima) geeft. Als ze dit dan binnen houdt geef je haar nogmaals wat gekookte rijst met bouillion en kipfilet zodat ze genoeg te eten krijgt en dus niet verder afvalt.

Als ze dan aan de medicijnen gewend is en de misselijkheid dus wegtrekt ga je haar weer normaal te eten geven. Je mag haar dan trouwens alles geven wat ze lekker vindt, dus ook blikvoer, want goed eten is het allerbelangrijkst.

Waarschijnlijk wordt ze ook weer dezelfde levendige en aanhankelijke kat die ze eerst was, want deze medicijnen hebben gelukkig geen blijvende gedragsverandering tot gevolg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Hoi Sandra,

Bedankt voor je advies, ik heb het opgevolgd maar ze houd niks binnen. Ik zie haar nu alweer dunner worden en ze is zo onrustig. Heb jij ervaring met Carnibest? want ze wil nu ook geen rosbief meer, ze likt eraan geeft een koppie en loopt dan weg.
Ik heb geprobeerd om wat vis te laten staan en de andere kat even naar boven gebracht zodat ze in haar eigen tempo en gemak kon eten, maar dan raakt ze helemaal in paniek ze stond te miauwen heel vreemd gemiauw wat ik nog nooit eerder heb gehoord van haar en ook weer spugen, alleen maar speeksel/slijm.
Maar als ik het goed begrijp zoals jij schrijft trekt die misselijkheid weg, want dan moet ik maar even volhouden wat me heel moeilijk af gaat!!
Ik ben blij dat jij er bent want ik kan natuurlijk niet iedere keer de DA bellen.

groetjes van Mandy
ps: ik heb je een pb`tje gestuurd maar het berichtje blijft in me postvak uit staan
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Ik heb je PB-tje ontvangen, maar voor de zekerheid antwoord ik ook even hier:

Hoi Mandy,

Dit klinkt helaas niet zo goed, want ze moet nu echt wat eten om aan te sterken. De misselijkheid moet inderdaad weggaan, maar helaas worden katten ook misselijk als ze niet eten en daarnaast worden ze ook nog eens misselijk van het maagzuur overgeven. Ze zit dus nu in een vizieuze circel waar ze eerst uit moet. Ze is nu zo misselijk dat ze niet meer kan eten ook al wil ze het wel.

Dit betekent dat ze een eetlustopwekkende injectie en een misselijkheidsremmende injectie nodig heeft en misschien ook een voedingssonde, dus ik vrees dat je weer naar de dierenarts zal moeten gaan. Verder zal je haar ook een tijdje moeten dwangvoeren, zodat ze blijft eten en hiermee ook minder misselijk wordt.

Dwangvoeren doe je door een injectiespuitje zonder naald te vullen met een mengsel van water en mousse (het liefst A/D van Hills maar Gourmet is ook prima) en dan moet je haar steeds met kleine beetjes het eten in haar bek spuiten, terwijl je haar goed vasthoudt. Je kunt haar ook even in een handdoek wikkelen als ze tegenstribbelt. De injectie met het vloebare eten kun je het beste schuin in haar bek zetten tussen haar hoektanden en haar kiezen en dan steeds een beetje naar binnen drukken.

Je hebt nu waarschijnlijk geen injectiespuitje in huis, maar dit kun je morgen bij de dierenarts halen. Bel even 's-morgens met de dierenarts of je dan direct ook langs mag komen omdat je je grote zorgen om haar maakt en leg de situatie uit. Laat je niet afschepen met de woorden dat ze nog moet stabiliseren, want katten kunnen binnen een paar dagen leververvetting krijgen als ze niet meer eten. Je hebt dus hoe dan ook injectiespuiten en mousse nodig, als de dierenarts de rest niet nodig vindt. Ik hoop dat je haar zo snel weer aan het eten krijgt en hopelijk wordt de misselijkheid snel minder.

Ik wens je veel sterkte en als je advies nodig hebt hoor ik het graag!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Hoi Sandra,
Het gaat nu iets beter met Bootje, ze eet weer wat alleen lekkere dingen maar dat maakt niet uit ik ben allang
blij dat ze weer wat eet en het belangrijkste het blijft erin zitten.
Ik geef haar nu in de avond een heel pilletje en dat gaat tot nu toe goed, ik houd je op de hoogte en nogmaals ik ben
heel blij met je advies en ik heb een fotootje van Bootje, wel in haar nog in haar goede tijd
Afbeelding

groetjes van Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Schildklier

Bericht door Boomer »

Als ze slecht eet probeer eens waltham Convalescence Support. Dit zijn zakjes poeder die je aamaakt met lauw water tot een yoghurt dikke papje. Het is speciaal voor katten en honden en valt onder astronautenvoeding. Katten zijn er dol op. Je kan het alleen bij een DA halen en kost ongeveer 1.85 euro.
Per zakje kan je 200 cc aanmaken en het is 24 uur houdbaar (aangemaakt).

Volgens mij is het vrij onbekend hier op het forum want je leest het weinig. Terwijl het erg goed is om een kat aan te sterken. Zowel mijn vorige kat als een fret heeft het tijdelijk gehad en ik heb er goede ervaringen mee.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Dank je voor de tip en ik zal het onthouden want op dit moment is het niet nodig, ze eet weer nog niet als vanouds maar ik vind het genoeg.
Gisteren was een goede dag, ze was lekker rustig heeft heel veel geslapen en niet gespuugd dus ik was helemaal blij maar vanmorgen vroeg begon ze weer onrustig te worden en heeft ook weer een paar keer gespuugd. Ik heb verschillende voeren neer gezet maar dat moest ze niet, maar ik trok een nieuw zakje Sheba voer open en dat heeft ze opgegeten(niet helemaal hoor :grin: ) en zit nu lekker op de vensterbank naar buiten te kijken.
Ik hoop een ding dat ze nog meer aansterkt want ik moet zelf as woensdag opgenomen worden ivm een operatie, als alles goed gaat dan ben ik s`avonds weer thuis maar als ik moet blijven heb ik een probleem.

groetjes van Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Zo te lezen gaat het al iets beter, maar door het spugen wordt de werking van de schildklierpil helaas ook minder (omdat die dan ook gedeeltelijk kan meekomen aangezien het nog niet verteerd is). Naar van je operatie, ik wens jou en je katje dan ook veel sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

Bedankt :smile:
Vandaag was weer iets minder, maar de vis die ik gekookt had bleef er gelukkig in en ze heeft behoorlijk gegeten. Alleen nu is ze weer vreselijk aan het likken en daar krijgt ze weer veel door naar binnen en ja dat moet er toch weer uit. Weet jij hoe ik dit kan oplossen?

groetjes van Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schildklier

Bericht door Sandra W »

Die haren moeten er toch uit, dat is helaas niet te voorkomen. Je kunt wel wat antihaarbalpasta geven, want dat verteert ook een hoop haren in de maag, maar ik zou in dit stadium erg voorzichtig zijn met wat je haar geeft, want haar balans is nog erg wankel. Kijk dus even goed wat er dan gebeurt als je een klein likje geeft. Gelukkig vinden heel veel katten het heerlijk, maar als dit niet zo is maak er dan maar geen worsteling van.

Wat zegt jouw dierenarts eigenlijk van dit alles? De meeste katten stabiliseren namelijk een stuk sneller en wellicht wordt het toch tijd voor een behandeling van de dierenarts, zoals een misselijkheidsremmende injectie.

groeten,
Sandra
Plaats reactie