Schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Schildklier

Bericht door sassabootje »

De DA zegt er niet zo heel veel over alleen dat het lichaam moet wennen en als ik vragen heb dat ik maar even moet bellen of langskomen.
Maar we hebben nu weer een goede nacht en ochtend, ze heeft meer dan de helft van een blikje gourmet op en daar had ik een beetje van die pasta door heen gedaan en ze heeft net goed gepoept :grin: ze moest er helemaal zachtjes van miauwen. De pasta zo geven lukt niet, ze ruiken eraan en halen hun neus ervoor op het is me in het verleden een keer gelukt. Ik heb de anti haarbal pasta van Sanal, eerst had ik de lax a past van de DA.

groetjes en een fijn weekend
Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

kater Enzo heeft :?: hoogstwaarschijnlijk een te hard werkende schildklier, volgende week weten we meer :!: .
ben me aan het inlezen over behandelingen op het gebied van medicijnen en/of operaties.

wie heeft er ervaring met een operatie met radio-actief jodium? en waar?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

yess, vandaag naar de da geweest en alle verschijnselen van een éénzijdig vergrote schildklier (goed aardige tumor) en met 6 lentes is hij daarvoor aan de vroege/jonge kant.
wat me opviel is dat er vrij veel 'klachten' samenhangen met een te hard werkende schildklier, ik had een klein rijtje en die werden vrijwel allemaal afgedaan als 'verband houdend met'.

wij kiezen niet voor een behandeling met radio-actief jodium, ook al niet omdat dit missch over een jaar maar zeker nu niet in Utrecht kan, Enzo daarvoor twee weken (als radio-actieve bron: geeft ie dan licht?) in quarantaine moet en omdat dit bere kostbaar is.
deze da heeft me de operatie voorgedaan en uitgelegd waarop je als chirurg zoal moet letten en ook toegelicht hoe dat kan worden opgelost (bv opereren onder een vergrootglas en heel goed op de bij schildklieren letten, die moeten behouden blijven, zeker aan één kant). het is nog niet duidelijk of het tweezijdig is.
het is zeker weten geen kwestie van de schildklier er ff uitwippen!

woensdag komt de uitslag T4 van het bloedonderzoek en dan kan de operatie worden gepland. met een maand is het denk ik allemaal achter de rug en krijg ik eindelijk een rustige, groots uitgroeiende Enzo-kater.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Schildklier

Bericht door Cari »

Lijkt me een goed besluit, gezien zijn leeftijd. Dan kan hij op een gezonde manier rustig een oude man worden :pdtold: Een te snel werkende schildklier is slopend, met name voor 't hart en daar worden ze niet oud mee. Maar 'groots uitgroeiend' .... hij gaat toch niet meer groeien :shock: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

Jahààà en dat is m geraaien ook. t is nu echt een grijs gratenpakhuis, weegt net 4 kg.
Moet een gespierde, vlezige trotse kater worden,
die makkelijk rechtopstaand zijn voorpoten op de aanrechtrand legt als ie naast je staat (joehoe Aphrodite .....Loek ......)
Als ik hem nu wil knuffelen grijp ik in een knokige bottenconstructie, hij heeft griezelig ingevallen flanken, een piepdun mager nekje en ik kan alle ribben in zijn borstkas tellen. Heeft de hongerwinter meegemaakt en is in een heel jaar 1 kg aangekomen maar als je de hoeveelheden ziet, die hij verstouwt, als een bootwerker. Ik probeer veel met hem te spelen om te bodybuilden maar hij is snel moe.

Ik was bang dat hij ooit een voorpoot had gebroken die niet goed geheeld was, maar dat was niet zo. Wel waarsch vanaf de geboorte zwak in zijn polsen/enkels.
En het droge blafferige gehoest zou ook te maken kunnen hebben met de overactieve schildklier. En deze da wil één probleem tegelijk aanpakken en dat is missch ook wel verstandig..
Zijn nierwaardes waren nog prima, lever een stuk minder en ik zal e.v. keer vragen of dat met schildklier te maken heeft of met zijn hongerperiode. En hij had lage bloedsuikerwaarde en dat was verbazingwekkend want in de auto supergestresst.

Je hebt gelijk, dit is slecht voor zijn hart en nu ingrijpen leek me de beste oplossing. Bovendien, als ik het één chirurg toevertrouw dan is het wel deze.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Schildklier

Bericht door Cari »

Aha, hij moet van ongeveer zo:

Afbeelding

naar min of meer zo:

Afbeelding ?

Dit is overigens my well beloved Fling :grin:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

helemaal schot in de roos!
wat een heerlijke dikke wangetjes heeft Fling en indd, zelfde beeld met die knokige achterkant.
vacht is op dit moment al beter maar zijn botten steken er toch nog wel tussen uit.

wat heb je die mooi bijgespijkerd en verzorgd en wat een prachtkater en lekkere knuffelbeer is jouw Fling :pdthug: nu!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

waardes waren ernstig verhoogd bij de T4- bepaling en Enzo is woensdag gelijk aan de felimazole gezet. dat moet een paar weken worden volgehouden, eerste week 1 pil per dag, erna twee pillen en dan drie dagen voor de operatie stoppen.
indrukwekkende lijst mogelijke bijwerkingen en contra-indicaties maar Enzo heeft er tot dusver zo te merken nog weinig last van.

heb maar gelijk een operatie-afspraak gemaakt, 12 februari bij Mo's favo chirurg.
niet gekozen voor radioactieve jodium behandeling, waarsch heel erg duur en twee weken eenzame opsluiting en quarantaine en dan krijg ik waarsch een volledig geschuffeld beest terug.. dus dat ga ik hem niet aandoen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Schildklier

Bericht door Cari »

Nog 3 weken dus.... ik :epray: dat het allemaal goed gaat! Spannende tijd ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

Hier maken we ons ook zorgen over onze Ramses.
Hij had schildklierwaarden van 160!, gedroeg zich lethargisch en wou niet eten.
Toen ging hij aan de medicijnen, methimazol, maar hij is er erg allergisch aan: krabben, overgeven, niet eten. De medicatie is gestopt en enkele dagen weer begonnen. Het probleem is dat hij van beide problemen: schildklier en medicijnen, niet gaat eten. In een paar maanden is hij al 1 kg afgevallen! Ik las over het middel: carbimazol, maar woon in Canada en daar hebben ze er nog niet van gehoord. Hij wordt aangemeld voor radioactieve behandeling, maar vrees dat ze hem niet willen accepteren als hij te zwak is. Nu geef ik hem dwangvoeding, maar zie hem met de dag toch vermageren...
Heeft iemand ervaring met carbimazol na allergie aan methimazol?

ok. De mogelijkheid van carbimazol nemen valt af, het is hier niet verkrijgbaar :(
Morgen worden we door het ziekenhuis die de de jodiumbehandeling zal doen gebeld en weten we of hij zelf moet kunnen eten voor die behandeling.
Tot dan: dwangvoeding en elke week medicatie opnieuw verhogen (was gestopt en 1/4 pilletje elke 12 uur terug begonnen). pf. Zo zielig, hij wordt steeds magerder. Ik kan zijn heupbotten voelen :(
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Schildklier

Bericht door DaVinci »

Hallo baasje van Ramses,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt! Hier hebben we net een Felimazole-drama achter de rug. Mijn kat Eusie had een T4 van 55 en kreeg 1x per dag 5 mg Felimazole. Na twee weken ging hij vreselijk overgeven en wilde niet meer eten. Ik ben meteen gestopt en na een week begonnen met dwangvoeren. Nu is hij gelukkig een heel stuk opgeknapt! Ik ga beginnen met een natuurgeneeskundige behandeling. Kijk even op www.huisdierendokter.nl. In het linkermenu even naar beneden scrollen naar schildklier en dan klikken op kat (te snel). Daar kun je ook klantenreacties lezen. Bovendien kun je ook mailen of bellen voor advies. Ik weet niet of ze ook versturen naar Canada, maar anders kan misschien een familielid of vriend of bekende het voor je bestellen en naar je opsturen. Als je toch liever carbimazole wilt gebruiken, is het misschien ook een optie dat het van hier uit naar je wordt opgestuurd? Carbimazole is trouwens ook een mensengeneesmiddel, misschien is het via de apotheek verkrijgbaar?

Als Ramses niet gaat eten, moet je hem wel gaan dwangvoeren hoor. Ik had er in eerste instantie een antipathie tegen, maar toen ik zag hoe snel hij ervan opknapte deed ik het met liefde. Hier doe ik het met A/D van Hills, aanlengen met een beetje water en in een spuitje doen. Ik weet niet of A/D ook verkrijgbaar is in Canada, maar anders kun je ook paté van bijvoorbeeld Gourmet gebruiken.

Heel veel sterkte en een knuffel voor Ramses!
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Schildklier

Bericht door MarjanR »

Oei, Baasje van Ramses. Ik duim dat het toch nog doorgaat, de operatie *duim*
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum allereerst!
dag baasje van Ramses, hier is het zo dat vóór acceptatie voor een ra jodimbehandeling de nieren behoorlijk moeten functioneren.
ik lees in dit topic mezelf terug als erg sceptisch over de ra jodiumbehandeling en dat ben ik ook lange tijd geweest..
in het andere schildkliertopic staat een verslag over zowel Enzo's schildklieroperatie en toen zijn waardes hoog bleven: zijn ra jodiumbehandeling. en in mijn foto-album staan foto's van Enzo over de afgelopen twee jaar en dat is een groot verschil ten goede..
en nu ruim 8 maanden na de jodiumbehandeling is Enzo een (nog steeds) slanke maar al heel veel beter uitziende trotse kater geworden. hij is rustig, eet redelijk, is stukken zwaarder geworden (spier- en ook botmassa) en we zijn denk ik volledig uit de problemen met hem.
en ik ben blij dat het in Nederland op tenminste één plek mogelijk was (Lienden/Betuwe) en dat heb ik ervaren als een prima en erg betrokken club mensen. 4 dagen quarantaine (maandagmiddag brengen en vrijdagmiddag ophalen) en Enzo kwam daar alles behalve geschuffeld vandaan (waar ik erg bang voor was) en had een goeie band met zijn dierenarts daar opgebouwd.
hij had bijzonder veel ectopisch weefsel (dat is tumor zwerfweefsel) en heeft een hogere dosis dan gemiddeld gekregen. hij was ook veruit het jongste dier met de hoogste T4, dat ze daar sinds ze de behandelingen doen, binnen hadden gehad.

het belangrijkste: 6 maanden na de ra jodimbehandeling was zijn T4 met 24 of 27 (uit mijn hoofd) keurig netjes gedaald en ook zijn nierwaardes waren niet noemenswaardig achteruit gegaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

o lieve allemaal,

heel erg bedankt voor de reacties en het medeleven!
Ja,we dwangvoeren hem al een tijdje, met blikjes van de dierenarts, a/d inderdaad, van een ander merk. Het gaat al iets beter dan gisteren, hij verstopt zich nog wel, maar geeft kopjes en spint als je hem aait.
Vandaag belt het ziekenhuis terug die de radioactieve behandeling kan doen.
Ramses' nierwaarden waren helemaal goed. (lever iets verhoogd, maar niet zorgwekkend)
De dierenarts zei dat de radioactieve behandeling het meeste kans biedt op een volledig herstel, en gezien zijn allergie is dat dus het handigste.

Da vinci, ja, ik ga ook even kijken op de website. Nu krijgt Ramses 2 keer per dag 1.25 mg. Dat voeren we elke week op, verdubbelen, tot hij 7.5 mg krijgt. Hij heeft ook antibiotica gekregen, voor het geval hij een infectie krijgt aan zijn opengelikte (rauw) velletje of andere infectie die hem niet doet eten.
Carbimazole is hier niet verkrijgbaar, wellicht ook niet voor mensen. En het dan opsturen vanuit NL zou illegaal zijn. Denk dus dat dat er niet in zit. Stom genoeg verhuizen we in juli weer naar Nederland... Maar daar hebben we nu niets aan. Integendeel, hij moet opgeknapt zijn tegen dan, voor de vliegreis.

Adriana, wat ik me afvroeg, over die behandeling, is de radioactiviteit die een kat nog uitstraalt. Op de website in de kliniek hier in Ontario, staat dat je een maand lang alle kattebak spullen moet bewaren en verzegelen, maar ook dat kinderen (zeker baby's) en borstvoedende moeders wekenlang geen enkel contact mogen hebben met de kat. (ze worden hier gemiddeld 8 dagen opgenomen). Ook niet meer dan een half uur tot een uur contact met de kat (per dag) en altijd handschoenen dragen tot een maand na de behandeling. Laat de realiteit nu zijn dat ik een 6 maand oude baby heb die nog afhankelijk is van moedermelk... Ik wil mijn kind niet in gevaar brengen natuurlijk. Wat waren de voorzorgsmaatregelen die jullie moesten nemen?
(Mijn vriend is wel bereid om een kamer in quarantaine te doen, en alles zelf schoon te maken en zo, maar hij moet eind maart een week naar China voor zijn werk... )
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met Enzo is dat hij volledig is opgeknapt en hij had hoge waardes en veel zoals dat heet ectopisch weefsel. neem daar wel een half jaar tot een jaar voor want het gaat heel langzaam en de eerste paar weken zal ie moe zijn en beetje malaiserig.

je krijgt informatie mee en je moet een verklaring tekenen.
alles hangt af van de dosis die ramses krijgt toegediend. maar je zult niet thuis zijn in millisieverts, halfwaardetijd en becquerellen...
je dierenarts daar zal je zeggen dat hij de eerste tijd niet op bed mag slapen, niet langdurig op schoot mag zitten maar je hoeft hem nu ook weer niet helemaal te isoleren. je kattenbaksteentjes moet je (hier) 3 weken bewaren in afgesloten zakken in berging of kelder. daarna kan het met het huisvuil mee. en je kattenbak moet je verschonen met handschoenen aan, maar dat doe ik toch al ivm even uitsoppen.
en het is missch een voordeel dat ramses 8 etmalen weg blijft; hier was het zo ingedeeld dat de behandeling plaatsvond op dag 2. je zou even moeten vragen wanneer ramses exact behandeld wordt en dan weten ze ook de dosis. maar, hij geeft geen licht hoor!
je hebt inderdaad de pech dat je een erg jong kind in huis hebt, die zijn het meest gevoelig
en verder is de dosis straling ieder etmaal de helft minder dacht ik.
en zolang ramses niet in de kinderwieg slaapt en jullie hem niet opeten, zal het allemaal wel meevallen. toen wij Enzo gingen ophalen kwam hij zittend rond de nek van zijn dierenarts de wachtruimte binnen, ik bedoel maar..
de voorzorgen zijn overzichtelijk en makkelijk uit te voeren en de eerste week is denk ik het meest belangrijk. en je kunt naast hem gaan zitten om hem lekker te knuffelen, dat hoeft niet op schoot. er zijn tal van Amerikaanse websites met uitgebreide en goeie info, zelf even goegelen..

http://blog.877myjuicer.com/antioxidant ... -and-faqs/
en missch nog een tip: mijn katten krijgen als kattengras jonge tarwe. gewoon tarwekorrels uit de ekowinkel zaaien en met een week heb je al een leuk grasveldje. ik las ik dacht op de site van ann wigmore dat tarwegras helpt bij het kwijtraken van straling, naast het feit dat er een heleboel andere erg goeie stofjes: vits/mineralen/enzymen etc inzitten die goed opneembaar zijn. je hebt waarsch nog wel tijd om dat te regelen en Enzo heeft zijn eigen bak tarwegras naar Lienden waar hij behandeld is, meegekregen. je kunt het zelf ook eten, smaakt een beetje zoetig en door de sla merk je het niet eens.

je krijgt niks terug van wat je meegeeft maar ik was zo verschrikkelijk blij dat hij behandeld kon worden dat hij al zijn eigen spulletjes+kattenbak+ruim eten meegekregen heeft om zich daar snel thuis te voelen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie