Schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

Hoi, bedankt voor de uitgebreide reactie.
Het ziekenhuis heeft al gebeld, en belt zo nog terug. Hij kan misschien 19 maart behandeld worden, maar dan moet hij nu van de medicatie af. De dierenarts zei ook dat hij er langer kan blijven tot de risico's voor baby's kleiner zijn, of tot mijn vriend terug is van China (10 dollar per dag, zo'n 7.5 euro, valt mee).
Halfwaardetijden ken ik nog wel, maar de eenheden van straling, daar ben ik niet zo in thuis. De kliniek zei wel dat ze hem 2/3 dosis gaan geven, gezien ze niet weten of zijn nieren het goed doen. Nierfunctie is wel getest (bloed), maar ze zei dat hoge thyroid waarden een nierprobleem kunnen maskeren (in bloedwaarden). Als blijkt dat het niet genoeg was, die 2/3, moet hij nog eens terug komen, wat dan gratis zou zijn.
Zo bellen ze terug, na contact met de dierenarts, om te kijken of hij van de medicatie af kan (dat hij nu enkele dagen een heel lage dosis heeft gehad is niet erg, hoewel liefst 2 weken medicatievrij).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

hebben ze al een scintigrafie gemaakt? daarmee kunnen ze zien hoeveel en waar het ectopisch weefsel zit. er zijn denk ik weinig risico's zolang ze een beetje uit elkaars buurt blijven. met een vliegreis loop je ook de nodige straling op en daar hoor ik nooit iemand over.. zo lange opname en isolatie lijkt me voor ramses niet prettig. ja, hoge schildklierwaardes kunnen de niercijfers flatteren door de opgejaagde doorbloeding van de nieren. weet je wanneer ze weten of het voldoende was? jullie zijn toch maar tijdelijk in Canada?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

Hoi adriana!
We zijn hier in Canada tot eind juli.
Toen gisteren de dierenarts van het ziekenhuis belde, vroeg ik hoe het zat met de antibiotica die hij kreeg. "Antibiotica?" Vroegen ze, "hm. waarvoor?", Kattenkliniek terug gebeld, bleek voor eventuele ontsteking van de lever te zijn. (Hij heeft de atypische vorm van hyperthyroidie, niet eten en lethargisch, ipv tegenovergestelde). Toen zei die dierenarts van het ziekenhuis: daar kunnen ze ook misselijk van zijn, van die antibiotica. Nu zijn we het 1 dag eens vergeten, en hij voelde zich die dag beter. En gisteren moest ik wachten op nieuws van de da om te weten of we verder moesten gaan met die antibiotica, en het ging ook beter met Ramses. Toen gingen we nadenken. En besloten we om hem gisteren avond geen antibiotica pilletje te geven.

om een lang verhaal kort te maken: Hij heeft een beetje kattenmelk gedronken en lapjes kipfilet gegeten, en kwam op bed knuffelen met mij en mijn zoontje!! Hij heeft weer zijn natuurlijke: "het personeel mag me nu aaien" - blik in de ogen! :edance:

Over die scintigrafie, hebben ze nog niet gedaan, de gewone 'cat clinic' mag dat vast niet doen. Dat doen ze wellicht in het ziekenhuis waar ze de behandeling gaan geven.

We houden Ramses zo lang in het ziekenhuis, dat het veilig is voor mijn zoontje en ik Ramses kan verzorgen. Sommige straling gaat ook naar de moedermelk, en dat willen we niet natuurlijk. Ramses komt in ieder geval zo snel mogelijk terug.

Zo fijn dat hij zich beter voelt!! Hopelijk blijft het.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

missch nog een tip, je kunt hem een klein beetje vitamine c geven om zijn conditie nog wat te verbeteren. er is kattenvitamine c maar je kunt ook bij de apotheek een beetje mogelijk ontzuurde vit c-poeder kopen en hem dat proberen in te geven.
ja, katten kunnen zelf vit c maken maar bij malaise wil dat nog wel eens ontoereikend zijn en ze hebben het wel erg nodig. en k denk dat hoe beter Ramses die behandeling ingaat, hoe beter en sneller hij zich herstelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

Hij voelt zich stukken beter, huppelt weer, en zeurt om eten, hoewel hij nog bijna niets wil. Vers vlees eet hij wel al. We geven hem ook een beetje kattenmelk voor kittens, daar zitten alle vitaminen in. En van de dierenarts heeft hij ook een injectie met vanalles gekregen. 19 maart gaat hij naar het ziekenhuis. Hopelijk gaat het daarna veel beter!
Bedankt voor alle tips en steun!
baasjeRamses
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mar 2011 21:06
Locatie: canada

Re: Schildklier

Bericht door baasjeRamses »

Terug bij af.
Hij moest een urinesmonster inleveren voor de behandeling, maar toen is er bloed en bilirubine gevonden in zijn urine, en later in zijn bloed. Niet goed. Hij is nu op de eerste hulp opname tot en met het weekend om zijn lever terug goed te krijgen. Andere problemen zijn nu even nevengeschikt... Arm beest. Maandag moet hij opgenomen worden in het kattenziekenhuis, waar hij al behandeld wordt...
Gelukkig mogen we hem bezoeken.
MoSiri
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:30

Re: Schildklier

Bericht door MoSiri »

Info van de website met bijsluiters, van de bijsluiter van Felimazole:

"De tabletten mogen niet gedeeld worden."

Ik las in de reacties dat men de indruk heeft dat het alleen om verpulveren gaat, dat niet zou mogen, en niet om breken. Maar dat is dus niet zo. :enaughty:

http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#felimazole
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildklier

Bericht door Adriana »

schildkliertabletten mogen niet verpulverd of op een andere manier beschadigd worden, om te voorkomen dat baasjes iets van de werkzame stof binnenkrijgen.
en dat is de enige reden.

schildklierkatten zijn onder meer zo moeilijk in te stellen omdat je gebonden bent aan de vaste hoeveelheden van de middelen felimazole, carba en die andere.
tenzij je het beste met je dier voor hebt, eigenwijs en praktisch bent en je gewoon de juiste hoeveelheid wilt toedienen.
en dat kan s morgens iets meer zijn dan s avonds en bij voorkeur niet/niet de voorgeschreven dosis in één keer maar spreiden!

en dan dus maar knippen of verpulveren.
er gebeurt helemaal niks, zolang je er maar goed voor zorgt dat er geen gruis of anders aan je vingers blijft zitten of iemand de kans loopt om iets van dat middel (via voedsel bv) binnen te krijgen.

felimazole is er dacht ik in twee hoeveelheden en het is zo hard, dat het alleen te verpulveren is. en daarmee loop je dus giga kans dat je katzel te veel binnen krijgt en de bijwerkingen daarvan zijn niet mis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie