Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Lieve greet.

Ik snap je volkomen! Maar echt de thiafeline moet echt even tijd krijgen om zijn werk te doen.
Het is niet niks voor zo'n kattelijfje. Het systeem moet er aan wennen.
Puck had dat precies zo.
Ik zou je toch adviseren om te beginnen met 1 tablet per dag. Ophogen kan dan altijd nog!
Zo kan ebony langzaam wennen. Altijd beter als te beginnen met een te hoge dosering! En ik kan het weten.

Puck was in de 1e maand ook wat timide. Was ik niet gewend ze was immers altijd luidkeels aanwezig haha.

Wat was de t4 nou van ebony?
Gebruikersavatar
gretha
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2016 11:44
Locatie: Rhoon

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door gretha »

Bedankt weer voor je reactie zo fijn iemand te treffen die er ook mee te doen heeft.
Ik zou morgen weer 2 keer moeten gaan geven.
Maar denk dat ik het op 1 keer houd ben bang dat ze anders weer ziek word ,en ja ik ben er volgende week zelf niet.

Als ik terug kom dan weer als het gaat op 2 keer per dag zetten.
Wat haar T4 is zou ik echt niet weten is ook niet verteld.
Wel zei de ,DA dat het nog wel te meten was.

Ze krijgt tabletjes van 2,5 mg.dus eigenlijk met 2 keer 5 mg per dag.

Ja,dat is helemaal waar wat je zegt is best ingrijpend voor dat arme dier en ze is ook niet zo jong meer .

Ik voel mezelf er ook gewoon heel rot door vind het zo zielig.

Bedankt weer voor je lieve reactie.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Je kan gewoon bellen naar de dierenarts. Assistente kan zo in de computer kijken voor je.

Ik begrijp helemaal dat je niet met een gerust gevoel vakantie gaat zo. Als je dochter bij jou in huis wil zitten zou ik dat gewoon doen hoor!

Januari is puck gestart met thiafeline. Heel veel doseringen aangepast omdat de t4 zo schommelde.
2 tabletten is veel te veel voor puck 1 tablet te weinig. Ik zit nu op de middenweg. Ik zie aan haar dat ze zich goed voelt. Eet en drinkt goed. Speelt zo af en toe met haar zusje.

Wanneer is ebony begonnen met de medicatie?
Gebruikersavatar
gretha
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2016 11:44
Locatie: Rhoon

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door gretha »

Ebony is 9 September begonnen met de Thiafeline.
Ik zag dat ze vanmiddag overgegeven had ook heeft ze nog niks gegeten vandaag.
Terwijl ze nu sinds Dinsdag geen Thiafeline slikt.

Ik moet morgen weer starten maar ga ook met 1 tabletje starten.
Hoop echt dat ze zich beter gaat voelen vind het echt zielig.

Toen ze niks gebruikte voelde ze zich volgens mij veel beter.
At uiteraard wel veel.
Ze was ook levendig en kwam bij je kroelen nu wilt ze echt niks.

Bedankt weer voor je reactie.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Verwen haar maar lekker met de hapjes waar ze van houdt.
Wel ff in de gaten houden met dat eten....Want ze houdt de misselijkheid in stand door niet te eten.
Puck heeft een poosje zitac geslikt toen ze in het begin zo misselijk was. Ook had ze ws last van zuurbranden.
Met de zitac at ze beter. Ze kreeg een kwart per dag.
Is het proberen ook waard!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

afgelopen maandag met Enzo bij de da geweest voor bloedonderzoek en seniorencheck.
anaalklieren uitgeknepen en dat vond-ie niet fijn..
maar het is nu voor de broertjes een stuk minder interessant onder zijn staart. Enzo gaat vol in de aanval als Maks daar al te nadrukkelijk aandacht voor heeft en dat vind ik voor Enzo heel sneu, dus moest er wat gebeuren..

bloedwaardes waren over het geheel goed tot zelfs beter..
:cry: met uitzondering van de schildklierwaarde t-4, die weer omhoog kruipt..

2015
Urea (BUN) 9.3--------5.7 - 13.5 mmol/l
Creatinine 133 -------< 168 umol/l
T4 (total T4) 32.2 -----10 - 60 nmol/l

2016
ureum (bun) 11,9 -------5,7 - 13,5
kreatinine 83 -----------< 168
SDMA (EIA) 9------------0 - 14
t4 57,9-----------------10 - 60

en kruipen is beetje zacht uitgedrukt, want een dergelijke toename in een jaar geeft voor volgend jaar een forse overschrijding.
moet nog overleggen met de da maar Enzo gaat maar eens een tijdje aan een kwartje carbimazol.
ik zie snel genoeg of hij daarop aankomt en rustiger wordt en zo'n lage dosis durf ik wel zo te geven.
dan over een paar maanden nog maar weer eens laten checken.

een derde radio jood behandeling zie ik voorlopig niet zitten, al zal ik hierover wel met de da van de Lingehoeve overleggen.

Enzo is een typisch voorbeeld van een kat, waarvan de nierwaardes in de loop van de jaren gestaag wat zijn bijgetrokken want hij zat in het eerste jaar toen hij bij ons was in fase 2 nierfalen. zelfs de SDMA is gezakt.
hij krijgt dagelijks 1/2 keer spuitjedrinken, eet rc natvoer, normale brokjes met paar renal als snoepje en senior natvoer met ipa.
maar hij eet erg weinig, dus is de belasting op zijn nieren ook niet zo groot. hij weegt 4,5 kg en dat is weinig want het is een forse kater.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, inderdaad is Enzo's creatinine bijzonder laag, da's in ieder geval mooi. Zal ook wel komen doordat hij mager is. Jammer van die T4, begrijp dat ook niet zo goed na 2 behandelingen met radioactief jodium?

Bij Gaudí was jaren geleden ook een verhoogde T4 gemeten nadat hij behoorlijk was afgevallen. Dat is toen weer genormaliseerd nadat hij 6 weken SWS tabletjes had gekregen. Volgens de DA kon dat eigenlijk niet, maar Gaudí kwam toen toch geleidelijk weer aan, en moest uiteindelijk aan obesitas dieet omdat hij over de 6 kg woog....

Hopelijk heeft Enzo nu minder last nu Maks z'n neus niet in andermans zaken steekt ;-)

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo is ooit geopereerd en toen is er een formaat kwartelei bij zijn schildklier links weggehaald.
daarna vrolijk in recidive en scintigrafie en eerste ra jodiumbehandeling Lingehoeve.
hij bleek veel zwerfweefsel (ectopisch in de vaktaal) te hebben, wat ook weer produceert.
een aantal jaren later was het weer prijs en toen was eigenlijk de enige optie herhaalde ra jodiumbehandeling.
het neemt nu over de jaren wat langzamer toe, maar ik ben niet blij met die sprong naar 57,9.
dat kan ook een verklaring zijn voor zijn verder verlaagde nierwaardes.. maar is slecht voor zijn hart.

hij reageerde destijds heel slecht op felimazole en ik heb hier nog een royale voorraad carbimazol.
dus gaan we komende tijd beetje vetmesten en bekijken of de waardes daarmee de helft lager worden.
hij eet een aantal dagen niet in de Lingehoeve en ik wil het hem op zijn leeftijd eigenlijk niet aandoen.
zal voor AH (da L'hoeve) wel een verrassing zijn, hij was al een van de weinige dieren die op herhaling kwam.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Ik begrijp je bezorgdheid Adriana… en wat een zorgenkindje Enzo toch blijft.

Bij Pappie hebben we de dosering carbimazol serieus moeten verhogen. Aanvankelijk was hij goed ingesteld op 5mg (2x een half tabletje) maar bij een volgende bloedcheck was het T4 weer te hoog, net zo hoog als bij de vaststelling van de herval toen hij dus nog geen medicatie nam. Dan zijn we naar 2x5mg moeten gaan. Volgende maand opnieuw bloedprikken. Ben benieuwd.
Gelukkig geen bijwerkingen..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door ErikPhilippus »

Adriana schreef:Enzo is ooit geopereerd en toen is er een formaat kwartelei bij zijn schildklier links weggehaald. Daarna vrolijk in recidive en scintigrafie en eerste ra jodiumbehandeling Lingehoeve.
Hij bleek veel zwerfweefsel (ectopisch in de vaktaal) te hebben, wat ook weer produceert.
Enzo is wel een pechvogel - je zou toch denken dat na een operatie en twee jodiumbehandelingen de klus geklaard zou moeten zijn. Had achteraf gezien de dosis hoger moeten zijn misschien? Of wellicht heeft bij Enzo het ectopisch weefsel de neiging om zich snel te delen?

Hoe het ook zij, hopelijk reageert Enzo goed op de carbimazol, en krijgt hij weer wat vlees op de botten.

Groetjes, en kopje voor Enzo van Dalí en Gaudí,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Wat enorm balen dat het nu weer zo snel stijgt bij Enzo :-( Kan me goed voorstellen dat je het nu even niet ziet zitten om hem weer jodiumbehandeling aan te doen.....
Benieuwd wat AH van de lingehoeve ervan zal zeggen...
Sterkte met je zorgenkindje!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
gretha
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2016 11:44
Locatie: Rhoon

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door gretha »

In September is bij Ebony een te snel werkende schildklier waargenomen onmeetbaar.
Ze kreeg Thiafeline 2,5 mg 2 x daags.

Na 4 dagen gebruik werd ze doodziek alsmaar braken dus weer dokter en moest ik paar dagen stoppen.
Het nare was dat ik die week ook op vakantie ging en mijn buurvrouw voor haar zorgde.
Dus eigenlijk liep het gebruik niet goed ze heeft er hooguit 3 tabletjes in gekregen die week.

Ik ben terug gekomen weer begonnen met 2 keer daags de tabletjes maar weer liep het mis weer doodziek.
Weer paar dagen stoppen en ik was zelf ten einde raad dacht ook aan stoppen met de behandeling en maar zien hoe het loopt.

Op advies begonnen met halve tablet per dag 4 weken lang en dat ging goed.
Weer terug en ze was gedaan naar 82 schildklierwaarde.
Toen moest ik 2 x daags halve tablet geven ook 4 weken en dat ging ook goed.
Deze week 1,5 tablet gaan geven en net bloed geprikt en de waarde was 42 dus prima volgens de DA.

Moet met deze dosering doorgaan en over 6 maanden terug tenzij ik het gevoel heb dat het niet goed gaat.
Ze is in totaal nu 300 gr aangekomen en ik hoop dat het zo blijf gaan ben zo blij zeker na alle hobbels in het begin.
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Bram16 »

Hallo allemaal. Mijn bejaarde bram 16 jaar 4 maanden ook te snelle schildklier. Hij werd gek van de jeuk nu gestopt. Zijn twaarde 74.
Heeft de zalf ook de bijwerking jeuk of weet iemand een alternatief? Gr inge
Plaats reactie