Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

T4 van puck was nu 90.
Had het ergens wel verwacht.
Dus 2x 2.5 is teveel en 1x 2.5 net te weinig.
Ga nu beginnen met 1 dag 2 tabletten en dan weer 2 dagen 1 tablet en zo weer verder.
Puck was zo beroerd van 2x 1 tablet de 1e 3 weken.
Hopen dat dit goed gaat.
Fijn weekend allen.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Ff jullie mening.
Half april t4 van 95, dus weer te hoog.
Met angst en beven weer terug naar 2x dus 2.5 mg thiafeline. Ging redelijk behalve die vreselijke jeuk!
Na 3 weken controle t4....12.0.
Van de dierenarts moet ik op 2x dus 2.5mg blijven maar ik merk dat ze het beter doet op 1 dag 1 tablet en 1 dag 2 tabletten. Jeuk is dan ook stukken minder!
Maar dierenarts is het absoluut niet met mij eens maar ik ben lekker eigenwijs.
Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je je gevoel moet volgen. 1 dag 1 en 1 dag 2.
persoonlijk ben ik ook erg eigenwijs ;-)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Rik »

Uh, moet die T4 niet tussen de 15 en 45 liggen? Andere referenties die ik gezien heb zijn 20–42, 19-62. Maar bij allemaal is 12.0 dus onder die referentie. Welke referenties staan er op de uitslag?? Want als dit aan de onderkant of eronder is dan vind ik het een beetje raar dat de DA op dezelfde dosis wil blijven zitten. Of zie ik dan iets over het hoofd? Ik ben natuurlijk geen DA maar dat zou ik wel uitgelegd willen hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Snap niet dat de dierenarts op dezelfde dosering wil blijven zitten want dan blijft de waarde toch omlaag gaan?

Ik zou ook eigenwijs zijn alleen anders dan jij :smile: want bewezen is dus dat 1x daags 2,5 en de andere dag 2x daags 2,5 de T4 doet stijgen. En dat kan op dit moment geen kwaad, maar over een paar maanden wel en dan moet je weer meer gaan geven en zakt het weer te snel en zo blijf je aan de gang. Is ook niet fijn voor de kat.

Ik zou over een maand overstappen op Felimazole. Is wel wat duurder, maar dan heb je veel meer mogelijkheden om het stabiel te krijgen.
En wat zou dan de dosering moeten zijn? Gerekend over twee dagen is 10 mg teveel en 7,5 te weinig. Ik zou dus op de dag dat je maar 1 tablet geeft overgaan op 1x daags 2,5 en 1x daags 1,25.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

@cerna precies!
Ik ga al sowieso overstappen op de felimazole als het doosje thiafeline op is.
En dan inderdaad 1x 1.25 en 1x 2mg per dag.
Dus 3.75 mg per dag.

@rik. De referentie waarde is tussen de 10 en de 60. Zit ze binnen maar ik vind dit aan de lage kant voor een dame van bijna 13. Die mag dan best iets hoger zijn toch?

Zucht het blijft een heel gedoe zo.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

ja, natuurlijk mag ze daar best iets boven zitten.
voor oudere katten worden sowieso wat hogere waardes aangehouden en dat is zeker belangrijk voor het doorspoelen van de nieren!!

sjonge sjonge, daar gaan we weer met zo'n dierenarts.... :-(

lees je goed in, met name in de en dit schildklier-topic(s)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dommeltje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:16

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dommeltje »

Graag sluit ik aan bij deze topic.

Mabel onze dame van 12 jaar is haar hele leven al een grote slanke poes. Nooit is ze echt zwaar geweest. Wegens overmatig spugen en schrik bij ons vanwege haar acute slapheid vorig jaar bij dierenarts geweest. Na onderzoek voor de zekerheid een wormkuur en een inenting voor de misselijkheid, daarna weer naar huis, haar gewicht was toen 3,7 kilo. Nu een jaar later is Mabel echt broodmager. De dierenarts heeft haar onderzocht. Mabel is een poes die altijd heel hard spint, dit maakt het luisteren naar het hartje moeilijk. Toch is het gelukt, Mabel werd afgeleid toen de kraan werd opengedraaid.... En stopte even met spinnen. Haar vacht ziet er goed uit, haar gewicht is slechts 3,1 kilo.
Om zaken te bevestigen en uit te sluiten is er bloedonderzoek gedaan.

Nierwaarden waren goed. Leverwaarden zijn iets verhoogd, maar niet schokkend. Voordat er verder gegaan kan worden was het wachten op de uitslag van de schildklier. Deze uitslag kwam gisteravond. De schildklierwaarden zijn extreem verhoogd, een waarde van 162,2.

Vanmorgen de medicatie opgehaald: Thiafeline 2,5 mg. Starten met 2 x daags 1 tablet en op 2 augustus opnieuw bloedprikken. Hopen dat de medicatie goed aanslaat.

Mabel heeft een 'in-mij-stop-je-geen-tablet'-gedrag. Dus een hele uitdaging. Vanmorgen is het mij gelukt, vraag niet hoe! Mabel is een zachtaardige poes, maar ze liet duidelijk grommend merken dat ze dit niet wil. En met haar tanden wil je geen kennismaken (in 2006 wilde ze via een kantelkiepraam naar buiten, vermoedelijk uitgegleden en blijven hangen aan 1 achterpootje. Het was dat ik thuis was en per toeval haar pootje zag vastgeklemd tussen het raam. Ik davht namelijk dat er een baby aan het huilen was.... Afijn, met grote paniek het dak op en met drie anderen haar weten los te krijgen. Mabel was compleet in paniek en heeft mijn hand openkrabt en gebeten.... Dat wil je niet meemaken, maar de schrik blijft ergens altijd) verhaal weer oppakken betreffende haar schildklier: Uiteindelijk van lieverlede en gemis aan kattensnoepjes haar klein stukje ham gedaan. 3x heeft ze het tabletje uitgespuugd, uiteindelijk er weer in en bekje dichtgehouden. Na even wachten stukje ham voor de neus gehouden waar ze graag naar hapte - tabletje is erin en erin gebleven!

Ik ben voor nu vooral benieuwd hoe ik het tabletje geven makkelijker kan maken, voor mijzelf als voor Mabel. En zijn er zaken qua bijwerkingen waar ik op kan letten. Ik heb geen bijsluiter ontvangen (kan ik natuurlijk opvragen bij d.a.)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Rik »

En laat nou nét die Thiafeline tabletjes zijn die je niet mag delen. Anders kon je ze fijnmalen en door het eten doen. Maar dat mag dus niet bij die Thiafeline :(

Bijsluiter kun je hier vinden:
http://www.astfarma.nl/wp-content/uploa ... 4_def1.pdf
als het gaat om deze verpakking:
http://www.astfarma.nl/product/thiafeline-25-mg/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Het enige schildkliermedicijn wat je mag fijnmaken is Carbimazol, maar dat hebben de meeste dierenartsen niet meer. Via PB naar Adriana kun je misschien achterhalen waar je het kunt bestellen (zie bericht boven jouw bericht).

Ik heb ooit een verwilderde kater gehad bij wie je ook geen tablet naar binnenkreeg, maar in een klein beetje eten werd het zonder probleem naar binnengewerkt. Ze proeven er dus niets van.
Ik hoop dat je weer wat spek op dat magere lijfje krijgt (je zou Hills-AD kunnen proberen, maar dat ligt vrij zwaar op de maag en wanneer ze al snel spuugt, is dat in ieder geval geen goed idee op de nuchtere maag. Ik deelde zo'n blikje altijd in porties en deed ze in boterhamzakjes en daarna in de vriezer)!
Dommeltje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:16

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dommeltje »

Nog maar drie pilletjes verder. Zo als het er nu naar uitziet moet het lukken als ik het pilletje verstop in wat lekkers. Zonder lekkers houdt Mabel haar kaken echt stijf op elkaar.

Heb inmiddels gelezen over de pillenschieter en easypill. Eerst maar de 'eigen' lekkere dingen blijven proberen.

Hill AD hou ik in gedachten. Ze is erg kieskeurig (de andere twee ook, zelfs de aanloop kat is verwend) en weet dat ze het eten nu lekker vindt. De d.a heeft ook aangegeven meer calorierijke voeding te geven als ze slecht eet. Eten doet ze, meermalen per dag. De bak is hier altijd gevuld (met 3 katten wel handig). Alleen natverband krijgen ze individueel in een bakje.... En dan likken ze alleen het vocht ervan af en laten ze het even staan voordat ze verder eten.
Dommeltje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:16

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dommeltje »

Kleine week verder. Met Mabel gaat het op en af.

Inmiddels heeft ze er een kuurtje Emeprid (3x 1 ml) erbij. Ze was zo hevig aan het spugen dat was gewoon eng. Mabel vloog na het spugen echt de hele kamer door. Slijmslierten uit haar bek, paniek in haar ogen en vervolgens in elkaar gedoken te blijven zitten. Na twee dagen Emeprid heeft ze nogeens hevig gespuugd en nu een aantal dagen niet. Gisteren een klein beetje, dit nadat ze wat gras had gegeten. Ik weet dan dat daarna vlot een haarballetje volgt, dat reken ik dan niet mee.

De pilletjes gaan steeds moeilijker. Ze heeft het door en is bijna argwanend als ze een snoepje krijgt. Meermalen floept het pilletje uit haar bek. gelukkig is het nog geen strijd, dan zou te veel stress opleveren voor Mabel.

Komt na het kuurtje het spugen in hevigheid terug, dan zou het ook kunnen zijn dat haar verhoogde leverwaarden een andere oorzaak hebben dan gevolg van haar versnelde schildklier. Wij hopen uiteraard van niet.... Op dit moment ligt ze op de koele tegelvloer lekker te slapen.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Hier 2x daags schildkliermedicatie.
Het laatste jaar doe ik het in een mespuntje smeerkaas van het type Vache qui Rit of Kiri en er wordt al gebedeld als ik het nog maar aan het klaarmaken ben.
Dommeltje
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:16

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dommeltje »

Dat is een idee smeerkaas, ze is er dol op. Alleen twijfel ik i.v.m. mogelijke slijmvorming. Herken je dit?

Vanavond was het weer mis en heeft Mabel hevig gespuugd en ging angstig in een hoekje zitten met wazige tranende oogjes. Het drankje vindt ze niets, wel laat ze het toe.
Het tabletje in de Vitakraft ging er vanavond gelukkig goed in.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Dommeltje schreef:Dat is een idee smeerkaas, ze is er dol op. Alleen twijfel ik i.v.m. mogelijke slijmvorming. Herken je dit?
..veel katten en zeker ook mensen zijn lactose-intolerant. slijmvorming, soms rochelend hoesten, traanogen..
gelukkig gaat het met een beetje vitakraft vlot naar binnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie