Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Dajo72
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:55

Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dajo72 »

Hallo,

Ik heb me vandaag op deze site aangemeld. IK ben een vrouw van 36 jaar en heb een kater Tommie van 12,5 jaar oud. Tommie is altijd een flinke kat geweest en tot een paar maanden geleden woog hij ongeveer 8 kilo. Eten is altijd zijn hobby geweest maar de laatste maanden at hij echt veel. Hij zeurde ook ontzettend om eten. Was constant aan het miauwen. Ondanks het vele eten viel hij kilo's af. Afgelopen week zijn we met hem naar de dierenarts gegaan. Was zelf bang dat hij suiker zou hebben. De dierenarts had zelf het vermoeden dat er iets met de schildklier aan de hand was. Er is bloed geprikt bij hem. Diabetes was al uitgesloten....( gelukkig!) Deze waarde was oke. Maar de leverwaardes waren zo hoog dat het niet te meten was. De schildklier waarde moest opgestuurd worden. Daar krijg ik a.s. dinsdag ( 6 jan) de uitslag van. Nu zou het kunnen doordat de schildklierwaardes te hoog zijn dat daardoor de leverfuncties niet te meten zijn. Als het aan de schildklier ligt zou dit goed te behandelen zijn met medicatie. Als dit goed zou zijn ingesteld is er kans dat de leverwaardes wel weer te meten zijn. Dus dan zou dit samen hangen met elkaar. Is dit niet het geval dan is er ( ook) iets in de lever aan de hand. Dat kan tussen een onsteking zijn tot een tumor zijn. HEt kan natuurlij ook zijn dat de schildklier oke is maar alleen iets met de lever. Dus afwachten........

Heeft iemand ervaringen met schildklieraandoeningen bij katers?

Gr Dajo72
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: MIjn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Sandra W »

Ik heb wel wat ervaring opgedaan met twee katers met schildklierproblemen in het asiel waar ik een aantal jaar geleden werkte. Misschien vindt je het interessant om daar wat meer van te weten, zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt en een beetje weet hoe e.e.a. kan verlopen.

De ene kater, Leroy, kwam al binnen in het asiel als een broodmager beestje met een enorme eetlust en daarvan waren beiden schildklieren zodanig vergroot dat het weghalen van een schildklier niet meer mogelijk was. Deze kat is toen op medicijnen gezet en daar knapte hij goed van op. Zijn honger nam wat af en zijn gewicht nam wat toe. Jammergenoeg heeft hij het na zijn diagnose nog maar een half jaartje volgehouden en is hij helaas in het asiel overleden. Gelukkig had hij verder nergens last van en zeker geen pijn.

De andere kater, Tijger, zagen wij in korte tijd veranderen van een gewone stevige kater in een schim van zichzelf. Dit keer waren we er gelukkig op tijd bij en was er slechts 1 schildklier vergroot. Deze kon operatief verwijderd worden en hij kreeg ook tijdelijk medicijnen. Deze kater is er uiteindelijk helemaal bovenop gekomen en hoefde ook geen medicijnen meer te slikken. Hij heeft ook een nieuw huis gevonden en zover ik weet leeft hij nog steeds (dit speelde ongeveer 2 jaar geleden).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je sterkte in deze moeilijke en onzekere tijden.

groeten,
Sandra
Dajo72
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:55

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dajo72 »

Hoi SAndra,

Bedankt voor je reactie.

Nou ik heb de uitslag ondertussen ook binnen. De bloeduitslag was inderdaad neit in orde. De waarde van schildklier mag tot 75 zijn bij een kat. Als die verhoogd zou zijn is dat meestal tot 120. Mijn kat had een waarde van 167! Dus we moesten meteen met medicatie beginnen. Hij heeft Felimazole 5 mg gekregen. Hiervan moet hij 2 dgs 1 tablet van krijgen. Volgens de dierenarts zou ik over 1 week al verschil moeten merken. In gewicht zou al moeten toenemen en het "gezeur" om eten moet al minder zijn. Na iets langer 1 week had ik totaal niet het idee dat het hielp. Dus ik heb de dierenarts weer gebeld en i.o.m. met hem ben ik in de avond begonnen met 2 tabl. Maar dit heb ik maar 2 dagen gedaan. Omdat de kat opeens minder aan het "zeuren" was om eten en ook had ik het idee dat hij was aan het komen. Ik zag dat omdat ik 2 dagen niet veel bij hem was geweest. Alleen even iedere keer naar huis om eten te geven. Dus ik blijf nu nog 2 x dgs 1 tablet geven en dat even bekijken .Volgende week moet ik de dierenarts terug bellen hoe het gaat. Als het zich zo voorzet dan heb ik goede hoop! Gelukkig! :grin:

Gr Dajo72
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Sandra W »

Dat klinkt inderdaad hoopgevend, wat heerlijk voor jullie!

Vaak hebben katten inderdaad in het begin een wat hogere dosis nodig en stabiliseren dan vervolgens naar 2 keer per dag 1 tablet en soms zelfs daarna naar 1 keer per dag 1 tablet, dus waarschijnlijk zit je met deze dosis wel goed (maar ik ben natuurlijk geen dierenarts).

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de voortgang.

groeten,
Sandra
Dajo72
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:55

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dajo72 »

Hallo,

Nou het gaat hier op dit momnet prima. Hij is in gewicht aangekomen. Je voelt weer vlees i.p.v botten. Het mauwen is over het algemeen minder. Hij legt zich meestal na het eten rustig op zijn plekje..Soms ( vooral in de avonduren) kan hij wel nog erg mauwen, maar ik denk dat het ook komt doordat het een gewoonte is geworden als ik de keuken sta dat hij denkt....daar valt wat te krijgen...terwijl hij wel al wat heeft gehad. Maar dat is nog maar heel af en toe. Hij eet het eten nu ook niet in een keer op....hij doet er soms 2 keer over. Brokken eet hij ook een stuk minder. Dus al met al gaat het prima. Ik zit nog steeds op 2 tabl. per dag. (1 ochtend en 1 avond.) In het begin ging het met de tabl. innemen heel goed. Onder het voer at die net asl het vlees heel gulzig de tabl. mee op. Nu merk ik dat de tablet wel eens blijft liggen of dat die hem eruit gooit. Ik maal ze dus nu. ( mag officieeel niet) maar hij heeft alles in de gaten dus dat is de enige oplossing. Hope dna t eht zo blijft doorgaan. Het is weer oude dikkke Tommie aan het worden!

Gr Dajo72
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Sandra W »

Fijn dat het al weer zoveel beter gaat en verpulveren mag best hoor (deed ik ook altijd zonder problemen ;-)). Je zou het pilletje ook nog op kunnen lossen in wat wat en dan door het blikvoer mengen.

groeten,
Sandra
Thee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 20:31

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Thee »

2 van mijn 4 katten hadden een te snel werkende schildklier. Het is een oudedagkwaal bij katten. Mijn oudste, verleden maand heb ik hem moeten laten inslapen (niet vanwege zijn schildklier), was voor een radio actieve behandeling in Gent geweest. Hij reageerde niet goed op de Felimazole en werd er duf en misselijk van. Dit is kan een van de bijwerkingen van die pillen zijn , vooral als je een hogere doses ervan geeft. Het schildklier probleem was helemaal over hierna en hij had geen medicijnen meer nodig. Mijn andere kat doet het goed op de pilletjes en heeft tot nu toe maar 1 pilletje van 2.5 mg nodig per dag.

De Felimazolepilletjes mag je absoluut niet verpulveren of doorbreken omdat de pil gedurende 24 uur steeds iets van zijn werkenzame stof afgeeft. De dierenarts moet om de paar maanden controleren door middel van een bloedonderzoek hoe de schildklierwaarde is met de medicijnen. Zelf mag je dus de dosering niet zomaar wijzigen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Thee@ welkom op het Forum
k lees dat jij met één van je katten in Gent bent geweest voor een behandeling met radio-actief jodium.
kun je daar ons iets meer over vertellen?
begrijp dat Felimazole (2x pilletje per dag) versuffend werkte en dat is één van de vele bijwerkingen weet ik inmiddels.
waar ik benieuwd naar ben is de lengte van de quarantaine-periode en een indicatie van de kosten.

wij hebben hier ook zo'n tiepje maar Enzo wordt vrijdag 7, dus vrij jong nog.
had erg hoge T4-waarde en heel snelle hartslag, dus al te lang wachten met ingrijpen is ook nog slecht voor zijn hart.
op de bijsluiter staat indd dat je Felimazole niet mag verpulveren en dat je goed je handen moet wassen na aanraken.
Enzo wordt vrijdag geopereerd en mij zijn alle mitsen en maren van een operatie uitgelegd.
die operatie gebeurt onder een vergrootglas en het is belangrijk dat de bijschildklieren gespaard blijven.
je hebt daar een ervaren chirurg voor nodig die goed is in gepriegel.
er kan tumorweefsel achterblijven en weer uitgroeien en dat kan opnieuw klachten geven,
maar we hebben gekozen voor een operatie omdat ik twee weken afzondering voor dit dier op dit moment niet zie zitten.

mocht het over een aantal jaren mis gaan dan zijn we een stuk verder in de tijd en dan hebben ze in Utrecht wellicht hun vergunning weer terug.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Thee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 20:31

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Thee »

Voor Adriana,

Mijn beide katten gingen inderdaad veel overgeven bij een hogere doses Felimazole en mijn oudste krapte zijn oren tot bloedens toe kapot als bijwerking van die pillen, hij was zichzelf echt aan het verminken! (staat ook in bijsluiter dat dit kan). Vreselijk zielig en ik was ten einde raad.
Ik moest zodoende stoppen met de pillen. Van een operatie hoor je vaak dat het resultaat maar tijdelijk is, maar dat ligt ook aan de plek waar het overtollige weefsel ligt. Met die kat dus naar Gent gegaan voor een radio actieve behandeling. Mijn tweede kat heeft maar een hele kleine doses Felimazole nu en zolang dat goed gaat houd ik hem hierop. Hij heeft nl ook slechte nieren en dan kunnen de nieren acheruit gaan als de schildklier beter gaat.

Ik kan je echt aanraden om een radio actieve behandeling te laten doen. Het kost wat maar werkt heel goed. Maar je kat moet verder wel in goede conditie zijn en zijn nieren mogen niet te slecht zijn, anders wordt hij na die behandeling ziek van zijn nieren. Het zijn overigens allemaal oudjes die er zitten voor een ra behandeling.

Bij mijn kat ging het als volgt in 2008:

Voor de behandeling moet je een volledig bloedonderzoek laten doen van je kat want ze willen een goed beeld van de gezondheid van je kat hebben. Op maandag brengen en dan doen ze een scan om te zien waar het weefsel zit en hoeveel jood hij nodig heeft (onder verdoving in principe. Als het hartje niet helemaal ok is kijkt er eerst een cardioloog naar en dan komt er ongeveer 50 euro bij. Veel schildklierpatientjes hebben hartproblemen die na de behandeling weer een stuk opknappen). Mijn kat had geen verdoving nodig want de dierenarts (een alleraardigste en diervriendelijke jonge vrouw, ik heb alleen maar lof voor haar) kriebelde hem achter zijn oor en zodoende bleef hij rustig onder de scan liggen. Dan krijgt hij een infuus aan zijn pootje met het radio actieve jodium. Daarna is hij dan enigszins radio actief en zodoende houden ze hem dan in een aparte ruimte geisoleerd. Hij krijgt dan een aparte verzorger en zelf loopt de dierenarts ook geregeld langs. De dagen erna controleren ze de straling steeds en wordt hij goed in de gaten gehouden. De radio activiteit raakt hij langzamerhand, vooral de eerste dagen via de urine en ontlasting kwijt. Dat is de reden waarom hij een paar dagen in de kliniek moet blijven. Als het allemaal goed gaat mag hij dan op vrijdag weer naar huis. Zo ging het met mijn kat in ieder geval. Normaal gesproken is het schildklierprobleem verholpen, bij 90 % van de katten! In een heel enkel geval is een tweede behandeling nodig en het kan ook heel soms voorkomen dat de schildklier te langzaam gaat werken. Dit is minder erg dan te snel in ieder geval.

Thuis moet je de eerste 2 weken de kat niet te veel aanhalen en nog een aantal maatregelen nemen en je moet niet zwanger zijn of kleine kinderen hebben en het grit moet je 3 maanden opslaan want dit zou nog radioactiviteit kunnen bevatten. Ik mocht bij de stort zelf de zakken komen brengen na overleg. Je krijgt heel veel info over wat je wel en niet moet. Het zijn meer voorzorgsmaatregelen.

In 2008 kostte de behandeling mij € 500,- en toen ik in 2009 voor mijn andere kat informeerde was het iets duurder geworden, nl €540,-, misschien dit jaar mog iets duurder? Dit geldt dan voor de scan en de behandeling en de opname,er kan dus eventueel wat bij komen als er meer onderzoek nodig is. Ik heb heel veel contact per mail gehad met de dierenarts en kon altijd bij haar terecht met al mijn vragen. Helaas is die kat pas overleden aan waarschijnllijk een hersentumor, maar hij heeft 1,5 jaar profijt gehad van de behandeling.

Ik heb laatst geinformeerd of die behandeling ook in Utecht kan, maar de bunker waar ze die behandeling gaan doen is nog niet klaar. De scan kan wel, maar daar schiet je niet veel mee op want dan moet je alsnog naar Gent voor de ra-behandeling. In de Lingenhoeve (Betuwe) kan de behandeling ook, maar dan moet hij waarschijnlijk langer blijven en het kost ongeveer het dubbele!!! (900-1100 euro. Ik vrees dat de prijs van Utrecht ook hoger gaat liggen dan in Gent. Bovendien een en al lof voor de dierenfaculteit van Gent.

O ja, na de behandeling zit je wel aan een aantal bloedonderzoeken vast op schildklier en nieren, om te zien of de schildklier weer op peil is. Ik geloof dat het was na 1 maand, na 3 maanden, na een half jaar en dan ieder jaar. Ondertussen blijven ze graag op de hoogte van het verloop.

Als je verder nog vragen hebt Adriana, dan hoor ik het wel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

@Thee, dank je wel voor je heel erg uitgebreide en informatieve antwoord.
geweldig en daar hebben toekomstige schildklierpersoneeltjes ook heel veel aan.
Enzo is vanmorgen heel vroeg geopereerd en ik heb de schildklier+tumor gezien en daar waar de schildklier formaat van een speldenknop heeft en de bijschildklier van een halve speldenknop, had deze schildklier+tumor het formaat van anderhalf maal zo breed als XXXXXXX en ook anderhalf maal zo dik dus verbazingwekkend groot.

het is gelukt de bijschildklier te sparen, dus nu heeft hij aan één kant nog een schildklier, die er goed uitzag plus twee bijschildklieren.
over 10 dagen terug voor controle en opnieuw bloedonderzoek en dan daarna indd. nog wel een paar keer om te zien of alles in orde is gekomen en normale waardes geeft in het bloedonderzoek.
hij is nog steeds erg beroerd en kreeg een temgesic injectie als pijnstilling. mooie inwendige hechting en natuurlijk geen kap maar de ervaring is dat ze van de hechting afblijven, zei de assistente.
we hebben met dit dier gekozen voor een operatie omdat het vrij jong is (vandaag 7 jaar geworden..) en hij heel veel last van verlatingsangst heeft en ik zag een/twee weken quarantaine niet zo zitten.
bovendien hebben we erg goeie ervaringen met deze da/oncoloog/chirurg bij een tumor-operatie van mijn andere kater MoMo.
en stel dat het nog een keer opspeelt, dan kan ik altijd nog kiezen voor behandeling met radio actief jodium.
kheb al meer positieve berichten over Gent gelezen en de prijs valt me heel erg mee.
Gent is heel erg baasvriendelijk en informatief, lees ik ook in jouw verslag en dat is altijd prettig.

wat je schrijft over felimazole kan ik beamen, bij eén tabletje ging het nog maar twee tabletjes per etmaal gaf een apatisch, misselijk, ziek dier, dat indd zijn oren niet met rust kon laten (krabben). daar vanmorgen ook nog even over gepraat en het schijnt heel erg moeilijk te doseren te zijn. gelukkig zijn we daar nu vanaf. de kosten van deze operatie waren ongeveer euro 350,-
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Thee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 20:31

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Thee »

Fijn Adriana, dat de operatie goed verlopen is voor Enzo. Verwen hem maar lekker! Het is voor iedere kat verschillend voor welke behandeling je kiest, dat hangt van verschillende factoren af. Na deze operatie is Enzo in ieder geval voorlopig van zijn schildklierprobleem af geholpen. Veel beterschap voor hem!

Dajo 72, hoe is het ondertussen met Tommie?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniekkorteakkeren.nl ... fault.aspx

ik was nog op zoek naar het schildklier-protocol en kwam deze 'handleiding' tegen met alle aandachtspunten, stappen en kosten,
.. nota bene op de site van mijn eigen dierenarts :roll:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Thee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 20:31

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Thee »

Hoe gaat het nu met Enzo Adriana? Voelt hij zich al beter?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

@Thee, dankje voor je belangstelling. ;-)
Enzo voelde zich uiteindelijk veel slechter na de operatie dan Mo vorig jaar na zijn mastceltumor-operatie.
hij heeft ongeveer 30 uur (+ 8 uur voor de operatie) niet gegeten/gedronken en omdat het zo'n angsthaas is, heb ik dwangdrinken/-voeren, (Enzo heeft geweldig goede nierwaardes), zo lang mogelijk uitgesteld. hij is begonnen met Gourmet-drab van mijn vinger af te likken en dat heb ik twee maal een half uurtje volgehouden en halverwege de tweede keer kwam hij op het idee het schoteltje zelf af te likken.

aan zijn gedrag te zien stond hij stijf van de stress, dorst niet te slapen en was helemaal van slag.
ik heb eetlustbevorder- en eetlust-opwektabletjes in huis maar had grote aarzeling want ik vind dat toch wel grof geschut. zeker als de stofwisseling van je beest zo op zijn kop is gezet met dan bovendien ook nog vieze stofjes van de narcose in zijn lijf. dit gedrag heeft alles te maken met zijn verleden en niet met de operatie.
hij lijkt van voren net een peterbald/sphynx en heeft vanaf zijn keel een prachtige inwendige hechting, foto volgt.
vanaf het tweede etmaal voer ik hem iedere 2 uur (s nachts via de voerautomaat) een kleine hoeveelheid rauw vlees, brokjes en natvoer en dat gaat goed. en wat echinaforce voor zijn weerstand. hij plast en poept al weer zoals normaal, zijn hartslag is een stuk rustiger en je ziet dat hij al in volume toeneemt. maar hij is heel erg moe en slaapt lang en veel.
Mo was/is bang van hem en dat komt goed uit, Enzo is een stuk liever naar Mo bij ziekte dan omgekeerd.

maandag aanstaande moet hij terug voor bloedonderzoek en controle en dan is het een kwestie van de komende jaren goed in de gaten houden of alles rustig blijft.
als/als er zwerfweefsel is blijven zitten dan lopen we de kans op een herhaling, maar dan ben ik er veel eerder bij.
maar ik had de indruk dat de schildklier+tumor één geheel vormden en hoop maar dat weg ook indd weg is. :moved:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Thee
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2010 20:31

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Thee »

Met zo'n zorgzaam baasje als jij Adriana, gaat het vast helemaal goedkomen met Enzo!
Plaats reactie