Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BloemTetsu »

Wat super! Feestje waard.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Sarah207 »

Donderdag ga ik met Moortje weer naar de dierenarts. Ik vermoed dat zij een overactieve schildklier heeft, maar ik ben benieuwd wat jullie daarvan denken.

Moortje geeft dagelijks over. Soms zelfs meerdere keren per dag. Het is soms gal, soms water, soms brokken, soms haarbal, soms half verteerde brokken. Het is dus niet zo dat daar een consequentie in zit.
Toen ik een maand geleden voor de enting bij de dierenarts was, voelde zij een iets vergrootte schildklier. Ze vond dat niet direct alarmerend, maar wel een aandachtspuntje. Zelfde voor een minimaal hartruisje.
Verder miauwt Moor heel veel. Nu is ze pas 6 weken bij ons, dus het kan ook gewoon zijn dat ze sowieso veel miauwt. Dat weet ik natuurlijk niet.
Moortje drinkt heel veel, en ze plast en poept ook veel (denk ik: 2x per dag).

Verder valt ze niet af, integendeel: ze komt juist aan (ze was mager toen we haar kregen). Ze is ook niet onrustig, hyperactief of agressief. Allemaal dingen die wel bij schildklierproblemen horen, begrijp ik.

Ik laat haar sowieso laten nakijken, want dagelijks overgeven is natuurlijk niet goed. Maar ik ben benieuwd wat jullie denken
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BloemTetsu »

Het kan ook duiden op nierproblemen.
Ik had 2 zussen (poezen btw) die beide nier- en schildklierproblemen hadden. Het laatste wiste weer eerst en maanden daarna kwam de nieren boven.
De ene poes was mager en hyperactief en had de hele tijd honger en viel me echt aan als ik met mijn hand bij haar op de grond kwam.
De ander was mollig en niet actief en gaf ook over. Maar wat achteraf dus duiden op schildklierproblemen was dat ze hitsig was. Echt helemaal overgeven aan geaaid worden en vol haar lijf tegen mijn en mijn hand duwen. Ze mauwde ook veel, maar ik weet niet of het extra is.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Rik »

Sarah207 schreef:Verder valt ze niet af, integendeel: ze komt juist aan (ze was mager toen we haar kregen). Ze is ook niet onrustig, hyperactief of agressief. Allemaal dingen die wel bij schildklierproblemen horen, begrijp ik.
En juist bij schildklierproblemen zou je wel afvallen verwachten. (Schildklierproblemen zijn meestal een overactieve schildklier en een te langzaam werkende schildklier komt maar zelden voor bij katten). In het andere geval zou ik eerder denken aan nierproblemen.

Maar ik neem aan dat er een bloedonderzoek gedaan wordt dus daar zal dan wel uitsluitsel over gegeven kunnen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

zonder de gegevens van een algemeen bloedonderzoek met daarbij t-4 (schildklierwaarde) kun je er helemaal niks over zeggen. en zeker wij niet op afstand.
kans is groot dat je alleen maar de zenuwen krijgt als we een aantal dingen gaan roepen.

dus goed laten onderzoeken en bloed laten afnemen, tenzij de dierenarts gelijk vindt wat de oorzaak van het dagelijks overgeven is. want dat moet wel worden bekeken en is niet goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:T4 (total T4) 32.2 10 - 60 nmol/l
hij is intussen 11 jaar en zou hij misschien de komende jaren stabiel blijven?
ok, ieder jaar een keertje bloed afnemen maar verder geen witte jassen meer, hè Enzo?
dat was 15 april vorig jaar.
de laatste paar maanden vertoont Enzo weer het schildklier-gedrag:
vaker overgeven, tegen koude ruit aanliggen, niet vet te mesten en onrustig.
en weer op weg naar gratenpakhuis-uiterlijk.

heel voorzichtig begonnen met kabouterdosis carbimazol en hij reageerde daar heel snel op. dat bevestigde mijn vermoeden.
gisteren na een stopperiode van 50 uur naar da om bloed af te nemen.
die belde voor alle zekerheid eerst naar de Vetmed dierenarts in Duitsland om te horen of dat de waardes nog zou beinvloeden en jawel!
de halfwaarde tijd van carbimazol is 5 uur maar het beinvloedt de ?serumniveaus veel langer.
dat zou dus geen schone t-4 waarde geworden zijn.. dus volgende week in de herhaling..

ook gesprek gehad over vervolg want Enzo blijkt fanatieke recidivist.
hij mist al één van de twee schildklieren dus operatie, mocht het in de schildklier zitten, zit er niet in.
maar het zal wel weer zwerfweefsel zijn en dat is niet te opereren.
en hij blijft dat blijkbaar vormen, dus is ra jodium behandeling nooit afdoende...........

en dan is de vraag hoe behandelen, waarmee en hoe verder..?
vorige keer bij de beslissing voor de tweede ra jodium behandeling dacht ik: liever snel ingrijpen, dan hoeft er nog weinig te worden opgeruimd en dat zal dan wel afdoende zijn.
en dat is van mij dus een verkeerde inschatting geweest.

daar uitgebreid met de da over gesproken en Enzo en waarschijnlijk vele andere katzels blijven dat (doorgaans goedaardige) tumorweefsel gewoon aanmaken. dat geeft waarschijnlijk levenslang problemen en zal dus levenslang in de gaten gehouden en behandeld moeten worden. want je kunt dat foute weefsel wel vernietigen maar niet preventief.
de meeste katzels beginnen pas vrij laat met deze hobby, Enzo was een zware en erg jonge klant. die zal zo lang hij leeft dus nog wel klant van de Lingehoeve (voor ra jodiumbehandelingen..) blijven..

volgende week eerst maar een schone t-4 scoren en dan op zoek naar carbimazol..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Arme Enzo dat het blijvend mis is met zijn schildklier. Ik hoop dat hij snel stabiel te krijgen is.

Jammer dat hij maar zo kort "plezier" heeft van de ra-jodiumbehandelingen. Baat heeft is misschien een beter woord.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Maar is het een bezwaar om hem de rest van zijn leven op Carbimazol te houden? Reageert hij er slecht op?
Ik merk bij Cerná niets aan bijwerkingen van Felimazole en ze ziet het goed uit. Ik wist trouwens niet dat je moet stoppen met pillen voordat je bloed laat prikken. Geldt dat voor alle schildkliermedicijnen?

Sterkte met Enzo!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

schildklier is voortschrijdend dus wil je de handel binnen de perken houden zul je regelmatig moeten checken en dan eventueel medicatie ophogen.
maar dat kun je niet grenzeloos doen, ergens zit een max en dat zal voor ieder dier en ieder type schildklier-medicijn anders zijn.
en dan moet je op een andere manier ingrijpen en als het zwerfweefsel betreft heb je maar één optie: ra jodium behandeling.
de meeste katzels beginnen vrij laat en halen dat stadium niet.
Enzo was uit mijn hoofd net 7 toen hij ontspoorde en bovendien een ernstige klant. eerst operatie en dat was niet afdoende. en tussendoor met hem de drama's met felimazole en problemen met de dosering.
zwerfweefsel kun je alleen maar met een scintigrafie zien, vergrote schildklieren kan je da 'voelen'.

ik dacht met de tweede ra jodiumbehandeling dat al het zwerfweefsel was opgeruimd, maar Enzo maakt steeds nieuw aan. misschien doen alle katten dat in min of meerdere mate wel, maar dat weet ik natuurlijk niet..
in het begin zijn Enzo's t-4 waardes nog netjes, zij het dat ze langzaam stijgen en naarmate de tijd vordert en dus ook de hoeveelheid zwerfweefsel, stijgen ze steeds steiler.
dus als het klopt en hij volgende week boven de referentie zit, dan wordt het eerst een tijd carbimazol en afhankelijk van hoe de waardes daarmee uitpakken, te zijner tijd weer Lingehoeve..

nav je vraag: ik weet niet wat de halfwaarde tijd van felimazole is. maar de Duitse dierenarts van Vetmed bevestigde dat het heel veel langer in je systeem blijft zitten. en ik weet het woord daar niet meer voor, serum of bloedspiegel oid..
dat klopt want Enzo is sinds zondagmorgen van de carbimazol af en doet het nog steeds goed. dus het werkt nog steeds maar zal in de loop van de stopweek wel uitgeput raken en dan verschraalt hij weer. en dat gaat vrij snel..
dus als je eerder t-4 laat testen, krijg je een geflatteerd beeld voor t-4 en bv ook voor de nierwaardes..

felimazole werkt anders dan carbimazole, felimazole is het remstofje en carbimazole zet het systeem aan tot het maken van het remstofje. en ik weet dus niet of die stopweek ook voor felimazole geldt en bij bloedonderzoek zou je da dat even moeten navragen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Bedankt!

Ik moet binnenkort weer laten controleren en zal het dan eerst vragen (wanneer het zo is, is het wel vreemd dat ze daar nooit iets van gezegd hebben; ook bij Cochi niet).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

k denk dat de situaties verschillen!

ik heb nu een schone startwaarde nodig en had natuurlijk niet al beetje met carbi moeten beginnen, maar kon het niet langer aanzien en had niet gedacht dat ik een stopweek moest inlassen.
bovendien was ik bang voor een andere kwaal, iets oncologisch en dacht.. als Enzo op carbimazol reageert, dan pfffft.. waarschijnlijk niet en zo en zo..

jij hebt een 'normaal'-waarde nodig, dat wil zeggen de kwaal plus medicatie. in andere woorden: wordt genoeg gedempt om binnen de referentie te blijven..
en als jij mèt medicatie boven de referentie zit dan zal de dosis hoogstwaarschijnlijk aangepast moeten worden.
het hangt per dier helemaal af van hoe voortschrijdend het is en het kan bij jou heel heel erg traag gaan, in tegenstelling tot Enzo, die blijkbaar heel goed is in het aanmaken van fout zwerfweefsel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Hoe vreselijk jammer voor Enzo Adriana!
Moet hij weer langs al die witte jassen passeren..

Binnen een paar maanden ook weer op controle met Pappie… Maar hij was van de eerste keer goed ingesteld op 5mg carbimazol, geen bijwerkingen en doet het goed.
Carbimazol is een voorstadium van methimazole (=thiamazole), en wordt door enzymes omgezet tot die stof. Maar niet alles wordt omgezet, een deel gaat verloren. Remember, 5mg carbi wordt 3mg methi..
Cerna schreef: Ik wist trouwens niet dat je moet stoppen met pillen voordat je bloed laat prikken. Geldt dat voor alle schildkliermedicijnen?
Als je op controle gaat om te weten of je kat nog goed ingesteld is qua medicatie niet natuurlijk. Ik ga ook niet moeten stoppen voor de volgende controle bij Pappie.
Maar bij Enzo moet er nog een diagnose gesteld worden, dat is iets heel anders.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Pfff wat enorm vervelend dat Enzo alweer zo snel recidiveert :-(
Sterkte daar en denk aan jullie!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

gisteren bloed wezen geven met Enzo en woensdag/donderdag weten we meer.
afgelopen week moest hij 'ontgiften', zondagmorgen ben ik gestopt en heeft tot ongeveer donderdag/vrijdag geduurd voordat hij weer schildkliergedrag ging vertonen. dus zo lang blijft het carbimazol-stofje in het bloed zitten..

en dan het traject van instellen....
voor mij is het simpel en ik heb de verschillen nu heel duidelijk gezien. bovendien weet ik wanneer Enzo niet meer eet en wegkruipt en dan is de dosis carbi te hoog. dus begin met kabouterdosis twee maal per etmaal en houd in het ergste geval spuitjevoeren en mirtazapine achter de hand..
en dan is het, is mijn ervaring, een proces van maanden om die t-4 weer naar beneden te krijgen. maar dat was ook de tijd die nodig was om te herstellen van zijn ra jodium-behandeling. da AH bij de Lingehoeve zei dat bloedonderzoek binnen 6 maanden na een behandeling niet zo veel zin had.
zo veel haast hebben we trouwens niet en zijn gedrag verandert al na een paar dagen carbimazol..
dus Bo&Maks... opgelet! Enzo laat zich binnenkort niet meer zo makkelijk van bed jagen..! :pdtbox2:

en verder hebben we nog een ander projectje in gang gezet, scoren van carbimazol. recept meegekregen (en aardig! en dank je wel da!) en ik vermoed dat het 'gewoon' per verpakking gaat. en daarbij voeg je dan een goed contact met je apotheker en een 'verblijfplaats' hapklaar.
die hebben we op een rijtje en mijn gevoel is dat het per verpakking makkelijker is te bestellen dan per 60 stuks of zo.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Ik zou nu eerst de laboresultaten afwachten Adriana.
Toen Pappie hervallen was waren zijn symptomen heel anders dan de eerste keer. Ik vreesde eerder voor zijn nieren vorig jaar, maar nee het was terug die schildklier en dat hadden wij er eerlijkgezegd niet in gezien. Ik moet er wel bijzeggen dat hij in die periode ook gebitsproblemen had wat een invloed had op zijn eetgedrag, die problemen zijn intussen ook verholpen. Maar verder leek niets in zijn gedrag die tweede keer op de eerste keer, behalve dan vermageren. Verder dronk en drinkt hij nu ook nog ontzettend veel, dat had hij de eerste keer helemaal niet.
en dan het traject van instellen....
voor mij is het simpel en ik heb de verschillen nu heel duidelijk gezien. bovendien weet ik wanneer Enzo niet meer eet en wegkruipt en dan is de dosis carbi te hoog. dus begin met kabouterdosis twee maal per etmaal
Maar wat bedoel je met 'en dan is de dosis carbi te hoog'?
Het doel van de medicatie is toch om Enzo euthyroot te krijgen…. Ben je bang voor bijwerkingen, net zoals Enzo met methimazole had? Of ben je bang voor overdosering waardoor zijn T4 te sterk onderdrukt wordt en hij hypo-gedrag zou vertonen? Eerder laag beginnen (dan te hoog) en opbouwen, helemaal akkoord.. maar wat zijn kabouterdosissen dan momenteel voor jou?

De dosis carbi die Pappie nu krijgt (2x2,5mg) is niet hoog (dat is een fractie meer dan 2x1,25mg methimazole), in elk geval lager dan de gemiddelde dosis waarop de meeste schildklierkatten goed ingesteld geraken op carbi . En naar mijn gevoel staat hij nu eerder ondergedoseerd dan overgedoseerd..

Mocht je in afwachting krap zitten met carbi, ik wil je altijd een stripje opsturen om je te depanneren! Of meer als het nodig is en je wat kan wachten. We zijn er toch om mekaar te helpen, niet? ;-)
Plaats reactie