Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

hier is een zucht van verlichting geslaakt want Enzo heeft over het geheel prachtige waardes..!

t-4 schildklier 37,3 (10 - 60) .. uhh :eclap:

urea bun 9,2 (5,7 - 13,5)
crea 107 (< 168)
sdma 12 (0 - 14)
fosfor ip 1,4 (0,8 - 2,2)

dit is de uitleg van sdma van idexx vetmed: is a new test to help evaluate kidney functions. it increases earlier than creatinine in some animals with chronic kidney disease. unlike creatinine, sdma is not impacted by lean body mass.
both sdma and creatinine are within the reference interval which indicates kidney function is likely good. if sdma and/or creatinine is at the upper end of the reference interval, early kidney disease cannot be ruled out.
evaluate a complete urinalysis to confirm there is no other evidence of kidney disease.

zal vanmiddag aan Enzo vragen waar al dat gebalk en geblèr en onrustige gedrag vandaan kwam en ook of hij zo vriendelijk wil zijn behoorlijk aan te komen.
hij is van het siamezen-type dus zal nooit een britten-postuur (sorry bolle..) krijgen maar er mag wel wat meer vlees op die botten..

en verder wat betreft zijn nierwaardes... die hebben zich voorlopig nog niet ontwikkeld de afgelopen 5 jaar van fase 2 acuut nierfalen naar chronisch.. en daar ben ik dus alleen maar heel blij mee..
vreemd was wel bij het lichamelijke onderzoek dat zijn tweede nier nog steeds niet gevoeld kan worden. nu kunnen we daar wel mee leven en met een echo weet je hoe het daar in elkaar zit, maar dat hoeft voor mij helemaal niet met deze waardes.

dit zijn gegevens uit het geriatrische profiel van het duitse lab vetmed. dat geeft een hele riedel aan gegevens en soms kiezen we daar doelbewust voor. het kost wat meer maar je hoeft als er wel iets aan de hand is en nader onderzocht moet worden niet terug voor aanvullend onderzoek.

hij kan dus weer uit de topic schildklier! en artemis heeft gelijk... ;-) en ik moet uitkijken met 'als wat' scenario's en vooruitlopen op en zo en zo en foei dus zeg ik nu tegen mezelf....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Rik »

Dat zijn nog eens mooie waardes :edance:
Moet je nu toch nog met iets van een medicijnen-regime beginnen (na helemaal schoon te zijn) of kan dat voorlopig achterwege blijven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Super dat Enzo zulke mooie bloed-waardes heeft!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Maar kijk eens aan!
Ik ben heel blij voor Enzo en voor jou!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Rik schreef:.. of kan dat voorlopig achterwege blijven?
.. ik ga dagelijks aantekeningen maken en heb binnenkort een heleboel carbimazol over..
en nee, geen medicijnen hihi hi hi, misschien heel klein beetje cholodin binnenkort..

Enzo krijgt al heel lang ongeveer 6 - 8 k/d brokjes per etmaal als snoepje. uiteindelijk kunnen de nieren altijd wel een beetje hulp gebruiken. en verder eet hij nature's best, happy cat nierdieet en wat RC voor zijn gewrichten. en natvoer in de vorm van kip/tonijn met beetje ipa (voor Maks) en we gaan door met spuitjedrinken.

voor mij was dit een absolute verrassing bij deze brokkenpiloot en ik had dit niet eens durven hopen.. zeker niet na al zijn behandelingen (ra jodium) en operaties (schildklier en mondholte), waarbij we de meloxicam altijd wel ver buiten de deur hebben gehouden en voor de minst schadelijke vorm hebben gekozen.
hij heeft geen kiesjes meer dus daar geen ontstekingen maar wordt wat strammer.
heb klein rondedansje met hem gemaakt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Was Enzo dan nu ook effectief afgevallen Adriana? Of was het gewoon een indruk/het uitzicht.

Bij Pappie krijg ik er ook moeilijk nog wat aan, ondanks goed ingesteld en goede eetlust. Dat gewicht blijft stabiel aan de lage kant (en veel minder dan hij ooit gewogen heeft). Volgens de da zou wat dat betreft op zijn leeftijd ook al wat atrofie kunnen spelen, hij is 16. Maar Enzo is nog maar 12 als ik het goed heb..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo wordt deze maand 13, hij was/is graatmager maar het is een grote kat en bij de dierenarts woog hij 5,14 kg.
k durf hem niet te kammen, dus wordt hij geborsteld want er zit bijna geen vlees tussen vacht/huid en botten. vacht ziet er goed uit en is vol en zacht.

het heeft me vandaag heel erg bezig gehouden en in mijn aantekeningen had hij veel verschijnselen van schildklier. tegen koude ruit aanliggen, rusteloos, schichtig bekje en bepaalde ooguitdrukking, afvallen en 1 keer per etmaal voedsel overgeven.
het is een stresskip, erg onzeker, slechte eetreflex, door overmatig wassen last van haarballen, in vlagen erg vermageren, soms wegkruipen.
en hij is heel wisselvallig in zijn behoefte voor aandacht. soms dagen niet en mijdt hij mij (is mijn gevoel) en dan ineens kan hij er geen genoeg van krijgen en moet zeker een half uur gekroeld, geknuffeld worden.
de broertjes gaan heel lief met hem om trouwens, van die kant geen stress.

het gekke was dat hij van die paar kruimels carbimazol helemaal opbloeide, aankwam en in zijn gedrag rustiger en zichtbaarder werd.
in deze situatie mag hij geen carbimazol en denk ik aan destress en cholodin, vaker en veel meer haarbalpasta (gimpet met veel vezels zonder toegevoegde vits etc) en ik ga proberen wat vaker beetje lamsvlees met vet en stukje eidooier opgeleukt met wat haarbalpasta bij hem naar binnen te schuiven.

wens je straks succes met pappie bij je da en hoop op en duim voor een goeie uitslag!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Inge62 »

Wat ontzettend fijn dat Enzo zijn waardes zo goed zijn!
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Adriana bedankt voor je verwijzing naar dit topic! Het koste me wat tijd om alles door te lezen.
Maar wat een mooie waardes van enzo. Ik kan me voorstellen dat je super happy bent!

Ik las in dit topic veel over medicatie en de andere behandelingen.
Mijn puck zit nu 3 weken aan de thiafeline 2.5 mg. Is begonnen met 2 x 1 tablet bij een t4 van 127.
Na nog geen 3 weken gezakt naar 9.
De sloomheid, het overgeven van de haarballen door het overmatig wassen en krabben wijt Ik allemaal aan de thiafeline.

De dierenarts adviseerde de tabletten te halveren. Maar dat ga ik niet doen. Staat niet voor niks in de bijsluiter.
Ik ga annet haar advies opvolgen. 1 dag 1 tablet en 1 dag 2 tabletten.
Maar even afwachten hoe het gaat.
Vandaag niet overgegeven en ook niet veel gekrabd.
Maar prijs de dag niet voor het avond is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

heel fijn dat alle info je verder op weg geholpen heeft.
annet heeft het nodige afgepuzzeld om uiteindelijk goed in te stellen en ik hoop dat haar dosering ook bij jou goed uitpakt.
intussen weet ik dat het een week duurt voordat het rem-stofje uit het bloed is dus is het een kwestie van op goed niveau houden en met de juiste dosis aanvullen.
hoop dat het met thiafeline goed komt en ook heel lang goed blijft gaan!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Nu 2 dagen 1 tablet gegeven van 2.5 mg.
Ivm werken is het erg lastig soms.
Maar madam is nu aardig aan het zeuren in de keuken hihi.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Vanochtend weer met puck bij da geweest voor controle t4.
Da was erg tevreden met Hoe ze eruit zag. Vacht zag er goed verzorgd en glanzend uit en ze was 300 gram aangekomen.
Ben erg blij. Over 2 dagen kan ik de uitslag weer verwachten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

aankomen is een teken dat voedingsstoffen worden opgenomen en het overmatig aangemaakte schildklierhormoon voldoende wordt geremd.
dus t-4 waarde zal aanzienlijk beter zijn en joepie!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

jet80 schreef:Ben ook erg benieuwd naar de t4 van Benjamin.
Overgeven is een Veel voorkomende en vervelende bijwerking van Thiafeline!
Mijn puck is in januari begonnen met thiafeline 2.5 mg 2x dgs.
Bij een t4 van 127. Na nog geen 3 weken gezakt naar 9. Veel te laag dus. Bij zo'n geringe dosering.
Daarom vind ik de dosering voor Benjamin erg hoog!
Maar ja we weten de t4 niet. .

Toevallig vanochtend weer controle t4 gehad. Ben erg benieuwd.
Mijn kat is makkelijk te pillen. Ze krijgt altijd een lekkere beloning na de pil en dat weet ze!
Er is ook nog oorzalf. Is dat een idee om eerst te proberen?
..k ga toch maar verder schrijven in het grotere schildklier-topic want al die losse topics zijn lastig om te volgen..
in dit schildkliertopic vind je een aantal berichten over te hoge en adquate doseringen en hoe je daar creatief mee om kunt gaan.
zoek zelf even op carbimazol oorzalf en je zult zien dat de ervaringen daarmee niet denderend zijn.
huid gaat kapot en moeilijk te doseren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jet80 »

Adriana schreef:aankomen is een teken dat voedingsstoffen worden opgenomen en het overmatig aangemaakte schildklierhormoon voldoende wordt geremd.
dus t-4 waarde zal aanzienlijk beter zijn en joepie!!
ja ben ook echt superblij!
Maar je ziet en merkt het gewoon aan puck dat ze lekker in haar vacht zit.
Plaats reactie