schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gesloten
dartagnan
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2004 19:24

schildklier

Bericht door dartagnan »

ik heb een kat, moragh van 17 jaar oud.
afgelopen donderdag op vrijdag begon ze over te geven en zag er niet echt goed uit.
de hele vrijdag niets gegeten en eind van de middag naar de da toe.
het bleek dat ze last had van haar schildklier en hartruis.
ik zou een woensdag met haar terug komen voor een bloedonderzoek en zou een paar dagen later met medicatie beginnen als het echt de schildklier zou zijn.
zatermorgen liep ze waggelend door het huis heen, kon weinig rust vinden dus meteen de da gebeld.
we konden daar om 12 uur terecht.
er is toen alvast bloed afgenomen en meteen begonnen met medicatie.
gisteren heeft ze wat gegeten en vanaf 18.00 alleen maar kattenmelk gedronken.
ook vandaag niest ze er ook nog bij.
als ze morgen nog niet heeft gegeten ga ik weer met haar naar de da toe maar wie heeft er nog wat tips om haar iets beter in haar vel te krijgen
groetjes helma, 5 katten en 18 caafjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een nare situatie voor jou en je katje! Het is al echt een oudje hè, katten van die leeftijd zijn zo lief en aandoenlijk, maar helaas soms ook echte zorgenkindjes.

Ik maak nu, in het asiel waar ik als vrijwilliger werk, van dichtbij een oud katertje met serieuze schildklierproblemen mee, dus ik kan je daar wel iets over vertellen, wellicht geeft dat iets meer duidelijkheid over wat dit met zich mee brengt.

De kater in kwestie is echt broodmager en ook al at hij veel, toch viel hij alleen maar af. Hij werd natuurlijk onderzocht en bleek schildklierproblemen te hebben. Zijn schildklier kon er helaas niet gedeeltelijk uit, want die was al te ver aangetast (maar als dat wel mogelijk is, zijn ze daarna weer gelijk een stuk gezonder). Hij zit nu voor de rest van zijn leven op medicijnen (oranje kleine pilletjes met "feli" in de naam, de rest is me helaas nu even ontschoten). De docering hiervan is best lastig, dus het duurde even voordat hij de juiste docering had. Nu zit hij een paar maandjes op die medicijnen en is nog steeds broodmager (dat blijft hij ook), maar hij is wel weer heel levendig en blij. Hij krijgt deze medicijnen in wat blikvoer en daarnaast krijgt hij ook brokjes, maar dat eet hij niet graag. Al met al heeft hij nog een heel waardevol leven, dus ik hoop dat dit je een beetje gerust stelt.

In jouw geval denk ik dat het goed is om haar blikvoer te geven, vooral omdat zij niest, want haar neus zit, denk ik, ook vol en als een kat zijn eten niet goed kan ruiken eet ze niet graag. Blikvoer ruikt veel sterker, dus dat zal zij wel ruiken. Als zij niet uit zichzelf eet kun je haar het beste dwangvoeren met wat blikvoer (zonder stukjes) in water. Dit spuit je in de bek met een injectiespuit (zonder naald). Steeds in kleine beetjes. Zo weet je ook gelijk zeker dat de medicijnen (die je fijnstampt) ook binnen komen.

Misschien heeft zij ook antibiotica nodig tegen niesziekte (als dat doorzet), maar dat moet je met je dierenarts bespreken. O ja, als de kat erg mager en wankel is ligt zij vaak prettig in een mandje voor de kachel. Verder wens ik je heel veel sterkte met dit oude poesje!

groetjes,
Sandra
dartagnan
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mei 2004 19:24

Bericht door dartagnan »

ik heb de da gebeld en kreeg te horen dat ik het nog een dagje moest aankijken met het niezen. morgen moet ik zo wie zo toch bellen voor de uitslag.
verder heeft ze iets whiskas junioren brokjes gegeten en haar lievelingsworst: 2 dunne plakjes rookworst. ook heeft ze melk en water gedronken.
ze is iets levendiger dan gisteren, meer beneden geweest en heeft zichzelf weer wat gewassen.
ik heb iets meer hoop gekregen dan gisteren maar we zijn er nog lang niet
groetjes helma, 5 katten en 18 caafjes
Gesloten