neurologische problemen

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

neurologische problemen

Bericht door sandy »

Ik weet niet waar ik het anders neer moet zetten dus maar hier. Sinds vorig jaar eind juli krijgt ons oudje Jessie regelmatig een ''toeval'' de eerste keer was het heftigst, was me kapot geschrokken, ze viel van de bank en begon heftig rondjes te draaien om haar as. Ik besefte eerst niet wat er gebeurde, tilde haar op de bank, en op het moment dat het stopte had ze een hele dikke staart en vloog naar boven naar haar veilige plek. Da kon niks vinden, alleen een kalium tekort, dus supplement. Ze heeft een tijd nodig gehad om hiervan te herstellen, ze heeft het bewust meegemaakt zoals ze elke aanval bewust meemaakt, daar enorm van schrikt en wegkruipt. Voor die tijd heeft ze een paar jaar, in mijn herinnering af en toe een licht schokje in haar koppie gehad, 2 weken voor de aanval lag ze op de bank en het koppie begin lichtjes te schokken, als kleine tikjes en dat stopte toen ik haar aanhaalde en tegen haar praatte. Ze voelt het ook aankomen, andere aanvallen die ze tot februari kreeg waren minder heftig. Ik ben er natuurlijk niet altijd, dus weet ook niet of er dan iets gebeurt. Ik ben in augustus begonnen met nervous system support, ze krijgt hierbij pulmitranq voor astma en geria comfort, waar ze enorm van opknapte. Was gestopt met nss en de volgende aanval was weer erg hevig. Of de pillen het iets in de hand houden weet ik niet, ben wel weer begonnen. Ze heeft tijdje terug iets raars gehad dat het leek of ze even blind was, of zodanig van de wereld dat het zo leek. Ze was ineens volledig afwezig, reageerde nergens op, liep weg een stuk ging zitten en zat rond te kijken, alsof ze niet begreep waarom ze niks zag oid? Ze kwam terug lopen, struikelde over een speeltje die ze dus niet zag en ging liggen. Eenmaal weer in haar mandje kwam ze er langzaam weer van bij. Ik heb echt het idee dat ze even niks meer zag. dit is 1 keer gebeurt. Ze heeft regelmatig lichte schokjes, ik probeer haar zoveel mogelijk stressvrij te houden omdat dit een trigger kan zijn. Denk dat ze de dag dat ik zelf in zh moest zijn ook een aanval heeft gehad, ze was extreem alert toen we thuiskwamen, angstig, heb haar bach rescue gegeven, ze kreeg een lichte aanval erop, dan trilt haar hele lichaam, is de controle kwijt maar kan wel lopen, zei het wankelend, om weg te kruipen in haar huisje. Ik blijf het doodeng vinden. Ze blijft lichte tremors houden, soms rustig dan weer dat knipperen met dr oogjes en lichtjes trillen met koppie. Soms even een lichte samentrekkende schok door het lijf of alleen een schokje door een pootje. De da weet het ook niet, epilepsie kan niet, want ze maakt het volledig bewust mee, secundair is uitgesloten, ze heeft het bijna een jaar al, alle waardes waren voor een kat van 16 perfect. Een scan overwogen maar in overleg met da vanaf gezien, wegens haar enorme angst en traumas, wat zou kunnen inhouden dat ze er gewoon in blijft als we dat hadden gedaan. Lang verhaal maar wil zo duidelijk mogelijk zijn, ik weet dat een oorzaak vaak niet gevonden word omdat het neurologisch is, maar mischien weet iemand wat symptomen kan verlichten. Heel af en toe trekt ze ook met haar rug, heeft obessieve handelingen zoals aan dr pootjes bijten, voorpootjes zijn soms kaal aan achterkant. Ik wijt het aan een beschadiging in de hersenen door de regelmatige toevallen. Weet het anders ook niet..ze is onze laatste van 4 en moet er nog even niet aan denken dat zij ook gaat.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: neurologische problemen

Bericht door Rik »

Ze is al behoorlijk die de molen gegaan. Ik neem aan dat bloed ook wel onderzocht zal zijn. Is de bloeddruk ook wel eens gemeten??
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Toen ze de eerste aanval gehad had, dat was ook de meest heftige, hebben ze alles nagekeken, uitgebreid bloedonderzoek gedaan. En alleen een kaliumtekort kwam daaruit. Voor haar leeftijd zijn de andere waardes prachtig. Een paar maanden tot het op was gesupplementeerd, naast de sensipharm medicatie. Maar het maakte voor de toevallen niet uit. Zou weer bloedonderzoek moeten doen om te kijken of het kaliumtekort was opgelost. Maar Jessie in een korf krijgen is op z'n zachtst gezegd een drama. Ze krijgt ook B complex, voor het zenuwstelsel. Die vergeet ik tegenwoordig nog wel is. Bloeddruk hebben ze niet gedaan toen. Stom van mij dat ik daar pas op kwam toen we haar weer thuis hadden. Kalium en natrium zijn van invloed op de bloeddruk tenslotte. Nazorg is er niet, als ik zelf niet steeds zoek en advies vraag hoor je ook niks van ze. Helaas een euvel van veel dierenartsen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Nou na vandaag weer een aanval, waarbij ze ook in paniek raakte en niet wist waar zecmoest schuilen, kon ik haar oppakken en in de korf zetten. Iets wat normaal niet gaat bij haar tenzij ik zelf in het ziekenhuis terecht wil komen. Ik heb gevraagd om een uitgebreid bloedonderzoek en een bloeddrukmeting. Iets wat ik toen al had moeten vragen, maar ze was al thuis en zwaar gestresst. Het blijkt nu dus dat haar bloeddruk ernstig verhoogd is, rondde 220, en die zakte in de loop van de dag ook niet. Dus ze krijgt nu amlopidine en kijken of dat de toevallen en andere rarigheden oplost. Bijnaeen jaar ellende wat met 1 pil wellicht opgelost kan worden…
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: neurologische problemen

Bericht door Anne »

Zou mooi zijn als het nu betert door de medicatie
Sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: neurologische problemen

Bericht door Rik »

Hopelijk gaat die bloeddruk ook echt naar beneden met de amlodipine. Gelukkig hadden ze bij Bowy* na haar aanval gelijk de bloeddruk gemeten (die toen niet te meten boven de 300+ lag) maar bij haar was op 18 jarige leeftijd de nieren ook al slechter geworden. En slechtere nieren geeft weer hoger bloeddruk en andersom (cycluswerking). Bloeddruk hebben we bij haar nooit onder de 200 gekregen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Dank je Anne. Ik hoop het ook, ze is dan wel bijna 17 maar we willen haar nog wel even bij ons hebben.
Jes dr waardes zijn allemaal perfect, mn dierenarts zei zelfs perfecter kan haast niet, beter als vorig jaar. Al vermoed ik wel schade in de hersenen, de tijd zal dat moeten uitwijzen, het is verbazend dat er verder geen schade is na bijna een jaar.
Pas vanacht kwam ze weer voor haar knuffel, ze ligt nu in haar huisje al sinds een uur of 5 vanacht. Ze is een beetje wankel merk ik en loopt een beetje mank. Mischien door de behandeling daar met het hele dag meten. Ze zullen dat pootje wel hebben gebruikt, ze loopt al slecht met doorgezakte voetjes, en dat voetje is nog het beste.
Is Bowie nog bij jullie?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: neurologische problemen

Bericht door Rik »

Bowy* kreeg in 2014 op 18 jaar haar aanval (tia). Daarna dus constatering te hoge bloeddruk en nierfalen. Ik heb haar daarna nog twee jaar goed kunnen houden maar een paar dagen na haar 20e verjaardag (in april 2016) kreeg ze toch een dusdanige dip dat ik afscheid van haar moest nemen.

Met de max. dosis Amlodipine (en Semintra voor de nieren) kregen we de bloeddruk wel wat omlaag tot boven de 200 (220 geloof ik) maar dan stond er nog steeds een behoorlijke druk op de al slechte nieren van haar. De kleine dipjes (eetstakingen/misselijkheid e.d.) die ze heeft gehad hadden dan ook meer met de nieren te maken dan met de bloeddruk. Ze heeft gelukkig na die ene aanval ook nooit meer aanvallen gehad. Ze heeft alleen de week na de aanval met een scheef koppie gelopen en de eerste nacht erna had ze wat mini aanvaltjes met kop op de grond en rondjes draaien.

Ik was eigenlijk verbaasd dat ze bij Jessie niet gelijk de bloeddruk gemeten hebben in het begin. Zeker bij een kat van 16 zou je dat toch verwachten (maar misschien komt dat door mijn ervaring met Bowy). Het is wel fijn dat de nieren nog redelijk goed zijn. Hopelijk zijn de ergste aanvallen straks afgelopen en kan ze nog een beetje tijd mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Sorry Bowy 😉 fijn dat ze nog die tijd heeft gehad. Ik kan mezelf nog steeds wel voor mn kop slaan dat ik na de eerste zware aanval niet gelijk een bloeddrukmeting had gevraagd. Jessie is een ernstige probleemkat met in de korf doen, dus ik wilde dat haar niet weer aandoen om ze te moeten vangen. Nog wel is overleg gehad over wat het kon zijn, supplementen gaan geven die niks uithaalden, de opvolgende aanvallen tot voor kort wat korter en minder hevig, maar voor haar heel erg beangstigend. Voor mij ook, ik ben zeker na zo’n aanval extreem alert en krijg de zenuwen als ik iets merk. Ze krauwt echt heel diep in haar oortjes als er iets zit te werken, dat is waarschijnlijk door de oplopende druk in het koppie/hoofdpijn. Ik moet nu wel nagaan of ze bij de amlodipine haar andere supplementen mag hebben. Het zijn kruidenpillen op basis van traditionele chinese geneeskunde, en met name de geria comfort doet haar veel goed. En de pulmitranq voor haar longen, ze heeft zware astma en 2 maal daags flixotide, is een goeie ondersteuning. Ze is nu denk ik moe, niet verwonderlijk…weet niet zo goed wat ze wil heb ik het idee, eten wel en knuffels, maar ze ligt nu meeste tijd in haar huisje te slapen. De toevallen komen altijd in rust trouwens, de laatste zag ik aankomen aan de blik in haar ogen. De paniekreactie erop had ik niet verwacht, want normaal kruipt ze naar jaar veilige plek. Ik geef haar bach rescue voor de acute stress, daar reageert ze altijd goed op. Ik ga dit voor het moment maar dagelijks geven. Wat jij zegt, dat rondjes draaien, is wat bij haar ook gebeurt als de aanval zo heftig is dat ze totaal geen controle heeft over haar lichaam, de lichtere aanvallen kan ze al wankelend haar huisje nog bereiken. Ik vermoed dat er wel iets in de hersenen is gebeurt door de hoge bloeddruk, wie weet hoe lang dat al speelde voor ze de eerste aanval kreeg..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Update Jessie, ze staat inmiddels 2 en halve week op de amlodipine. Ik kan niet zeggen dat het veel beter gaat, haar herstel van de aanval en opname met bloeddrukmetingen duurt met haar stress gevoeligheid gewoon lang. De supplementen geef ik niet meer, geria comfort wilde ik nog wel doen, m ndavond dat ook prima maar toch werkt mijn gevoel tegen. En nadat ze gisteren een pil kreeg, had ze een paar uur later een lichte aanval van dronkemansgang. Maar nu net gebeurde dat weer, dus het zal niet samenhangen met dat. Maar lijkt me toch beter om niks meer te geven dan haar reguliere medicatie. Het is de vraag of dit door een nog steeds te hoge bloeddruk komt of schade door de toevallen over het jaar heen…ik blijf me kapot schrikken en het ergste is dat zij zelf enorm schrikt hiervan..de controle moet normaal na 2weken, maaromdat zij slecht hersteld van alles vond mij da dat te snel, alleen het probleem is nu dat de ene met zwangerschapsverlof en de ander volgende week pas terugkomt. En dan het geval van haar in de korf krijgrn wanneer het dan moet. Dus dat is in elk geval nog bijna 2 weken wachten
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Update: gisteren weer een toeval gehad, ze raakte weer in paniek. Het lijkt ook wel of ze dan niet helemaal aanwezig is want ik kan haar vrij makkelijk in de korf zetten. Ze vond het alleen deze keer niet leuk dat het deurtje dicht ging. Ze vluchtte naar boven toen ik haar eruit liet, want mijn eigen da was tegen berichten in gisteren niet aanwezig en ik wil geen andere handen aan haar. Ze moet namelijk nog controle bloeddrukmeting hebben. Maar gezien alle symptomen sinds en voor de eerste toeval neig ik toch naar partiele epilepsie. Iets wat Cassandra, de da die nu(helaas)met zwangerschapsverlof is ook al zei. Ik wil geen medicatie gaan geven dieten eerste geen garantie geeft dat het stopt en de bijwerking heeft dat ze alleen maar slaapt en duf word..ze slaapt al veel.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: neurologische problemen

Bericht door Anne »

Sterkte voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Dank je Anne, buiten de toevallen gaat het voor haar leeftijd aardig goed. Merk wel dat ze elke dag veel krabt aan dr koppie en soms oortjes. Ik weet niet wat ze voelt, ik heb zelf een pieptoon in oren door mn bloeddrukmedicatie. Ze eet goed, vraagt veel aandacht en dus knuffels, geniet van het zonnetje. Maar dit he..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: neurologische problemen

Bericht door Anne »

Zou ze misschien ergens jeuk van hebben?
Fijn dat ondanks het gekrab ze in rustiger vaarwater zit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: neurologische problemen

Bericht door sandy »

Ik weet het niet, de eerste keer paar weken terug zijn dr oren nagekeken, was niks te zien. Ze moet nog steeds voor controle bloeddruk of de medicatie goed aanslaat. Maar dat is nog lastig omdat ik ze de korf niet in krijg. En mn eigen dierenarts zit er alleen vrijdags, dus als ik ze erin moet krijgen dan die dag. Ik wil geen andere handen aan haar. De ander hele lieve vrouwelijke is met zwangerschapsverlof.
Zie er wel tegenop omdat het weer enorme angst teweeg brengt, maar het kan zowiezo pas als ze zelf de korf in gaat en op die dag.
Het kan een tik zijn of ze voelt iets in dr koppie.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie