Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

Ik ben net nieuw hier, maar heb een dringende vraag.

Ik heb 6 kittens die nu bijna 5 weken oud zijn. Ik had ze gevonden toen ze 2 dagen oud waren ( schatting). Het nest van de moeder ( wilde) was verstoord en moest weg dus heb het nestje voorzichtig weggehaald en savonds heb ik de kittens weer terug gezet in de hoop dat de moeder terug zou komen. Die nacht is ze er 2 komen halen. De andere 4 lagen er nog toen ik er terug heen ging om te kijken. Nog een dag afgewacht maar het was snachts koud en ze piepten heel erg dus heb uiteindelijk de 4 meegenomen. 2 weken later zie ik dat de moederpoes dood langs de weg lag. Ik alles afzoeken omdat ik wist dat er nog ergens 2 moesten liggen maar kreeg ze niet gevonden. 4 dagen later hoorde we ze dus ben ze gaan zoeken en jawel 1 leefde nog goed, was wel mager maar ging goed de ander dachten we dat ie dood was. Maar ze leefde nog wel dus gauw meegenomen. Ik heb ze er weer helemaal bovenop gekregen, zelfs de allerkleinste en die had met bijna 3 weken een gewicht van 130 gram.

Maar de vlugste van allemaal kreeg toen ie ongeveer 4 weken oud was ineens een aanval. Hij was gewoon lekker met zen zusje aan het spelen en begon ineens te krijsen, begon te rollen en toen helemaal niks meer. Hij ademde nog wel maar deed niks meer en had ook zijn ogen dicht. Het is nu 4 dagen geleden en is eigenlijk niet meer bij bewustzijn geweest, heeft vaak een toeval ( ongeveer elk uur ). Heel af en toe doet ie zijn ogen open maar hij staart maar wat. Niet zoals normaal zeg maar. Ben er al 2 x mee bij de dierenarts geweest en die zegt dat ik hem mss maar in moet laten slapen. Maar toch denk ik dan weer, is het niet iets wat nog over zou kunnen gaan. Ik wil hem natuurlijk niet laten lijden maar als knapt ie nog wel op. Herkent iemand hier iets van want ik krijg er nergens iets over terug gevonden. Wel katten die een toeval hebben maar die komen daarna weer bij bewustzijn en dat doet hij dus niet.

Maar dierenarts weet dus ook niet wat het is. Ze zegt mss is het van een val of mss is het een ziekte, of een aandoening, maar ik weet nu dus niet wat ik moet doen. Ik wil hem namelijk echt niet laten lijden. Zijn broertjes en zusjes daar merk ik dus niks aan zelfs niet bij de allerkleinste
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Rik »

Eet hij wel (flesvoeding)? Want als hij ook niet eet dan is het gauw afgelopen. Ik neem aan dat je de andere kittens wel gewoon om de 4 uur de fles geeft (begon waarschijnlijk om de 2 uur).

Kittens zelf flessen en opvoeden is heel lastig. Veel werk en ze zijn zo fragiel dat het snel mis kan gaan.

Als dat kitten wel drinkt dan is er misschien nog hoop. Maar dan zou je de inschatting moeten maken of hij aan het lijden is. Elk uur een aanval.... misschien zit hij in een permanente epileptische aanval. Bij katten is dat meestal secundair (heeft een andere oorzaak) maar dat kan dus hersentrauma, tumor, fip etc zijn.

Als de dierenarts niets kan doen en hij krijgt echt om het uur een aanval, dan zou ik heb hem niet al te lang meer laten lijden.


https://kattenkenniscentrum.nl/epilepsi ... ij-katten/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

Ja ik geef hem met een spuitje de flesvoeding. Hij drinkt wel en wel moeizaam, maar hij drinkt dus wel. Geef hem elk uur wat en de andere geef ik inderdaad om de 4 uur en die zijn nu wat bij aan het eten. Hij komt ook aan maar ik weet niet wat ik ermee moet doen. Hij ligt al 4 dagen stil en heeft eigenlijk altijd zijn ogen gesloten. Hij kwispelt wel. Ik wil niet dat ie lijd maar ik vind het ook heel erg als ik hem zou in laten slapen terwijl dit nog wel goed zou komen. Maar aangezien ik daar nergens iets over terug vind dat een kat zolang niet echt bij is zeg maar, weet ik het ook niet
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Synemios »

Ik ben het met Rik eens..
Luna & Lizzy waren vondelingen uit een nest van 4 en helaas hebben 2 het daarvan ook niet overleefd.
IK vind het wel echt heel mooi dat je je er zo voor in zet,
Ik wil je sowieso succes en sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Rik »

Kon de dierenarts ook niet zeggen of het een epileptische aanval was? Misschien kun je hem anders een paar uur daar laten dat ze het kunnen beoordelen.

Maar de kans is groot dat hij te jong is voor een injectie om de aanvallen tegen te gaan. Maar misschien is dat nog een laatste mogelijkheid.

Hoe zien de aanvallen eruit?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

De da heeft de aanval gezien. Ze zegt dat het zoiezo in der hersens zit maar of het beter wordt weet ze niet. Het rare is dat hij niet bij bewustzijn komt al die dagen. Maar zijn gewicht is goed. Zijn kleur is ook goed. Hij drinkt, poept en plast. Heel af en toe wil ie omhoog komen maar daar houd het dan ook mee op.
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

Hij knippert heel snel.met de ogen. Heeft wat trekkingen en er komt wat speeksel op zijn mond. Duurt meestal rond een minuut en dan is het weer over, maar ze wordt niet wakker
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Rik »

Ja, ik denk dat die bijna permanent in een aanval zit. Elk uur zo'n aanval lijkt mij ook erg zwaar. Hij zal er bewust misschien niet zoveel meer van meekrijgen... maar of dit nog goedkomt...?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tally
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2020 10:15

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Tally »

Beste

Honden of katten met epileptie geef je best geen voeding met kip. Ik heb dit gemerkt bij mijn hondje het is veel beter en staat op de helft van zijn medicatie en de aanvallen zijn veel minder, nog 1x per maand, ook mijn schoonzus haar oude kat heeft plots aanvallen en jawel ze let goed op de voeding en het is stukken beter, het proberen waard.
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

Heb de kitten na een week in laten slapen met pijn in mijn hart. Hij ging nog verder achteruit en dat zou niet meer goed komen. Is een week niet bij bewustzijn geweest en de aanvallen kwamen ook elk kwartier ongeveer.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Anne »

Mooi dat je een update geeft. Waarschijnlijk beter voor het diertje zelf, dat hij ingeslapen is
Fijn hoor dat je dit nest zo hebt groot gebracht en je daarvoor hebt ingezet
Hoe is het met de andere bengels?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Dinky »

Tja, soms is de natuur hard. Alles lezende de beste keuze die je kon maken. Sterkte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door nellebel »

sterkte, je hebt je best voor hem gedaan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gevonden kittens
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2020 20:44

Re: Kitten toeval en daarna buiten bewustzijn al dagen

Bericht door Gevonden kittens »

Alle andere kittens hebben een goed nieuw huisje gekregen. 1 hebben we nog zelf thuis gehouden. En alles gaat super goed met allemaal. Heb nog geregeld contact met de nieuwe baasjes. Het zijn echte knuffels geworden. Krijg nog wekelijks updates hoe het met ze gaat.
Plaats reactie