Murphy heeft epilepsie

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Russian mob
Kitten

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Wat vervelend zeg, epilepsie is echt zo’n nare aandoening.

Wellicht heb je hier nog iets aan. Mijn oude lapjeskat heeft op haar 14e voor het eerst een status epilepticus gehad. Vermoeden was toen een hersentumor, scan een jaar later bleek een niet operabele abnormaliteit in de hersenen. Goedaardig, maar wel progressief. Dus uiteindelijk dodelijk.

Na de status is ze 1,5 jaar vrij geweest van aanvallen op 1-1,5 tabletje phenoral en de eerste maand icm prednoral. Helaas kwamen de aanvallen zoals verwacht stukje bij beetje weer terug en is eerst de phenoral opgebouwd naar de maximale dosering. Mijn kat werd hier echt naar van. Het schijnt best een aanslag op de lever e.d. te zijn. Ook hier verminderde eetlust en eigenlijk niks meer willen doen.

Als oplossing is de phenoral terug afgebouwd en is er ook levetiracetam voor in de plaats gekomen. Dit heeft ontzettend goed geholpen. Mijn kat was op levetiracetam zelfs meer de oude (van voor de status) dan op phenoral. Helaas duurde het niet heel lang voordat de aanvallen ook daar doorheen braken. We hebben nog geprobeerd om de juiste mix te vinden samen met phenoral. Maar de aanvallen begonnen dagelijks te worden en op het eind meerdere keren per dag.
De neuroloog had bij aanvang al gewaarschuwd dat levetiracetam niet bij alle katten langdurig werkt. Dus ik hoop dat jouw lieveling er wel langdurig baat bij mag hebben. Voor de tijd dat het werkte, heeft het mijn kat in ieder geval goed gedaan. Alles bij elkaar is dit een paar maanden geweest.

Trolley
Huiskat
Huiskat

Bericht door Trolley »

Dank je wel voor het delen van je verhaal Russian mob. Wat een verdriet zeg, meerdere keren per dag een toeval. Niet leuk om je kat zo oud te zien worden en te moeten laten gaan. Wanneer was dit?

Ik herken zeker wel wat je zegt met de dosering van phenoral. En ik ben er ook een beetje bang voor dat Murphy een poes is waar de medicatie -welke dan ook- nooit écht optimaal gaat werken. (Ze is niet voor niks vernoemd naar de wet van Murphy ;-)) Voor nu gaat het weer de goede kant op; ze is afgelopen weekend gestart met de levetiracetam, en heeft nu bijna 3 weken geen toeval meer gehad. Ze eet inmiddels weer (iets té) goed. Ze is nog niet helemaal haar vrolijke zelf (ze spint en mauwt nog niet en haar staart hangt), maar ik hoop heel hard dat dat snel weer komt.

Uiteindelijk is er niet meer getest op een alvleesklierontsteking, omdat Murphy zich al een stuk beter voelde tegen de tijd dat we bij de dierenarts waren. Mocht het nog eens gebeuren, laat ik eerder bloed prikken.

Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Van epilepsie bij katten heb ik niet veel verstand.
Bij mensen weer wel mijn moeder en zusje hadden het, toch is ook die behandeling niet hetzelfde geweest.
En bij katten ligt het toch weer anders, en misschien is dat ook wel per kat verschillend wat goed werkt of niet,

Fijn om te lezen dat het beter gaat en hopelijk is ze snel weer volledig zoals het zijn moet,

Prikken voor alvleesklierontsteking heeft weinig zin als de klachten al een stuk verminderd zijn inderdaad.
Wij hebben ook wel eens te vroeg laten prikken, de test was toen negatief maar een week later toen ze een stuk zieker was dus wel positief.
Bij Lizzy zie ik het aankomen blijkbaar.
Luna & Lizzy(8) Timmy & Indy & Tommy(4)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!

Russian mob
Kitten

Bericht door Russian mob »

Trolley schreef:
04 mar 2020 21:50
Dank je wel voor het delen van je verhaal Russian mob. Wat een verdriet zeg, meerdere keren per dag een toeval. Niet leuk om je kat zo oud te zien worden en te moeten laten gaan. Wanneer was dit?
Zeker niet leuk. Het is nu bijna 1,5 jaar geleden en ik wist sinds die status dat ze palliatief was. Ik heb nog heel veel bonustijd gehad met haar bovenop de prognose van 2 tot max. 6 maanden. We hebben alles geprobeerd en het mocht niet meer baten. Dus er bleef helaas nog maar 1 ‘optie‘ over om haar aanvalsvrij te krijgen.

Nogmaals, voor mijn kat heeft de levetiracetam (combi) tijdelijk heel goed gewerkt. Dat tijdelijke kan meer aan haar progressieve hersenafwijking gelegen hebben dan aan het type medicijn. Fijn om te horen dat jouw Murphy er ook gelijk goed op lijkt te reageren. Nu duimen dat de aanvallen lang weg gaan blijven.

Trolley
Huiskat
Huiskat

Bericht door Trolley »

Dank voor jullie reacties :-) @Russion mob, wat fijn dat je nog (deels stabiele) bonustijd hebt gehad met je kat!

Murphy zit inmiddels een maand aan de phenoral én levetiracetam. Dat gaat vooralsnog oké; ze heeft in die maand twee toevallen gehad. Vanochtend de laatste; die was twee weken na de vorige (bij de één na laatste zat er een maand tussen zelfs!). Eens in de twee weken een toeval zou voor Murphy een heel mooi streven zijn. Wat ik wel jammer vind, is dat ze toch iets minder in balans is dan voorheen. Ze spint helaas niet meer en lijkt wat ontevredener in die zin dat ze een uur voor etenstijd al begint te 'etteren' (krabben aan de bank, stoelen, deuren). Verder is ze alert, heel speels en over het algemeen best vrolijk. Vooralsnog blijven we de combi phenoral en levetiracetam testen.

Trolley
Huiskat
Huiskat

Bericht door Trolley »

Vlak na mijn laatste bericht ging Murphy weer in 'hongerstaking'. Alvleesklierontsteking is uitgesloten door onze reguliere dierenarts. Ze gaf eerlijk aan echt niet te weten wat de hongerstakingen veroorzaakt, maar "als het haar kat was, te stoppen met phenoral". Dat idee speelde al in ons achterhoofd en in overleg met de neuroloog hebben we besloten te stoppen. Ze gaat nu haar tweede week in van afbouw en vooralsnog gaat het goed. We merken geen gedragsveranderingen aan haar, hoogstens door het heerlijke weer. Ze houdt van de zon :-) Vanochtend heeft ze pas weer een toeval gehad; na tweeënhalf, bijna drie weken. Er is bij haar lastig een lijn in te trekken wanneer ze nu toevallen krijgt. Iedere twee weken zou fantastisch zijn. We kijken het weer aan we experimenteren voort, op zoek naar wat het beste werkt voor Murphy.

(Ik update het topic zo nu en dan; het is fijn te kunnen ventileren én ik heb zelf veel gehad aan een ouder topic dat ik hier op het forum vond. Ik herkende veel in dat topic. Het was heel fijn om te lezen, misschien heeft iemand ooit eens iets aan dit topic.)

Zotvanpoezen
Cheetah
Cheetah

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn dat je af en toe een update geeft. Ik lees wel altijd mee ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)

Trolley
Huiskat
Huiskat

Bericht door Trolley »

@Zotvanpoezen :smile:

Willen jullie eens meedenken? Zoals ik vorige keer schreef, hebben we besloten om phenoral af te bouwen. Onze 'reguliere' dierenarts benoemde het ("als het mijn kat was...") en we hebben het afgestemd met de neuroloog. Die vroeg na twee weken contact op te nemen om de voortgang te bespreken. Tot zover merk ik geen bijwerkingen bij Murphy: ze is nog steeds vrolijk, speels, eet goed en lijkt zichzelf veel meer te wassen dan ze eerder deed. (Net een echte kat ;-)). Kortom: het gaat goed. Reactie neuroloog: fijn dat het goed gaat, we laten het zo. Zijn redenering: never change a winning team, afbouwen kan altijd nog.

Waar ik nu mee zit:
  • De neuroloog is wel vaker wat wispelturig. Hij opperde maanden geleden dat de hongerstakingen misschien door de phenoral kwamen, maar nam vervolgens afstand van die uitspraak lijkt het wel. (Hij durft niet echt advies te geven.)
  • De spiegel is met de huidige medicatie niet getest, maar ik weet van eerdere bloedonderzoeken dat hij nu te laag is om binnen de effectieve waarden te vallen. Dus wat is de meerwaarde van blijven geven? (Daarop zei de dierenarts 'never change a winning team.)
  • Dat het nu goed gaat zegt naar mijn idee enkel en alleen dat het nú goed gaat. De vorige keren herstelde ze ook van haar hongerstakingen en was ze weer gewoon Murphy. Uiteindelijk kwamen de hongerstakingen terug. Dus wellicht hebben we nu helemaal geen 'winning team' en komt er nog een hongerstaking, maar dat wéét ik dus gewoon niet.
Wat denken jullie? Zo laten en aanzien, want inderdaad afbouwen kan altijd nog, of toch doorgaan met afbouwen. Ik wil als het even kan nog een hongerstaking voorkomen want Murphy is er beroerd van, ze geeft dan meerdere keren over, eet nauwelijks, valt af. Het gaat dan helemaal niet goed. Maar ik weet gewoon niet waardoor het komt. Wel dat ze het voor het eerst zo'n twee maanden na start phenoral kreeg, dus het is een aanleiding om te denken dat het daardoor komt.

Ook nog wel typisch trouwens; ze heeft eerder deze week drie keer een haarbal gedoneerd. Dat heb ik haar nog nooit zien doen. Misschien komt het doordat ze veel meer wast, maar ik krab mij ook wel een beetje achter de oren: het zal toch niet dat dat haar al die tijd dwars zat?

Keuzes, keuzes.. Ik vind het lastig. Ik wil het goed doen maar ik weet niet hoe.

Trolley
Huiskat
Huiskat

Bericht door Trolley »

Voor de liefhebber weer een update:

We hebben toch besloten de phenoral af te bouwen. Ze heeft vooralsnog geen hongerstakingen meer gehad, maar omdat we nu veel thuiswerken ivm corona krijgen we haar toevallen weer wat vaker mee. Nu ben ik al even niks meer gewend, maar ik heb het idee dat ze sinds de afbouw heftiger zijn geworden. Ze zijn zeker frequenter: iedere woensdag is het vaste prik. Daarom hebben we besloten om de levetiracetam te verhogen. Daar zijn we vorige week mee begonnen. Ik begreep van de dierenarts dat we binnen enkele dagen wel resultaat moesten zien. Ik ben dus benieuwd of ze morgen een toeval krijgt en hoe intens deze is. Ondertussen is de phenoral nog niet helemaal afgebouwd. Dit volgt volgende week als het goed is.

We houden nu dus goed in de gaten wat de verhoging van levetiracetam voor haar doet en sluiten niet uit dat de phenoral ooit weer opgebouwd wordt, mochten de toevallen zo intens en frequent blijven. (Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat ze geen hongerstakingen heeft, maar over die scenario's wil ik nu nog niet nadenken. Stap voor stap en hopen dat we ooit een manier vinden waarop ze zo goed en epilepsieloos mogelijk kan leven.)

Verder gaat het trouwens goed met haar. Ze is speels, en dolgelukkig met het lekkere weer. Wel heeft ze haar hobby 'deuren krabben' sinds een paar maanden nieuw leven gegeven. Zo ongeveer een uur voor etenstijd (3x per dag) is het feest... Het is maar goed dat ze zo schattig is ;-)

Plaats reactie