Murphy heeft epilepsie

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Wat vervelend zeg, epilepsie is echt zo’n nare aandoening.

Wellicht heb je hier nog iets aan. Mijn oude lapjeskat heeft op haar 14e voor het eerst een status epilepticus gehad. Vermoeden was toen een hersentumor, scan een jaar later bleek een niet operabele abnormaliteit in de hersenen. Goedaardig, maar wel progressief. Dus uiteindelijk dodelijk.

Na de status is ze 1,5 jaar vrij geweest van aanvallen op 1-1,5 tabletje phenoral en de eerste maand icm prednoral. Helaas kwamen de aanvallen zoals verwacht stukje bij beetje weer terug en is eerst de phenoral opgebouwd naar de maximale dosering. Mijn kat werd hier echt naar van. Het schijnt best een aanslag op de lever e.d. te zijn. Ook hier verminderde eetlust en eigenlijk niks meer willen doen.

Als oplossing is de phenoral terug afgebouwd en is er ook levetiracetam voor in de plaats gekomen. Dit heeft ontzettend goed geholpen. Mijn kat was op levetiracetam zelfs meer de oude (van voor de status) dan op phenoral. Helaas duurde het niet heel lang voordat de aanvallen ook daar doorheen braken. We hebben nog geprobeerd om de juiste mix te vinden samen met phenoral. Maar de aanvallen begonnen dagelijks te worden en op het eind meerdere keren per dag.
De neuroloog had bij aanvang al gewaarschuwd dat levetiracetam niet bij alle katten langdurig werkt. Dus ik hoop dat jouw lieveling er wel langdurig baat bij mag hebben. Voor de tijd dat het werkte, heeft het mijn kat in ieder geval goed gedaan. Alles bij elkaar is dit een paar maanden geweest.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Dank je wel voor het delen van je verhaal Russian mob. Wat een verdriet zeg, meerdere keren per dag een toeval. Niet leuk om je kat zo oud te zien worden en te moeten laten gaan. Wanneer was dit?

Ik herken zeker wel wat je zegt met de dosering van phenoral. En ik ben er ook een beetje bang voor dat Murphy een poes is waar de medicatie -welke dan ook- nooit écht optimaal gaat werken. (Ze is niet voor niks vernoemd naar de wet van Murphy ;-)) Voor nu gaat het weer de goede kant op; ze is afgelopen weekend gestart met de levetiracetam, en heeft nu bijna 3 weken geen toeval meer gehad. Ze eet inmiddels weer (iets té) goed. Ze is nog niet helemaal haar vrolijke zelf (ze spint en mauwt nog niet en haar staart hangt), maar ik hoop heel hard dat dat snel weer komt.

Uiteindelijk is er niet meer getest op een alvleesklierontsteking, omdat Murphy zich al een stuk beter voelde tegen de tijd dat we bij de dierenarts waren. Mocht het nog eens gebeuren, laat ik eerder bloed prikken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Synemios »

Van epilepsie bij katten heb ik niet veel verstand.
Bij mensen weer wel mijn moeder en zusje hadden het, toch is ook die behandeling niet hetzelfde geweest.
En bij katten ligt het toch weer anders, en misschien is dat ook wel per kat verschillend wat goed werkt of niet,

Fijn om te lezen dat het beter gaat en hopelijk is ze snel weer volledig zoals het zijn moet,

Prikken voor alvleesklierontsteking heeft weinig zin als de klachten al een stuk verminderd zijn inderdaad.
Wij hebben ook wel eens te vroeg laten prikken, de test was toen negatief maar een week later toen ze een stuk zieker was dus wel positief.
Bij Lizzy zie ik het aankomen blijkbaar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Trolley schreef: 04 mar 2020 21:50 Dank je wel voor het delen van je verhaal Russian mob. Wat een verdriet zeg, meerdere keren per dag een toeval. Niet leuk om je kat zo oud te zien worden en te moeten laten gaan. Wanneer was dit?
Zeker niet leuk. Het is nu bijna 1,5 jaar geleden en ik wist sinds die status dat ze palliatief was. Ik heb nog heel veel bonustijd gehad met haar bovenop de prognose van 2 tot max. 6 maanden. We hebben alles geprobeerd en het mocht niet meer baten. Dus er bleef helaas nog maar 1 ‘optie‘ over om haar aanvalsvrij te krijgen.

Nogmaals, voor mijn kat heeft de levetiracetam (combi) tijdelijk heel goed gewerkt. Dat tijdelijke kan meer aan haar progressieve hersenafwijking gelegen hebben dan aan het type medicijn. Fijn om te horen dat jouw Murphy er ook gelijk goed op lijkt te reageren. Nu duimen dat de aanvallen lang weg gaan blijven.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Dank voor jullie reacties :-) @Russion mob, wat fijn dat je nog (deels stabiele) bonustijd hebt gehad met je kat!

Murphy zit inmiddels een maand aan de phenoral én levetiracetam. Dat gaat vooralsnog oké; ze heeft in die maand twee toevallen gehad. Vanochtend de laatste; die was twee weken na de vorige (bij de één na laatste zat er een maand tussen zelfs!). Eens in de twee weken een toeval zou voor Murphy een heel mooi streven zijn. Wat ik wel jammer vind, is dat ze toch iets minder in balans is dan voorheen. Ze spint helaas niet meer en lijkt wat ontevredener in die zin dat ze een uur voor etenstijd al begint te 'etteren' (krabben aan de bank, stoelen, deuren). Verder is ze alert, heel speels en over het algemeen best vrolijk. Vooralsnog blijven we de combi phenoral en levetiracetam testen.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Vlak na mijn laatste bericht ging Murphy weer in 'hongerstaking'. Alvleesklierontsteking is uitgesloten door onze reguliere dierenarts. Ze gaf eerlijk aan echt niet te weten wat de hongerstakingen veroorzaakt, maar "als het haar kat was, te stoppen met phenoral". Dat idee speelde al in ons achterhoofd en in overleg met de neuroloog hebben we besloten te stoppen. Ze gaat nu haar tweede week in van afbouw en vooralsnog gaat het goed. We merken geen gedragsveranderingen aan haar, hoogstens door het heerlijke weer. Ze houdt van de zon :-) Vanochtend heeft ze pas weer een toeval gehad; na tweeënhalf, bijna drie weken. Er is bij haar lastig een lijn in te trekken wanneer ze nu toevallen krijgt. Iedere twee weken zou fantastisch zijn. We kijken het weer aan we experimenteren voort, op zoek naar wat het beste werkt voor Murphy.

(Ik update het topic zo nu en dan; het is fijn te kunnen ventileren én ik heb zelf veel gehad aan een ouder topic dat ik hier op het forum vond. Ik herkende veel in dat topic. Het was heel fijn om te lezen, misschien heeft iemand ooit eens iets aan dit topic.)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn dat je af en toe een update geeft. Ik lees wel altijd mee ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

@Zotvanpoezen :smile:

Willen jullie eens meedenken? Zoals ik vorige keer schreef, hebben we besloten om phenoral af te bouwen. Onze 'reguliere' dierenarts benoemde het ("als het mijn kat was...") en we hebben het afgestemd met de neuroloog. Die vroeg na twee weken contact op te nemen om de voortgang te bespreken. Tot zover merk ik geen bijwerkingen bij Murphy: ze is nog steeds vrolijk, speels, eet goed en lijkt zichzelf veel meer te wassen dan ze eerder deed. (Net een echte kat ;-)). Kortom: het gaat goed. Reactie neuroloog: fijn dat het goed gaat, we laten het zo. Zijn redenering: never change a winning team, afbouwen kan altijd nog.

Waar ik nu mee zit:
  • De neuroloog is wel vaker wat wispelturig. Hij opperde maanden geleden dat de hongerstakingen misschien door de phenoral kwamen, maar nam vervolgens afstand van die uitspraak lijkt het wel. (Hij durft niet echt advies te geven.)
  • De spiegel is met de huidige medicatie niet getest, maar ik weet van eerdere bloedonderzoeken dat hij nu te laag is om binnen de effectieve waarden te vallen. Dus wat is de meerwaarde van blijven geven? (Daarop zei de dierenarts 'never change a winning team.)
  • Dat het nu goed gaat zegt naar mijn idee enkel en alleen dat het nú goed gaat. De vorige keren herstelde ze ook van haar hongerstakingen en was ze weer gewoon Murphy. Uiteindelijk kwamen de hongerstakingen terug. Dus wellicht hebben we nu helemaal geen 'winning team' en komt er nog een hongerstaking, maar dat wéét ik dus gewoon niet.
Wat denken jullie? Zo laten en aanzien, want inderdaad afbouwen kan altijd nog, of toch doorgaan met afbouwen. Ik wil als het even kan nog een hongerstaking voorkomen want Murphy is er beroerd van, ze geeft dan meerdere keren over, eet nauwelijks, valt af. Het gaat dan helemaal niet goed. Maar ik weet gewoon niet waardoor het komt. Wel dat ze het voor het eerst zo'n twee maanden na start phenoral kreeg, dus het is een aanleiding om te denken dat het daardoor komt.

Ook nog wel typisch trouwens; ze heeft eerder deze week drie keer een haarbal gedoneerd. Dat heb ik haar nog nooit zien doen. Misschien komt het doordat ze veel meer wast, maar ik krab mij ook wel een beetje achter de oren: het zal toch niet dat dat haar al die tijd dwars zat?

Keuzes, keuzes.. Ik vind het lastig. Ik wil het goed doen maar ik weet niet hoe.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Voor de liefhebber weer een update:

We hebben toch besloten de phenoral af te bouwen. Ze heeft vooralsnog geen hongerstakingen meer gehad, maar omdat we nu veel thuiswerken ivm corona krijgen we haar toevallen weer wat vaker mee. Nu ben ik al even niks meer gewend, maar ik heb het idee dat ze sinds de afbouw heftiger zijn geworden. Ze zijn zeker frequenter: iedere woensdag is het vaste prik. Daarom hebben we besloten om de levetiracetam te verhogen. Daar zijn we vorige week mee begonnen. Ik begreep van de dierenarts dat we binnen enkele dagen wel resultaat moesten zien. Ik ben dus benieuwd of ze morgen een toeval krijgt en hoe intens deze is. Ondertussen is de phenoral nog niet helemaal afgebouwd. Dit volgt volgende week als het goed is.

We houden nu dus goed in de gaten wat de verhoging van levetiracetam voor haar doet en sluiten niet uit dat de phenoral ooit weer opgebouwd wordt, mochten de toevallen zo intens en frequent blijven. (Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat ze geen hongerstakingen heeft, maar over die scenario's wil ik nu nog niet nadenken. Stap voor stap en hopen dat we ooit een manier vinden waarop ze zo goed en epilepsieloos mogelijk kan leven.)

Verder gaat het trouwens goed met haar. Ze is speels, en dolgelukkig met het lekkere weer. Wel heeft ze haar hobby 'deuren krabben' sinds een paar maanden nieuw leven gegeven. Zo ongeveer een uur voor etenstijd (3x per dag) is het feest... Het is maar goed dat ze zo schattig is ;-)
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Fijn dat er geen hongerstakingen meer zijn geweest. Ik heb het ergens al eerder gezegd. Een te hoge spiegel phenoral heeft invloed op de lever. Daardoor voelt de kat zich niet lekker en eet dus niet. Beetje onduidelijk waarom de neuroloog daar ineens vaag over ging doen. Levetiracetam heeft inderdaad snel effect.

Misschien handig om ook deze ervaring met je te delen. Wat extra leek te helpen bij mijn kat was de epilepsie medicatie aanvullen met prednoral. Aangezien bij jouw kat het vermoeden is dat er iets in het koppie zit zoals destijds met de mijne, kan een stootkuurtje helpen om eventuele druk in de hersenen te verminderen. Ik durf niet te zeggen of de 1e maand prednoral van grote invloed is geweest op het daarna 1,5jr vrij van aanvallen blijven zonder prednison. De laatste maand dat ik het er weer bij gaf, dus phenoral 1 tablet, levetiracetam 1,5 tablet en prednoral 1/2 tablet, heeft het geholpen om de aanvallen milder te laten verlopen. Het laatste weekend heb ik zelfs een veel hogere dosis prednoral per dag gegeven. Daar zou ze binnen een maand flinke problemen met haar organen mee gekregen hebben. Maar ik had al een afspraak staan voor het inslapen en wilde het weekend zo goed mogelijk doorkomen. De hoge dosis prednoral had ook direct invloed op de frequentie en heftigheid van de aanvallen. Ze leek bijna weer vrij te raken van aanvallen en ze waren veel korter. Daar zijn we het afscheidsweekend toen mooi mee door gekomen.

Is er al een keer gekeken of een kuurtje prednoral de boel kan helpen stabiliseren? Het blijft uiteraard een paardenmiddel en je kat ermee genezen zal niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn dat je een update geeft en goed van je dat je haar goed opvolgt!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Dank je wel Zotvanpoezen :-)

@RussianMob, dank je wel voor je bericht. Fijn dat je dit zegt over de lever. Ik heb er specifiek naar gevraagd bij de dierenarts en neuroloog maar beiden gaven aan dat het moeilijk te zeggen was. Tot dusver heeft ze geen hongerstakingen meer gehad, al begon ze op een gegeven moment wel weer met braken. Ze bleef gelukkig wel eten en in kleine porties verspreid over de dag voeren ging goed. Uiteindelijk kwam er weer een flinke haarbal uit. Ze krijgt regelmatig antihaarbalpasta en we borstelen haar, maar het haar dat van haar afkomt is onvoorstelbaar.

Dank voor de tip over prednoral. Dit is door de neuroloog en dierenarts niet benoemd. Ik zal het wel in mijn achterhoofd houden, we zitten helaas nog niet waar ik wil zijn namelijk. Murphy heeft nu iedere week een toeval. Gemiddeld om de 8 dagen, maar vorige week helaas weer twee. De heftigheid vind ik moeilijk in te schatten (ze gebeuren als ik slaap), maar volgens mij zijn ze toch iets zwaarder dan ik voorheen dacht. Alleen is Murphy nu zo'n leuk poesje zonder phenoral, ze krijgt steeds meer kattentrekjes. Ze gebruikt de krabpaal (voor het eerst in twee jaar), staat gezellig met het staartje om je benen te dralen als ze eten of aandacht wil (deed ze eerder nooit), ze spint weer structureel (een jaar haast niet gedaan), speelt, springt weer op bed (bed en bank zijn de enige plekken waar ze op springt). Er komt steeds weer een minuscuul poezen-mijlpaaltje bij. Daarom breek ik mijn kop over hoe verder.

Er zit denk ik nog wel wat ruimte in het verhogen van de levetiracetam. De neuroloog heeft verder een aantal keer een MRI geopperd maar ik zit enorm in dubio. Vorig jaar, aan het begin van het traject vond zijn collega-neuroloog dit geen optie. Hij verwachtte niks te zien, en als we al iets zouden zien, dan kunnen we er zeer waarschijnlijk niets mee. De huidige neuroloog kan ook niet heel concreet onderbouwen waarom nu wel ("we kunnen de oorzaak zien of iets uitsluiten". Ja oké, en dan? Wat levert dit concreet op voor Murphy?). Maar door nee te zeggen voel ik mij ook een slecht baasje.

Ik weet nu even niet zo goed hoe verder. Misschien dat een consult met beide neurologen iets kan opleveren? Toch prednoral en een MRI in mijn achterhoofd houden? Ik gun Murphy zo veel meer dan wekelijks toevallen :-(

*Toevoeging: ze herstelt gelukkig goed van de toevallen. Staat snel weer op haar pootjes en is wat slaperig gedurende de dag, maar verder goed gemutst en vrolijk.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Dinky »

Zo'n wisselend beeld maakt het inderdaad niet makkelijk.

Ik heb een paar jaar terug met onze poes ook voor de keuze gestaan of we een MRI en andersoortige scans wilden doen om te kijken of er misschien een (operabele) hersentumor zat die de epileptische aanval had getriggert. Op dat moment hebben wij er voor gekozen dat we niet wilden opereren en dus ook niet de onderzoeken zouden doen. Bij onze Dinky is het toen bij een eenmalige epileptische aanval gebleven.

Mijn uitgangspunt is: levert een onderzoek een wijziging in behandeling op? Dat zou ik dus eerst helder willen hebben voordat ik een onderzoek laat doen.

Wat betreft Murphy is het natuurlijk extra lastig omdat ze wel regelmatig toevallen heeft maar ze eigenlijk ook niet helemaal lekker lijkt te reageren op phenoral.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Dank je wel Dinky. Goede vraag om te stellen inderdaad. De neurologen zijn vanaf het begin er vanuit gegaan dat het iets is wat 'fout' zit in haar koppie, maar niet progressief is. Ze denken aan iets van een beschadiging bijvoorbeeld. De dierenarts vermoedt dat er misschien een stukje niet goed ontwikkeld is. In ieder geval iets wat niet erger wordt, maar ook niet op te lossen is. Ze vermoeden dit door haar gedrag, leeftijd, etc. Wat er eventueel uit een MRI zou kunnen komen, gaf de neuroloog aan, is bijvoorbeeld vocht / druk in de hersenen (pin mij er niet op vast, dit is al even geleden en ik zeg het nu zo uit mijn hoofd, maar het was in die richting). En verder wat ik hierboven schreef: een oorzaak of iets uitsluiten. Maar wat dat concreet betekent / oplevert heeft hij niet toegelicht. Dus het kan iets opleveren, maar ook net zo goed helemaal niets.

Overigens maak ik de keuze niet helemaal alleen. Mijn vriend is van mening dat een MRI wat hem betreft uitgesloten is en ik snap het eerlijk gezegd ook wel.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Heel herkenbaar hoor dat continue je hoofd breken over hoe nu verder. Want tussen de aanvallen door heb je ineens je kat terug van voor ze op phenoral zijn gegaan. Dan kan je bijna niet geloven dat ze iets mankeren waar je ze misschien aan kan verliezen.

Een MRI kan uitwijzen dat er sprake is van een tumor en als deze op een gunstige plek zit kan dit zelfs heel succesvol geopereerd worden. Het probleem zit ‘m vaak in dat het meestal katten op leeftijd zijn die dit soort problemen krijgen. Een operatie is niet goedkoop en ook al verloopt deze succesvol, dan is er een risico dat je kat binnen niet al te lange tijd alsnog overlijdt aan een andere ouderdomskwaal. Of je krijgt een uitkomst zoals bij mijn kat. Niet operabel, niet duidelijk wat het precies is, goedaardig, maar door de locatie en het littekenweefsel van aanvallen net zo schadelijk als iets kwaadaardigs. Dat er steeds meer littekenweefsel zou vormen was denk ik ook het progressieve eraan. Dus van de MRI ben ik niet veel wijzer geworden, want bovenstaande is nog steeds een beetje gissen naar wat het precies is geweest.

Op 1 punt heb ik er wel veel aan gehad. Ik had 100% zekerheid dat ze alleen maar slechter zou worden als ze niet snel stabiel werd op de nieuwe medicatie combi. Dat heeft mij gemoedsrust gegeven toen ik moest bedenken wanneer het tijd was om de knoop door te hakken. In 1e instantie wilde ik ook niet onderzoeken en/of opereren als dat een optie was. Maar ze was verder zo ontzettend gezond dat ik toch wilde weten of het probleem verholpen kon worden.

Ik denk dat je in je keuze voor Murphy wel of niet verder onderzoeken niet fout kan gaan zolang je maar fair blijft en leuzes maakt wanneer de aanvallen te weinig onder controle komen. Ook al lijkt het herstel na een aanval snel te zijn, elke keer kan het weer iets meer schade in het koppie geven. Je kat loopt verder het risico zichzelf te verwonden tijdens een aanval. Een MRI heeft naar mijn mening vooral zin als je ook bereid bent om de operatie uit te laten voeren als dat een optie is. Anders weet je straks dat je kat iets heeft wat verholpen kan worden, maar waar je niks aan laat doen. Dan kan je het beter niet weten, lijkt mij. Succes met jullie afwegingen en geniet vooral maar zoveel mogelijk van Murphy
Plaats reactie