Murphy heeft epilepsie

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Nog even een korte nuance. Wat bedoel jij eigenlijk met een aanval? Echt de gegeneraliseerde aanval met stuiptrekkingen en compleet van de wereld zijn? Of neem je daarin ook de kleine focale aanvallen mee met bijvoorbeeld wat afwezig zijn en alleen wat kleine zenuwticjes op het gezicht? De laatste zijn makkelijk te missen omdat ze onwijs subtiel kunnen zijn. Mijn kat lag nml niet alsmaar in een complete aanval als ik het zeg dat de medicatie niet alles tegenhield. De focale aanvallen tellen net zo goed mee, omdat ook die de weg vrijmaken voor de volgende grote. Dus met zo goed als dagelijkse aanvallen op het einde bedoel ik dus niet perse de grote. Het waren juist steeds meer focale aanvallen die soms overgingen in een milde volledige. Ik heb die subtiele aanvallen ook mee laten wegen in hoe lang ik wilde proberen een goede medicatie mix te vinden. Uiteindelijk de hoogste dosis phenoral die ik bereid was te geven (dus tot wat ik de max. acceptabele bijwerkingen vond) de kans gegeven om voldoende spiegel op te bouwen icm levetiracetam en gekeken of dat voldoende resultaat gaf. Ik had misschien nog meer kunnen proberen, maar wilde niet weer 2 weken aanrommelen en opnieuw een zombie zonder garantie op gewenst resultaat.

Als je daar verder nog niet op hebt gelet, heeft Murphy misschien veel meer aanvallen dan je nu denkt. Jij bent nu aan het zoeken naar een combi waar je kat baat bij heeft en zo te lezen heb je nog wat opties. Spelen in de combinatie en eventueel een stootkuurtje prednison. Ik kan je hierin alleen het advies meegeven om goed na te denken met hoeveel phenoral je maximaal wil combineren. Vergeet ook niet dat elke wijziging met phenoral tijd nodig heeft om op de juiste spiegel te komen. In de tussentijd heeft je kat wel aanvallen zonder dat je weet of het aan gaat slaan. Ik hoop dat jullie toch iets gaan vinden wat voor langere tijd gaat werken.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Ha Russian mob, dank je wel voor je uitgebreide reactie en excuus voor mijn late antwoord!

Murphy heeft vooralsnog geen MRI gehad. Ik wilde opnieuw naar de dierenarts om de mogelijkheden te bespreken, maar zonder enige aanleiding had ze ineens twee weken geen toeval. Hartstikke mooi! Sindsdien is het wisselend, soms zit er een week tussen, soms meer. Ik kijk het dus eventjes aan om beter te kunnen wat / of er nodig is. Met toeval bedoel ik trouwens inderdaad de 'grote' toevallen (stuiptrekken, van de wereld). De focale herken ik bij haar en dan weet ik inderdaad dat er een grote aan zit te komen. Goed trouwens dat je het op die manier benoemd, want ik herken de trekjes wel, maar heb ze nooit beschouwd als kleine toevalletjes. Stom eigenlijk. (De dierenarts heeft ze ook nooit zo benoemd en wist eerlijk gezegd niet wat ik bedoelde. Dus ben blij dat je mij erop wijst!)

Wat wel goed is om te weten: Murphy is een jonge kat van nog maar 2 jaar (ze was onlangs jarig, dan ben ik stiekem toch wel trots ;-)). De neurologen zijn er vanaf het begin door haar leeftijd en gedrag vanuit gegaan dat ze geen tumor of iets anders progressiefs heeft. Als ik naar haar gedrag en toevallen kijk, kunnen we daar volgens mij wel vanuit gaan. Wat dat betreft is ze stabiel, alleen is het dus goed zoeken naar een manier waarop ze zo min mogelijk toevallen heeft. Ze is sinds juni (uit mijn hoofd?) volledig van de phenoral af en alleen nog maar aan de levetiracetam. Dat gaat aardig, maar kan denk ik nog beter. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ze weer meer kat is. Ze gedraagt zich echt als een kat tegenwoordig, zo fijn!

Wat je zegt over fair zijn naar Murphy staat echt 100% voorop. Haar welzijn is, in de keuzes die we maken, echt het meest belangrijk. We weten ook dat we op een dag een hele moeilijke keuze moeten gaan maken. Maar dat is nu gelukkig echt nog niet aan de orde. Ondanks de toevallen is het duidelijk dat ze gelukkig is en dat het goed gaat. We zijn echt gek op haar en ze doet het goed. (Dat ze 's ochtends veel te vroeg aan deuren krabt zien we even door de vingers.)

Het is fijn om jouw ervaringen te horen Russian Mob, dat helpt weer met nadenken over eventuele volgende stappen en te weten welke andere opties er nog zijn!
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Super fijn nieuws zeg! Lekker een blije kat in huis met haar eigen karakter in plaats van een vachtje dat sneu rond waggelt. Ik dacht inderdaad dat Murphy al wat ouder was, omdat je openingpost zei dat het secundaire epilepsie was. De neuroloog van mijn oude kat was destijds ook vrij stellig dat oude katten bijna altijd een tumor of iets dergelijks laten zien op de MRI en dat het bij jonge katten eigenlijk niet zo zou zijn. Ik ben natuurlijk geen dierenarts of neuroloog, maar wat je nu schrijft klinkt voor mij alsof het altijd aanwezig is geweest en dus eerder primair. Ik zou dan verwachten dat er op een MRI scan niks bijzonders gevonden zal worden. Goed dat de neurologen daar ook zo over denken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat epilepsie wel een verstoring in de signalen in de hersenen blijft.

Hou je trouwens een epilepsie dagboek bij? Ik hield de data, tijdstippen, ernst en duur van de aanvallen bij in een app. Daarin kan je ook de hoeveelheid medicatie en de symptomen bijhouden. Erg handig als je de doseringen moet wijzigen en het effect wil meten. De informatie kan je downloaden naar een tekstbestand en meenemen naar afspraken bij de dierenarts of neuroloog. Ik gebruikte de rvc pet epilepsy tracker. Die is eigenlijk voor honden, maar kan je prima voor je kat gebruiken. Ik vond het in ieder geval onwijs handig.

Er is nog zo weinig bekend, dus je updates zullen zeker anderen kunnen helpen. Gelukkig wordt er wel steeds meer onderzoek gedaan naar epilepsie bij katten en zullen de mogelijkheden om het stabiel te houden alleen maar groter worden. Ik hoop dat je door kan gaan met positieve updates. Ik vind het zelf ook fijn om mijn ervaringen gedeeld te hebben. Misschien moet ik zelf ook gewoon eens uitgebreid mijn ervaringen posten om anderen mee te helpen. Bij mijn kat was het wel secundair, ook al heeft de neuroloog dit nooit 100% secundair willen noemen. Voornamelijk omdat er nog minder bekend is over wat er bij haar op de scan is aangetroffen. Ik ga er na je laatste post wel vanuit dat het met Murphy heel veel langer goed zal gaan dan met mijn veel oudere kat het geval was :-P
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Hoi,

Daar was ik weer. Met inmiddels wéér een nieuw (extra) medicijn voor Murphy. Ik kon op het forum nog geen ervaringen vinden voor Pexion / Imepitoïne, dus vandaar dat ik maar weer eens update. Mochten er toekomstige baasjes op zoek zijn naar ervaringen... :-)

Eerst wat achtergrond: Murphy krijgt 3 maal daags levetiracetam, maar had nog steeds (bijna) iedere 7 dagen een toeval. Dat vonden zowel de dierenarts als ik te hoog. Er werden twee aanvullende opties genoemd: zonisamide en pexion / imepitoine. Uiteindelijk is voor de laatste gekozen; het is relatief veilig in gebruik en een alternatief op phenoral. Ze krijgt ook nog steeds levetiracetam. Volgens de dierenarts was het niet gebruikelijk om zomaar te stoppen met de een en te vervangen voor een ander medicijn. Eventueel zou in de toekomst levetiracetam afgebouwd kunnen worden, mocht de imepitoine (genoeg) effect hebben. (Eerlijk is eerlijk: twee verschillende soorten medicatie op 3 momenten op een dag is wel pittig. Maakt het vragen van een kattenoppas nog wel een stukje moelijker, meer omdat ik het mensen niet wel aandoen. Een goede vriendin en de buurvrouw passen nu op, maar dat betekent dus dat er 3x per dag iemand naar ons huis moet en nu moeten ze ook nog eens twee soorten medicatie naar binnen werken. Stiekem maar goed dat we dit jaar toch niet echt konden reizen... ;-))

Ze krijgt precies een week nu imepitoine (pexion) en nog steeds levetiracetam. De bijwerkingen die we nu vooral merken zijn:
- hyperactiviteit: ze is soms onwijs speels en dat is eigenlijk best grappig. Soms rent ze keihard de tuin in en dan in een rechte lijn twee trappen op naar zolder. Vanochtend was ze heel druk aan het spelen. Dat is hartstikke fijn want voorheen kon ze zichzelf moeilijk vermaken, nu ging ze los.
- Braken: en daarover maak ik mij best zorgen. Sinds ze geen phenoral meer krijgt, heeft ze ook geen 'hongerstakingen' meer gehad. Ik weet dus vrij zeker dat het daardoor kwam. Ik ben bang dat imepitoine straks zo'n zelf uitwerking op haar heeft en dat wil ik echt nooit meer. Ze heeft deze week een paar keer overgegeven. Ze wilde ook echt niet eten vanochtend, maar toen ze eenmaal begon was ze ook niet meer te houden. Die zal wel misselijk zijn geweest voor het ontbijt.

Zowel braken als hyperactiviteit zijn bijwerkingen die in het begin kunnen voorkomen. We houden (vooral) het braken nauwlettend in de gaten.

@Russian mob: dank weer voor je uitgebreide reactie! Murphy heeft zo goed als zeker secundaire epilepsie, alleen als gevolg waarvan weten we niet exact, maar het vermoeden is bijvoorbeeld een beschadiging aan haar hersenen. Of volgens de dierenarts kan het zelfs zo zijn dat ze een stukje mist. (Dat lijkt mij niet eens heel onaannemelijk nu ik er wat meer over gehoord hebt.) Vandaar dat het er altijd al is geweest, maar wel ten gevolge van iets anders wat we (vooralsnog) niet hebben laten onderzoeken. Het wordt niet erger, dus wat het ook is, het is gelukkig niet progressief.

Thanks voor de tip over de app! Ik zal er naar kijken! Vanaf de eerste toeval (die bij ons bekend is) hou ik een spreadsheet bij in Google Drive, ik moet nog eens zien of ik een mooie grafiek kan plotten van alle toevallen ;-)
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Ben erg benieuwd of de Pexion langdurig goed gaat helpen. Dat middel was volgens mij nog vrij nieuw en werd alleen voor honden gebruikt, toen ik nog aan het tobben was met mijn kat. Bij honden gaf het in ieder geval de nodige positieve resultaten en bij katten was het toen nog onbekend of het langere tijd goed verdragen kon worden. Als het lukt om helemaal over te schakelen, zal dat zeker een aantal medicatiemomenten schelen. Dat vond ik destijds ook erg lastig, vooral omdat je zo precies moest zijn met de tijdstippen van toedienen. Ik blijf voorlopig voor jullie duimen.
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Trolley »

Er is inderdaad nog steeds weinig bekend over pexion bij katten. Kan ook voornamelijk over effecten bij honden vinden, hoewel er wel wat over katten geschreven is. Ik denk alleen dat het voor Murphy niet gaat werken; ze geeft nog steeds over en lijkt op dit moment alleen natvoer te kunnen verwerken. Brokjes kwamen er gelijk weer uit. Het lijkt deels op hoe ze zich voelde met phenoral en dat is echt geen optie meer. Haar behandelend dierenarts is helaas donderdag pas weer aanwezig, dus dan heb ik contact over hoe verder. Verder eet en speelt ze wel, heb wel het idee dat ze ietsjes is afgevallen. Ze voelt zich oké, maar niet helemaal top denk ik.

Ze heeft trouwens vorige week, na een paar dagen pexion te hebben gehad, een toeval gehad. Morgen een week geleden. Ben benieuwd of de pexion iets doet, zie nu steeds kleine focale toevalletjes.
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Murphy heeft epilepsie

Bericht door Russian mob »

Balen zeg. Heb je nog goede adviezen van de dierenarts gekregen?
Misschien is het nog een idee om naar het eten zelf te kijken? Ik was met mijn oude kat net een paar maanden overgestapt naar rauw vlees. Daarmee neem je mogelijk extra triggers weg die een aanval kunnen veroorzaken. Aangezien je toch al op een strikt schema zit, is op tijd een stukje kvv worst ontdooien nauwelijks extra moeite. De meeste medicatie ging ook zonder problemen met het vlees mee naar binnen. Ik heb wel het idee dat bewust voeren heeft bijgedragen aan de extra tijd die ze heeft gehad. Ze was namelijk in topconditie voor een senior. Alleen dat koppie bleek uiteindelijk toch echt stuk.
Plaats reactie