Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
DikkieDick
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2009 07:50

Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Bericht door DikkieDick »

Toen onze kater Pim een jaar of 3 oud was is hij tijdens een gevecht met andere kat van het balkon gevallen en niet heel erg goed op zijn pootjes terecht gekomen, zo bleek later. Was een paar dagen spoorloos en toen ie gevonden was in epileptische toestand.
Naar de DA met eigenlijk de gedacht het beestje in te laten slapen want het zag er erg slecht uit. De dierenarts vond het wel meevallen en langzaamaan kikkerde Pim ook weer op. Wel kreeg ie bij vlagen epileptische aanvallen waarbij ie door de kamer vloog en lag te schokken op de vloer. Met phenoral is dit redelijk onder controle en zijn we een jaar of 9 verder. Uiteraard zijn we niet 24/7 bij de kat, dus weten niet wat er gebeurt tijdens afwezigheid. Maar een enkele keer bespeuren we een epileptische aanval. Soms zie ik deze ook simpelweg aankomen. Door de phenoral is de kat wel erg sloom geworden, komt amper buiten en buiten slapen en eten doet ie niet veel anders. Behalve dat ik elke ochtend ergens in de woonkamer poep kan lopen opruimen omdat ie altijd wel ergens in de woonkamer/keuken zijn behoefte doet. Een oplossing met 2e kattenbak heeft niet geholpen. Adves van de DA om niet elke ochtend op te hoeven ruimen in de kamer is het aanschaffen van een bench. Vind ik ook nogal wat voor het beestje van 12 jaar oud.
Vanochtend echter bleek dat ie geplast had op onze stoffen bank (6 jaar oud en weliswaar geïmpregeneerd bij aanschaf), en nu is eigenlijk wel het eind zoek, want de stank is er niet volledig uit te krijgen. En nu dit begint vrees ik ook dat dit straks een nieuw dagelijks fenomeen gaat worden. De kat elders in huis in een kamer opsluiten is ook geen optie op de badkamer of de wc na ivm tegels op de vloer. Woonkamer bevat ook plavuizen dus zolang er op de vloer iets is valt het makkelijk op te ruimen. We hadden weliswaar een kleed bij het zitgedeelte maar daar bleek Pim ook al ettelijke malen op geurineerd te hebben en hebben we maar weggeknikkerd.
Is een bench nog een acceptabele oplossing om Pim nog een paar jaar te geven of is het het beste toch helaas afscheid te gaan nemen? Pim is 12,5 jaar oud inmiddels.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Bericht door Zotvanpoezen »

Het is beter om uit te zoeken waarom hij overal poept en plast.
Hij voelt zich misschien ziek door de medicatie of door zijn aandoening. Of hij is 's nachts een beetje de kluts kwijt als hij alleen is (dementie, te suf door de medicatie, ...)
Is het niet mogelijk om eens andere medicatie te proberen (Gabapentine, bv) of om een lagere dosis te proberen?
Heeft de da al een grondige medische check gedaan?(bloed, urine,...)?
Heeft je kat voldoende afleiding door middel van spel, stimulatie en aandacht? Misschien is hij depressief door verveling?

Ik vind het idee om hem op te sluiten in een bench of hem te laten inslapen omdat hij 's nachts onzindelijk is gewoon echt walgelijk :shock: . Vergeef mijn uitdrukking, maar ik heb al 5 jaar een periodieke sproeier met een gigantische handleiding in huis en geen haar op mijn hoofd heeft er ooit aan gedacht om mijn kat zoiets aan te doen!!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
DikkieDick
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2009 07:50

Re: Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Bericht door DikkieDick »

Dat ie de kluts kwijt kan zijn zou heel goed kunnen, maar ook als we aanwezig zijn, heb ik hem al betrapt op het poepen daar waar het niet moet. Deze medicatie was aanvankelijk niet bedoeld voor de kat volgens de DA, maar toch maar geprobeerd en daar doet ie het redelijk op. Minderen met deze medicatie is geen optie, want hij hoeft een dag de medicatie niet gehad hebben en dan weet je nagenoeg gegarandeerd dat ie een aanval krijgt.
Suf zijn kan wel, want hij is erg traag overal mee. Maar loopt overigens ook wel naar de kattenbak. Het is niet zo dat ie die niet kan halen. Ook een tijdje een 2e kattenbak gehad naast zijn mand, maar dan nog poepte ie gewoon in de mand, want dat is ook iets dat ie met regelmaat doet.

Depressief komt ie op mij overigens niet over. Gabapentine zouden we eens voor kunnen leggen aan de DA.

Ik zoek ook alternatieven ipv hem in te laten slapen. Denk toch dat het inderdaad op dementie kan gaan duiden. Het wordt alleen erger de laatste tijd. De staat waar ie 9 jaar geleden in was nadat ie paar dagen zoek was geweest en wellicht al dagen lang epileptisch was geweest, was niet best.
Bewust geen leren bank gekocht omdat beestjes neiging hebben de bank als krabpaal te gebruiken. Diverse krabpalen gehad maar nog nooit heeft daar ook maar enige kat gebruik van gemaakt. Naast Pim hebben we nog een 5 jaar oude poes, die meestal 's nachts buiten is. Dat is toch een buitenkat. En komt 's ochtends terug om te slapen. ;-) Pim is niet altijd alleen 's nachts.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Bericht door Sansan »

Wat een nare situatie. Misschien heeft hij pijn met poepen en plassen?
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Kat met epilepsie die nu toch langzaam aftakelt

Bericht door Russian mob »

Is de medicatiespiegel nog wel goed voor je kater? Heb zelf ook een kat gehad met epileptische aanvallen. Wel door een andere oorzaak en zij was al 13jr toen ze een status epilepticus kreeg. Op een stootkuur prednoral en dagelijks phenoral is ze 1,5jr helemaal vrij geweest van aanvallen. Toen ze door de medcatie heen brak kon ze vrij milde en korte aanvallen hebben, waarbij dan ze alles liet lopen en je bijna niet merkte dat ze een aanval had gehad. Misschien is dit bij jouw kater ook het geval.

Mijn kat is nog korte tijd heel stabiel geweest op de combi phenoral en levetiracetam. Door de korte halfwaarde tijd is dit wel een lastig medicijn, want je moet het stipt 3x daags geven. Ook schijnt het regelmatig maar voor korte duur te helpen. Of dat bij mijn kat ook het geval was, zullen we nooit weten want haar aandoening was progressief. Daarnaast zat ze al flink boven de levensverwachting van 2 tot (met heel veel geluk) 6 maanden die ze na de status epilepticus mee had gekregen.

In ieder geval veel sterkte met je kater. Voor de kat zijn er inderdaad niet echt medicijnen beschikbaar en is er weinig bekend over epilepsie. Het slome zombie gedrag door de phenoral dat herken ik wel. Epilepsie bij je huisdier is echt heel akelig en ik hoop dat je een oplossing vindt.
Plaats reactie