Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Sammy89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2019 03:25

Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Bericht door Sammy89 »

Hallo,

Ik heb sinds 29/04/2019 twee hele lieve kittens groot gebracht vanaf dat ze geboren zijn. De moederpoes was bevallen maar keek niet naar ze om dus heb ik de zorg op me genomen en ze mee naar huis genomen.
Ik heb nu dan broer (Zwartwitje) en zus (Luna) vanaf dag 1 en ik ben heel erg overbezorgd ik hoef maar iets te horen wat niet klopte en ik stond al naast ze Haha.. Nu heb ik vorige maand de schrik van me leven gekregen en ik had het ook nog nooit mee gemaakt. Zwartwitje lag ten eerste gewoon te slapen en kwam daarna miauwend onder de tv kastje vandaan alsof hij door een hel van een pijn ging 😢 begon daarna in paniek rond te rennen ik heb hem toen bij me gepakt en tegen me aan gehouden en hem proberen te kalmeren dit lukte toen ook. Hij was daarna buiten adem maar deed na 5min weer normaal ging spelen, deed goed eten en drinken en deed zijn zusje zoals gewoonlijk vervelen. Na een week of twee gebeurde het weer maar toen lag hij op een stoel te slapen en het enige wat ik hoorde was een luide boink en toen begon hij weer in paniek te rennen en ik pakte hem direct weer bij me en probeerde weer hem te kalmeren door rustig tegen hem te praten alleen nu begon hij ook erg te trillen dit duurde ongeveer 3 min en hij werd rustiger. De derde aanval was tevens voor mij de heftigste aanval die ik van dichtbij direct mee kreeg. Hij lag op de bank op een kussen naast mij gewoon rustig te slapen hij wordt wakker en wilde in paniek weer weg rennen hierdoor is hij van de bank afgevallen maar omdat ik een ochtendjas op de grond had liggen is die daar op gevallen maar had zich erin gewikkeld ik heb de ochtendjas van hem afgehaald en hem direct tegen mij aangehouden alleen nu zag ik dat zijn oortjes plat naar achter waren en zijn hoofdje helemaal achter in zijn nek, adem happen en dit keer nog heftiger te shaken erbij.. Nu ben ik twee terug bij de DA met ze beiden geweest voor de inentingen ze waren toen 10weken oud de DA zei dat alles in orde met ze was en goed op gewicht zaten. Ik heb ook direct de aanvallen beschreven zoals ik ze mee maakte bij zwartwitje en dat ik vond dat hij zwakjes met zijn achterpootjes is, dierenarts na gekeken en hij was inderdaad zwakjes in achter poten en dat zou te maken hebben iets met de moederpoes die niet ingeënt zou zijn (moederpoes woont bij me beste vriend en komt ook gewoon buiten en leeft met nog 8 andere katten samen) wat betreft de aanvallen zei ze daar kon ze niks tegen doen.. ik ben daar niet blij mee natuurlijk want elke aanval wordt elke keer heftiger en is elke keer anders. Twee weken terug was me vriendin ook bij mij en zwartwitje kreeg weer een aanval viel van de stoel en begon in paniek weer te rennen alleen nu kreeg ik hem bijna niet meer uit de aanval hij begon te shaken hoofdje weer helemaal na achter en snakte naar adem me vriendin zat verstijfd op de bank. Bij alle aanvallen sliep hij eerst maar vorige week was hij met Luna aan het spelen. En ik dacht dat hij aan het spelen was want hij rende gewoon normaal naar een andere kamer maar begon daarna als een gek om een stoelpoot te rennen en daarna wilde hij zich verstoppen heb hem weer bij me gepakt en geprobeerd verder te kalmeren nu was hij ook erbij aan het kwijlen en weer heel erg aan het shaken. Een paar dagen geleden werd ik wakker want ik hoorde iets raars onder me bed alleen nu lag hij op zijn zij heel erg te shaken en haalde geen adem voor een paar sec heb hem bij me gepakt tegen me aangehouden en na een paar min hield hij weer op dat was de laatste aanval tot nu toe.

Maar de dierenarts zegt dat ze niks kunnen doen ertegen nou wil ik wel natuurlijk na een andere dierenarts gaan want dit kan gewoon niet. Heeft iemand ervaring met wat het zou kunnen zijn want ik wordt helemaal gek breekt me hart elke keer als hij zo aanval heeft
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Bericht door Embillie »

Jeetje wat heftig..
Ik heb hier geen ervaring mee.
Heeft de DA wel tests gedaan? Ik weet dat jonge kittens bij mineraal/vitaminegebrek in hun zoogperiode een slappe achterhand en andere medische kwalen kunnen veroorzaken, maar een extreme medische conditie zoals een hersentumor zou zulke symptomen ook kunnen veroorzaken.
Lijkt mij slim om een andere DA te zoeken en het katje uitgebreid te laten testen voordat de schade onherstelbaar word.
Ik wens je veel succes en beterschap
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Bericht door Rik »

Sammy89 schreef: 23 jul 2019 04:16Maar de dierenarts zegt dat ze niks kunnen doen ertegen nou wil ik wel natuurlijk na een andere dierenarts gaan want dit kan gewoon niet.
Dat er niets tegen te doen is, is natuurlijk onzin. Ik zou zeker een andere dierenarts zoeken (en je kunt ze over de telefoon vragen of ze ervaring met epilepsie hebben).

Een dierenarts zal eerst moeten onderzoeken of het hier gaat om een primaire of secundaire epilepsie. Bij een secundaire epilepsie is er een onderliggende oorzaak. Bij een primaire epilepsie niet en dat kan erfelijk zijn.

Ik vind het WERKELIJK ONGELOOFLIJK dat de dierenarts zegt hier niets aan te kunnen doen. Er zou al eerst een bloedonderzoek moeten volgen om te kijken of er een evidente onderliggende oorzaak is. Dat zou nog gevolgd kunnen worden door foto's en echo's. Pas als er geen oorzaak gevonden kan worden kun je spreken van waarschijnlijk primair en zou je aan medicijnen kunnen denken.

Op zoek naar een nieuwe dierenarts dus.

Schrijf alvast goed op wanneer de aanvallen zijn geweest, hevigheid en omstandigheden. Dit om eventuele omgevingstriggers te herkennen. Het vasthouden wordt normaal niet geadviseerd. Je kunt er wel bijzijn maar ze kunnen bij vasthouden nogal schrikken als ze weer bijkomen. Ik neem aan dat de eerste aanval al was voor de eerste entingen en dat er geen antivlooienmiddel e.d. gebruikt is.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/epilepsie
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Bericht door Zotvanpoezen »

Probeer het ook te filmen zodat de (andere) da beter kan oordelen. Dit lijkt wel een neurologisch probleem te zijn.
Een grondig onderzoek is sterk aanbevolen.

Zoals Rik ook aangaf een dagboekje beginnen en alles zorgvuldig noteren om omgevingstriggers te ontdekken en in de toekomst te vermijden.

Mijn poes heeft Hyperesthesie (Niet zo heftig als wat jouw kat heeft maar toch heel heftig zoals schreeuwend wegrennen en haar staart aanvallen) en door haar te observeren om triggers te vermijden en aangepaste medicatie te geven heb ik haar weer een normaal leven kunnen geven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sammy89
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2019 03:25

Re: Help..? Mijn kitten 12weken heeft aanvallen/toevallen

Bericht door Sammy89 »

Okej dankjewel allemaal ik heb de aanvallen bijgehouden en de eerste paar aanvallen waren inderdaad voordat hij ingeënt was en vlooien dingen had gekregen. Ik lees inderdaad dat het niet verstandig is om ze op te tillen maar dat is mijn instinct en zo kalmeer ik hem het zijn mijn kindjes en elke keer als de aanval voorbij is blijft hij rustig bij me liggen. Om het te filmen sta ik op dat moment echt niet bij stil om dan me telefoon te pakken en het te filmen en het gebeurt meestal als ik alleen ben en dan denk ik er echt niet aan. Verder speelt zwartjewitje met zijn zusje de hele dag en anders liggen ze samen te slapen op mijn bed.. Volgende week kan ik terecht bij de nieuwe dierenarts en dan hou ik jullie op de hoogte bedankt voor de reacties
Plaats reactie