Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
ZardyRiriLilly
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2018 12:50

Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door ZardyRiriLilly »

Hallo,

Onze lieve Lilly (binnenkat 1.5 jaar oud) toont erg afwijkend gedrag. We zijn ten einde raad en ook al naar de dierenarts geweest. Wellicht weet iemand hier wat ze misschien heeft...

Ze was even krols (we hebben haar dus niet geholpen), en is dat sinds ongeveer 4 dagen niet meer. Sinds die tijd merkten we dat ze niet goed op haar achterpootjes kon staan, dat ze wat langzamer was en niet speelde. At en dronk nog wel. Daarna viel het ons op dat ze heel schrikkerig was en op haar hoede bleef. Uiteindelijk zagen we ineens dat ze achteruit deinsde en heel hard miauwde/gromde, uit het niets. Soort spastische aanval. Sindsdien is ze zich aan het terugtrekken, is ze super afwezig. Af en toe krijgt ze nog zo'n aanval (als ze bijvoorbeeld even naar haar etensbakje wil lopen), waarbij ze helemaal verkrampt raakt en miauwt/gromt. Ze reageert nu nergens meer op, verstopt zich op dit moment onder de bank (als sinds gisteravond)... lijkt niet te reageren op mijn stem, helemaal niets. Eten en drinken doet ze ook niet. Misschien door de medicatie?

Gister naar de dierenarts geweest. Wij dachten in eerste instantie dat ze misschien wat aan haar ruggetje had (omdat ze ook niet meer echt kon staan). Echter lichamelijk lijkt alles goed. Ze laat ook geen ontlasting gaan. Dierenarts heeft onstekingsremmers (Metacam) meegegeven. Alles was verder oke... en we moesten afwachten tot na het weekend. Ze zou dan wel weer de oude zijn.

We denken zelf echter dat het iets ernstigs is. Misschien een tia of een orgaantje dat faalt.
Lilly was altijd een hele lieve, aanhankelijk en speelse poes. Nooit bang voor menselijk contact, altijd druk bezig in huis. Echt een heerlijk gekke poes die we altijd veel aandacht geven. We hopen dat ze snel weer de oude is.

Als iemand dit herkent en wellicht weet wat te doen of wat het is, laat het ons alsjeblieft weten. We zijn ten einde raad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door Rik »

Metacam is ook een pijnstiller en had naar mijn mening niet meegegeven mogen worden zonder eerst een grondig bloedonderzoek. Is die er geweest?

Wat voor onderzoeken zijn er precies allemaal geweest? Het lijkt mij dat ze op dit moment pijn lijdt. Is er gecontroleerd of ze nog goed kan zien (of zie je zelf dat ze nog goed ziet)?

De vraag is dus eigenlijk of je met deze symptomen van haar gewoon met Metacam naar huis gestuurd bent of dat er wel wat onderzoeken geweest zijn?

Heeft ze eventueel ook een prednison-achtige injectie gehad? Dat zou ik n.l. wel verwachten met deze klachten. Heeft Bowy na haar tia ook gekregen. Uiteindelijk bleek bij haar de bloeddruk veel te hoog te liggen (niet te meten) en nierfalen te hebben. Maar daar zullen dus onderzoeken voor nodig zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben blij dat Rik het in zijn antwoord al aangeeft - ik had ook zo m'n vraagtekens bij Metacam....

Er staat dat 'alles verder OK is', maar ik lees niet dat er (bloed-)onderzoek is gedaan. Als je zelf denkt dat het wat ernstigs is (en als ik jou was zou ik zeker vertrouwen op deze intuïtie), dan is een uitgebreid bloedonderzoek het eerste wat er moet gebeuren. En gezien de symptomen zou ik ook wel benieuwd zijn naar de bloeddruk.

Sterkte met Lilly,
Erik
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door Tesseljoan »

Ik heb geen ervaring met wat je beschrijft, en ik kan ook niet in je agenda en portemonnee kijken, maar als je echt denkt dat het ernstig is waarom dan niet naar de spoedkliniek gaan? Ik ben achteraf blij dat we dat destijds hebben gedaan en niet zoals de da adviseerde tot na het weekend hebben gewacht. Helaas was het eindresultaat dat we onze poes daar hebben laten inslapen, langer wachten was voor ons geen optie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door Dinky »

Ik zou uitgebreid bloedonderzoek laten doen en de bloeddruk laten meten zoals mijn voorgangers ook aangeven.

In dit geval geldt toch wel meten is weten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door ErikPhilippus »

We zien dit wel vaker op het forum - maar toch snap ik het niet.
Iemand stuurt een bericht, en geeft aan ten einde raad te zijn. Maar vervolgens worden reacties op het bericht niet meer bekeken. In dit geval heeft ZardiRiriLilly zich om 12u50 aangemeld, om 12u57 een oproep neergezet, en om 13u08 weer weggegaan om het forum daarna niet meer te bezoeken (als de statistieken kloppen tenminste). Een verklaring zou kunnen zijn dat Lilly kort daarna is overleden - ik hoop natuurlijk dat ik dat mis heb....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad.. 1.5 jarige binnenpoes ziek. Epilepsie/tia?

Bericht door Dinky »

Het zou kunnen komen omdat berichten vertraagd zichtbaar worden bij nieuwe gebruikers (ivm spammers in het verleden)?
Of dat de antwoorden worden bekeken zonder in te loggen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie